Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ompelusta ymmärtävät: taaperovaatteesta 16 eur+materiaalikulut ok?

Vierailija
14.09.2015 |

Itse en ymmärrä ompelusta mitään, mutta kaverini olisi tekemässä minulle omista kankaistani ja resoreistani taaperovaatteita 12 kpl. Hänen mukaansa kohtuuhinta hänen työlleen on 16 euroa/vaate, eikä maksa tietenkään veroja niistä. Mitä mieltä olette, onko kohtuullinen diili? Mietin vaan, että tulee mulle aika kalliit vaatteet, kun laskee kankaat mukaan, että yritänkö etsiä jonkun muun vai opettelenko itse ompelemaan... Ihan mielenkiinnosta kyselen, kauan kokeneelta ompelunharrastajalta menee aikaa esim. taaperon paidan, mekon tai housujen tekemiseen eli mikä tuossa olisi tuntipalkka?

Kommentit (150)

Vierailija
41/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:52"]1600 euroa käteen kuussa, eli brutto päälle kolmen tonnin kuussa? Tuskin! Kirjanpito opittu itse, mutta ei tunnu olevan käsitystä todellisista menoista ja tuloista. Kaikenlaisia sitä markkinoilla.
[/quote]
Kyllä minulla on oikein hyvä käsitys tuloistani ja menoistani. Varsinkin tuloista kun näkee mitä tilille kilahtaa ja mitä sinne jää menojen jälkeen :D minä myyn paljon ja ompelen paljon. Samaan nettoon voisi päästä ompelemalla vähemmän mutta kalliimmalla. Näillä kuitenkin mennään ja parasta tässä on se että voi elättää itsensä työllä joka ei tunnu työltä. Ei 1600€ käteen mikään huima palkka ole, sain enemmän vuorolisineen muista töistä, mutta tein työtä josta en nauttinut.

Vierailija
42/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että tuo on palkaksi vähän, mutta eihän kaverisi palkkaa pyydäkään, jos ottaa vain rahat maksamatta veroja. Tuolla tavalla pääsee kyllä hyville "tuntipalkoille", niinhän veronkiertäjät yleensäkin. Taaperovaatteiden ompelu ei varmasti tässä tarkoita uniikkeja juhlavaatteita, joiden ompeluun menee aikaa tuntikaudet, aloittaja tuskin olisi osannut ostaa niitä varten kankaitakaan, jos ei osaa ommella. Perusvaatteisiin valmiita kaavoja saa ilmaiseksi ja kaavapaperit ja muut turhuudet voi tämäntyyppisissä projekteissa unohtaa. En ole itsekään koskaan kuuluttanut rahaa turhiin materiaaleihin, mieluummin käytän rahat kankaisiin. Ompelujälki ja hyvät materiaalit (kankaat ja langat) on tärkeämpiä kuin ylimääräisten sivukulujen kerääminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:44"]

Tarkennus, kyse siis perustrikoovaatteesta: paitaa, collegehousua resoreilla jne.

Siis joku kirjoitti, että tottunut ompelija tekee puoleen tuntiín paidan tai housut, silloinhan tuntipalkaksi tulee jo 32 euroa ja sehän vastaa yli 40 euron tuntipalkkaa, kun ei veroja tarvi maksaa. Ehkä tässä kannattaa itse ostaa joku halpiskone ja ruveta ompeleen. Onkohan näillä itsetehdyillä mitään jälleenmyyntiarvoa muuten?

[/quote]Olen ompeleva mummeli ja ommellut lapsille paljon persoonallisia vaatteita. ajattelisin, että n. 8 e tuntipalkkaa ei ole kauhean paljon. Kirpparilla olen saanut aika hyviä hintoja niillä itsetehdyillä, kun ei varmasti ole muita samanlaisia.

Vierailija
44/150 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä ei ole väliä, millä tekniikalla teet kaavat tai olet tekemättä, pääasia että vaatteesta tulee hyvä. Kuosittelu- ja muotoilutaju merkitsevät. Myöskin tyylitaju, mitä materiaalia asiakkaalle tarjoat tai mistä materiaalista suostut tekemään, onko järkevää ja sopiiko materiaali malliin, onko tarpeeksi laadukasta materiaalia, minkä muotoista mallia, mikä sopii asiakkaalle jne. Jos joku haluaa tehdä mallikappaleen, niin lakanakangas on ollut siihen tarkoitukseen kautta aikojen edullisin ja muotoilevin materiaali. Peruskaavat voi piirtää itse tai kopioida peruskaavamaiset valmiskaavat käsityölehdistä. Riippuu mitä tekee. Kaava voi olla materiaaliltaan mitä tahansa, sillä ei ole merkitystä kun tietää mitä tekee. Drapeeratun iltapuvun voi muotoilla samantein asiakkaan päälle sovituskuntoon, ilman kaavan kaavaa, kyse on ammattitaidosta.

Moninainen ala ja monenlaisia tekijöitä, taiteilijoita, ihanan luova ala.

Vierailija
45/150 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:52"]1600 euroa käteen kuussa, eli brutto päälle kolmen tonnin kuussa? Tuskin! Kirjanpito opittu itse, mutta ei tunnu olevan käsitystä todellisista menoista ja tuloista. Kaikenlaisia sitä markkinoilla.
[/quote]

Luiletko että toiminimen kirjanpito olisi jotain salatiedettä? Ei ole, siitä selviää ihan tavis pulliainenkin joka OSAA laskea.....

Vierailija
46/150 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 08:35"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 22:52"]1600 euroa käteen kuussa, eli brutto päälle kolmen tonnin kuussa? Tuskin! Kirjanpito opittu itse, mutta ei tunnu olevan käsitystä todellisista menoista ja tuloista. Kaikenlaisia sitä markkinoilla.
[/quote]

Luiletko että toiminimen kirjanpito olisi jotain salatiedettä? Ei ole, siitä selviää ihan tavis pulliainenkin joka OSAA laskea.....
[/quote]
Joo niinpä, yksinkertainen kirjanpito ilman mitään kommervenkkejä. Tilauksista tositteet ja tarvikehankinnoista kuitit talteen. Exceliin ylös ja se on melkeinpä siinä.

Vierailija
47/150 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:05"]"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:39"]Täällä myös yksi ammattiompelija. Toimin y-tunnuksella. Toimitilat löytyvät kotoani ja luonnollisesti maksan verot. Tienaan kuussa n.1500-2000e verojen jälkeen. Tässä vertailuksi oma hinnastoni kyseisiin aikaisemmin mainittuihin tuotteisiin: Housut (resorivyötärö ja lahkeet): 22-32e (riippuen koosta) Pipo (riippuen koosta ja tuleeko tupsua tai koristeita.) 10-20e Body 20-30e Yksinkertainen puuvillamekko 30e Vaunuverho 25e Vuoritettu puuvillatakki 50e Kankaat eivät sisälly hintoihin, muut tarvikkeet kyllä. [/quote]

Piti vielä lisätä, että ihmettelen, miten aiemmin hinnastonsa laittanut ompelija voi pyytää noin vähän tuotteesta. Varsinkin materiaalien sisältyessä hintaan. Omat hintanikin ovat jo aika alakanttiin. [/quote]

No otetaan esimerkiksi vaunuverho. Leikkaan kaksi palaa ja nauhat. Yläreunaan tukikangas. Ompelen yhteen, käännän, tikkaan reunat. Tähän on mennyt noin 5min. Hakkaan sirkat, siihen menee pari minuuttia. Verho on valmis 10 minuutissa. Sinä otat 10min hommasta 25€ plus materiaalit, minä pärjään vähemmälläkin. Kuten sanoin aiemmin esimerkkinä, ostin juuri asiakkaiden suosikkikangasta hintaan 1,8€/metri. Metristä saa 3 vaunuverhoa. Materiaalikulut kangas 60cnt, nauhat 20cnt ja sirkat 50cnt.

Tuosta 25 eurostahan sinä tilität arvonlisäveroa 24% eli veroton myynti on n. 20e,  miinus tarvikkeet 1.30e= 18.70e miinus palkan sos.kulut (eläkevak.maksu yms)n. 24% n. 4 euroa= 14e jolla pitäisi kattaa asiakaspalvelutyö + tuotteen valm.aika 10 min. , jolloin puhutaan jo vähintäin ½ tunnista, samoin käytetty aika materiaalin hankkimiseen, kirjanpitotyöt, siivous jne. sen lisäksi tulevat muut kulut esim. vakuutukset, mainonta ja markkinointi, sähkö, koneet, korjaus ja huolto jne.  ja siksi en voi millään ymmärtää miten pyörität liiketoimintassa tulosta.

En ymmärrä, en, vaikka on pitkä kokemus yrityselmästä. Jos hoidat kaikki lakisääteiset yhteiskunnalliset velvoitteet, vaikka työtilat ja koneet olisivat ilmaisia.   
[/quote]

Laskehan se niin että teen kuusi verhoa tunnissa. Kyllä siitä kaikkien kulujen jälkeen jää melko hyvä tuntipalkka.
Kyllä maksan kaikki lakisääteiset maksut joita toiminimelle on. Markkinointikuluja en toistaiseksi ole maksanut muutamaa satasta enempää, se sisältää verkkosivut ja mainosmateriaalin myyjäisiin. Onneksi on sosiaalinen media.

Koneet olen ostanut käytettynä, niiden perushuoltoon mulla on osaaminen, korjata ei ole tarvinnut.
[/quote]

Joo, sä ompelet 6 verhoa tunnissa, mutta kait käytät aikaa myös myyntityöhön - asiakaspalv. Ja postittukseen, josta pitäisi saada palkka. Jos ompelu 10 min ja 20min asikaspalvp= jo puoli tuntia, joka pitäisi kattaa myynnillä.

Vierailija
48/150 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 100 postitettavaa pakettia kuukaudessa vie jonkin verran aikaakin?

Vierailija
49/150 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 19:33"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:05"]"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:39"]Täällä myös yksi ammattiompelija. Toimin y-tunnuksella. Toimitilat löytyvät kotoani ja luonnollisesti maksan verot. Tienaan kuussa n.1500-2000e verojen jälkeen. Tässä vertailuksi oma hinnastoni kyseisiin aikaisemmin mainittuihin tuotteisiin: Housut (resorivyötärö ja lahkeet): 22-32e (riippuen koosta) Pipo (riippuen koosta ja tuleeko tupsua tai koristeita.) 10-20e Body 20-30e Yksinkertainen puuvillamekko 30e Vaunuverho 25e Vuoritettu puuvillatakki 50e Kankaat eivät sisälly hintoihin, muut tarvikkeet kyllä. [/quote]

Piti vielä lisätä, että ihmettelen, miten aiemmin hinnastonsa laittanut ompelija voi pyytää noin vähän tuotteesta. Varsinkin materiaalien sisältyessä hintaan. Omat hintanikin ovat jo aika alakanttiin. [/quote]

No otetaan esimerkiksi vaunuverho. Leikkaan kaksi palaa ja nauhat. Yläreunaan tukikangas. Ompelen yhteen, käännän, tikkaan reunat. Tähän on mennyt noin 5min. Hakkaan sirkat, siihen menee pari minuuttia. Verho on valmis 10 minuutissa. Sinä otat 10min hommasta 25€ plus materiaalit, minä pärjään vähemmälläkin. Kuten sanoin aiemmin esimerkkinä, ostin juuri asiakkaiden suosikkikangasta hintaan 1,8€/metri. Metristä saa 3 vaunuverhoa. Materiaalikulut kangas 60cnt, nauhat 20cnt ja sirkat 50cnt.

Tuosta 25 eurostahan sinä tilität arvonlisäveroa 24% eli veroton myynti on n. 20e,  miinus tarvikkeet 1.30e= 18.70e miinus palkan sos.kulut (eläkevak.maksu yms)n. 24% n. 4 euroa= 14e jolla pitäisi kattaa asiakaspalvelutyö + tuotteen valm.aika 10 min. , jolloin puhutaan jo vähintäin ½ tunnista, samoin käytetty aika materiaalin hankkimiseen, kirjanpitotyöt, siivous jne. sen lisäksi tulevat muut kulut esim. vakuutukset, mainonta ja markkinointi, sähkö, koneet, korjaus ja huolto jne.  ja siksi en voi millään ymmärtää miten pyörität liiketoimintassa tulosta.

En ymmärrä, en, vaikka on pitkä kokemus yrityselmästä. Jos hoidat kaikki lakisääteiset yhteiskunnalliset velvoitteet, vaikka työtilat ja koneet olisivat ilmaisia.   
[/quote]

Laskehan se niin että teen kuusi verhoa tunnissa. Kyllä siitä kaikkien kulujen jälkeen jää melko hyvä tuntipalkka.
Kyllä maksan kaikki lakisääteiset maksut joita toiminimelle on. Markkinointikuluja en toistaiseksi ole maksanut muutamaa satasta enempää, se sisältää verkkosivut ja mainosmateriaalin myyjäisiin. Onneksi on sosiaalinen media.

Koneet olen ostanut käytettynä, niiden perushuoltoon mulla on osaaminen, korjata ei ole tarvinnut.
[/quote

Siis yksi verho 20e alv0%. Työaika muodostuu, ompelu 10min+ tilauksen vast otto suorituksen kirjaus+postitus+kirjanpitoon vienti•= vähintäin puoli tuntia,eikä suinkaan 6 verhoa tunnissa.

Vierailija
50/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompelutyöstä kaverille max 10 euron tuntipalkkaa kehtaisin pyytää eli max 10 euroa/vaate.

kannattaa aina vähän miettiä, mitä pyytää, kun sitä voi itsekint arvita joskus apua, esim. muutossa tai lastenkaitsemisessa. Ottaako kaverit silloinkin palkkaa toisiltaan?

Vierailija
51/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä melkoisen mielenkiintoinen ilmaisu "ei sen tarvitse viimeisen päälle olla". Työ teetetään tekijällä, joka on tehnyt muille viimeisen päälle laadukkaan työn, mutta sitten tämä yksi ei sitä haluakaan. Jos ammattitaiitoinen tekijä tekisi työn laadussa poikkeuksen, olisiko asiakas tyytyväinen ja levittelisi suosituksia? Tuskin.

Vierailija
52/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:18"]

Ompelutyöstä kaverille max 10 euron tuntipalkkaa kehtaisin pyytää eli max 10 euroa/vaate.

kannattaa aina vähän miettiä, mitä pyytää, kun sitä voi itsekint arvita joskus apua, esim. muutossa tai lastenkaitsemisessa. Ottaako kaverit silloinkin palkkaa toisiltaan?

[/quote]

Kokemuksesta voin kertoa, että ihmiset, joilla ei ole mitään halua ruveta antamaan apua tai aikaansa muille, ovat itse hyvin mielellään pyytämässä tai jopa vaatimassa sitä.

Usein kädentaitoiset ihmiset ovat taitavia monessa muussakin hommassa kuin juuri siinä omassaan. Ja mieti sinä puolestasi sitä, että vaatteiden ompeleminen on harjoituksen kautta hankittu taito (ja ammattilaisen jälkeähän harrastelijaompelijaltakin vaaditaan), mutta muuttaminen ja lastenkaitseminen eivät kaipaa oikeastaan mitään taitoja, vain aikaa.

Vierailija
53/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan olisi markkinarakoa, että lähtee mainostamaan -ei viimeisen päälle- palvelua. Se työllistäisi myös muita tekijöitä, jotka sitten korjaavat toisen tekemät virheet. :D Lopullinen hinta tulee asiakkaalle kalliimmaksi.

Vierailija
54/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:10"]

Tässä vähän osviittaa, mitä ammattiompelija pyytää: t-paita 15, pipo 10, collegehousut 20, tunika 20. Siitä en ole varma, kuuluuko tähän kankaat vai ei. Kyllä harrastajan, joka tekee nämä pimeänä kaverille, niin pitäisi puolet halvemmalla tehdä.

[/quote]

Arveletko, että ammattiompelija ottaa tunikan teosta 20 euroa ja että kangas kuuluu hintaan huolimatta siitä, onko se halpahallin trikoota tai käsinkirjottua silkkiä?

Vierailija
55/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:34"]

Tässä vähän osviittaa, mitä ammattiompelija pyytää: t-paita 15, pipo 10, collegehousut 20, tunika 20. Siitä en ole varma, kuuluuko tähän kankaat vai ei. Kyllä harrastajan, joka tekee nämä pimeänä kaverille, niin pitäisi puolet halvemmalla tehdä.

[/quote]

Arveletko, että ammattiompelija ottaa tunikan teosta 20 euroa ja että kangas kuuluu hintaan huolimatta siitä, onko se halpahallin trikoota tai käsinkirjottua silkkiä?

[/quote]

Kyse oli trikoovaatteista, niinkuin tässä ketjussa nyt on ollut puhetta. Harvemmin lapsella näkee silkkitunikoita, ainakaan minun lähipiirissäni.

Vierailija
56/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:42"]

[/quote]

[/quote]

Kyse oli trikoovaatteista, niinkuin tässä ketjussa nyt on ollut puhetta. Harvemmin lapsella näkee silkkitunikoita, ainakaan minun lähipiirissäni.

[/quote]

Hurjan edullisia ovat nuo hinnat. Suorastaan epäilyttiviä ammattiompelijan töistä. Patisi jos on kyse valmisvaatetuotannosta, eli ompelijalla on edullista kangasta, josta tekee sarjana myyntiin vaatteita. Se on aivan eri asia, kuin tehdä yksittäisvaate.

Vierailija
57/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No, mahtaako ompelija ostaa varastoon polyesteritrikoota ja silkkitrikoota ja kysyä sinulta, kummastako sinä haluat tenavasi tunikan saada, kakskymppiä maksaa kummastakin? Entäpä puuvillatrikoon hintaero kangaskaupan kiinantuontilaatikossa ja pakalla?

Kun olet pähkäillyt tuohon nokkelan vastauksen, voit miettiä sitä, kuinka moni ompelija haluaa käyttää käsityönsä materiaaleina kaikkein halvimpia kankaita ja miksi.

Vierailija
58/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 08:33"]

Minä en kyllä maksaisi 16eur lapsen vaatteesta, jos ihan normaalista käyttövaatteesta on kysymys.
Kaupasta saa halvemmalla... Ulkovaatteet ja juhlavaatteet on erikseen.
Vaikka rahasta ei varsinaisesti ole pula, minä en koe tarpeelliseksi käyttää lasten vaatteisiin isoja summia, koska ne ovat käytössä niin tosi vähän aikaa ja minä en myöskään tykkää myydä käytettyjä kirparilla, joten jälleenmyyntiarvoa en ajattele lainkaan (ja omatekemillä tuskin kummemmin sitä on sen enemmän kun halvoilla perusvaatteillakaan).

[/quote]

Ostat mieluumin orjatyöllä tehtyjä?

Vierailija
59/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 13:53"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No, mahtaako ompelija ostaa varastoon polyesteritrikoota ja silkkitrikoota ja kysyä sinulta, kummastako sinä haluat tenavasi tunikan saada, kakskymppiä maksaa kummastakin? Entäpä puuvillatrikoon hintaero kangaskaupan kiinantuontilaatikossa ja pakalla?

Kun olet pähkäillyt tuohon nokkelan vastauksen, voit miettiä sitä, kuinka moni ompelija haluaa käyttää käsityönsä materiaaleina kaikkein halvimpia kankaita ja miksi.

[/quote]

Kuinka rautalangasta sinulle pitää vääntää, että kyse on TRIKOOSTA prkl!

Vierailija
60/150 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trikoita on erilaatuisia ja hintaisia. Trikoo neuloksena ei ole sinällään edullisin materiaali, paitsi huonolaatuinen trikoo on halpa.