Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ompelusta ymmärtävät: taaperovaatteesta 16 eur+materiaalikulut ok?

Vierailija
14.09.2015 |

Itse en ymmärrä ompelusta mitään, mutta kaverini olisi tekemässä minulle omista kankaistani ja resoreistani taaperovaatteita 12 kpl. Hänen mukaansa kohtuuhinta hänen työlleen on 16 euroa/vaate, eikä maksa tietenkään veroja niistä. Mitä mieltä olette, onko kohtuullinen diili? Mietin vaan, että tulee mulle aika kalliit vaatteet, kun laskee kankaat mukaan, että yritänkö etsiä jonkun muun vai opettelenko itse ompelemaan... Ihan mielenkiinnosta kyselen, kauan kokeneelta ompelunharrastajalta menee aikaa esim. taaperon paidan, mekon tai housujen tekemiseen eli mikä tuossa olisi tuntipalkka?

Kommentit (150)

Vierailija
1/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä vähän osviittaa, mitä ammattiompelija pyytää: t-paita 15, pipo 10, collegehousut 20, tunika 20. Siitä en ole varma, kuuluuko tähän kankaat vai ei. Kyllä harrastajan, joka tekee nämä pimeänä kaverille, niin pitäisi puolet halvemmalla tehdä."

Tässä on yhden naisen työpajasta ja ammattilaisen hinnasta:

KORJAUKSET:

PUSEROT JA PAIDAT

Hihansuun Lyhennys/pidennys (suorat hihat)
23 € alkaen
Hihansuun Lyhennys/pidennys resorilla
25 € alkaen
Hihansuun Lyhennys rannekeella
28 € alkaen
Hihojen kaventaminen (suorat hihat)
26 € alkaen
Helman lyhennys/pidennys
26 € alkaen
Helman lyhennys/pidennys halkiolla
29 € alkaen
Sisäänotto selkäsaumasta
28 € alkaen
Sisäänotto sivusaumoista
26 € alkaen
Sisäänotto muotolaskoksista (2 sauma)
25 € alkaen
Sisäänotto muotolaskoksista (4 saumaa )
30 € alkaen
Taskujen korjaus (kankaan vaihto)
30 € / kpl
Olkatoppauksien ompelu ( ei sis. Toppauksia)
10 € / kpl
Napinläven ompelu
10 €
Yhden napin ompelu 5e useamman 3e/kpl ( ei sis. Nappia )

5 € / kpl

Tässä ap. vähän vertailua, mikä on ammattilaisen hinta esim. korjaustöissä esim. yhden napinläven tekeminen maksaa jo 10e tai napin ompeleminen 5e, eikä edes sisällä napppia.

Vierailija
2/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammattiompelija: minulla on ateljeeompelijan koulutus ja teen tätä täysipäiväisesti työkseni - elätän itseni ompelemalla. Olen alv-velvollinen, maksan y-tunnuksella kaikki vaaditut verot (yel ja niin edespäin). Minulle jää käteen noin 1600e/kk. 

Työni ovat pääasiassa kustomoituja asiakastöitä: minulla on tietyt valmiit mallit (esim housuja pari eri mallia, t-paita, pitkähihainen, body, muutama mekkomalli, takki jne) tietyssä koossa. Kaavat siis valmiina. Asiakas saa valita kankaan valikoimistani, kaikki yksityiskohdat vaikkapa tikkauksen väriä myöden. Täysin sarjatyönä tätä siis ei voi tehdä, koska vaikka kaksi asiakasta tilaisi saman tuotteen samalla kankaalla, saatan venkslata kaavan kanssa (toinen halusi vähän kapeampaa mallia), toinen haluaa punaiset resorit ja toinen siniset, toinen haluaa kaksi taskua ja toinen vain yhden, toinen haluaa aplikaation pyllyyn ja toinen ei, toiseen laitetaankin koristerusetti vyötärölle. 

Tässä hieman hinnastoani:

Housut (resorivyötärö ja lahkeet): 15-20e (riippuen koosta)

Pipo 10e

Body 14-18e

Yksinkertainen puuvillamekko 15e

Vaunuverho 14e

Vuoritettu puuvillatakki 30e

Hinnat sisältävät kankaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompeleminen vaatii tekijältää erityistä taitoa ja osaamista, ihan samalla tavalla kuin muun kädentaidon tai taiteen tekeminen tai remppamieheltä, muurarilta, leipurilta, pihasuunnittelijalta jne. joka tiestysti maksaa enemmän, myös kaverin tekemänä, kuin auttaisi muutopuuhissa tai hoitaisi lastasi muutaman tunnin, johon ei erityistaitoja tarvita. Onhan monet panostanut erityistaidon ja osaamiseensa hankkimiseen vuosia. 

Vierailija
4/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 18:05"]"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:39"]Täällä myös yksi ammattiompelija. Toimin y-tunnuksella. Toimitilat löytyvät kotoani ja luonnollisesti maksan verot. Tienaan kuussa n.1500-2000e verojen jälkeen. Tässä vertailuksi oma hinnastoni kyseisiin aikaisemmin mainittuihin tuotteisiin: Housut (resorivyötärö ja lahkeet): 22-32e (riippuen koosta) Pipo (riippuen koosta ja tuleeko tupsua tai koristeita.) 10-20e Body 20-30e Yksinkertainen puuvillamekko 30e Vaunuverho 25e Vuoritettu puuvillatakki 50e Kankaat eivät sisälly hintoihin, muut tarvikkeet kyllä. [/quote]

Piti vielä lisätä, että ihmettelen, miten aiemmin hinnastonsa laittanut ompelija voi pyytää noin vähän tuotteesta. Varsinkin materiaalien sisältyessä hintaan. Omat hintanikin ovat jo aika alakanttiin. [/quote]

No otetaan esimerkiksi vaunuverho. Leikkaan kaksi palaa ja nauhat. Yläreunaan tukikangas. Ompelen yhteen, käännän, tikkaan reunat. Tähän on mennyt noin 5min. Hakkaan sirkat, siihen menee pari minuuttia. Verho on valmis 10 minuutissa. Sinä otat 10min hommasta 25€ plus materiaalit, minä pärjään vähemmälläkin. Kuten sanoin aiemmin esimerkkinä, ostin juuri asiakkaiden suosikkikangasta hintaan 1,8€/metri. Metristä saa 3 vaunuverhoa. Materiaalikulut kangas 60cnt, nauhat 20cnt ja sirkat 50cnt.

Tuosta 25 eurostahan sinä tilität arvonlisäveroa 24% eli veroton myynti on n. 20e,  miinus tarvikkeet 1.30e= 18.70e miinus palkan sos.kulut (eläkevak.maksu yms)n. 24% n. 4 euroa= 14e jolla pitäisi kattaa asiakaspalvelutyö + tuotteen valm.aika 10 min. , jolloin puhutaan jo vähintäin ½ tunnista, samoin käytetty aika materiaalin hankkimiseen, kirjanpitotyöt, siivous jne. sen lisäksi tulevat muut kulut esim. vakuutukset, mainonta ja markkinointi, sähkö, koneet, korjaus ja huolto jne.  ja siksi en voi millään ymmärtää miten pyörität liiketoimintassa tulosta.

En ymmärrä, en, vaikka on pitkä kokemus yrityselmästä. Jos hoidat kaikki lakisääteiset yhteiskunnalliset velvoitteet, vaikka työtilat ja koneet olisivat ilmaisia.   
[/quote]

Laskehan se niin että teen kuusi verhoa tunnissa. Kyllä siitä kaikkien kulujen jälkeen jää melko hyvä tuntipalkka.
Kyllä maksan kaikki lakisääteiset maksut joita toiminimelle on. Markkinointikuluja en toistaiseksi ole maksanut muutamaa satasta enempää, se sisältää verkkosivut ja mainosmateriaalin myyjäisiin. Onneksi on sosiaalinen media.

Koneet olen ostanut käytettynä, niiden perushuoltoon mulla on osaaminen, korjata ei ole tarvinnut.

Vierailija
5/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 10:00"]

Suosittelen lämpimästi oman koneen ostamista. Alesta voi saada satasella ihan hyvänkin ompelukoneen, saumurit toki kalliimpia. Eurokankaissa ainakin myydään trikoita ym. isoina paloina kilohintaan ja perusvaatteissa ei kummempia taitoja tarvitse. Haet kirjastosta käsityölehtiä ja kirjoja, ota vaikka ihan kivana harrastuksena :)

[/quote]

Ymmärän kun kaikki eivät tykkää ompelusta, katsoisin että verhojen käänteet ja vetoketjujen korjaukset kannattaa tehdä kotona, paitsi jos aina on varavaatteita.  En itse tulisi toimeen ilman, kun sauma ratkeaa paras fiksata heti.

Vierailija
6/150 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 09:53"]

Yli 100 postitettavaa pakettia kuukaudessa vie jonkin verran aikaakin?

[/quote]

Itse jos laskisin, paljonko työtunteja kuukaudessa menisi postituksiin: esim. 110 pakettia, kirjepostina lähilaatikkoon n.15 minuuttia vauhdilla pakkaamisesta lähtien ja takaisin työpisteelle, paketit n. puolesta tunnista kolmeen varttiin lähimpään toimipisteeseen. Keskiarvolla puoli tuntia, tilausten lähettämiseen kuukaudessa menisi työtunteja 55.

[/quote]

No ei taatusti mene minulla sadan paketin hoitamiseen tuota tuntimäärää :D En minä niitä yksittäin postiin vie vaan kerran viikossa. Postireissu vie vartin kerrallaan, koska asun ihan vieressä. Pakkaaminen muutaman minuutin per paketti. Tuote pussiin, tarra kiinni ja osote päälle. Jos pakkaan tunnissa sen 25 pakettia, mulla menee postireissun kera 1h15min-1,5h viikossa postittamiseen ja pakkaamiseen. Välillä vien kirjelähetykset illalla koiran kanssa laatikkoon, joten sitä ei voi edes laskea työajaksi, kun kyse on koiran lenkittämisestä. 

Vierailija
7/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen ammattiompelija: minulla on ateljeeompelijan koulutus ja teen tätä täysipäiväisesti työkseni - elätän itseni ompelemalla. Olen alv-velvollinen, maksan y-tunnuksella kaikki vaaditut verot (yel ja niin edespäin). Minulle jää käteen noin 1600e/kk. 

Työni ovat pääasiassa kustomoituja asiakastöitä: minulla on tietyt valmiit mallit (esim housuja pari eri mallia, t-paita, pitkähihainen, body, muutama mekkomalli, takki jne) tietyssä koossa. Kaavat siis valmiina. Asiakas saa valita kankaan valikoimistani, kaikki yksityiskohdat vaikkapa tikkauksen väriä myöden. Täysin sarjatyönä tätä siis ei voi tehdä, koska vaikka kaksi asiakasta tilaisi saman tuotteen samalla kankaalla, saatan venkslata kaavan kanssa (toinen halusi vähän kapeampaa mallia), toinen haluaa punaiset resorit ja toinen siniset, toinen haluaa kaksi taskua ja toinen vain yhden, toinen haluaa aplikaation pyllyyn ja toinen ei, toiseen laitetaankin koristerusetti vyötärölle. 

Pipo 10e

Body 14-18e

Vaunuverho 14e

Hinnat sisältävät kankaat."

Sun täytyy kyllä ommella valtavat määrät, kun noista hinnoista vähennetään vielä arvonlisäveron 24%-osuus pois, jotta jäisi palkaksi (puhdas kate) 1600e/kk. Esim. jo arvonlisävero-osuus piposta on n.2e eli veroton hinta silloin on 8e, josta pitäisi maksaa tarvikkeet, työtilanvuokra, koneet ja laitteet,  vastuu- ja tapaturmavakuutukset, sähkö-puhelin, palkan sivukulut esim. YEL n.320e/kk, kirjanpitokulut ja kuukausi-ilm. teko, työnantajan työttömyysvak.maksut, koneiden korjaukset ja huollot. Jo pelkät kirjanpitokulutkin ovat usein useampi tonni kuussa, samoin yritysverot, sotut jne.

Miten kauan olet ommellut ammatiksesi noilla hinnoilla saanut palkaksi n.20.000e/v

Vierailija
8/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihteleva tuntipalkka on eri lukemissa kuin kuukausipalkka tai käteen jäävät eurot vuositasolla, kun puhutaan ompeluksista! Kuukaudessa voi tehdä 120 euron tuntipalkalla 5 tuntia ja loput tunnit 0,50 - 20 euron tuntipalkalla.

Vierailija
9/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:51"]

"Olen ammattiompelija: minulla on ateljeeompelijan koulutus ja teen tätä täysipäiväisesti työkseni - elätän itseni ompelemalla. Olen alv-velvollinen, maksan y-tunnuksella kaikki vaaditut verot (yel ja niin edespäin). Minulle jää käteen noin 1600e/kk. 

Pipo 10e

Body 14-18e

Vaunuverho 14e

Sun täytyy kyllä ommella valtavat määrät, kun noista hinnoista vähennetään vielä arvonlisäveron 24%-osuus pois, jotta jäisi palkaksi (puhdas kate) 1600e/kk. Esim. jo arvonlisävero-osuus piposta on n.2e eli veroton hinta silloin on 8e, josta pitäisi maksaa tarvikkeet, työtilanvuokra, koneet ja laitteet,  vastuu- ja tapaturmavakuutukset, sähkö-puhelin, palkan sivukulut esim. YEL n.320e/kk, kirjanpitokulut ja kuukausi-ilm. teko, työnantajan työttömyysvak.maksut, koneiden korjaukset ja huollot. Jo pelkät kirjanpitokulutkin ovat usein useampi tonni kuussa, samoin yritysverot, sotut jne.

Miten kauan olet ommellut ammatiksesi noilla hinnoilla saanut palkaksi n.20.000e/v

[/quote]

Minä arvelen, että kyseessä on joku todella yritteliäs hintojen ihmettelijä, jolla on aikeena viedä tuo kirjoitus kaverilleen todisteena siitä, että kaveri pyytää ihan liikaa. Laadin juuri äsken kuukauden paketin yksinyrittäjän paperityötä kirjanpitäjälleni ja totesin, että tulot ovat nollassa mutta maksettujen laskujen pino on ihan samanlainen kuin muinakin kuukausina. Alkoi minuakin vähän epäilyttää tuo ateljeeompelijan pisnes.

Vierailija
10/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipo 10e

Body 14-18e

Vaunuverho 14e

Miten paljon sinulla menee aikaa esim. puuvillamekon ompelemiseen, kun sen veroton hinta on 12e, josta tarvikkeiden osuus olisi 5-7 eurosta ylöspäin ja ei siitä montaa euroa jää muuttuviin-ja kiinteisiinkuluihin tai palkkakuluihin n. 10e/h+sos.kulut eli n. 14 e/h. mun laskelmien mukaan ollaan jo miinuksen puolella, puhumattakaan 10e/h+sos.kulut on n. 14e/h palkasta.

Vierailija
11/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 20:04"]Vaihteleva tuntipalkka on eri lukemissa kuin kuukausipalkka tai käteen jäävät eurot vuositasolla, kun puhutaan ompeluksista! Kuukaudessa voi tehdä 120 euron tuntipalkalla 5 tuntia ja loput tunnit 0,50 - 20 euron tuntipalkalla.
[/quote]
Joo. Ymmärrän. Olen jo aiemmin sanonut minulle jäävän käteen 1600€, eli noin 10€/tunti. Yritin vain osoittaa että se on näillä hinnoilla hyvinkin mahdollista, jos teen esimerkiksi vaunuverhoja 90 euron edestä tunnissa.

Vierailija
12/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:05"]Jos tekee perus trikoo/collegehousuja ja -paitoja, tuskin kaavoittaa niitä erikseen. Eiköhän ompelijalla ole nuo peruskanavat valmiina, tai ainakaan niitä ei tehdä jokaiselle vaatteelle erikseen. Olettaisin että kokeneella ompelijalla menee n puoli tuntia, joka tapauksessa alle tunti/vaate.

Joten mielestäni se on aika paljon maksajan näkökulmasta, mutta taas toisaalta, ompelijan näkökulmasta, millä hinnalla ompelija on valmis "tuhlaamaan" aikaansa tuntikausia kaverin lapsen vaatteiden ompeluun. Minäkään en ehkä ihan pikkurahasta alkaisi. 
[/quote]

Mikä ihme on peruskaava? Ajatteletko että t-paita valmistuu vauvasta vaariin samalla kaavalla, oli koko mikä tahansa? Kyllä joka paitaan, housuun ja mihin vaan, kaava piirretään erikseen.

Vierailija
13/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä se on se ompelukin. Pitää piirtää kaavat, leikata kankaat, neulata, silittää, ommella, OSATA se. Jos työn tekisi vähemmän ommellut ihminen jolla menisi aikaa kolme tuntia, olisitko valmis maksamaan siitä enemmän kuin jos saman työn tekee ihminen joka on kokenut ompelija ja hurauttaa vaatteen 40minuutissa. Jos ystäväsi tekisi verojen kera ompelua, työn hinta olisi vielä paljon kovempi.

Ystävälläsi vaikuttaisi olevan taitoja, ja tietysti ompelutyön jälki on hyvää. Kuusitoista euroa tekopalkaksi ei ole ollenkaan paljoa. Kaupasta saat kyllä samalla hinnalla, mutta kauppias, mainonta, kuljetusfirmat ja ties mitkä kaikki jakavat tuon summan..

Vierailija
14/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 11:51"]

Pipo 10e

Body 14-18e

Vaunuverho 14e

[/quote]

Työhuoneeni on kotona, siitä ei tule kuluja. Kirjanpidon teen itse, aiemmin käytin kirjanpitäjää ja kulut olivat n. 150e/kk. Toiminimen kirjanpito onnistuu kuitenkin helposti itsekin. Määrällisesti ompelen kyllä paljon, ajallisesti aika tarkalleen sen 8h/päivä, tosin asiakkaisiin pidän yhteyttä vapaa-ajallakin, kankaita shoppailen illalla telkkaria katsellessa ja niin edespäin. Tuntipalkaksi jää ihan ok summa, mutta palkkatöistä saisi toki enemmän. 

Ja kuusi vuotta olen nyt tätä tehnyt. Teen lisäksi alihankintaompeluja muille yrityksille. 

Vierailija
15/150 |
16.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2015 klo 10:31"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 16:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 15:31"]Voi olla, että tuo on palkaksi vähän, mutta eihän kaverisi palkkaa pyydäkään, jos ottaa vain rahat maksamatta veroja. Tuolla tavalla pääsee kyllä hyville "tuntipalkoille", niinhän veronkiertäjät yleensäkin. Taaperovaatteiden ompelu ei varmasti tässä tarkoita uniikkeja juhlavaatteita, joiden ompeluun menee aikaa tuntikaudet, aloittaja tuskin olisi osannut ostaa niitä varten kankaitakaan, jos ei osaa ommella. Perusvaatteisiin valmiita kaavoja saa ilmaiseksi ja kaavapaperit ja muut turhuudet voi tämäntyyppisissä projekteissa unohtaa. En ole itsekään koskaan kuuluttanut rahaa turhiin materiaaleihin, mieluummin käytän rahat kankaisiin. Ompelujälki ja hyvät materiaalit (kankaat ja langat) on tärkeämpiä kuin ylimääräisten sivukulujen kerääminen. [/quote] Jaa, kyllä mun valmiskaavat sisältää USEITA eri kokoja ja en lyllä leikkaa vaon yhtä kokoa irti, varsinkaan jos haluan tehdä joskus muulloinkin eri kokoisen saman vaatteen. Joten kyllä mielelläni käytän siihen kaavapaperia. On meinaan aikamoista tuhlausta ostaa monta samaa kaavaa vain jotta saa erikokoiset....

[/quote]

No ihan miten jokainen itse haluaa, mutta itse en tuhlaisi kallista kaavapaperia tuollaiseen (lasten trikoovaatteet). Edes vuosikymmenet juhlavaatteita ommellut mummoni ei koskaan ostanut kaavapaperia eikä se asiakasmäärään vaikuttanut.
[/quote]

Mutta taatusti käytti jotain muuta materiaalia siihen kaavoitukseen, vanhoja lakanoita tms? Ihan kaikkia vaatteita ei saa tehtyä ILMAN mitään kaavoitusapuja. Olen itsekkin tehnyt vaatteen ns. suoraan päälle mutta käytin siinä ENSIN vanhaa lakanaa jonka mukaan leikkasin sitten oikean kankaan. Joten KAAVA sekin on...Samoin kuin jos käyttää vanhaa paitaa, housua tms mallina niiin sekin on kaava.
Paperi vaan useimmiten helpompi käyttää..

Vierailija
16/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla sama ammattiompelia, kuin tuolla aikaisemmin trikoon asiantuntija.

"Tässä vähän osviittaa, mitä ammattiompelija pyytää: t-paita 15, pipo 10, collegehousut 20, tunika 20. Siitä en ole varma, kuuluuko tähän kankaat vai ei. Kyllä harrastajan, joka tekee nämä pimeänä kaverille, niin pitäisi puolet halvemmalla tehdä.

Arveletko, että ammattiompelija ottaa tunikan teosta 20 euroa ja että kangas kuuluu hintaan huolimatta siitä, onko se halpahallin trikoota tai käsinkirjottua silkkiä?

Kyse oli trikoovaatteista, niinkuin tässä ketjussa nyt on ollut puhetta. Harvemmin lapsella näkee silkkitunikoita, ainakaan minun lähipiirissäni.

No, mahtaako ompelija ostaa varastoon polyesteritrikoota ja silkkitrikoota ja kysyä sinulta, kummastako sinä haluat tenavasi tunikan saada, kakskymppiä maksaa kummastakin? Entäpä puuvillatrikoon hintaero kangaskaupan kiinantuontilaatikossa ja pakalla?

Kun olet pähkäillyt tuohon nokkelan vastauksen, voit miettiä sitä, kuinka moni ompelija haluaa käyttää käsityönsä materiaaleina kaikkein halvimpia kankaita ja miksi.

Kuinka rautalangasta sinulle pitää vääntää, että kyse on TRIKOOSTA prkl!"

Pipo 10e

Body 14-18e

Vaunuverho 14e

Vierailija
17/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:12"]

Pipo 10e

Body 14-18e

Vaunuverho 14e

Miten paljon sinulla menee aikaa esim. puuvillamekon ompelemiseen, kun sen veroton hinta on 12e, josta tarvikkeiden osuus olisi 5-7 eurosta ylöspäin ja ei siitä montaa euroa jää muuttuviin-ja kiinteisiinkuluihin tai palkkakuluihin n. 10e/h+sos.kulut eli n. 14 e/h. mun laskelmien mukaan ollaan jo miinuksen puolella, puhumattakaan 10e/h+sos.kulut on n. 14e/h palkasta.

[/quote]

Mekko on hyvin perusmallinen, siihen menee noin 20 minuuttia sisältäen leikkuun ja viimeistelyn. Materiaalikulut vauva-taaperokokoiseen mekkoon eivät todellakaan ole tuota määrää. Metristä kangasta teen - koosta riippuen tietenkin - 3-5 mekkoa. Kankaiden metrihinnat tietenkin vaihtelee, juuri ostin yhtä asiakkaiden suosikkikangasta 25 metriä hintaan 45e. Eli 1,8e/metri, ja siitä tekee sen 3-5 mekkoa. Siihen vetoketju ja langat päälle. 

Vierailija
18/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:05"]Jos tekee perus trikoo/collegehousuja ja -paitoja, tuskin kaavoittaa niitä erikseen. Eiköhän ompelijalla ole nuo peruskanavat valmiina, tai ainakaan niitä ei tehdä jokaiselle vaatteelle erikseen. Olettaisin että kokeneella ompelijalla menee n puoli tuntia, joka tapauksessa alle tunti/vaate. Joten mielestäni se on aika paljon maksajan näkökulmasta, mutta taas toisaalta, ompelijan näkökulmasta, millä hinnalla ompelija on valmis "tuhlaamaan" aikaansa tuntikausia kaverin lapsen vaatteiden ompeluun. Minäkään en ehkä ihan pikkurahasta alkaisi.  [/quote] Mikä ihme on peruskaava? Ajatteletko että t-paita valmistuu vauvasta vaariin samalla kaavalla, oli koko mikä tahansa? Kyllä joka paitaan, housuun ja mihin vaan, kaava piirretään erikseen.

[/quote]

Harrastelijan kielenkäytössä peruskaava taitaa olla mahdollisimman yksinkertainen kaava, josta krumeluurit puuttuvat. Peruskaavaa tietysti on joka koossa, ja ihmettelenpä, kuinka monen ateljeeompelijankaan hyllystä löytyy pöksyjen tai takin kaavat joka koossa kummallekin sukupuolelle. Kyllä siinä kaavapaperi suhisee, kun yrittäjä piirtelee peruskaavoja varastoon vauvasta vaariin. :)

http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/opintojaksot/030507/1086702418184/1086704631974/1166446190491/1166706132739.html

Voin muuten kuvitella, kuinka ketjun trikooasiantuntija tulee kertomaan, että kun käyttää peruskaavaa, ei tarvitse piirtää asiakkaalle omaa - muuttelee vain sitä peruskaavaa tarpeen mukaan...

Vierailija
19/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 20:04"]Vaihteleva tuntipalkka on eri lukemissa kuin kuukausipalkka tai käteen jäävät eurot vuositasolla, kun puhutaan ompeluksista! Kuukaudessa voi tehdä 120 euron tuntipalkalla 5 tuntia ja loput tunnit 0,50 - 20 euron tuntipalkalla. [/quote] Joo. Ymmärrän. Olen jo aiemmin sanonut minulle jäävän käteen 1600€, eli noin 10€/tunti. Yritin vain osoittaa että se on näillä hinnoilla hyvinkin mahdollista, jos teen esimerkiksi vaunuverhoja 90 euron edestä tunnissa.

[/quote]

Onko sinulla kirjanpidosta jotain koulutusta, mitä?

Vierailija
20/150 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="15.09.2015 klo 12:24"]

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 09:05"]Jos tekee perus trikoo/collegehousuja ja -paitoja, tuskin kaavoittaa niitä erikseen. Eiköhän ompelijalla ole nuo peruskanavat valmiina, tai ainakaan niitä ei tehdä jokaiselle vaatteelle erikseen. Olettaisin että kokeneella ompelijalla menee n puoli tuntia, joka tapauksessa alle tunti/vaate. Joten mielestäni se on aika paljon maksajan näkökulmasta, mutta taas toisaalta, ompelijan näkökulmasta, millä hinnalla ompelija on valmis "tuhlaamaan" aikaansa tuntikausia kaverin lapsen vaatteiden ompeluun. Minäkään en ehkä ihan pikkurahasta alkaisi.  [/quote] Mikä ihme on peruskaava? Ajatteletko että t-paita valmistuu vauvasta vaariin samalla kaavalla, oli koko mikä tahansa? Kyllä joka paitaan, housuun ja mihin vaan, kaava piirretään erikseen.

[/quote]

Harrastelijan kielenkäytössä peruskaava taitaa olla mahdollisimman yksinkertainen kaava, josta krumeluurit puuttuvat. Peruskaavaa tietysti on joka koossa, ja ihmettelenpä, kuinka monen ateljeeompelijankaan hyllystä löytyy pöksyjen tai takin kaavat joka koossa kummallekin sukupuolelle. Kyllä siinä kaavapaperi suhisee, kun yrittäjä piirtelee peruskaavoja varastoon vauvasta vaariin. :)

http://www2.amk.fi/digma.fi/www.amk.fi/opintojaksot/030507/1086702418184/1086704631974/1166446190491/1166706132739.html

Voin muuten kuvitella, kuinka ketjun trikooasiantuntija tulee kertomaan, että kun käyttää peruskaavaa, ei tarvitse piirtää asiakkaalle omaa - muuttelee vain sitä peruskaavaa tarpeen mukaan...
[/quote]

En tiedä sinusta, mutta ainakin meillä koulussa oli käytössä naisten varastokokoiset peruskaavat, joita kuositeltiin tarpeen mukaan. Toki opeteltiin piirtämään alusta alkaenkin laskukaavoilla kaavat. Minä kopioin kaavat mukaani ja käytän niitä edelleen.