G: Kauhein tyyli pukea lapset
Mun mielestä tällainen..
Pojalla vain mustia tai tosi tummia vaatteita, joissa hirviöitä, pääkalloja, liekkejä yms. Vaatteet tosi isot tai pienet ja huonosti istuvat.
Tytöllä vain vaaleanpunaisia ja punaisia vaatteita, usein yhtäaikaa päällä. Paljon printtejä, glitteriä ja prinsessahörselöitä, jopa verkkapuvussa. Myös vääränkokoiset vaatteet.
Kommentit (116)
Vierailija:
Minusta lasten pitää voida liikkua, sotkea, tehdä kaikkia lasten juttuja vaatteissaan, myös juhlissa, ilman, että vanhemmat saavat hepulia tai pelkäävät vaatteiden puolesta. Kamalaa oli kuulla, kun joku moitti tarhassa, että lapsen vaatteet olivat likaantuneet. Kyllä lapsen pitää saada touhuta siellä tarhassa ilman, että tarttee pelätä vaatteiden puolesta. Ei ne täditkään ehdi kaikkea estää ja vahinkoja sattuu.Meillä on vaatteet elämistä varten, ovat kauniita ja käytännöllisiä. Ja saa sotkeutua. Pesemällä saa puhtaaksi ja jos ei saa, niin sitten käytetään niitä kotona esim. maalatessa :)
Mutta kyllä meillä juhlatamineissa ollaan varovaisempia. Ei oo kiva mennä esim häihin tai päiväkodin juhliin, jos jo matkalla on vaatteet tahriintuneet. Sitten täälläkin varmaan kirjoiteltaisiin, kuinka säälitti, kun yksi lapsi oli tuotu likaisssa vaatteissa juhlimaan.
Ahdistaa ajatella, että tässä ketjussa ilmaistuja ajatuksia liikkuu mahdollisesti jonkun minunkin lähelläni olevan päässä.
Esim. reilu 1v-konttaamassa päiväkodin lattialla kireissä farkuissa niin että iso osa vaipasta on ulkopuolella ym.
Tärkeintä on se, että lapsella on kiva olla vaatteissaan.
tai sitten " vanhoja" vaatteita kantavat lapset. Eli siis uusia vaatteita, mutta tehty TODELLA vanhaan tyyliin (oliskohan Tintulla just niitä karseita lakkeja tms).
Vieläkin väärin! College-puku kirjoitetaan lauseen keskellä pienellä. Kyllä huomaa, että äidinkielen opinnot on jääny ysiluokan tasolle.. Ja mitkä hiton laatikkomalliset puvut, vai miten se menikään?
Syy on yksinkertaisesti se että syksy ja kylmät ilmat tuli taas niin yllättäen... vaikka kalenterin tunnenkin. Yhtäkkiä tajusin että lapselle ei olekaan haalariin sopivan värisiä käsineitä / pipoja / kenkiä / yms ... enkä ole vielä ehtinyt ostoksille. Minusta on kuitenkin ollut järkevämpää vetäistä hänelle kaapista päähän säähän sopiva pipo kuin katsoa tarkasti että sopiiko värit eli laittaa se lämpimämmän kelin hattu yms.
yritän kyllä tehdä parannuksen ihan lähiaikoina.
Heh. Meillä ainakin jo kuusivuotiaalla on sen verran oma maku, että äiti voi ainoastaan yrittää rajata railakkaimpien yhdistelmien käyttöä. Juu: päätän kyllä, miten paljon hän pukee ylleen enkä anna hänen kulkea päiväkodissa prinsessapuvussa. Mutta muuten en jaksa tapella ihan viimeiseen pilkkuun asti siitä, mikä paita aamulla puetaan.
Ja lopputulos on, että väriyhdistelmät eivät nyt IHAN aina ole sitä, mitä itse preferoisin... ;=DDD
sitten niitä vaatteita pidetään tappiin asti eli siihen asti, kun mahtuu: ei heitetä roskiin tahraantuneita tai nyppyisiä. Ostetaan kirpparilta 5v vanhoja " ihan hyviä reimatechaalareita" , ym.
Pääasia, että ovat ehjät. Mä tykkään kyllä pukea lapseni kauniisti, tai sen yhden pukeutumiseen enää pahemmin vaikutan, mutta kaikki ei, ja mun hieno on jonkun muun kamala...Pääasia, että elämän sisältö ei ole lapsen vaatteet...
Ihan itse halusi laittaa, oli mukavammat päällä kuin jotkut " kovemmat" housut. Eli oli luokassa sitten ne housut jalassa. Luulen että toimii samalla lailla tulevana talvenakin. Kai hän sitten pukeutuu huonosti.
siinä tapauksessa kehottaisin siirtymään jollekin toiselle palstalle. Täällä on hieman räikeämpiäkin tapauksia kuin omani. Tiedoksi vielä,että äidinkelen numeroni oli ysillä 9 ja ainekirjoituksessa sain ysejä ja kymppejä. Olen kuitenkin sitä mieltä,ettei täällä oikeinkirjoitus ole se tärkein asia. Mikä mättää siis oikeasti? Haluatko vaim kiukutella?
enkä myöskään pojan vaatteissa tykkää mustista tai tosi tummista väreistä enkä pääkalloista tai muista hirviöistä. MikkiHiiri olisi kivempi.
Sit just se on outoa, kun kaksi viikkoa vanhalle tyttövauvalle on väännetty joku farkkuhame/mekko päälle tai muuta jäykkää vaatetta kuten farkkutakki tms. Nähty on. Vauvalle vain pehmeää ja mukavaa päälle, niitä farkkuhameita ehtii vielä tytölle pukea isompanakin.
Itse en edes farkkuhousuja tykkäisi pukea paljonkaan alle vuoden ikäiselle. Mielummin niitä pehmoisempia.
Kun ostaisi kunnon talvi/välikausihaalarin ja kintaat,ei tarvitsisi ahtaa niiden huonojen haalareiden päälle vielä kuravaatteitakin. Lapsillakin mukavampi leikkiä pelkässä haalarissa. Lämpimillä säillä ainoastaan voin niitä käyttää,esim t-paidan päällä sadetakki. Mutta muuten ovat ihan hyödyttömiä.
Pukea nyt tenavat johonkin isän ja äidin ihannoimaan pallo- tai raitakuosiin, joka viestittää vanhempien arvomaailmasta.
Samalla tavalla pöljää on pukea lapset kamalan kalliisiin merkkivaatteisiin vain siksi, että ne ovat merkkivaatteita ja niillä siksi olisi joku status.
Meillä opetetaan lapset tietoisesti arvostamaan vaatteita samoin kuin muutakin maallista mammonaa sen mukaan, mikä käyttöarvo niillä on. Koskaan emme shoppaile. Ostamme kaiken tarpeeseen. Silti emme pukeudu ryysyihin vaan ihan tavallisiin kuteisiin.
Pidän tärkeämpänä laittaa rahaa vaikka matkusteluun kuin vaatteisiin.
Silti annan poikalapseni niitä käyttää, koska ne ovat hänen mielestään parhaita. Yleensä minä päätän lasteni vaatetuksesta, mutta annan myös joissain asioissa lasten päättää.
Mun vanhempi lapsista on jo teini-ikäinen. Tyttöä ei tällä hetkellä paljon kiinnosta äidin mielipidä vaatteista. Vähän oon päässyt ohjailemaan, ja ihan nätisti hän pukeutuu. Muodikkaasti, mutta ei mikään törkeä pissityyli.
Poika on nyt vähän ruvennut kiinnostumaan vaatteista. Ja otankin huomioon hänenkin makunsa. Jos me mennään ostamaan puseroita, niin yleensä se on just tota spider man-tyyliä. No, en mä itsekään niitä niin kauheina pidä.
Joskus aikoinaan kun lapset rupesivat itse valitsemaan vaatteitaan, niin en viitsinyt mennä ja pahoittaa lasten mieltä niin että, olisin käskenyt samantien riisumaan vaatteet ja laittamaan minun valitsemat päällensä. En vaikka värit ja tyylit olivat välillä aihan kamalia ja vaatekaappi ihan myllätty. Mä olin vaan tyytyväinen kun osoittivat oma-aloitteisuutta ja pukivat itse päälle, ilman kehoitusta. Toki jos oltiin menossa jonnekin, niin minä annoin vaihtoehdot ja lapset valitsivat, esim. otatko beigen vai sinisen paidan. Ja näin molemmat oltiin tyytyväisiä.
Oikeastaan muut lapsen vaatteet ei tee ikävää vaikutusta muhun (siis kaikki käy säkistä samettiin) mutta liian hyvin laadittu ja siisti kokonaisuus saa mulla aikaan jotenkin epätodellisen olon, ihan kuin lapsi olisi nukke, joka ei likaa vaatteitaan eikä kasva niistä ulos!
Eli lyhyesti sanottuna mun mielestä pieni resuisuus on viehättävää! Järjen puitteissa tietysti, ettei lapsi palellu eikä jää karuselliin kiinni rimpsuistaan ja resuistaan.
Tarkoitan, että tavallaan huvittavaa kuulla, kun joku äiti sanoo " mutta kun se meidän poika haluaa sen spiderman-paidan laittaa" . Kyllä se tarve johonkin tiettyyn kuvioon (esim. ällöön spidermaniin) tulee lapsen ULKOPUOLELTA, eikä sisältä.
Ei pieni poikavauva tiedä tuon taivaallista mistään hämähäkki-miehistä, ennen kuin joku ne hänelle opettaa, ja luo " tarpeen" saada niitä.
Pointtini siis vaan sanoa: kyllä niitä poikia voi pukea tyylikkäästi ja coolisti ilman noita teko-kovistelevia spidermanejakin! =))
Minusta lasten pitää voida liikkua, sotkea, tehdä kaikkia lasten juttuja vaatteissaan, myös juhlissa, ilman, että vanhemmat saavat hepulia tai pelkäävät vaatteiden puolesta. Kamalaa oli kuulla, kun joku moitti tarhassa, että lapsen vaatteet olivat likaantuneet. Kyllä lapsen pitää saada touhuta siellä tarhassa ilman, että tarttee pelätä vaatteiden puolesta. Ei ne täditkään ehdi kaikkea estää ja vahinkoja sattuu.
Meillä on vaatteet elämistä varten, ovat kauniita ja käytännöllisiä. Ja saa sotkeutua. Pesemällä saa puhtaaksi ja jos ei saa, niin sitten käytetään niitä kotona esim. maalatessa :)