Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kätilöt kehtaa valittaa yli 3000e palkasta

Vierailija
13.09.2015 |

http://m.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/07/keskivertotyyppi-tienaa-3000-euroa-katso-kaikki-palkat/20117894/139

Ihne tarinoita liikkuu nyt kuinka kauheaa jos vähän lisistä napataan mutta kyllä yli 3000e palkasta on varaa satanen napata (tuo palkka ei edes sisällä lomarahoja yms.). Tuntuu kamalalle että jiku ei arvosta noin korkeaa palkkaa kun monet saa palkkaa esim. 1400e.

Kommentit (273)

Vierailija
1/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan nyt ensin mitä palkanalennuksia tulee ja kenelle. Ei niitä pakottavia lakeja ole vielä säädetty. Herrat voivat keksiä vielä jotain.

Vierailija
2/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:01"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:59"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:57"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:21"]Täällä voi olla myös kaupankassa 1400€ tuloilla, jota Se vähennys myös koskee.
[/quote] Miten kukaan kaupan kassa voi tienata 1400? Itse tienaan kesäisin kassalla 1700-1800 euroa verottomana. Ja olen alle 18.
[/quote]tuntipalkkasi?
[/quote] Olikohan 8,8 euroa. Tein kyllä ihan täyspitkää viikkoa ja viikonloppu vuorot sain usein tehdä.
[/quote]

Niin ja sait sen 100% sunnuntailisän. Kohta et saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen lapsen synnytyksessä kätilö pisti mut lepäämään lepohuoneeseen. Olin kuulemma kipeä kun olin niin väsynyt.
Tunnin kuluttua pyysin sisätutkimuksen ja sitten 30 min päästä poika syntyikin. Tosi ammattitaitoista. Käsittääkseni olisin yksin synnyttänyt jos en olisivrashsutunut kätilön luo. Ja siellä ei ollut ketään muita synnyttäjiä vaan minä. Tämä Tays:ssa.
Ei vaikuttanut kovin vaativalta hommalta. Itse pullauttaa pojan ulos. Ja siinä sitten kätilöt oli tumput suorina. En tehnyt valitusta, mutta pojalla oli jotain häikkää kehityksessä. Mietin että johtuiko tuosta synnytyksestä. Juu kätilö teki hirveesti hommia...
En väitä, että kaikki tällaisia, mutta ei kyllä vakuuttanut. Kätilö jotain 55 v

Vierailija
4/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:21"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:19"]No työ onkin vähän enemmän kuormittavaa henkisesti sekä fyysisesti kuin esim. jonkun siivoojan duuni. Ja se vastuu.
[/quote]No miten sen ottaa, en lähtis aliarvioimaan siivoojan työtä, no kätilö ansaitseekin tuplat eli siinä korvausta kerrakseen.
[/quote]

Mä oon nuorena siivonnut. Opiskelin lähihoitajaksi ja sairaanhoitajaksi. 5,5-vuotta koulua. Miksi sen ei pitäisi näkyä palkassa? Siivoojana olin peruskoulupohjalla ja työn vaativuus on todellakin ihan eri. Koen, että hoitoalalla on sekä fyysisesti, ettähenkisesti raskaampaa. Siivoojana tein myös pelkkää aamuvuoroa aika usein 6-14 tai 7-15. Eli mitään lisiä ei palkkaan kuulunut mikä tietysti näkyi palkkakuitissa.

Vierailija
5/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-alalla huonot palkat eikä juurikaan lisiä. Bonuksena känniset asiakkaat...revi siitä. Oma valinta sulla ja mulla.

Vierailija
6/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutti sairaanhoitaja tienaa 40 000 € vuodessa. Kaikki lisät ja vuorotyö.

Vierailija
7/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:03"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:26"]No ei ne kätilötkään siitä ihmishengestä vastaa. Sitä varten on lääkärit.
[/quote] Synnytyksessä ei ole lääkäriä paikalla jos ei se kätilö sitä jostain syystä soita paikalle. Säännöllisessä synnytyksessä ei ole lääkäriä vaan kätilö vastaa synnytyksen hoidosta.
[/quote]

Niin? Ja siinä vaiheessa kun kaikki ei mene putkeen, se lääkäri soitetaan.
Eli se suuri vastuu ihmishengestä on, että osaa lääkärin hälyttää. Ei kuulosta kauhean vastuulliselta. Hieman ammattitaitoa toki vaatii nähdä milloin tämä on tarpeen, mutten nyt vielä kovin isoksi vastuuksi tätä kutsuisi.
[/quote]

Toivottavasti et ole käyttänyt tätäkin palvelua! Ei kuule kiinnosta yhtään sinun eikä lapsesi henki.
[/quote]

Heh, kiitos kysymästä, kolme lasta olen maailmaan punkenut ja tyytyväinen kätilöihin, joita olen kohdannut. Synnytykset ovat olleet helpohkoja, joten kätilöt ovat päässeet kanssani aika rutiinikaavan mukaisesti.

Ei ole kyse siitä, ettenkö arvostaisi kätilön työtä siinä missä mitä tahansa muutakin. Vaan siitä, ettei mielestäni ole kovin iso vastuu soittaa lääkäriä paikalle, jos se on tarpeen. Niin muissakin töissä tehdään, siis pyydetään apuun kokeneempi/osaavampi/sellainen jolla on enemmän päätösvaltaa, jos tilanne sitä vaatii.
[/quote]

Kotiin vaan synnyttämään. Suurin osa synnytyksistä hoidetaan ilman lääkäriä. Luuletko, että kätilöt ovat vain sitä varten, että soittavat lääkärin paikalle? Hyvä luoja tätä tyhmyyden määrää.

Vierailija
8/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:12"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:03"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:26"]No ei ne kätilötkään siitä ihmishengestä vastaa. Sitä varten on lääkärit.
[/quote] Synnytyksessä ei ole lääkäriä paikalla jos ei se kätilö sitä jostain syystä soita paikalle. Säännöllisessä synnytyksessä ei ole lääkäriä vaan kätilö vastaa synnytyksen hoidosta.
[/quote]

Niin? Ja siinä vaiheessa kun kaikki ei mene putkeen, se lääkäri soitetaan.
Eli se suuri vastuu ihmishengestä on, että osaa lääkärin hälyttää. Ei kuulosta kauhean vastuulliselta. Hieman ammattitaitoa toki vaatii nähdä milloin tämä on tarpeen, mutten nyt vielä kovin isoksi vastuuksi tätä kutsuisi.
[/quote]

Toivottavasti et ole käyttänyt tätäkin palvelua! Ei kuule kiinnosta yhtään sinun eikä lapsesi henki.
[/quote]

Heh, kiitos kysymästä, kolme lasta olen maailmaan punkenut ja tyytyväinen kätilöihin, joita olen kohdannut. Synnytykset ovat olleet helpohkoja, joten kätilöt ovat päässeet kanssani aika rutiinikaavan mukaisesti.

Ei ole kyse siitä, ettenkö arvostaisi kätilön työtä siinä missä mitä tahansa muutakin. Vaan siitä, ettei mielestäni ole kovin iso vastuu soittaa lääkäriä paikalle, jos se on tarpeen. Niin muissakin töissä tehdään, siis pyydetään apuun kokeneempi/osaavampi/sellainen jolla on enemmän päätösvaltaa, jos tilanne sitä vaatii.
[/quote]

Kotiin vaan synnyttämään. Suurin osa synnytyksistä hoidetaan ilman lääkäriä. Luuletko, että kätilöt ovat vain sitä varten, että soittavat lääkärin paikalle? Hyvä luoja tätä tyhmyyden määrää.
[/quote]

Todellakin, hyvä luoja tyhmyytesi määrää, että noin sanomani tulkitsit.

Vierailija
9/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:00"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 12:22"] Montakohan synnytystä kätilö hoitaa uransa aikana? Heitetään nyt vaikka 10000, voi mennä ihan metsäänkin. Eli yhteensä noin 20000 henkeä on kätilön vastuulla tämän työuran aikana. Joojoo, on kaksosia yms, ihan vaan karkea heitto. Ehkä neljäsosassa synnytyksiä on lääkäri jotenkin mukana, joten 15000 henkeä kätilön vastuulla. Insinööri taas suunnittelee ostoskeskuksen, jonka vierailijamäärä on sanotaan vaikka 100000/vuosi. Lujuuslaskelmat, rakennusmateriaalit, sähköturvallisuus jne. Vastuullisia pääsuunnittelijoita on sanotaan 10 per projekti, tai vaikka 20. Ostoskeskuksen elinkaari on 50 vuotta, tekee aika paljon enemmän ihmishenkiä näiden insinöörien vastuulle työuran aikana tässä yhdessä projektissa... ja vastaavia tehdään kymmeniä. [/quote] Insinööri tekee sen suunnittelun, josta ihmishenget ovat kiinni, vain kerran per projekti. Kätilö tekee työhönsä liittyvän valinnan, josta ihmishenget ovat kiinni, useita kertoja päivässä. [/quote] Meinaat sitten että siinä talossa on vaan yksi kohta, jolle pitää tehdä lujuuslaskelma? Okei.

[/quote]

Itsekin laskit, että kätilö tekee vain yhden hoitotoimenpiteen per asiakas.
[/quote]

En ole tuo edellinen, mutta DI sähköpuolella. Suunnittelen pääasiassa pientaloihin sähköjä. Kohteita on vuodessa noin 50. Pientaloja tehdessä on täysin yksin vastuussa, rakennustarkastaja toki valvoo, mutta siinäpä se. Isoja kohteita tulee tehtyä harvkseltaan, mutta niissä on helppoa se, että asiatuntijoita on paljon.
En ole koskaan miettinyt, kuinka monta kriittistä päätöstä joudun tekemään jokaisessa kohteessa, mutta kyllä se luku nousee satoihin. Suurin osa menee rutiinilla, kuten varmaan kätilölläkin, mutta on niitä hankaliakin päätöksiä, joissa todella saat punnita asioita monelta kantilta. Tietokone auttaa ja laskee, mutta on tiedettävä mitä tekee ja mitä erilainen data merkitsee. Myös virheet piirustuksissa antavat vääränlaista tulosta.
Ei viitsitä väheksyä kukaan toistemme työtä. Vastuuta on jokaisella jossain kohdassa, ja yksi väärä päätös voi monessa työssä maksaa henkiä.

Vierailija
10/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:24"]Tutti sairaanhoitaja tienaa 40 000 € vuodessa. Kaikki lisät ja vuorotyö.

[/quote]Sikahyvin!

Vierailija
11/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:14"]Miksi te kätilöt ette opiskella lääkäriksi? Neljässä vuodessahan on jo pitkällä lekurinopinnoissa?
Ja palkka on paljon parempi.
Elämä on valintoja nääs. Oma valinta.
Tai jos muutatte Norjaan, siellä hyvät palkat.
Olitteko muka yksin vastuussa synnytyksissä. Käsittääkseni siellä on muitakin ja lääkäri tarvittaessa?? Ette te yksin vastaa kenenkään hengestä -sehän olisi työehtosopimusten vastaista.
[/quote]

Miksi sulle paperipinojen siirtelijälle pitäisi maksaa palkkaa ollenkaan. Ei miksikään.

Vierailija
12/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellisten ämmien kerho kokoontuu.

Opiskelkaa ihmeessä kätilöksi, niin loppuu tämä poru.

Vierailija
13/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:20"]Toisen lapsen synnytyksessä kätilö pisti mut lepäämään lepohuoneeseen. Olin kuulemma kipeä kun olin niin väsynyt.
Tunnin kuluttua pyysin sisätutkimuksen ja sitten 30 min päästä poika syntyikin. Tosi ammattitaitoista. Käsittääkseni olisin yksin synnyttänyt jos en olisivrashsutunut kätilön luo. Ja siellä ei ollut ketään muita synnyttäjiä vaan minä. Tämä Tays:ssa.
Ei vaikuttanut kovin vaativalta hommalta. Itse pullauttaa pojan ulos. Ja siinä sitten kätilöt oli tumput suorina. En tehnyt valitusta, mutta pojalla oli jotain häikkää kehityksessä. Mietin että johtuiko tuosta synnytyksestä. Juu kätilö teki hirveesti hommia...
En väitä, että kaikki tällaisia, mutta ei kyllä vakuuttanut. Kätilö jotain 55 v
[/quote]

Höpö höpö.

Vierailija
14/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kätilö tekee virheen ja äiti/vauva kuolee tai vammautuu on vastuu kätilöllä. Ei lääkärillä.
Ja ammattikorkeakoulu on eri asia kuin yo-pohjalta tehty ammattikoulu. Ammattikorkeakoulun (alempi) tutkinto vastaa yliopiston alempaa eli ns kandia ja ylempi amk vastaa maisteria.

Vierailija
15/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:51"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:50"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:48"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:26"]No ei ne kätilötkään siitä ihmishengestä vastaa. Sitä varten on lääkärit.
[/quote]Eli kun kaikki menee hyvin.
[/quote]Niin, mutta vastuu siitä, että ymmärtää onko kaikki normaalisti, on kätilöllä. Vastuu on valtava. Kyse on aina kahdesta hengestä.
[/quote]Jos kaikki ei mene normaalisti niin yhteys lääkäriin. Jos kaikki menee normaalisti ja silti sattuu jotain, ei toki ole vastuussa.
[/quote]

Sä et selvästikään ymmärrä kätilön vastuusta yhtään mitään! Luuletko, että se on niin helppoa aina ennustaa, mitä synnytyksessä seuraavaksi tapahtuu? Se vaatii aika paljon, että osaa ennakoida, milloin lääkäriä tarvitaan. Kätilö tekee lukuisia päätöksiä ihan yksin, lähtien jo puhelimessa arvio synnytyksen käynnistymisestä jne. Kätilö on vastuussa aina vähintään kahdesta hengestä ja aika moni toimenpide ja päätös vaikuttaa synnytyksen lopputulokseen. Kätilö vastaa aina tekemisistään, vai luuletko, että lääkäri vastaa siitä, miten kätilö on potilastaan hoitanut? Ja kaikki tämä täytyy myös kirjata samantien papereihin, muuten et voi todistaa, mitä olet tehnyt...Kätilön vastuu jatkuu myös synnytyksen jälkeen, vai kenen luulet hälyttävän lääkäriä, jos äiti tai lapsi voivat huonosti? Ei siellä kierrä yksikään lastenlääkäri tai gynekologi tarkastamassa vointia, vaan kätilö arvioi ihan itse, kuka tarvitsee lääkäriä. Ja tilanteet muuttuvat joskus hyvin äkisti. Lisäksi kätilöntyö ON fyysisesti rankkaa! Siellä nimenomaan juostaan kolmivuorossa hiki hatussa, eikä taukoja paljon pidetä. Voit itse toki joskus kokeilla, miltä tuntuu avustaa ponnustusvaiheessa eri asennoissa yli tunninkin, siinä ollaan kaukana ergonomiasta! Todella ärsyttävää tuollainen tietämättömyys ja vähättely!
[/quote]

Muuten olen kanssasi samaa mieltä kyllä työoloista ja ergonkmiasta jne, mutta edelleen siinä vaiheessa kun on henki kyseessä, kyllä se lääkäri on jo paikalla. Tai pitäisi olla.
Huono olo ei ole sama asia kuin hengenvaara. Maallikkokin yleensä näkee kummasta on kyse, saati sitten synnyttäjiä päivittäin näkevä kätilö.
[/quote]

Kerro mulle kiltti nyt, miten maallikko näkee, että vauvalla on kaikki hyvin siellä mahassa? Sen käyrän tulkitsemiseenkin tarvitaan aika paljon kokemusta, laskuja tulee usein synnytyksen aikana, mutta mitkä ovat normaaleja supistuksen aikaisia, joista vauva toipuu ja milloin ovat merkki vauvan vakavasta ahdingosta? Muten maallikko näkee, missä tarjonnassa vauva yrittää ulos ja kuinka kauan uskaltaa ponnistaa, ennen kuin täytyy kutsua lääkäri arvioimaan tilanteen? Miten maallikko erottaa normaalin, kovan synnytyskivun esim. irtoamassa olevasta istukasta? Tunnustaako maallikko (ajoissa) lapsivesiembolian? Tai osaako maallikko ennustaa, mikä toksemikkoäiti aikoo ruveta kouristamaan? Tää lista on ihan loputon, normisynnytys sujuu yleensä ihan kivasti, mutta mistä se maallikko tietää kenen synnyttäjän kohdalla tulee komplikaatioita? Ja itsekö et sitten syytä kätilöä hoitovirheestä, jos sellainen sattuu? Aika paksua.

Vierailija
16/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:14"]Miksi te kätilöt ette opiskella lääkäriksi? Neljässä vuodessahan on jo pitkällä lekurinopinnoissa?
Ja palkka on paljon parempi.
Elämä on valintoja nääs. Oma valinta.
Tai jos muutatte Norjaan, siellä hyvät palkat.
Olitteko muka yksin vastuussa synnytyksissä. Käsittääkseni siellä on muitakin ja lääkäri tarvittaessa?? Ette te yksin vastaa kenenkään hengestä -sehän olisi työehtosopimusten vastaista.
[/quote]

Voi tsiisus! Meinaatko että jos on opiskellut kätilöksi 4 vuotta, niin ei tarvitse enää opiskella lääkäriksi kuin kaksi vuotta?!? Ihan tosissaan vielä kirjoitat tänne?

Kai te muuten tiedätte, että toisin kuin muilla aloilla, terveydenhuoltoalalla palkka ei kokemuksesta nouse? Etkä saa bonuksia hyvin tehdystä työstä. Et vaikka olisit kuinka joustanut ja tehnyt paljon ja hyvää työtä. Että sinänsä voitte jättää höpöttämättä kokeneen kätilön 4000-5000€ palkoista. 3000 euroakaan tuskin kovin moni kätilö tienaa tekemättä paljon vkl- ja yötyötä.

Vierailija
17/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää palkan kauhistelijat lupaa sit synnyttää ilman kätilöä. Muuten puhutte paskaa ja ymmärrätte, kuinka tärkeää työtä tekevät. Eli oletko paskanpuhha takinkääntäjä vai sanojesi mittainen?

Vierailija
18/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspalkka ap, on käteen 1800 e.....eli lisät on tärkeitä. Olisitko itse tänään illalla ja yöllä töissä normipalkalla?

Vierailija
19/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:35"]Jos kätilö tekee virheen ja äiti/vauva kuolee tai vammautuu on vastuu kätilöllä. Ei lääkärillä.
Ja ammattikorkeakoulu on eri asia kuin yo-pohjalta tehty ammattikoulu. Ammattikorkeakoulun (alempi) tutkinto vastaa yliopiston alempaa eli ns kandia ja ylempi amk vastaa maisteria.

[/quote]älä puhu p....aaa

Vierailija
20/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:13"]Koko julkinen sektori on syyllinen. Siitä tuli palkkajohtaja 2008 ja sen jälkeen on ollut alamäkeä. Ay-liike suurin syyllinen. Pieni Latvia pudotti julkisen sektorin palkkoja 30 prosenttia ja sekin maa on kohta ohittanut meidät.
[/quote] haluaisitko elää Latviassa?