Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kätilöt kehtaa valittaa yli 3000e palkasta

Vierailija
13.09.2015 |

http://m.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/07/keskivertotyyppi-tienaa-3000-euroa-katso-kaikki-palkat/20117894/139

Ihne tarinoita liikkuu nyt kuinka kauheaa jos vähän lisistä napataan mutta kyllä yli 3000e palkasta on varaa satanen napata (tuo palkka ei edes sisällä lomarahoja yms.). Tuntuu kamalalle että jiku ei arvosta noin korkeaa palkkaa kun monet saa palkkaa esim. 1400e.

Kommentit (273)

Vierailija
261/273 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 11:13"]

Naisvaltaisilla aloilla palkkakehitys on jäätynyt jo aikoja sitten, luotetaan  että hoivaviettiset hoitavat huonollakin palkalla. kolmivuorotyö on aivan eri kun kaupankassalla. kaupassa ei joudu edesvastuuseen jos jonkun lapsi tai äöiti kuolee sun käsiin. en ole kätilö mutta arvostan heidän työtään sekä terveydenhuollon työtä yli kaiken. Minusta sairaanhoitajien ja lähihoitajien palkkaakin pitäisi nostaa diplomi-insinöörien palkan tasolle ehdottomasti! 

[/quote] Lääkärien palkka sitten varmasti kuuluu olla elokuvatähden tasolla.

Vierailija
262/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 20:17"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:40"]

"Mutta ei, sinä haluat rokottaa nimenomaan ahkeraa ja yritteliästä palkansaajaa, joka uhraa tärkeimpänsä eli ainutkertaista aikaansa.

Ajattelepa sitäkin, että minäkin esimerkiksi olen pienehkötuloisesta perheestä. Ei ole lähdössä asuntoja, perintöjä, osakesalkkuja eikä mitään. Olen päättänyt kuitenkin nostaa elintasoani ja ainoa realistinen konsti on ollut panostaa kouluun ja työuraan todella paljon. Sitä kautta olen noussut jopa viiden tonnin kuukausituloille. Tuntuu todella kohtuuttomalta, että sinä ja sinunlaisesi tulette sanomaan, kuinka minä en ansaitse palkkaani ja minun pitäisi olla velvoitettu maksamaan siitä leijonanosa pois.

En ole etuoikeutettu, vaan ahkera ja määrätietoinen. Nykyinen progressio rankaisee minua siitä jo aivan riittävästi."

Mistä sinä tiedät minun tuloni ja varallisuuteni? Ja vielä syyllistät kommentistani. Kerroin vain faktat. Nykyiset leikkaukset ja säästöt koskevat lähinnä pienituloisia ja erityisesti pienipalkkaisia naisia. 

Ja hyvätuloisena  on paljon paremmat mahdollisuudet verosuunniteluun kuin pienituloisena esim. verovapaat osingot, osa tuloista pääomatuloina, optiot, vapaaeht. eläkkeet jne.  verosuunnittelun avulla perintöäkin voi siirtää melko verovapaasti vuosien saatossa. Ja kun on ostovoimaa riittävästi, voi käyttää melko kivasti yhteiskunnan etuuksia ja tukia esim. valtion avustukset sijoituskohteisiin esim. energia tai hissiremontti, jolloin sijoituksen arvo nousee entisestään, maatalous-ja yritystuet, jopa oman siivoojan voi palkata itselleen, joka huomioidaan kotitalousvähennyksenä, samoin laaja työterv.huoltoon voi vaivatta laittaa silmälasit, hammaslääkärit ja terapiapalvelut jne. puhumattakaan muista yksityisistä palveluista, jotta Kela ja veronmaksajat tukevat mukavasti, eikä näitä nykyinen hallitus juuri leikkaa, päinvastoin, monia on jopa lisätään ja tietysti nämä ovat vähävaraisen ulottumattomissa, koska heiltä puuttuu ostovoima. Ja aina voi muuttaa veropakolaiseksi Portugaliin tai Espanjaan, joka harvoin onnistuu vähävaraiselta.

Enkä tosiaan ole kade sinun tuloillesi tai varallisuudellesi, sillä olen ihan hyvin toimeentuleva ja kaikkea on riittävästi, eikä juuri hallituksen leikkaukset minuun vaikuta, mutta pidän nykyistä hallituksen linjaa epäoikeudenmukaisena, sillä luulisi sinunkin ymmärtävän, että varakkaalle ja hyvätuloiselle paras tae turvallisuudesta ja tavallisesta elämästä on juuri kansalaisten oikeudenmukaisuus, varallisuudesta ja tulotasosta riippumatta.

Ps. Jos maksat veroa 43% tuloistasi, suosittelen verosuunnittelua, ettei noin mielesi katkeroidu.

[/quote]

Lisätietoa tuosta verosuunnittelusta? Mitä keinoja tavan palkansaajalla on, muuta kuin muutamat hassut vähennykset?"

Kommentistasi oli sen verran kovaa tekstiä ja pienituloisia vähättelevä, että luulisin sinun ainakin kuuluvan Suomen sadan rikkaimman joukkoon, jota vähän kyllä jo hämmästelin, mitä kielinystyräsi laulavat, mutta selvisihän se, kun nyt maltoin lukea kommentin loppuun eli kuulut keskipalkkaisiin, et hyvätuloisiin ja olet lähes samoissa vaikeuksissa kuin pienituloiset.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/273 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:04"]

Kyllä kätilön palkka kuulostaa pieneltä, jos sitä vertaa esim. palkanlaskijan tai kirjanpitäjän palkkaan. Onhan kätilön työ vastuullista ja kolmivuorotyötä, joka asettaa omat paineensa perhe-elämään ja lastenhoitoon, sillä harvassa on päiväkodit, jossa lapset saavat olla ympärivuorokauden hoidossa eli osa palkasta menee yksityisen lastenhoitajan palkkoihin, ainakin esikoulun jälkeen. Luulen, suurimman osan kätilöistä olevan sairaanhoitajia ja sitten erikoistuneet myöhemmin kätilöksi eli takana on useamman vuoden koulutus eli ammattiosaaminen lienee lääkärin ja perus-sairaanhoitajan väliltä. Lisäksi työ on kuluttavaa, eikä työolosuhteet ole mitä parhaimmat, kun ensisijaisesti äidin hyvin vointi on edellä ja sen jälkeen tulee vasta kätilön esim. työasennot jne. jotka lisäävät ammattisairauksia. 

[/quote]

No jopas nyt vertaillaan.. En mä kirjanpitäjien palkkojakaan ylisuurina pitäisi, siinäkin voi pienellä virheellä saada kymppitonnien vahingot aikaan, joten vastuu painaa. Kiireaikoina voi työpäivä venyä yli 10-tuntiseksi, eikä meillä makseta ylitöistä kuin tunti tunnista.

Mutta se, että pienipalkkaisilta vuorotyöläisiltä odotetaan suurempaa panosta tämän maan nostamiseksi lamasta, on törkeyden huippu. Jos joustoja joudutaan tekemään, niin kai ne voisi sitten tasaisemmin kohdistua kaikkiin.

T. kirjanpitäjä 2 600 e/kk

Vierailija
264/273 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, mulla oli vaikea synnytys ja kaksi eri lääkäriä tarvittiin. Ensin joku naistentautien lääkäri ja lapsen syntymän aikaan kutsuttiin jo valmiiksi lastenlääkäripaikalle, kätilöitä oli kaksi. 

Minä olen amk-insinööri, brutto 2700. Mulla tosin paljon ajatustöitä sekä pitää olla matemaattinen ainakin juuri tällä alalla, mutta henkisesti helppo työ. Ei tartte olla ihmisten kanssa paljon tekemisissä, joskus vain ja työmaakäyntejä silloin tällöin. Ylitöitä ei (saa) tehdä, käytännössä joskus joutuu ja ne menee saldoihin tunti tunnista ja pidetään vapaana sitten kun ehtii. 

Vierailija
265/273 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:26"]No ei ne kätilötkään siitä ihmishengestä vastaa. Sitä varten on lääkärit. [/quote] Sä et ole synnyttänyt? [/quote] Olen synnyttänyt, neljä kertaa. Kolme kertaa nätisti kuten oppikirjoissa. Kätilö on auttanut ponnistusvaiheessa, muuten salissa yksin odottelin kätilön käydessä pari kertaa kyselemässä vointia. Viimeinen kerta menikin sitten hätäsektioon, jonka todellakin teki lääkäri. Siinä oli hengenvaara ja lääkäri vastuussa.

[/quote]

Ja lääkäri ihan sattumalta osui paikalle toteamaan, että nyt on muuten hätäsektion paikka?

Vierailija
266/273 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:24"]

Siivooja ei tarvitse vuosien erikoiskoulutusta eikä ole vastuussa ihmishengistä.

[/quote]

Eikö? Kyse on ehkä siitä, että missä siivoaa.

Vierailija
267/273 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 07:16"]Kyllä, mulla oli vaikea synnytys ja kaksi eri lääkäriä tarvittiin. Ensin joku naistentautien lääkäri ja lapsen syntymän aikaan kutsuttiin jo valmiiksi lastenlääkäripaikalle, kätilöitä oli kaksi. 

Minä olen amk-insinööri, brutto 2700. Mulla tosin paljon ajatustöitä sekä pitää olla matemaattinen ainakin juuri tällä alalla, mutta henkisesti helppo työ. Ei tartte olla ihmisten kanssa paljon tekemisissä, joskus vain ja työmaakäyntejä silloin tällöin. Ylitöitä ei (saa) tehdä, käytännössä joskus joutuu ja ne menee saldoihin tunti tunnista ja pidetään vapaana sitten kun ehtii. 
[/quote] Oletko töissä jouluna ja viikonloppuisin ja öisin

Vierailija
268/273 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:17"]

http://m.taloussanomat.fi/tyo-ja-koulutus/2011/06/07/keskivertotyyppi-tienaa-3000-euroa-katso-kaikki-palkat/20117894/139 Ihne tarinoita liikkuu nyt kuinka kauheaa jos vähän lisistä napataan mutta kyllä yli 3000e palkasta on varaa satanen napata (tuo palkka ei edes sisällä lomarahoja yms.). Tuntuu kamalalle että jiku ei arvosta noin korkeaa palkkaa kun monet saa palkkaa esim. 1400e.

[/quote]

Oletko miettinyt, millainen vastuu kätilöllä on? Et varmasti. Palkka ei suhteessa vastuuseen ole kovinkaan korkea, päinvastoin.

Vierailija
269/273 |
30.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nää kätilöt, sairaanhoitajat, lähihoitajat yms on yksinkertaisesti porukkaa.

90-luvulla jo kerrottiin, että hoitotyö on kutsumusammatti ja siinä eletään kädestä suuhun ainakin pk-seudulla.

Aina ollaan vnkumassa lisää palkkaa ku ollaan omasta mielestä maailman tärkeimpiä. Vaikka sairaalat menis kiinni vuodeksi ni ei välttämättä vaikuttaisi mitenkään monen elämään.

Jos taas poliisitolisi täyslakossa 1 vuoden ni kaduilla ei uskaltaisi kävellä. Sama homma armeijan kanssa...

Vierailija
270/273 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus jyllää kirjoitti:

Kyllä nää kätilöt, sairaanhoitajat, lähihoitajat yms on yksinkertaisesti porukkaa.

90-luvulla jo kerrottiin, että hoitotyö on kutsumusammatti ja siinä eletään kädestä suuhun ainakin pk-seudulla.

Aina ollaan vnkumassa lisää palkkaa ku ollaan omasta mielestä maailman tärkeimpiä. Vaikka sairaalat menis kiinni vuodeksi ni ei välttämättä vaikuttaisi mitenkään monen elämään.

Jos taas poliisitolisi täyslakossa 1 vuoden ni kaduilla ei uskaltaisi kävellä. Sama homma armeijan kanssa...

XDD mitä, jos sairaalat menisivät vuodeksi kiinni niin ei vaikuttaisi monen elämään?? Itse en poistuisi neljän seinän sisältä jos olisi etukäteen tiedossa ettei hoitoon pääse vaikka jos kauppareissulla liukastut ja pää aukeaa:D Huomaathan myös että juurikin synnyttäjät synnyttäisivät kotona ilman apua, pikku onnettomuus keittiöpuuhissa voisi päättyä huonosti tai vaikka saat treeneissä pallon päin näköä niin siinä sitten annetaan nenän luutua vinoon:D

Vierailija
271/273 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

He eivät näe omaa todella hyvää palkkaa kun rahat tuhlataan niin nopeasti omien valintojen kautta. Kaikki ketkä on kasvotusten valittanut kuinka rahat eivät riitä ovat listanneet täysin turhia ja kalliita asioita joihin on aivan pakko tuhlata rahaa

Vierailija
272/273 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivooja ei tarvitse vuosien erikoiskoulutusta eikä ole vastuussa ihmishengistä.

Nyt täytyy muistaa että siivoukohteita on hyvin paljon erilaisia. Tunnen yhden leikkaussalisiivoojan. Siinä täytyy olla huolellisempi, eikä saa unohtaa siivota jotain yksityiskohtia.

Monissa muissa kohteissa ei ole niin vaarallista, jos joku kohta jää seuraavaan kertaan. Olen itse siivonnut kylpylähotellin huoneita, Citymarketin herkkupuolta, toimistoja ja vaatekauppaa. Niissä ei ole missään onneksi henki kyseessä. Nuo olivat opiskeluaikaisia osa-aikatöitä tai kesätöitä.

Vierailija
273/273 |
03.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä kehtaat valittaa jonkun muun palkasta?