Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kätilö muuttaa ilmettään keskeytyspotilaan ja keskenmenopotilaan välillä?

Vierailija
13.09.2015 |

Kätilö Lotta Puikkonen on Facebookissa kommentoinut hallituksen säästötoimenpiteitä. Hän kertoo, että ei muista henkilöllisyyksiä, mutta muistaa heidät.

" Muistan, miten vaihdoin ilmettä mennessäni keskeytyspotilaan luota keskenmenopotilaan luo"

Kertoisiko joku minulle miksi ilmettä pitää vaihtaa? Kesketyspotilaana voi hyvin olla nuori tyttö, jonka vanhemmat ovat painostaneet aborttiin. Tai vaimo, jonka mies on painostanut aborttiin. Tai tyttöystävä, joka päätyi aborttiin, koska poikaystävä lähti kävelemään raskauden vuoksi. Heille ja monille muillekin abortti saattaa olla ihan yhtä surullinen kuin keskenmeno jollekin.

Mikä on kätilön ilme, kun hän on keskeytyspotilaan luona? Tuomitseva, vihainen, halveksiva? Ja keskenmenopotilaan luona surullinen, osaanottava?

Jos ihmiset ovat näin ammattitaidottomia, palkkaa on syytäkin laskea.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015091320340702_uu.shtml

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua taas loukkaa lapsensa abortoineitten vähättely että kohdussa oli vain solumöykky ja toimenpidettä voi verrata luomen poistoon.

Vierailija
22/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:06"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 07:43"]

Tuskin sitä nyt keskeytyspotilaan luona voi kovin murheenmurtama ja surullinen olla, oltava skarpimpi, oli tilanne mikä tahansa, kun taas keskenmenopotilaan luona otetaan osaa suruun ja tuetaan enemmänkin. Luuletko, että on helppoa keskeyttää pitkälle edennyt raskaus ja katsoa, kun sikiö kuolee käsiin tekemättä mitään?

[/quote] Se ei välttämättä ole sen helpompaa äidillekään!

[/quote]

No on se helvetin paljon helpompaa olla hoitaja siinä tilanteessa, kuin äiti, joka on toivonut lasta ja jonka lapsi on rakenneultrassa osoittautunut niin pahasti vammaiseksi, ettei toivoa elämästä kohdun ulkopuolella ole ja ainoa lahja, mitä lapselleen voi antaa, on kuolema ennen kuin lapsi on niin pitkälle kehittynyt, että pystyy tuntemaan kivun.

Lapsi kuoli minun syliini välittömästi syntymänsä jälkeen. Kätilö pakeni paikalta, koska oli järkyttynyt siitä, että niin vammainen lapsi ei kuollut keskeytyksessä. Me vanhemmat saimme kokea yhden hetken elävän lapsemme kanssa, se kantoi pitkälle, vaikka lapsestamme jouduimme luopumaan. Lasta ei mihinkään roskalaatikkoon heitetty, vaan hyvästelimme häntä kuoleman jälkeen muutaman tunnin ja hänellä on oma hautapaikkansa muistolaattoineen.

[/quote] Siksi sanoinkin, kun monen mielestä se on helpotus. Omani onneksi tuli ulos jo kuolleena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 12:22"]

Minua taas loukkaa lapsensa abortoineitten vähättely että kohdussa oli vain solumöykky ja toimenpidettä voi verrata luomen poistoon.

[/quote]

Itse en uskovaisena ihmisenä voisi elää asian kanssa, jos siitä oman syyllisyydentuntoni lisäksi vielä puhuttaisiin syyllistävään sävyyn. Kliiniset termit pitävät asian tavallaan etäisempänä ja mahdollistavat potilaan paremman toipumisen. Kyllä keskeytykseen päätyneetkin voivat suhtautua asiaan ristiriitaisin tuntein, osalle se on puhdas helpotus ja osalla taas omat moraalikäsitykset murtuvat käytännön tilanteen edessä, mikä voi olla ihan identiteettikriisin paikka.

Vierailija
24/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juuri täysi-ikäisenä tulin raskaaksi. Koulut käymättä, kaukosuhde. Ei ollut muuta vaihtoehtoa. Poikaystävä oli, mutta nyt tuli 1,5 vuoden jälkeen ero, kun tajusin hänen olevan alkoholiongelmainen, aggressiivinen ja itsekäs ihminen. Ja nyt jos tässä tilanteessa olisi ollut vielä lapsi? Nyt on ammattikorkeakouluopinnot aloitettu ja elämä hymyilee. Kaikki tekevät virheitä ja tuota kadun, mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi. Kuitenkin oman elämäni pelastava päätös, valitettavasti.

Vierailija
25/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh. Niin voi olla mutta ehkäpä tässä tarkoitti sitä että keskeytys on helpotus,... Ja keskenmeno surullinen....

Vierailija
26/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sitä nyt keskeytyspotilaan luona voi kovin murheenmurtama ja surullinen olla, oltava skarpimpi, oli tilanne mikä tahansa, kun taas keskenmenopotilaan luona otetaan osaa suruun ja tuetaan enemmänkin.

Luuletko, että on helppoa keskeyttää pitkälle edennyt raskaus ja katsoa, kun sikiö kuolee käsiin tekemättä mitään?

Vierailija
27/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, saattaa olla. Keskeytys on kuitenkin päätös, keskenmeno ei.

Ei niihin voi suhtautua identtisesti.
Ap:lla ei ole tunneälyä?

Vierailija
28/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato kun jotkut kätilöt on yli-ihmisiä ja tietää asiat muiden puolesta paremmin.

Vierailija
29/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole kukaan ollut osaa ottava tai "pahoillaan" yhtenäkään niistä kolmesta keskenmenokerrroista.

Vierailija
30/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että edes av-mamma on oikeasti noin puupää kuin ap :D

Mutta provostahan tämä käy hoitajien ja äitien palstalla. Itse en vaan jaksa osallistua.

sh

Vierailija
31/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä oli nyt ylitulkintaa omasta ymmärtämättömästä ja ahtaasta viitekehyksestä käsin katsottuna. Keskenmenossa ja keskeytyksessä on aika erilaiset lähtökohdat, toinen lapsi on haluttu, toinen ei. Kyllä siinä erilaiset tunteet jylläävät niin potilaalla kuin kätilölläkin.

Vierailija
32/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ensin toisessa huoneessa äiti itkee kesken mennyttä raskautta ja sen jälkeen toisessa huoneessa "äiti" on helpottunut abortista niin pitäisikö kätilön olla samalla ilmeellä kummankin kohdalla?

Vierailija
33/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne on Turmion Kätilöitä hehheh

Vierailija
34/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinka katsoin sikiöitä vierekkäin jatkui lause. Vain robotti pystyisi olemaan ilmeetön kun joutuisi katsomaan sikiöitä jonka elämä yritetty pelastaa ja sikiötä jonka ei ole haluttu antaa elää.

Vierailija
35/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulikin jännä juttu mieleeni ku itse sain keskenmenon jokunen aika sitten ja olin yön sairaalassa, niin se puoli tuttujen suhtautuminen!! Useampikin ihminen tuli minulle kertomaan joko omasta tai kaverin abortista että miten kurjaa se oli!! Mun teki kirjaimellisesti mieli lyödä päin näköä!! Ei aborttia ja keskenmenoa voi millään verrata toisiinsa, se tuska mitä minä koin ja sit mielessäni vaan ajattelin että se toinen itse halusi siihen tilanteeseen! Minä halusin ja toivoin sitä lasta melkein 2 vuotta!

Vierailija
36/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos mulla oli omassa keskeytyksessäni todella ihana ja empaattinen hoitaja, joka suhtautui kuten keskenmenoon. Samaa mietin tuossa jutussa kuin ap. Onko hoitajan ilme tuomitseva ja sitten empaattinen, vai mikä on ilmeen vaihto? Lääkäri mulla sitten olikin tuomitseva, mutta onneksi tuo hoitaja ihana. Kiitos Elisa (TYKS)!

Vierailija
37/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 07:43"]

Tuskin sitä nyt keskeytyspotilaan luona voi kovin murheenmurtama ja surullinen olla, oltava skarpimpi, oli tilanne mikä tahansa, kun taas keskenmenopotilaan luona otetaan osaa suruun ja tuetaan enemmänkin. Luuletko, että on helppoa keskeyttää pitkälle edennyt raskaus ja katsoa, kun sikiö kuolee käsiin tekemättä mitään?

[/quote] Se ei välttämättä ole sen helpompaa äidillekään!

Vierailija
38/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kuollutta sikiötä, toinen toivottu toinen ei. Kaksi naista, toinen kokenut kamalan menetyksen ja toinen helpottunut päästessään ongelmasta eroon. Ei niihin huoneisiin samalla naamalla mennä.

Vierailija
39/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:46"]Kaksi kuollutta sikiötä, toinen toivottu toinen ei. Kaksi naista, toinen kokenut kamalan menetyksen ja toinen helpottunut päästessään ongelmasta eroon. Ei niihin huoneisiin samalla naamalla mennä.
[/quote]
se vielä että tuolla keskeytyksen tehneellä naisella voi olla hyvinkin ristiriitaiset tunteet ja kokea myös surua. Kaikille keskeytys päätös ei ole helppo, mutta se voi olla omassa elämäntilaneessa ainoa järkevä ratkaisu.

Vierailija
40/43 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:35"]

Luojan kiitos mulla oli omassa keskeytyksessäni todella ihana ja empaattinen hoitaja, joka suhtautui kuten keskenmenoon. Samaa mietin tuossa jutussa kuin ap. Onko hoitajan ilme tuomitseva ja sitten empaattinen, vai mikä on ilmeen vaihto? Lääkäri mulla sitten olikin tuomitseva, mutta onneksi tuo hoitaja ihana. Kiitos Elisa (TYKS)!

Totta. Ei keskeytyspotilaan käsittelyllä halveksuen saa mitään muuta kuin uhmaa ja pahaa mieltä aikaiseksi. Olosuhteiden uhri se keskeytyspotilaskin on, jopa suuremmassa määrin kuin keskenmenopotilas. Suhtautumalla asiallisen ja ammattimaisen empaattisesti molempiin saa varmasti paljon enemmän aikaiseksi. Tunnevammainen ja tunnevammoja aiheuttava sellainen, joka halveksuu toista noista. Joka tapauksessa kätilön kannattaa työssään ottaa asiallisen ammattimainen ote asiaan, liika empaattisuudessa rypeminenkin kun on pahitteeksi ja liialliseen empaattisuuteen uppoaminen aiheuttaa vain työssä väsymistä.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi