Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä suomalaisia tapoja ulkomaalaiset ihmettelevät?

Vierailija
12.09.2015 |

Omassa lähipiirissä Venäjältä, Skotlannista ja Tsekistä kotoisin olevat ystävät ovat ihmetelleet ainakin näitä:

- Ruokapöydästä voi poistua kun on syönyt, lasten ei tarvitse istua ja odottaa, että aikuiset lopettavat.

- Jokainen vie omat tiskit astianpesukoneeseen. (Ei siis niin, että kaikki jättää astiat pöytään ja lopuksi joku aikuinen tai lapsi kerää kaikki.)

- Yleisesti ottaen asuntojen hyvä kunto ja siisteys. Asunnoissa ei vedä, ei tarvitse palella talvella eikä hikoilla kesällä. Hanat ja suihkut ovat "laadukaita" kun vesi tulee tasaisesti. Kerrostalossa jos jokin menee rikki, tulee talon "oma mies" korjaamaan, eli on kiinteistöhuolto, eikä esim. vuotoja tarvitse korjata itse tai maksaa itse huoltomiehelle.

- Jos työpäivä alkaa klo 8, kaikki sen jälkeen tulevat ovat myöhässä. Eli työt ei ala "noin klo 8".

- Monessa kahvilassa (ja joissain ravintoloissakin) maksetaan ensin, eikä vasta kahvittelun jälkeen.

- Koulussa ei ole lapsille useampia vaihtoehtoja lounaalle. On vain yhtä ruokaa kaikille, paitsi allergisille. (Tämä voi toki riippua Suomessakin koulusta, mutta näin meidän paikkakunnalla.) Lapset eivät myöskään saa lähteä ruokailemaan kotiin, eikä lounasta tuoda kotoa.

Toki aina on eroja, että joissain suomalaisissa perheissä kaikki istuvat ruokapöydässä niin kauan, että kaikki ovat syöneet, ja kaikissa venäläisissä perheissä se ei ole tapana jne. mutta tässä muutama mitä omassa lähipiirissä on tullut ilmi. Skotlantilainen ystäväni ihmetteli, kun sukulaiseni tuli käymään kylässä ilman, että oli ilmoittanut etukäteen. Minusta se on ihan normaalia ja ok, mutta tiedän ihan suomalaisiakin, jotka eivät pidä siitä.

Kertokaa mihin hämmästelyyn itse olette törmänneet! :)

Kommentit (243)

Vierailija
221/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahviin laitetaan maitoa muulloinkin kun aamupalalla.

Vierailija
222/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat ihmetelleet sitä miten Suomessa eletään asuntoa varten. Talot ja asunnot on niin kalliita, vuosikausia maksetaan hirveää lyhennystä, niin että muu elämä jää ihan paitsioon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta ei voi ostaa alkoholia ennen klo 9 eikä klo 21 jälkeen, vaikka kauppa on auki.

Vierailija
224/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:35"]Belgialaislle vieraille aamuinen kaurapuuro oli suurin ihmetyksen aihe.
[/quote]

Joo, mieheni on Hollannista ja ilme on näkömisen arvoinen jos edes maistaa puuroa. Kuulemma maistuu pahvilta vaikka kuinka olisi marjoja päällä.

Vierailija
225/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:54"]Ruotsalaiset ihmettelevät veden tasaista lämpöä, monet nuoret ruotsalaiset rakastuvat kunnon löylyihin kunhan ovat ensin ihmetelleet kiukaalla olevien kivien tarkoitusta. Kauempaa tulleet pitävät hulluina kun mennään saunaan, osaan se hulluus pääsee kyllä tarttumaan.

Pohjoismaiden ulkopuolelta talojen lämmönpitoa, kolmea ikkunalasia/ikkuna.

Kuinka suomalainen on mielummin yksin keskellä ei mitään kuin suurkaupungissa esittelemässä itseään, torin laidalla ei istu puolta kaupunkia vaan pelkät paikalliset deekut jotka muissa maissa pidetään poissa näkyvistä.

Sitä että lumiaurat ovat liikkeellä heti ensilumen sataessa eikä vasta kun lunta on ollut puoli metriä viikon ajan. Se että pakkasella ulkona oleilu on monen suomalaislapsen mielestä kivaa.

Suomalaisten hinkua mennä kävellen tai pyörällä töihin ja kouluun oli sää mikä hyväänsä. Tosin ovat huomanneet että omat lapset lähtevät ihan yhtä innokkaasti kävelemään kouluun kaikissa säissä, meneehän kaikki muutkin. Tottumiskysymys ja ryhmäpaine eikä niinkään se että se olisi mielettömän kivaa.

Välitunteja koulussa.
[/quote]
Mitä ihmeen veden lämpöä? Ruotsissa on ihan samanlaiset vesijohtovedet.

Vierailija
226/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on myös ihmetelty että viinin ostaminen on niin vaikeaa.

Vierailija
227/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollantilainen ihmettelee miten paljon täällä pelataan RAY:n pelikoneita, mite töykeitä ihmiset osaa olla ja eivät puhu toisilleen paljoa ja saunassa nakuilua perheen kesken ja erityisesti tuntemattomien kanssa.

Vierailija
228/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:45"]Meidän ei tartte kyykistellä. Ihmetelkööt ite rauhassa ja jos ei miellytä, niin heti takaisin sinne mistä ovat tulleet tänne järjestelmäämme kuppaamaan.

[/quote]

Öö? Joo ei tarvii ei. Mutta jos mä nyt sanon et se, että Ranskassa syödään pelkkää makeeta aamupalaksi ei tarkoita, että arvostelen tai heidän pitäisi alkaa puuroa ja leipää syömään. :D

Ja kai ymmärrät, että moni tulee tänne ihan vaan asumaan ja töitä tekemään, esim avomieheni.

Vierailija
229/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:21"]Mun slovakkikaverit on ihastelleet astiankuivauskaappia. Kanadalaiset hämmästeli sitä kun autoissa on ajovalot päällä valoisallakin. Kaupassa ne naureskeli megapussille... :D  Espanjalaisistakin tuli kovia saunomaan, niin kuin kaikista muistakin. Alastomuus on hämmästyttävää, siis se jo, että saunaillassa vaikka onkin sauna erikseen miehille ja naisille, niin tullaan pelkässä pyyhkeessä märkänä ja hikisenä jäähylle niin, että vastakkainen sukupuoli näkee. Äkkiä tähän on kuiten kaikki tottuneet.

On niillä myös outoja luuloja. Esim. kaikki slovakit kuvitteli, että Suomessa on kieltolaki ja täältä ei saa vinaa ollenkaan :D 
[/quote]

Haha eli mun miekkonen ei ole ainoa joka jaksaa megapussille nauraa, hyvä tietää...

Vierailija
230/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:23"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:35"]Belgialaislle vieraille aamuinen kaurapuuro oli suurin ihmetyksen aihe.
[/quote]

Joo, mieheni on Hollannista ja ilme on näkömisen arvoinen jos edes maistaa puuroa. Kuulemma maistuu pahvilta vaikka kuinka olisi marjoja päällä.
[/quote]

Mulla tuttava japanista, ja ei voinut uskoa että syödään puuroa vapaaehtoisesti kun itse maistoi sitä :D

Vierailija
231/243 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin jatkan venäläisten tuttujen ihmettelyn aiheista. Kyseiset tutut ovat Moskovasta ja Pietarista, eli nämäkään ei koske kaikkia venäläisiä.

1) Sisustuksen suhteen venäläiset ihmettelevät valkoista ja jopa heidän silmiinsä vähän askeettistakin tyyliä. Vanhempieni talon sisustusta kuvailivat "siistiksi ja valkoiseksi". Erityisen kummallista heidän mielestä on se, että myös varakkaat suomalaiset suosivat pelkistettyä tyyliä. Venäjällä sisustamisessa suositaan runsautta ja tummia arvokkaita värejä.

2) Hyvässä asemassa olevat (esim. johtajat, päälliköt) ja varakkaat suomalaiset ajavat tavallisia autoja. Auto on Venäjällä statusmerkki edelleenkin ja on häpeällistä ajaa huonoa autoa, jos olisi varaa parempaankin. Mitä isompi auto, sitä parempi, ja siksi venäläiset suosivat tällä hetkellä kalliita katumaastureita.

3) Suomalaiset miehet kantavat taskuissa lompakkoa, puhelinta ja avainta, eivätkä tutut voi ymmärtää tätä. Järkevämpää olisi käyttää laukkua, niin kuin venäläiset miehet tekevät. Katsokaapa vaan Helsingin keskustassa, niin venäläisen miehen tunnistaa pikkuisesta laukusta. 

4) Suomalaisissa baareissa ei ole drinkkilistoja, vaan mennään tiskiltä tilaamaan. Miten voi tilata, jos ei tiedä valikoimaa? 

5) Opintotuki ja elatusmaksut ovat täyttä utopiaa. Myös eläkkeiden suuruus verrattuna venäläisiin eläkkeisiin.

6) Venäläiselle naiselle ulkonäkö on edelleen ylpeyden aihe ja monet ihmettelevätkin suomalaisten maanläheisyyttä. Etenkin meikittömyys ja lihominen ihmetyttävät. 

7) Miehet eivät elätä naisia Suomessa, vaan kaikki maksetaan puoliksi. Myös sitä ihmetellään, että jos pariskunnalla on isot tuloerot (mies tienaa enemmän kuin nainen), niin nainen osallistuu silti yhteisten menojen kustantamiseen.

8) Naispuoliset tuttavat ovat ihmetelleet minulle suomalaisten naisten hiustyylejä. Täällä ei kuulemma heidän mukaan arvosteta naisellista klassista tyyliä, vaan leikataan miesmäisiä hiuksia. :D 

9) Aspat hymyilevät usein ilman syytä.

Vierailija
232/243 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
233/243 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että suomalaiset masokistisesti oikein odottavat tulevansa huijatuksi tai petetyksi. Tämän ilmiön ilmenemismuotoja on monia, mm. jonossa kyräily, käsilaukun puristaminen lujaa, jos menet viereen istumaan, lentokentällä seistään vakavana portilla tuntia ennen boardingia, ja IHAN JOKAISESSA tilanteessa, joka sujuu huonosti, ollaan oikein tyytyväisiä, kun päästään valittamaan: no eipä se bussi tullutkaan minuutilleen, huonojahan nämä -60% alennetut mandariinit on, voi voi eikö niillä riitä henkilökuntaa avata toista kassaa. Liikenteessä ajetaan laput silmillä rystyset valkoisina rattia puristaen, voi helvetti, mistä tuo toinen auto nyt tuohon tunki, pitääkö minun nyt tilaa antaa. Stten se uskomaton suomalainen passiivisuus joka yhdistyy valittamisen tuomaan mielihyvään. Roskiksen päällä on jonkun pitsalaatikko, sitä hirveästi paheksutaan, muissa maissa olisi laatikko napattu käteen ja tuupattu roskiksen sisään.

Toki koulutettu ja matkustellut väestö alkaa pikkuhiljaa lisääntyä Suomessakin, heitähän tuo pelokas epäluuloisuus ei koske.

Vierailija
234/243 |
17.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kiteytetty yllä tuo suomalainen kateellisuus. Ei haluta toisen omaa itselle, vaan halutaan se vain pois toiselta. Suomessa on pikkulapsista aikuisikään asti näitä tapauksia, että kateellinen rikkoo tai muuten hävittää toisen omaisuutta. Ei siis ota itselleen, saati että itse hankkisi itselleen sen saman tavaran/kaverin/työn, vaan ihan pelkästää hävittää. Sitten on tyytyväinen kun toinen on onneton.

Toinen huvittava piirre on, kun suomalaiset puhuu myyteistä totena. Katajainen kansa jne. :D

Vierailija
235/243 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa! Meillä Oulussa 90-luvulla oli sillä lailla että jos pakkasta oli yli -25c niin ulkoliikunta peruttiin (ja korvattiin sisäliikunnalla). Ja sitä mittaria tuijotettiin tarkasti, jos oli -24c niin sitten luisteltiin se liikuntatunti ja sillä sipuli. Kouluun todellakin käveltiin oli pakkasta kuinka paljon tahansa. Välitunneille oli aina pakko mennä. Aika karua kieltämättä. No enpä valita pienestä vieläkään, kun säätilasta on kyse!

Vierailija
236/243 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä aspat ??

Vierailija
237/243 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:24"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:04"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:26"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 21:19"]Amerikkalaiset tuttavat ovat ihmetelleet sitä, että Suomessa koulut ovat auki vaikka sää olisi mikä tahansa.. siis että vaikka pakkasta olisi 30 astetta, lasten täytyy mennä kouluun. Amerikassa on sellainen käytäntö, että koulut voidaan sulkea jos sää on hirveän kylmä tai on tullut paljon lunta. Itse olin Amerikassa yliopisto-opiskelijana, ja ihmettelin kovasti kun kampuksella oli niin hiljaista kävellessäni luennolle.. sitten selvisikin että on "snow day" ja kaikki luennot oli peruttu siltä päivältä. Pakkasta oli jotain 30 astetta, mutta eihän se suomalaista haintannut :) [/quote] Suomessa.ei tarvitse mennä kouluun 30 pakkasella. Eikä välitunnille yli 15 asteen pakkasella.

[/quote]

Mun lapsuudessa oltaisiin tuossa tapauksessa oltu joulu-helmikuussa enemmän kotona kuin koulussa...

[/quote]

30 asteen pakkaset on aika harvinaisia Suomessa, ja jos niitä on, ei kestä paria päivää tai viikkoa kauempaa. Missä ihmeessä sinä oikein olet asunut lapsena? Siperiassa?

[/quote]

Minua taas kiinnostaisi, missä päin Amerikkaa on -30 asteen pakkasia. Onko Alaskassa muka joskus niin kylmä??

[/quote]

Amerikka on suuri maa, kyllä siellä kylmää riittää, myös muuallakin kuin Alaskassa.. tämä kolmenkymmenen asteen pakkasen koin Wisconsinin osavaltiossa lähellä Kanadaa. Alueella ei myöskään ole metsiä ja tuulet ovat ihan järkyttävän kovat mikä lisää pakkasen purevuutta. . toisaalta ymmärrän sen, että koulut suljettiin välillä, toisaalta en, kun kuitenkin pukeutumisella sään mukaan ihan pärjäsi.

Vierailija
238/243 |
14.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:41"]

Kerron tämän nyt vahvana suomalaisena naisena, joka joutui miettimään omaa käytöstään viime kesänä. Minun ja mieheni tuttava- ja kaveripiiriin kuuluu muutamia monikulttuurisia pariskuntia, joista osa asuu Suomessa ja osa ulkomailla. Suurin osa akateemisesti koulutettuja. Kesällä kaikki olivat Suomessa ja päätimme tavata Helsingin keskustassa ravintolaillan merkeissä. Söimme ja vietimme hauskaa iltaa. Siirryimme jatkoille mummotunneliin. Jossain vaiheessa iltaa menimme vessaan seurueen ulkomaalaisen naisen (Espanja) kanssa. Joka siis yhdessä mieheni kaverin kanssa. Siellä hän ihmetteli miten voin puhua muiden kuulen alentuvasti miehestäni kaikkien läsnäollessa. Ihmetteli, kuinka voin noin mukavaa miestä vähätellä hänen kavereidensa kuullen - loukata miestä hänen kavereidensa kuullen. Olin todella hämmästynyt. Tiedän toki olevani suulas ja paljon äänessä naiseksi, mutta en nyt varsinaisesti kokenut alustavani miestäni. Asia vaivasi, joten otin aiheen pöydässä puheeksi kaikkien kanssa. Keskustelun aikana kaikki seurueen ulkomaalaiset, sekä naiset että miehet, toivat esille että ovat ainakin joskus ihmetelleet suomalaisten naisten "alentavaa" käytöstä miehiänsä kohtaan. Kyseessä siis jonkinlainen "turha suunsoitto ja miehen muodollisen aseman kyseenalaistaminen" julkisesti. Keskustelussa pääsimme lopulta jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen ja ilta jatkui mukavasti. Kaikki pitivät tasa-arvoa ja suomalaisen naisen itsenäisyyttä ja vahvuutta hyvänä asiana jne... Mutta jäin itse seuraavina päivinä miettimään omaa käytöstäni ja suomalaisten parisuhteiden kulttuuria. Ollaanko me suomalaiset naiset joskus turhaan suulaita miehillemme? Annammeko hyville miehillemme tarpeeksi arvostusta? Tuemmeko miestemme miehisyyttä? Haastammeko turhaan toisarvoisissa asioissa miesten asemaa jne... En tiedä, mutta kyllä toi ajattelemaan pisti. Olen puhunut aiheesta suomalaisen ystävättären kanssa. Hänen mielestään tosi mies pärjää naisensa kanssa, ei miesten takia tarvitse hillitä itseään jne... Mutta hän on ikisinkku, joten mitä tuohon nyt sanoisi. Asia mietityttää myös, koska meillä on kaksi poikaa. Millaisen mallin haluan heille välittää parisuhteesta? Onko se jatkuvaa kamppailua ja kilpailua vai tasa-avoimen suhde, jossa molemmat "tietävät paikkansa"? Onko muilla ajatuksia. Ollaanko me suomalaiset naiset liian suulaita ja liikaa haastamassa miehiämme - jopa alistamassa? Itse en usko, mutta olen yrittänyt tulla omasta käytöksestäni tietoisemmaksi. En aio itsenäisyyttäni vähentää tai alistua miehelle (muualla kuin sängyssä), mutta myönnän (vaika se ei ole helppoa) että voisin joissakin tilanteissa vähentää suunsoittoa ja joskus ihan pitää turpani kiinni. Perheellinen akateeminen 42v nainen

[/quote]

Mitä sitten sanoit miehellesi/miehestäsi, jonka muut kokivat alentavana kommenttina?
[/quote]

En nyt lähde erittelemään, mutta mielestäni aika normaalia leikinlaskua mieheni töppäilyistä mökillä, auton kanssa jne...
[/quote]

Useissa sosiaalisemmissa kulttuureissa yhdessäolon small talkin aiheita löytyy muualtakin kuin puolisonsa mollaamisesta. Itsekin loukkaantuisin verisesti, jos mieheni kertoisi rikkomistani astioista, kritisoisi autolla ajoani, muistuttaisi epävarmuudestani joukon edessä esiintymisestä, tai arvostelisi ulkonäköäni tai pukeutumistani.

Pyrin itse tukemaan puolisoani, ja keskustelemaan tekemättä kenestäkään pilkkaa.

Vierailija
239/243 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 19:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:26"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 21:19"]Amerikkalaiset tuttavat ovat ihmetelleet sitä, että Suomessa koulut ovat auki vaikka sää olisi mikä tahansa.. siis että vaikka pakkasta olisi 30 astetta, lasten täytyy mennä kouluun. Amerikassa on sellainen käytäntö, että koulut voidaan sulkea jos sää on hirveän kylmä tai on tullut paljon lunta. Itse olin Amerikassa yliopisto-opiskelijana, ja ihmettelin kovasti kun kampuksella oli niin hiljaista kävellessäni luennolle.. sitten selvisikin että on "snow day" ja kaikki luennot oli peruttu siltä päivältä. Pakkasta oli jotain 30 astetta, mutta eihän se suomalaista haintannut :) [/quote] Suomessa.ei tarvitse mennä kouluun 30 pakkasella. Eikä välitunnille yli 15 asteen pakkasella.

[/quote]kerro mulle missä päin Suomea ei tarvitse mennä kouluun yli 30 astwen pakkasella?

[/quote]

No meillä oli pohjanmaalla ala-asteella lupa olla kotona, jos pakkasta oli noin yli 30 (tai en muista enää tarkaan mikä se pakkasraja oli, 28, 30 vai 32?). Yläasteella, lukiossa, ammattikoulussa, ammattikorkeakoulussa ja yliopistossa ei mitään pakkasrajoja ollut. Oho yllätyin itsekin että olen käynyt nuo kaikki :P

Vierailija
240/243 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläiset ovat ihmetelleet yleisesti ottaen näitä minulle:

1. Suomalaiset jonottavat kiltisti, eivät kiilaa, etuile tai vaadi edellepääsyä.

2. Suomalaiset eivät kehtaa ottaa esim. ilmaisia näytteitä kaikkia mitä irti lähtee, vaan otetaan kiltisti yksi tai kaksi. Venäläiset mättävät kassiinsa niin paljon kuin mahtuu ja loput vaikka taskuihin.

3. Suomalaiset ottavat kakkua nätisti sopivan kokoisen palan ja ehkä santsaavat sen jälkeen, kun kaikki ovat jo saaneet, venäläiset ottavat kerralla niin ison palan kuin lautaselle mahtuu, vaikka eivät edes jaksaisi syödä.

4. Sitäkin on ihmetelty, että täällä oikeasti on niin turvallista, että nainen voi mennä yksin illalla vaikka baariin, vaikka ei ole mikään ilotyttö. Kunniallinenkaan nainen ei täällä tarvitse miespuolista vahtia edes kaupungissa.

5. Naiset tekevät miestenkin hommia ja töissä voi nainen vaikka ajaa pienkuormaajaa.

6. Naiset voivat liikkua ihan hyvin ilman meikkiä ja korkokenkiä. Baarimeikkikin on monesti venäläisistä hyvin mitätöntä.

7. Sitä on ihmetelty, että naiset ja miehet voivat saunoa yhtäaikaa (vaikka ei koskekaan kaikkia piirejä), venäjällä kuulemma samat sukupuolet saunassa helpommin liitetään seksiin ja/tai prostituutioon.

8. Sitä on ihmetety, että suomalaisilla ei usein ole kunnolla ruokaa pöydässä kun istutaan iltaa ja juodaan. Joku kämäinen sipsikulho voi olla ja keskitytään juomiseen, venäläiset tykkää että ruokaankin on vähän panostettu. (Tämäkään ei tietenkään koske kaikkia piirejä).

9. Suomalaiset ovat naiveja ja helposti huijattavissa.

10. Nainen voi edetä työssään korkeallekin pallille ilman että on avannut haarojaan kellekään. Venäjällä on kuulemma hyvin yleistä, että ylennyksen eteen täytyy vähän jakaa tavaraa (paitsi jos sattuu kuulumaan johonkin tiettyyn sukuun tai perheeseen, jolloin ylennykset tulee perhesuhteiden perusteella).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän