Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä suomalaisia tapoja ulkomaalaiset ihmettelevät?

Vierailija
12.09.2015 |

Omassa lähipiirissä Venäjältä, Skotlannista ja Tsekistä kotoisin olevat ystävät ovat ihmetelleet ainakin näitä:

- Ruokapöydästä voi poistua kun on syönyt, lasten ei tarvitse istua ja odottaa, että aikuiset lopettavat.

- Jokainen vie omat tiskit astianpesukoneeseen. (Ei siis niin, että kaikki jättää astiat pöytään ja lopuksi joku aikuinen tai lapsi kerää kaikki.)

- Yleisesti ottaen asuntojen hyvä kunto ja siisteys. Asunnoissa ei vedä, ei tarvitse palella talvella eikä hikoilla kesällä. Hanat ja suihkut ovat "laadukaita" kun vesi tulee tasaisesti. Kerrostalossa jos jokin menee rikki, tulee talon "oma mies" korjaamaan, eli on kiinteistöhuolto, eikä esim. vuotoja tarvitse korjata itse tai maksaa itse huoltomiehelle.

- Jos työpäivä alkaa klo 8, kaikki sen jälkeen tulevat ovat myöhässä. Eli työt ei ala "noin klo 8".

- Monessa kahvilassa (ja joissain ravintoloissakin) maksetaan ensin, eikä vasta kahvittelun jälkeen.

- Koulussa ei ole lapsille useampia vaihtoehtoja lounaalle. On vain yhtä ruokaa kaikille, paitsi allergisille. (Tämä voi toki riippua Suomessakin koulusta, mutta näin meidän paikkakunnalla.) Lapset eivät myöskään saa lähteä ruokailemaan kotiin, eikä lounasta tuoda kotoa.

Toki aina on eroja, että joissain suomalaisissa perheissä kaikki istuvat ruokapöydässä niin kauan, että kaikki ovat syöneet, ja kaikissa venäläisissä perheissä se ei ole tapana jne. mutta tässä muutama mitä omassa lähipiirissä on tullut ilmi. Skotlantilainen ystäväni ihmetteli, kun sukulaiseni tuli käymään kylässä ilman, että oli ilmoittanut etukäteen. Minusta se on ihan normaalia ja ok, mutta tiedän ihan suomalaisiakin, jotka eivät pidä siitä.

Kertokaa mihin hämmästelyyn itse olette törmänneet! :)

Kommentit (243)

Vierailija
1/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen itse maahanmuuttajana sitä että jotkut ihmiset eivät kävele punaisia päin.

Vierailija
2/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on ihmetelty miten teinit saa kulkea vapaasti myöhään illallakin. Ilmeisesti aika harvinaista tuollainen vapaus. Muualla viedään harrastuksiin ja haetaan sen jälkeen kotiin ja kavereilla käynnit sovitaan erikseen vanhempien kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:32"]Ihmettelen itse maahanmuuttajana sitä että jotkut ihmiset eivät kävele punaisia päin.
[/quote]
Huonoa mallia lapsille.

Vierailija
4/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:21"]Mun slovakkikaverit on ihastelleet astiankuivauskaappia. Kanadalaiset hämmästeli sitä kun autoissa on ajovalot päällä valoisallakin. Kaupassa ne naureskeli megapussille... :D  Espanjalaisistakin tuli kovia saunomaan, niin kuin kaikista muistakin. Alastomuus on hämmästyttävää, siis se jo, että saunaillassa vaikka onkin sauna erikseen miehille ja naisille, niin tullaan pelkässä pyyhkeessä märkänä ja hikisenä jäähylle niin, että vastakkainen sukupuoli näkee. Äkkiä tähän on kuiten kaikki tottuneet.

On niillä myös outoja luuloja. Esim. kaikki slovakit kuvitteli, että Suomessa on kieltolaki ja täältä ei saa vinaa ollenkaan :D 
[/quote]

Haha eli mun miekkonen ei ole ainoa joka jaksaa megapussille nauraa, hyvä tietää...
[/quote] Siis mille megapussille?

Vierailija
6/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelyn aihe on kun lapsille syötetään rasvatonta ruokaa.

Vierailija
7/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä megapussista puhe? Karkki-, sipsi- ? Olettaisin että heidän mielestä liian pieniä?

Vierailija
8/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se etta kutsutaan vieraita syomaan ja sitten tarjotaan pelkkaa soppaa.

Vierailija
9/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:37"]

Mistä megapussista puhe? Karkki-, sipsi- ? Olettaisin että heidän mielestä liian pieniä?

[/quote]

Luulen, että teinimielisesti naureskelevat sille, että pussi näyttää ja kuulostaa niin paljon englannin kielen pussylta. Siis mirriltä. Ja Jussipussia mainostavilla ratikkapysäkeillä kävi jokin aika sitten kuhina, kun ukomaanelävät otattivat itsestään kuvia mehumirrimainosten edessä.

Vierailija
10/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:37"]

[/quote] pussi (=pussy) = v***u

Vierailija
11/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:21"]Mun slovakkikaverit on ihastelleet astiankuivauskaappia. Kanadalaiset hämmästeli sitä kun autoissa on ajovalot päällä valoisallakin. Kaupassa ne naureskeli megapussille... :D  Espanjalaisistakin tuli kovia saunomaan, niin kuin kaikista muistakin. Alastomuus on hämmästyttävää, siis se jo, että saunaillassa vaikka onkin sauna erikseen miehille ja naisille, niin tullaan pelkässä pyyhkeessä märkänä ja hikisenä jäähylle niin, että vastakkainen sukupuoli näkee. Äkkiä tähän on kuiten kaikki tottuneet. On niillä myös outoja luuloja. Esim. kaikki slovakit kuvitteli, että Suomessa on kieltolaki ja täältä ei saa vinaa ollenkaan :D  [/quote] Haha eli mun miekkonen ei ole ainoa joka jaksaa megapussille nauraa, hyvä tietää... [/quote] Siis mille megapussille?

[/quote]

Kun megapussin lausuu englantilaisittain, niin ohan se aika hupasaa... "Mega pussy!!!" 

17

Vierailija
12/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:24"] Mitä ihmeen veden lämpöä? Ruotsissa on ihan samanlaiset vesijohtovedet.

[/quote]

No mitä itse olen Ruotsissa pyörinyt niin niilä tuntuu ensin tulevan koko lämminvesisäiliö polttavan kuumana, sitten on noin 2 min aikaa peseytyä ja sitten tulee pelkkää kylmää vettä. Ruotsalaisia kavereita ei meinannut saada pois suihkusta kun täällä olivat. Tosin tästä on muutama vuosi aikaa, alle 10 kuitenkin, ehkä joku suomalainen on käynyt laittamassa heillekin veden tulemaan tasalämpöisenä. Kolmesta eri ruotsalaisesta paikkakunnasta joten ei ollut ihan yksittäinen paikallinen ilmiö tai sitten yksi putkiasentaja on tehnyt pitkin Ruotsia töitä.

Vierailija
13/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:38"]

Se etta kutsutaan vieraita syomaan ja sitten tarjotaan pelkkaa soppaa.

[/quote]

Sehän riippuu sopasta.

Vierailija
14/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeisten ja herkuttelun määrää. Aikuisetkin syövät karkkeja.

Vierailija
15/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:24"] Mitä ihmeen veden lämpöä? Ruotsissa on ihan samanlaiset vesijohtovedet.

[/quote]

No mitä itse olen Ruotsissa pyörinyt niin niilä tuntuu ensin tulevan koko lämminvesisäiliö polttavan kuumana, sitten on noin 2 min aikaa peseytyä ja sitten tulee pelkkää kylmää vettä. Ruotsalaisia kavereita ei meinannut saada pois suihkusta kun täällä olivat. Tosin tästä on muutama vuosi aikaa, alle 10 kuitenkin, ehkä joku suomalainen on käynyt laittamassa heillekin veden tulemaan tasalämpöisenä. Kolmesta eri ruotsalaisesta paikkakunnasta joten ei ollut ihan yksittäinen paikallinen ilmiö tai sitten yksi putkiasentaja on tehnyt pitkin Ruotsia töitä.
[/quote]
Olen asunut Ruotsissa omakotitalossa ja useissa kerrostaloasunnoissa enkä ole huomannut mitään eroa Suomeen.

Vierailija
16/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:21"]Mun slovakkikaverit on ihastelleet astiankuivauskaappia. Kanadalaiset hämmästeli sitä kun autoissa on ajovalot päällä valoisallakin. Kaupassa ne naureskeli megapussille... :D  Espanjalaisistakin tuli kovia saunomaan, niin kuin kaikista muistakin. Alastomuus on hämmästyttävää, siis se jo, että saunaillassa vaikka onkin sauna erikseen miehille ja naisille, niin tullaan pelkässä pyyhkeessä märkänä ja hikisenä jäähylle niin, että vastakkainen sukupuoli näkee. Äkkiä tähän on kuiten kaikki tottuneet.

On niillä myös outoja luuloja. Esim. kaikki slovakit kuvitteli, että Suomessa on kieltolaki ja täältä ei saa vinaa ollenkaan :D 
[/quote]

Haha eli mun miekkonen ei ole ainoa joka jaksaa megapussille nauraa, hyvä tietää...
[/quote] Siis mille megapussille?
[/quote]

TaFelin sipsit tai joku karkkipussi.

Vierailija
17/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalaiset sukulaiseni valittavat täkäläistä kyttäämismeininkiä. Toisten tekemisistä olkaa niin intohimoisen kiinnostuneita eikä mukavalla tavalla.

Vierailija
18/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Megapussi = mega pussy, jussipussi = juicy pussy

Vierailija
19/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-aikoja. Missään muualla ei syödä päivällistä niin aikaisin kuin monessa suomalaiskodissa.35

Vierailija
20/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten tervehtimättömyyttä esim kotirapussa. Kokevat sen epäystävällisyytenä.