Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä suomalaisia tapoja ulkomaalaiset ihmettelevät?

Vierailija
12.09.2015 |

Omassa lähipiirissä Venäjältä, Skotlannista ja Tsekistä kotoisin olevat ystävät ovat ihmetelleet ainakin näitä:

- Ruokapöydästä voi poistua kun on syönyt, lasten ei tarvitse istua ja odottaa, että aikuiset lopettavat.

- Jokainen vie omat tiskit astianpesukoneeseen. (Ei siis niin, että kaikki jättää astiat pöytään ja lopuksi joku aikuinen tai lapsi kerää kaikki.)

- Yleisesti ottaen asuntojen hyvä kunto ja siisteys. Asunnoissa ei vedä, ei tarvitse palella talvella eikä hikoilla kesällä. Hanat ja suihkut ovat "laadukaita" kun vesi tulee tasaisesti. Kerrostalossa jos jokin menee rikki, tulee talon "oma mies" korjaamaan, eli on kiinteistöhuolto, eikä esim. vuotoja tarvitse korjata itse tai maksaa itse huoltomiehelle.

- Jos työpäivä alkaa klo 8, kaikki sen jälkeen tulevat ovat myöhässä. Eli työt ei ala "noin klo 8".

- Monessa kahvilassa (ja joissain ravintoloissakin) maksetaan ensin, eikä vasta kahvittelun jälkeen.

- Koulussa ei ole lapsille useampia vaihtoehtoja lounaalle. On vain yhtä ruokaa kaikille, paitsi allergisille. (Tämä voi toki riippua Suomessakin koulusta, mutta näin meidän paikkakunnalla.) Lapset eivät myöskään saa lähteä ruokailemaan kotiin, eikä lounasta tuoda kotoa.

Toki aina on eroja, että joissain suomalaisissa perheissä kaikki istuvat ruokapöydässä niin kauan, että kaikki ovat syöneet, ja kaikissa venäläisissä perheissä se ei ole tapana jne. mutta tässä muutama mitä omassa lähipiirissä on tullut ilmi. Skotlantilainen ystäväni ihmetteli, kun sukulaiseni tuli käymään kylässä ilman, että oli ilmoittanut etukäteen. Minusta se on ihan normaalia ja ok, mutta tiedän ihan suomalaisiakin, jotka eivät pidä siitä.

Kertokaa mihin hämmästelyyn itse olette törmänneet! :)

Kommentit (243)

Vierailija
201/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kengät otetaan pois kun tullaan kotiin

Vierailija
202/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisällä ei kuljeksita kengät jalassa.
Kahvia juodaan koko ajan.
Teessä käytetään hunajaa.
Nyt tarkoittaa oikeasti välittömästi, eikä joskus ehkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/243 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäläiset ihailee puhtautta kaupungeissa.
Aasialaiset ihmettelee suomalaisten kokoa ja ihokarvoja.
Etelä-amerikkalaiset tasa-arvoa ja naisen oikeutta kulkea yksin ilman häirintää.
Kaikki mainitsee aina hiljaisuuden ja rauhallisuuden.
Tosin öinen känninen aggressiivisuus saa välillä myös mainintoja.
Hotellin työntekijä jo 20 vuotta.

Vierailija
204/243 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalliit hinnat ihmetyttävät aika usein. Verotus

Vierailija
205/243 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:13"]

Mulle tuli Ruotsissa kaksi eri nuorta miestä kysymään olenko suomalainen ja olivat sitä mieltä, että suomalaisille kasvaa hieno parta. Tunnistivat meidät kuulemma suomalaiseksi minun ja kaverini parroista. Meillä sellainen partainen hevimieslook. Aluksi luultiin, että oli vittuilua, mutta ihan asiallisia olivat ja kehuivat meidän partoja. M38 Ps: Meillä aika normiparrat

[/quote]

Tästä tuli mieleen, että myös pitkätukkaisia miehiä ihmetellään! Ainakin minun mieheni pitkää tukkaa ja tuuheaa partaa jaksaa aina ulkomaalaiset ystävät kommentoida, onneksi tosin positiivisessa mielessä.

Vierailija
206/243 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:21"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:04"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:53"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:45"]Mun on pakko kysyä tästä "suomalaisesta ja kyttäämismeiningistä" ja siitä, että "toisten asioista ollaan intohimoisen kiinnostuneita". Ja nyt toivoisin siis ihan asiallisia vastauksia. Tuolla sivulla nro 3 tästä keskusteltiin ja peukkujen perusteella yhtä mieltä tunnuttiin olevan, että semmosta se täällä on. En nimittäin itse suomalaisena ja ulkomaillakin asuneena koe, että Suomessa oltaisiin jotenkin poikkeuksellisen kiinnostuneita toisten asioista. Toki täällä on juorukelloja, mutta niitä on varmasti ihan kaikkialla. Ja toisaalta kyllä ne kanssaihmisten tekemiset kiinnostaa ihan joka puolella maailmaa, koska ihminen on laumaeläin, ja vain harvat yksilöt eivät kaipaa kanssaihmistensä seuraa. Suomessa vielä ollaan kohtalaisen epäsosiaalisia, esim. monille naapurin kanssa tekemisissä oleminen on kauhistus ja keskustelun aloittaminen tuntemattoman kanssa pelottavaa, toisin kuin monessa muussa maassa.   Joten kaipaisin siis esimerkkejä siitä, mitä tämä suomalainen kyttäysmeininki ja poikkeuksellinen toisten asioista kiinnostuminen on muihin maihin verrattuna. Mielellään sellaisia kaikkien tunnistamia yhteiskunnallisia esimerkkejä, ei kertomuksia jostain yksittäisestä kyyläävästä naapurin Ritvasta. [/quote] Joo, mä ihmettelen tuota kyttäämismeininkiä. Olen suomen lisäksi asunut ausseissa vuoden, jenkeissä vuoden ja Ruotsissa kahteen eri otteeseen vuoden ja puoli vuotta - lähinnä töiden ja seikkailujen vuoksi. Jos kyttäämisellä tarkoitetaan toisten asioihin puuttumista, olen sitä kokenut nimenomaan ulkomailla. Sellaista väkinäistä naapureiden muka-auttamista ja juoruilua. Suomessa olen aina saanut olla "rauhassa" ja saanut apua naapureilta tarvittaessa. Ulkomailla kytättiin nuoren naisen kulkemisia ja "seura-elämää" ja sitä tultiin myös kommentoimaan. No joo, joka maassa omat juttunsa. Ihan hyvin olen viihtynyt joka puolella, mutta arvostan suomalaisten sopivaa etäisyyttä tuntemattomien kanssa. Se tuntuu arvostukselta. Olenkin suomalainen, joten ehkä siksi se tuntuu niin turvalliselta. [/quote] Sama kokemus mulla. Asuin vuoden Briteissä ja neljä Ausseissa. Jenkeissä olen käynyt lomailemassa usein exän perheen luona ja se tuntu paikalta, jossa nuori itsenäinen nainen joutuu herkästi kytätyksi ja arvostelluksi. Lontoossa asuessa etäisyys, kuten muissakin suurkaupungeissa tuntui suomalaiselle tutulta. N42 Suomessa takas jo 10 vuotta. [/quote] Mä luulen, että toi sosiaalinen kontrolli on löyhempää isoissa kaupungeissa maasta riippumatta. Ja tuppukylissä/ maalla sosiaalinen kontrolli on korkeampaa maasta riippumatta. [/quote] Tämä varmasti totta. Hyvä pointti. AP [/quote]  Yhdysvalloissa on hyvin individualistinen  kulttuuri, joka sallii erilaisuutta ja kokee valtion puuttumisen aika lailla negatiivisena. Siihen kun yhdistetään esim. suomalainen neuvolajärjestelmä, jossa on pakko käydä. Jossa lapsi arvioidaan kantasuomalaisen keskimääräiskäyrien mukaan ja huomautellaan, jos lapsi ei siihen sovi. Jossa vanhempia arvioidaan vanhemmuuteen kykeneväisyyden osalta jne. Nämä ovat jenkille ihan käsittämättömiä ja loukkaaviakin itsenäisyyteen puuttumisen keinoja. Samoin elinkeinonvapauteen puuttumiset. Suomessa on miljoona ja yksi tapaa estää esim. pienyrittäjyys ja jos niistä viimein pääsee ohi, niin verotus viimeistään tappaa ne.  [/quote]Neuvolasysteemi on tosiaan ihan sairasta! Miksi siellä on pakko käydä? Eikö järjen mukaan riittäisi että olisi jotkin lastenlääkärikäynnit sen sijaan? Kamalaa kyyläystä. [/quote] Kuka pakottaa?

[/quote]Eikös niihin ole pakko mennä että saa tukia?

[/quote]

MENKÄÄ MUUALLE JANKKAAMAAN TÄTÄ PASHKAA! PILAATTEE HYVÄN KETJUN !
[/quote]

Älä sinä enää jatka tätä ketjua.

Vierailija
207/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomalainen enkä ole ainakaan kohdannut mitään pöydästä luistamista ja/tai astioiden jättämistä. En myöskään ole onneksi koskaan joutunut ottamaan vieraita kylään spontaanisti.

Vierailija
208/243 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskiharja, kuivauskaappi

Vierailija
209/243 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:07"]Suomalaisten rauhallisuus. Amerikkalaiset sukulaiset ihailevat aina, kuinka mieheni osaa tehdä korjaustöitä eikä tarvi aina kutsua kirvesmiestä, putkimiestä, mekanikkoa jne. [/quote] Yep, jenkeillä on aina joku tyyppi joka hommaan. Itse ei juurikaan tehdä asioita, vaan aina maksetaan jollekin. Mulle oli järkytys, kun jenkkinieheni tilasi pieneen muuttoon muuttofirman.

[/quote]

South will rise again!

Vierailija
210/243 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runsas hevilook ja hevimusiikin kuuntelu. Usein positiivisena asiana kommentoivat.

Vierailija
211/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalaiset ihmettelevät veden tasaista lämpöä, monet nuoret ruotsalaiset rakastuvat kunnon löylyihin kunhan ovat ensin ihmetelleet kiukaalla olevien kivien tarkoitusta. Kauempaa tulleet pitävät hulluina kun mennään saunaan, osaan se hulluus pääsee kyllä tarttumaan.

Pohjoismaiden ulkopuolelta talojen lämmönpitoa, kolmea ikkunalasia/ikkuna.

Kuinka suomalainen on mielummin yksin keskellä ei mitään kuin suurkaupungissa esittelemässä itseään, torin laidalla ei istu puolta kaupunkia vaan pelkät paikalliset deekut jotka muissa maissa pidetään poissa näkyvistä.

Sitä että lumiaurat ovat liikkeellä heti ensilumen sataessa eikä vasta kun lunta on ollut puoli metriä viikon ajan. Se että pakkasella ulkona oleilu on monen suomalaislapsen mielestä kivaa.

Suomalaisten hinkua mennä kävellen tai pyörällä töihin ja kouluun oli sää mikä hyväänsä. Tosin ovat huomanneet että omat lapset lähtevät ihan yhtä innokkaasti kävelemään kouluun kaikissa säissä, meneehän kaikki muutkin. Tottumiskysymys ja ryhmäpaine eikä niinkään se että se olisi mielettömän kivaa.

Välitunteja koulussa.

Vierailija
212/243 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten naisten helppous ja kevytkenkäisyys.
Taksikuskina 30 vuotta

Vierailija
213/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset juovat ruoan kanssa maitoa.

Vierailija
214/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:48"]Olen suomalainen enkä ole ainakaan kohdannut mitään pöydästä luistamista ja/tai astioiden jättämistä. En myöskään ole onneksi koskaan joutunut ottamaan vieraita kylään spontaanisti.
[/quote]

Niin kirjoitinkin, että toki on erilaisia tapoja perheissä, sekä suomalaisissa että muualla! Nämä olivat minum kohtaamiani ihmettelyjä.

Vierailija
215/243 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:24"]Suomalaisten naisten helppous ja kevytkenkäisyys.
Taksikuskina 30 vuotta
[/quote]

Totta, usein saan tästä kuulla ulkomaalisilta turisteilta työvuoroissani keskustan baarissa.

Vierailija
216/243 |
13.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:24"]Suomalaisten naisten helppous ja kevytkenkäisyys.
Taksikuskina 30 vuotta
[/quote]

Totta, usein saan tästä kuulla ulkomaalisilta turisteilta työvuoroissani keskustan baarissa.
[/quote]

Kaverini on puoliksi irkku ja saa aina paremmin pesää stadin yössä, kun puhuu englantia ja esittää brittiä/ irkkua. Suomea puhumalla saanti hyvin paljon vähäisempää.

Vierailija
217/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brittiystävät ihmettelevät miksi suomalaiset ovat niin kiinnostuneita mitä meistä tykätään. Ensimmäisenä sanotaan hei ja sitten mitä tykkäät Suomesta ja suomalaisista. Sanovat maahanmuutto- ja Eupolitiikasta että Suomi on kuin pieni koululainen joka haluaa kaikkien tykkäävän hänestä. 

Sitten pubissa istutaan ja haukutaan suomalaista olutta, britit yhtyvät tähän. Sitten tuleekin hiljaisuus. He eivät  saa kritisoida suomalaista olutta tai mitään muutakaan mitä suomalainen saa haukkua:DD

Vierailija
218/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:45"]Meidän ei tartte kyykistellä. Ihmetelkööt ite rauhassa ja jos ei miellytä, niin heti takaisin sinne mistä ovat tulleet tänne järjestelmäämme kuppaamaan.

[/quote]

et tada ymmärtää mistä tässä ketjussa on kyse?

Vierailija
219/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannin sanojen lainaaminen niin, että perään lisätään i. Kuten vaikka dinneri. Tämä on huvittanut ranskalaista ystävääni kovasti.

Suuri henkilökohtaisen tilan tarve hämmentää joitakin. He eivät ymmärrä, miten me voimme pitää toisen reviiriä kunnioittavana käytöksenä sitä, että emme useimmiten tervehdi tai juttele tuntemattomille, vaan annamme ihmisten kuvitella että he ovat yksin.

Samoin hiljainen yleisö konserteissa ja teatteriesityksissä hämmentää, etupäässä esiintyjiä. On joitakin suomalaisia, joiden mielestä keikalla on epäkohteliasta tanssia, koska se voi häiritä muita katsojia. Esiintyjä tulkitsee sen tietenkin niin, ettei esityksestä nautita.

Vierailija
220/243 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun slovakkikaverit on ihastelleet astiankuivauskaappia. Kanadalaiset hämmästeli sitä kun autoissa on ajovalot päällä valoisallakin. Kaupassa ne naureskeli megapussille... :D  Espanjalaisistakin tuli kovia saunomaan, niin kuin kaikista muistakin. Alastomuus on hämmästyttävää, siis se jo, että saunaillassa vaikka onkin sauna erikseen miehille ja naisille, niin tullaan pelkässä pyyhkeessä märkänä ja hikisenä jäähylle niin, että vastakkainen sukupuoli näkee. Äkkiä tähän on kuiten kaikki tottuneet.

On niillä myös outoja luuloja. Esim. kaikki slovakit kuvitteli, että Suomessa on kieltolaki ja täältä ei saa vinaa ollenkaan :D 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä