Mitä suomalaisia tapoja ulkomaalaiset ihmettelevät?
Omassa lähipiirissä Venäjältä, Skotlannista ja Tsekistä kotoisin olevat ystävät ovat ihmetelleet ainakin näitä:
- Ruokapöydästä voi poistua kun on syönyt, lasten ei tarvitse istua ja odottaa, että aikuiset lopettavat.
- Jokainen vie omat tiskit astianpesukoneeseen. (Ei siis niin, että kaikki jättää astiat pöytään ja lopuksi joku aikuinen tai lapsi kerää kaikki.)
- Yleisesti ottaen asuntojen hyvä kunto ja siisteys. Asunnoissa ei vedä, ei tarvitse palella talvella eikä hikoilla kesällä. Hanat ja suihkut ovat "laadukaita" kun vesi tulee tasaisesti. Kerrostalossa jos jokin menee rikki, tulee talon "oma mies" korjaamaan, eli on kiinteistöhuolto, eikä esim. vuotoja tarvitse korjata itse tai maksaa itse huoltomiehelle.
- Jos työpäivä alkaa klo 8, kaikki sen jälkeen tulevat ovat myöhässä. Eli työt ei ala "noin klo 8".
- Monessa kahvilassa (ja joissain ravintoloissakin) maksetaan ensin, eikä vasta kahvittelun jälkeen.
- Koulussa ei ole lapsille useampia vaihtoehtoja lounaalle. On vain yhtä ruokaa kaikille, paitsi allergisille. (Tämä voi toki riippua Suomessakin koulusta, mutta näin meidän paikkakunnalla.) Lapset eivät myöskään saa lähteä ruokailemaan kotiin, eikä lounasta tuoda kotoa.
Toki aina on eroja, että joissain suomalaisissa perheissä kaikki istuvat ruokapöydässä niin kauan, että kaikki ovat syöneet, ja kaikissa venäläisissä perheissä se ei ole tapana jne. mutta tässä muutama mitä omassa lähipiirissä on tullut ilmi. Skotlantilainen ystäväni ihmetteli, kun sukulaiseni tuli käymään kylässä ilman, että oli ilmoittanut etukäteen. Minusta se on ihan normaalia ja ok, mutta tiedän ihan suomalaisiakin, jotka eivät pidä siitä.
Kertokaa mihin hämmästelyyn itse olette törmänneet! :)
Kommentit (243)
Ranskalainen ja Italialainen kyselivät kovasti missä Helsingissä on bordellit tai "punaisten lyhtyjen katu". Ihmettelivät, kun en osannut auttaa asiassa. Ovat perheellisiä insinöörejä, jotka käyvät meidän firmassa vieraina pari kertaa vuodessa. Mukavia tyyppejä, mutta ovat aina kovasti naisseuraa etsimässä.
M45
Saksalaiset ihmettelivät myös tuota bordellien puutetta.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 08:37"]
Hyväuskoisuutta on moni ihmetellyt.
[/quote]
TÄMÄ! suomalaisten rehellisyys-kultuuri, se mitä sanotaan se pidetään ja tarkoitetaan.. tämä on se kääntöpuoli.
[/quote]
Taitaapa enemmän olla kyse siitä, että suomalaiset ei kohteliaisuuttaan viitsi sanoa, että nyt valehtelet. Suomalaiset on rehellisiä, koska ymmärtävät siitä olevan elämässä loppupeleissä eniten hyötyä.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 13:19"]
Minä olen niin yksinkertainen ihminen, että saattaisin huvittua, jos ulkomaalaisessa ruokakaupassa jossain tuotteessa lukisi Jättipillu, vaikka ymmärtäisin, että sen merkitys maan kielellä toki on eri kuin suomeksi.
[/quote]
Huvittuisitko, jos jossain lukisi jättipilly?
[/quote]
Jos se lausuttaisiin suomeksi jättipillu.
[/quote]Eikös niihin ole pakko mennä että saa tukia?
[/quote]
Ei. Ainoastaan raskaustodistus pitää saada, jotta saa äitiysrahaa. Sitä en kyllä tiedä, pitääkö sen kirjoittajan olla neuvolalääkäri - en oikein usko, että pitää, neuvolalääkäri on yleislääkäri. Varmasti yksityinen gynekin kelpaa.
[/quote]
Heh, tuet kyllä kelpaa, mutta ei kontrolli tukien väärinkäytösten estämiseksi.
Neuvolajärjestelmä on luotu lasten turvaksi, lapsikuolleisuus on saatu aisoihin juuri neuvolajärjestelmän ansioista. Kuinka tyhmiä te olettekaan!
[/quote]
Ketkä "te"? Mä vastasin siihen, mitä kysyttiin - eli onko neuvolassa pakko käydä. Enkä koe neuvolaa minään "kontrollina" tai edellytyksenä tukien saamiseen, vaan mahtavana, maksuttomana palveluna, josta olen erittäin kiitollinen.
Mulla on hyvä kaveri, joka Latinalaisesta Amerikasta ja sanoo, että hiljaisuus hämmentää. Alussa kuulemma luuli tulevansa hulluksi täällä, vaikka asui jo silloin Helsingissä. Nyt 15 vuoden jälkeen kuulemma saa päänsä kipeäksi vieraillessaan vuosittain kotimaassaan ja kun kaikki huutaa toistensa päälle ja kadulta tulee hirveä mökä tauotta. Että tottumuskysymys... Huvittavinta oli, kun kertoi 10-vuotiaan lapsensa aina valittavan mummulareissujen jälkeen sitä, että kaikki koskee, tunkeilee ja huutaa. Ja lapsi on puhtaasti latinotuote, koska hänen puolisonsakin on latino, vaikka kumpikin on asunut täällä pitkään.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:33"]Sitä on ihmetelty miten teinit saa kulkea vapaasti myöhään illallakin. Ilmeisesti aika harvinaista tuollainen vapaus. Muualla viedään harrastuksiin ja haetaan sen jälkeen kotiin ja kavereilla käynnit sovitaan erikseen vanhempien kesken.
[/quote]
Eiköhän tämäkin vapaus lopu ihan luonnollisesti monikulttuurin myötä.
Kaksikielisyyttä. Lähes kukaan ulkomailla (edes Ruotsissa!) ei tiedä eikä ymmärrä, miksi Suomessa opiskellaan ruotsia.
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:35"]Belgialaislle vieraille aamuinen kaurapuuro oli suurin ihmetyksen aihe. [/quote] Joo, mieheni on Hollannista ja ilme on näkömisen arvoinen jos edes maistaa puuroa. Kuulemma maistuu pahvilta vaikka kuinka olisi marjoja päällä.
[/quote]
No jos on maistanut jotain näitä 1-3 minuutin pikaversioita, niin varmasti maistuukin pahvilta.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 14:23"]
Huvittuisitko, jos jossain lukisi jättipilly?
[/quote]
Jos se lausuttaisiin suomeksi jättipillu.
[/quote]
Suomessa useimmat sanat lausutaan niin kuin ne kirjoitetaan.
Voi että, laitoin kyllä välit aina kappaleisiin, mutta mobiilissa ne näköjään katosivat pelkiksi rivinvaihdoiksi!
Ap
Belgialaislle vieraille aamuinen kaurapuuro oli suurin ihmetyksen aihe.
Suomalaisten rauhallisuus.
Amerikkalaiset sukulaiset ihailevat aina, kuinka mieheni osaa tehdä korjaustöitä eikä tarvi aina kutsua kirvesmiestä, putkimiestä, mekanikkoa jne.
Vauvoja nukutetaan vaunuissa ulkona ympäri vuoden.
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 15:07"]Suomalaisten rauhallisuus.
Amerikkalaiset sukulaiset ihailevat aina, kuinka mieheni osaa tehdä korjaustöitä eikä tarvi aina kutsua kirvesmiestä, putkimiestä, mekanikkoa jne.
[/quote]
Yep, jenkeillä on aina joku tyyppi joka hommaan. Itse ei juurikaan tehdä asioita, vaan aina maksetaan jollekin. Mulle oli järkytys, kun jenkkinieheni tilasi pieneen muuttoon muuttofirman.
Tämä :-)
[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:36"]
Vauvoja nukutetaan vaunuissa ulkona ympäri vuoden.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 12:43"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 11:28"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:21"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:04"] [quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:53"][quote author="Vierailija" time="13.09.2015 klo 09:45"]Mun on pakko kysyä tästä "suomalaisesta ja kyttäämismeiningistä" ja siitä, että "toisten asioista ollaan intohimoisen kiinnostuneita". Ja nyt toivoisin siis ihan asiallisia vastauksia. Tuolla sivulla nro 3 tästä keskusteltiin ja peukkujen perusteella yhtä mieltä tunnuttiin olevan, että semmosta se täällä on. En nimittäin itse suomalaisena ja ulkomaillakin asuneena koe, että Suomessa oltaisiin jotenkin poikkeuksellisen kiinnostuneita toisten asioista. Toki täällä on juorukelloja, mutta niitä on varmasti ihan kaikkialla. Ja toisaalta kyllä ne kanssaihmisten tekemiset kiinnostaa ihan joka puolella maailmaa, koska ihminen on laumaeläin, ja vain harvat yksilöt eivät kaipaa kanssaihmistensä seuraa. Suomessa vielä ollaan kohtalaisen epäsosiaalisia, esim. monille naapurin kanssa tekemisissä oleminen on kauhistus ja keskustelun aloittaminen tuntemattoman kanssa pelottavaa, toisin kuin monessa muussa maassa. Joten kaipaisin siis esimerkkejä siitä, mitä tämä suomalainen kyttäysmeininki ja poikkeuksellinen toisten asioista kiinnostuminen on muihin maihin verrattuna. Mielellään sellaisia kaikkien tunnistamia yhteiskunnallisia esimerkkejä, ei kertomuksia jostain yksittäisestä kyyläävästä naapurin Ritvasta. [/quote] Joo, mä ihmettelen tuota kyttäämismeininkiä. Olen suomen lisäksi asunut ausseissa vuoden, jenkeissä vuoden ja Ruotsissa kahteen eri otteeseen vuoden ja puoli vuotta - lähinnä töiden ja seikkailujen vuoksi. Jos kyttäämisellä tarkoitetaan toisten asioihin puuttumista, olen sitä kokenut nimenomaan ulkomailla. Sellaista väkinäistä naapureiden muka-auttamista ja juoruilua. Suomessa olen aina saanut olla "rauhassa" ja saanut apua naapureilta tarvittaessa. Ulkomailla kytättiin nuoren naisen kulkemisia ja "seura-elämää" ja sitä tultiin myös kommentoimaan. No joo, joka maassa omat juttunsa. Ihan hyvin olen viihtynyt joka puolella, mutta arvostan suomalaisten sopivaa etäisyyttä tuntemattomien kanssa. Se tuntuu arvostukselta. Olenkin suomalainen, joten ehkä siksi se tuntuu niin turvalliselta. [/quote] Sama kokemus mulla. Asuin vuoden Briteissä ja neljä Ausseissa. Jenkeissä olen käynyt lomailemassa usein exän perheen luona ja se tuntu paikalta, jossa nuori itsenäinen nainen joutuu herkästi kytätyksi ja arvostelluksi. Lontoossa asuessa etäisyys, kuten muissakin suurkaupungeissa tuntui suomalaiselle tutulta. N42 Suomessa takas jo 10 vuotta. [/quote] Mä luulen, että toi sosiaalinen kontrolli on löyhempää isoissa kaupungeissa maasta riippumatta. Ja tuppukylissä/ maalla sosiaalinen kontrolli on korkeampaa maasta riippumatta. [/quote] Tämä varmasti totta. Hyvä pointti. AP [/quote] Yhdysvalloissa on hyvin individualistinen kulttuuri, joka sallii erilaisuutta ja kokee valtion puuttumisen aika lailla negatiivisena. Siihen kun yhdistetään esim. suomalainen neuvolajärjestelmä, jossa on pakko käydä. Jossa lapsi arvioidaan kantasuomalaisen keskimääräiskäyrien mukaan ja huomautellaan, jos lapsi ei siihen sovi. Jossa vanhempia arvioidaan vanhemmuuteen kykeneväisyyden osalta jne. Nämä ovat jenkille ihan käsittämättömiä ja loukkaaviakin itsenäisyyteen puuttumisen keinoja. Samoin elinkeinonvapauteen puuttumiset. Suomessa on miljoona ja yksi tapaa estää esim. pienyrittäjyys ja jos niistä viimein pääsee ohi, niin verotus viimeistään tappaa ne. [/quote]Neuvolasysteemi on tosiaan ihan sairasta! Miksi siellä on pakko käydä? Eikö järjen mukaan riittäisi että olisi jotkin lastenlääkärikäynnit sen sijaan? Kamalaa kyyläystä. [/quote] Kuka pakottaa?
[/quote]Eikös niihin ole pakko mennä että saa tukia?
[/quote]
MENKÄÄ MUUALLE JANKKAAMAAN TÄTÄ PASHKAA! PILAATTEE HYVÄN KETJUN !
Koirat on pidettävä kytkettynä, vaikka on tottelevainen vieressä kulkeva koira, niin aiheuttaa hämmennystä ja saatetaan jopa tulla huomauttamaan jos antaa kulkea irti kadulla.
Mulle tuli Ruotsissa kaksi eri nuorta miestä kysymään olenko suomalainen ja olivat sitä mieltä, että suomalaisille kasvaa hieno parta. Tunnistivat meidät kuulemma suomalaiseksi minun ja kaverini parroista. Meillä sellainen partainen hevimieslook. Aluksi luultiin, että oli vittuilua, mutta ihan asiallisia olivat ja kehuivat meidän partoja.
M38
Ps: Meillä aika normiparrat
Naista presidenttinä 10v sitten.