Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää etten saa töistä lomaa koulujen loma-aikaan

Vierailija
27.03.2022 |

Pakko purkaa tätä ärsytystä johonkin, ottaa niin aivoon työpaikan kesälomakäytännöt. Yhtä aikaa ei saa olla työkavereiden kanssa poissa, joten kesälomani alkaa toukokuussa ja loppuu kun lapsilla alkaa loma. Meillä on kiertävä lomasysteemi, onneksi ei kovin usein tapahdu näin.

Mitä lomaa se on, että herään aamulla aikaisin laittamaan lapset kouluun. Mihinkään ei voida lähteä, koska koulu.

Onko muilla tällaista, miten tästä harmituksesta pääsee eroon?

Kommentit (274)

Vierailija
121/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen kaikkea sinulla kuitenkin on työ, ja lapset, ja selvästi terveyttäkin niin, että voit tehdä työtä ja myös matkustella. Ei mitään itsestäänselvyyksiä mikään noista. Loppu on sitten itsestä kiinni, että haluaako surkutella lomaa toukokuussa, vai ruveta miettimään sitä kautta, että mitä kivaa silloin voikaan tehdä.

Sulla on oikea asenne!

Vierailija
122/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä juttu, mut se ei ole työkavereidesi ongelma että sinä olet hankkinut lapsia ja näin ollen heidän ei pitäisi myöskään joutua pyörittämään omaa elämäänsä sen ympärillä. Kiertosysteemi on tasavertaisempi ja reilumpi kaikkia kohtaan kuin se, että perheelliset kahmivat parhaat lomakuukaudet tai juuri ne ajankohdat mitä haluavat, ja muut ei saa valita samalla tavalla.

Itsellä lapset ovat jo aikuisia, mutta olen monesti ihmetellyt esim sitä, mitä iloa perheettömälle on esim lomailla juuri koululaisten talvilomaviikolla. Sen ymmärrän, että monelle heinäkuu on erityinen, koska säät ovat parhaita suurella todennäköisyydellä ja esim sukulaisilla ja ystävillä on ehkä loma samaan aikaan. Mutta tuo talviloma jaksaa ihmetyttää..

Voihan sille samalle viikolle osua vaikka joku vuosittain Kreikassa järjestettävä tanssileiri tai konsertti johon lapseton haluaa osallistua. Kaikki maailmassa kun ei pyöri pelkästään kouluikäisten ympärillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lapseton, mutta minulle läheiset ihmiset eivät ole.

Kyllä, heillä on paremmin aikaa nähdä ja tehdä lasten lomaviikoilla. Ei ole lasten kuskaamisia harrastuksiin/kouluun/tarhaan jne. sekä isovanhemmat hoitavat lapsia enemmän.

Yksi työkaveri sanoi minulle kerran, että kyllä hänellä oli aikaa nähdä kavereita ennen lapsia, että miten niin minulla ei mukamas ole. Hmm.. Johtuisiko siitä, että näillä kavereilla on lapsia.

Muutenkin minun odotettiin aina joustavan lomissa ja vapaissa. Tiettyyn pisteeseen se oli ihan ok, mutta ei loputtomiin varsinkin kun vastavuoroisuutta ei löytynyt . Yksi syy, miksi myös vaihdoin työpaikkaa.

Lapseton kaveripiirissä tai sisaruksena ei ole mikään mahdoton homma. Ihan jokaisella perheellisellä on mahdollista tavata tätä henkilöä lomien ulkopuolella ja ihan jokainen saa vapaapäiviä. Minun siskoni on lapseton ja pitäisin kyllä hyvin outona, jos hän viettäisi lomansa meidän perheen kanssa ja meidän rytmissämme. Kun hän on lomalla, minä järjestän aikaa niin, että menen tapaamaan häntä tai hän tulee käväisemään meillä jolloin otan vapaapäivän tai teen lyhyemmän päivän. Miksi lapseton ihminen eläisi mun lasten ehdoilla?

Tämä on se ristiriita juurikin. Työkavereiden lasten vuoksi ei jousteta, mutta oman sisaren tai ystävän lapsien vuoksi sit rukataan omat lomat. Lapseton haluaa nimenomaan vapaan elämän, ei elämää, joka rytmittyy toisten lasten kautta.

Niin, kaikkein vähiten lapseton haluaa elämää joka rytmitetty työkavereiden lasten kautta. Mikä ristiriita siinä nyt on?

No se, että kyse ei olekaan siitä, että ei haluta rytmittää muiden vuoksi vaan siitä, että sitä rytmitystä ei vaan haluta tehdä sen työkaverin hyväksi.

Silloin jos ne muut jotenkin liittyy omiin lomasuunnitelmiin, mutta työkaveria tuskin on lomalla tarkoitus nähdä? Mikäs tuossa nyt on ihmeellistä?

Ei ihmeellistä, vain kaksinaamaista. Huudellaan lapsellisia itsekkäiksi ja itse ollaan sitä potenssiin kuusi. Käytetään sisaruksenkin lapsia omaksi hyväksi. Eikä siinä mitään, senkus vaan. Tyhmää se minusta on silti.

Kyllä se perheellinen on itsekäs jos vaatii muilta joustoa sen vuoksi että hän on itse lapsia tehnyt.

Lapseton taas haluaa kaikille samat oikeudet lomiin, oli lapsia tai ei.

Siskoni lapsi on oma kummilapseni, en koe olevani itsekäs jos haluan hänet joskus viedä talvilomalla Lappiin hiihtämään tai lähteä hänen kanssaan syyslomalla matkalle.

Minulle oma kummilapseni on rakkaampi kuin sinun lapsesi eikä minun tarvi sitä sen enempää sinulle selitellä.

Tämä on se pointti nimenomaan. Sinä olet ihan yhtä itsekäs kuin kaikki muutkin. Ihan turha on selittää, että ne muut on itsekkäitä, minä en, kun jokainen näkee asian oikean laidan. Jos ei jousta, sillä ei ole mitään väliä onko sulla lapsia vai ei, ihan yhtä paska olet. Onneksi on vielä työnantajia, jotka osaa asian hoitaa ja silloin joustaa perheelliset ja perheettömät.

Vierailija
124/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko pitää kaikki lomat putkeen? Olisi fiksumpaa, että toukokuun lomalaiset saisivat edes viikon heinäkuussa, ja heinäkuun lomailijat pitäisivät viikon toukokuussa tms.

Tai jos haluaa ja mahdollista, niin pilkkoisi vieläkin pienempiin osiin.

Osiin pilkottu loma ei ole niin palauttavaa kuin kokonaan putkeen pidetty. Alle kahden viikon lomalla ei ehdi palautumaan periaatteessa ollenkaan.

(sori en jaksa nyt kaivaa tutkimustuloksia tästä mutta kiinnostuneet voivat varmaan tehdä googletutkimuksia)

Vierailija
125/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän työpaikalla on yksi tämmöinen kolmen lapsen äiti joka vaatimalla vaatii itselleen aina heinäkuun lomaa.

Meillä siis toivelistat ilmotustaululla ja voi jessus mikä poru jos joku ei perheellinen kehtaa toivoa Heinäkuulle lomaa.

No ihan samalla tavalla sinä nyt itket.

Vierailija
126/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko pitää kaikki lomat putkeen? Olisi fiksumpaa, että toukokuun lomalaiset saisivat edes viikon heinäkuussa, ja heinäkuun lomailijat pitäisivät viikon toukokuussa tms.

Tai jos haluaa ja mahdollista, niin pilkkoisi vieläkin pienempiin osiin.

Osiin pilkottu loma ei ole niin palauttavaa kuin kokonaan putkeen pidetty. Alle kahden viikon lomalla ei ehdi palautumaan periaatteessa ollenkaan.

(sori en jaksa nyt kaivaa tutkimustuloksia tästä mutta kiinnostuneet voivat varmaan tehdä googletutkimuksia)

Itse asiassa juuri päin vastoin. Loman vaikutus kin nollaantuu kuitenkin melkein heti töihin palattua niin parempi pitää useampi.

Vierailija
127/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No worries, Suomen syntyvyys on laskussa niin kohta ketään ei ärsytä olla töissä koululomien aikaan. Ongelmahan on syntynyt vääristymällä, joka johtuu epänormaaleista ja etuoikeutetuista opettajien palkallisista lomista jotka kestävät nykyaikaan verrattuna liian pitkään. Kerropa ala jossa työntekijä voi olla 3 kuukautta palkallisella lomalla, koska on tuottanut niin paljon vuoden aikana + talvilomat +joululomat +syyslomat.

Tuttuna on opettaja joka tilittää lomistaan someen, kyllähän siinä on hassu kontrasti kun oma työnantaja pätkii sen pienenkin kesäloman tuottavuussyistä ja toinen lataa somen täyteen 3 kuukautta täynnä reissuja ja kesäharrasteita lasten kanssa.

Vierailija
128/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, heillä on paremmin aikaa nähdä ja tehdä lasten lomaviikoilla. Ei ole lasten kuskaamisia harrastuksiin/kouluun/tarhaan jne. sekä isovanhemmat hoitavat lapsia enemmän.

Yksi työkaveri sanoi minulle kerran, että kyllä hänellä oli aikaa nähdä kavereita ennen lapsia, että miten niin minulla ei mukamas ole. Hmm.. Johtuisiko siitä, että näillä kavereilla on lapsia.

Muutenkin minun odotettiin aina joustavan lomissa ja vapaissa. Tiettyyn pisteeseen se oli ihan ok, mutta ei loputtomiin varsinkin kun vastavuoroisuutta ei löytynyt . Yksi syy, miksi myös vaihdoin työpaikkaa.

Lapseton kaveripiirissä tai sisaruksena ei ole mikään mahdoton homma. Ihan jokaisella perheellisellä on mahdollista tavata tätä henkilöä lomien ulkopuolella ja ihan jokainen saa vapaapäiviä. Minun siskoni on lapseton ja pitäisin kyllä hyvin outona, jos hän viettäisi lomansa meidän perheen kanssa ja meidän rytmissämme. Kun hän on lomalla, minä järjestän aikaa niin, että menen tapaamaan häntä tai hän tulee käväisemään meillä jolloin otan vapaapäivän tai teen lyhyemmän päivän. Miksi lapseton ihminen eläisi mun lasten ehdoilla?

Tämä on se ristiriita juurikin. Työkavereiden lasten vuoksi ei jousteta, mutta oman sisaren tai ystävän lapsien vuoksi sit rukataan omat lomat. Lapseton haluaa nimenomaan vapaan elämän, ei elämää, joka rytmittyy toisten lasten kautta.

Niin, kaikkein vähiten lapseton haluaa elämää joka rytmitetty työkavereiden lasten kautta. Mikä ristiriita siinä nyt on?

No se, että kyse ei olekaan siitä, että ei haluta rytmittää muiden vuoksi vaan siitä, että sitä rytmitystä ei vaan haluta tehdä sen työkaverin hyväksi.

Silloin jos ne muut jotenkin liittyy omiin lomasuunnitelmiin, mutta työkaveria tuskin on lomalla tarkoitus nähdä? Mikäs tuossa nyt on ihmeellistä?

Ei ihmeellistä, vain kaksinaamaista. Huudellaan lapsellisia itsekkäiksi ja itse ollaan sitä potenssiin kuusi. Käytetään sisaruksenkin lapsia omaksi hyväksi. Eikä siinä mitään, senkus vaan. Tyhmää se minusta on silti.

Kyllä se perheellinen on itsekäs jos vaatii muilta joustoa sen vuoksi että hän on itse lapsia tehnyt.

Siskoni lapsi on oma kummilapseni, en koe olevani itsekäs jos haluan hänet joskus viedä talvilomalla Lappiin hiihtämään tai lähteä hänen kanssaan syyslomalla matkalle.

Minulle oma kummilapseni on rakkaampi kuin sinun lapsesi eikä minun tarvi sitä sen enempää sinulle selitellä.

Tämä on se pointti nimenomaan. Sinä olet ihan yhtä itsekäs kuin kaikki muutkin. Ihan turha on selittää, että ne muut on itsekkäitä, minä en, kun jokainen näkee asian oikean laidan. Jos ei jousta, sillä ei ole mitään väliä onko sulla lapsia vai ei, ihan yhtä paska olet. Onneksi on vielä työnantajia, jotka osaa asian hoitaa ja silloin joustaa perheelliset ja perheettömät.

Niin kumman vuoksi pitäisi sitten joustaa? Oman kummilapsen vai työkaverin lapsen?

Harvoin vietän talvilomaani lasten talviloma viikolla mutta jos minulla sattuu juuri siihen meno niin yhtäläinen oikeus minulla on siihen lima pyytää, ilman että joudun sitä selittämään työkaverille.

Vierailija
129/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kumman vuoksi pitäisi sitten joustaa? Oman kummilapsen vai työkaverin lapsen?

Harvoin vietän talvilomaani lasten talviloma viikolla mutta jos minulla sattuu juuri siihen meno niin yhtäläinen oikeus minulla on siihen lima pyytää, ilman että joudun sitä selittämään työkaverille.

Keälomista kun puhutaan, tietenkin työkavereista puhutaan. On tietenkin yhtälainen oikeus, kummasti vaan aina nostetaan esiin se niin, että se työkaveri vaatii koska pershedelmä. Sehän on vain puolet asiasta.

Vierailija
130/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keälomista kun puhutaan, tietenkin työkavereista puhutaan. On tietenkin yhtälainen oikeus, kummasti vaan aina nostetaan esiin se niin, että se työkaveri vaatii koska pershedelmä. Sehän on vain puolet asiasta.

*Lomista kun puhutaan

Vierailija
131/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei se toinen vanhempi laita lapsia kouluun jos ne ei osaa itse lähteä

Vierailija
132/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tällainen kannattaa miettiä valmiiksi ennen kuin alkaa kakaroita pukkaamaan. Onneksi itse olen tehnyt niin.

Vierailija
133/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toukokuussa ei koulussa kovinkaan kummoisia koulussa tehdä. Mulla myös kiertävä lomalista ja lapset ovat viikon lomalla mun kanssa toukokuussa. Ap nyt ku lomailet toukokuussa niin et joudu siihen kohtaan moneen vuoteen ja tää on vain yksi vuosi..

Vierailija
134/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja muidenko pitäisi aina lomailla toukokuussa ja syyskuussa jotta SINÄ, joka olet IHAN ITSE PÄÄTTÄNYT LISÄÄNTYÄ, saisit lomailla kesäkuukaudet? Uskomatonta miten itsekäs ihminen olet. Se kesäloma on lomaa TÖISTÄ, ei lomaa LAPSISTA!

Kyllä se on nyt ihmisten ymmärrettävä, että lisääntyminen pitää lopettaa. Vanhana myös meitä voi sitten hoitaa robotit. Ja jos on ihan pakko lisääntyä, niin vois muuttaa johonkin himputin saarelle ja pysyä siellä. Näin olen ymmärtänyt. Jotkut ei vieläkään tajuu.

Vierailija
135/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä juttu, mut se ei ole työkavereidesi ongelma että sinä olet hankkinut lapsia ja näin ollen heidän ei pitäisi myöskään joutua pyörittämään omaa elämäänsä sen ympärillä. Kiertosysteemi on tasavertaisempi ja reilumpi kaikkia kohtaan kuin se, että perheelliset kahmivat parhaat lomakuukaudet tai juuri ne ajankohdat mitä haluavat, ja muut ei saa valita samalla tavalla.

Itsellä lapset ovat jo aikuisia, mutta olen monesti ihmetellyt esim sitä, mitä iloa perheettömälle on esim lomailla juuri koululaisten talvilomaviikolla. Sen ymmärrän, että monelle heinäkuu on erityinen, koska säät ovat parhaita suurella todennäköisyydellä ja esim sukulaisilla ja ystävillä on ehkä loma samaan aikaan. Mutta tuo talviloma jaksaa ihmetyttää..

Lapsettomallakin voi olla vaikka sukulaisperheitä, kummilapsia tai opettajakavereita joiden kanssa haluaisi lomailla yhdessä. Loppupeleissähän ei kuulu sinulle mitenkään miten kukin lomansa käyttää.

Yleensä sellaiset ei asu kaikki samalla seudulla. Koululaisten hiihtolomathan ovat eri seuduilla eri aikaan 😊

Vierailija
136/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa työpaikassa keskusteltiin kiivaasti kesälomasta ja juurikin heinäkuusta. Eräälle isovanhemmalle sanottiin, että sun ei tartte pitää heinäkuussa kun sulla ei ole lapsia. Mutta hän halusi olla lasten ja lastenlasten kanssa lomalla. Toinen oli lapsellinen ja halusi aina lomansa heinäkuussa koska lapset ja miehellä oli aina heinäkuussa. Mä menin joka kerta väliin ja sanoin, että laitetaan lomat kiertäviksi niin ei tule ongelmaa. Eivät suostuneet, ottivat sitten heinäkuun puoliksi.

Mulla ei ole ollut ongelmia loman kanssa paitsi yksi vuosi kun työnantaja lykkäsi minut heinäkuussa lomalle (työnantajalla lomanmääräämisoikeus) ja kärvistelin sen sitten siskon perheen kanssa samaan aikaan mökillä.

Onneksi edelleen olen saanut valita itse lomani ajankohdan eikä työkavereilla tai esihenkilöllä ole ollut ongelmia sen kanssa. Pidän aina elokuun kesälomaa ja talviloman kun lumet ovat lähteneet. Heinäkuussa kun muut ovat poissa, hoidan asioita valmiiksi kesäloman jälkeistä aikaa ajatellen. Silloin on hyvä myös kerätä ensimmäinen puoli vuotta dataa valmiiksi tammikuun raportointeja varten. Menee sitten tammikuussa vähemmän aikaa. Näin menetellen ei normaalisti tule kiirettä niissä vuosiraportoinneissa kun valmistelut on aloitettu ajoissa, sitten vaan päivittää tietoja.

Jos ei tekstistä selvinnyt, olen lapseton. Silti kannatan tasa-arvoa lomia suunniteltaessa, kaikille samat mahdollisuudet pitää loma silloin kun haluaa. Jos on vaikea sopia, silloin ainoa vaihtoehto on kiertävät lomat, jolloin jokaiselle vuorollaan tulee ne kököt kuukaudet touko/syys.

Vierailija
137/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kiertää kesä-heinä-elokuu. Harva kesätyöntekijä edes pystyy jäämään enää syyskuulle.

Vierailija
138/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastomme oli aikoinaan amerikkaisen firman tytäryhtiö joten heinkuu oltiin aina kiinni, tämä oli kyllä kätevää.

Tuo kiertävä loma-homma on kuitenkin myös aika reilun kuuloinen systeemi niin että toukko-kesä-heinä-elo-syys vaihtuu joka vuosi ja voi sentään jotain järjestelyjä tehdä kun tietää sen loman ajankohdan etukäteen.

Monissa paikoissa mennään pärstäkertoimella ja silloin vain samat naamat saavat aina sen heinäkuun tai juhannuksesta alkaen 4 viikkoa vapaata ja loput joutuvat JOKA vuosi ottamaan niitä touko-kesäkuun tai elo-syyskuun lomia.

Jossainhan ei saa edes viikkoa tai kahta pidempää putkeen, sekin on sikamaista.

Näissäkin on valitettavasti menty koko ajan aavistuksen verran heikompaan suuntaan, kohta lomat on varmaan max 3 viikkoa ja ne pidetään tosiaan touko tai syyskuussa ja kaikki nämäKIN toimet kannustavat työttömyyteen.

Vierailija
139/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jaksaa ihmetyttää näissä keskusteluissa tyypillinen "perheellisiä ei saa suosia millään tavalla / mitäs teit lapsia" -vastausten tulva. Jatkuvuus on, ihan jokaikisen valtiotieteen opin mukaan numero 1. edellytys maan tai kansan olemassaololle: miksi lasten tekemisen arvoa muille ei nähdä lainkaan, vaikka se on edellytys oikeastaan ihan kaikelle? 

Jos ajatellaan hiukan pidemmälle, niin: 

a) jos kukaan ei tee lapsia (vaikka siitä syystä, että lapsiperheellisyys tehdään kohtuuttoman rankaksi), mitä seurauksia tällä on esim. kansantaloudelle? Niin, isoja ja peruuttamattomia seurauksia, pidemmällä tähtäimellä tietysti se, että mitään kansakuntaa ei enää edes ole.

b) pienten lasten vanhempien elämä on usein aika rankkaa. Oma valinta, toki, mutta miksi tästä kaikkia hyödyttävästä, kaikkien kannalta välttämättömästä valinnasta pitää maksaa viulut täysin yksin? Miksi lapsiperheellisten elämää ei saisi helpottaa millään tavalla? Fakta on kuitenkin se, että on todellakin sen lapsettoman edun mukaista, että osa ihmisistä hankkii lapsia? Miksi sen, joka pääsee muutenkin helpommalla ja halvemmalla, pitää päästä tässäKIN asiassa helpommalla? 

Kaikilla on omat taakkansa, en tietenkään väitä että jokaisen lapsettoman elämä on aina yhtä ruusuilla tanssimista, eikä lapsettomuus tietenkään ole aina edes valinta. Peräänkuulutan suhteellisuudentajua ja kohtuullisuutta: esim. juuri loma-asiassa pikkukoululaisen vanhemmalle, ja sille lapsellekin, voi olla valtava ongelma, jos lapsi on yksin koko kesän. Itse esim. yh:na mietin, millä ihmeellä rahoittaisin/mahdollistaisin hoidon 7 vuotiaalle koko kesäksi, kun jo tämä yksikin kuukausi tekee tiukkaa - olisi mielestäni täydellisen kohtuutonta, että joutuisin olemaan koko kesän töissä ja lapsi yksin kotona, siksi että jonkun muun nyt vain pitää päästä lomalle nyt eikä esim. kaksi viikkoa myöhemmin (ja ei, isovanhempia ei ole, enkä saa naapureidenkaan kanssa ihan koko kesäksi tehtyä "vaihtodiilejä" lasten hoidosta).  Lapsettomalle kyseessä ei yleensä ole mitenkään, läheskään saman mittaluokan asia, miksi asia pitäisi siis ratkaista täysin "tasapuolisesti", kun lopputulos ei siten ole likimainkaan tasapuolinen? Toki lapsettomankin pitää saada lomailla lämpimänä aikana, mutta useimmissa työpaikoissa on mahdollista löytää ratkaisuja jotka ovat kaikille abut reiluja, eivätkä kenellekään täysin kohtuuttomia. 

Vierailija
140/274 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jaksaa ihmetyttää näissä keskusteluissa tyypillinen "perheellisiä ei saa suosia millään tavalla / mitäs teit lapsia" -vastausten tulva. Jatkuvuus on, ihan jokaikisen valtiotieteen opin mukaan numero 1. edellytys maan tai kansan olemassaololle: miksi lasten tekemisen arvoa muille ei nähdä lainkaan, vaikka se on edellytys oikeastaan ihan kaikelle? 

Jos ajatellaan hiukan pidemmälle, niin: 

a) jos kukaan ei tee lapsia (vaikka siitä syystä, että lapsiperheellisyys tehdään kohtuuttoman rankaksi), mitä seurauksia tällä on esim. kansantaloudelle? Niin, isoja ja peruuttamattomia seurauksia, pidemmällä tähtäimellä tietysti se, että mitään kansakuntaa ei enää edes ole.

b) pienten lasten vanhempien elämä on usein aika rankkaa. Oma valinta, toki, mutta miksi tästä kaikkia hyödyttävästä, kaikkien kannalta välttämättömästä valinnasta pitää maksaa viulut täysin yksin? Miksi lapsiperheellisten elämää ei saisi helpottaa millään tavalla? Fakta on kuitenkin se, että on todellakin sen lapsettoman edun mukaista, että osa ihmisistä hankkii lapsia? Miksi sen, joka pääsee muutenkin helpommalla ja halvemmalla, pitää päästä tässäKIN asiassa helpommalla? 

Kaikilla on omat taakkansa, en tietenkään väitä että jokaisen lapsettoman elämä on aina yhtä ruusuilla tanssimista, eikä lapsettomuus tietenkään ole aina edes valinta. Peräänkuulutan suhteellisuudentajua ja kohtuullisuutta: esim. juuri loma-asiassa pikkukoululaisen vanhemmalle, ja sille lapsellekin, voi olla valtava ongelma, jos lapsi on yksin koko kesän. Itse esim. yh:na mietin, millä ihmeellä rahoittaisin/mahdollistaisin hoidon 7 vuotiaalle koko kesäksi, kun jo tämä yksikin kuukausi tekee tiukkaa - olisi mielestäni täydellisen kohtuutonta, että joutuisin olemaan koko kesän töissä ja lapsi yksin kotona, siksi että jonkun muun nyt vain pitää päästä lomalle nyt eikä esim. kaksi viikkoa myöhemmin (ja ei, isovanhempia ei ole, enkä saa naapureidenkaan kanssa ihan koko kesäksi tehtyä "vaihtodiilejä" lasten hoidosta).  Lapsettomalle kyseessä ei yleensä ole mitenkään, läheskään saman mittaluokan asia, miksi asia pitäisi siis ratkaista täysin "tasapuolisesti", kun lopputulos ei siten ole likimainkaan tasapuolinen? Toki lapsettomankin pitää saada lomailla lämpimänä aikana, mutta useimmissa työpaikoissa on mahdollista löytää ratkaisuja jotka ovat kaikille abut reiluja, eivätkä kenellekään täysin kohtuuttomia. 

Voi hyvä luoja :D  Suomen olemassaolo riippuu lapsiperheiden vapaudesta valita lomansa? :D

Kyllä tässä maassa tuetaan lapsiperheitä ihan riittävästi. Se tukeminen tuntuu ihan kivasti joka kuukausi minunkin veroissani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä