Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää etten saa töistä lomaa koulujen loma-aikaan

Vierailija
27.03.2022 |

Pakko purkaa tätä ärsytystä johonkin, ottaa niin aivoon työpaikan kesälomakäytännöt. Yhtä aikaa ei saa olla työkavereiden kanssa poissa, joten kesälomani alkaa toukokuussa ja loppuu kun lapsilla alkaa loma. Meillä on kiertävä lomasysteemi, onneksi ei kovin usein tapahdu näin.

Mitä lomaa se on, että herään aamulla aikaisin laittamaan lapset kouluun. Mihinkään ei voida lähteä, koska koulu.

Onko muilla tällaista, miten tästä harmituksesta pääsee eroon?

Kommentit (274)

Vierailija
101/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lapseton, mutta minulle läheiset ihmiset eivät ole.

Kyllä, heillä on paremmin aikaa nähdä ja tehdä lasten lomaviikoilla. Ei ole lasten kuskaamisia harrastuksiin/kouluun/tarhaan jne. sekä isovanhemmat hoitavat lapsia enemmän.

Yksi työkaveri sanoi minulle kerran, että kyllä hänellä oli aikaa nähdä kavereita ennen lapsia, että miten niin minulla ei mukamas ole. Hmm.. Johtuisiko siitä, että näillä kavereilla on lapsia.

Muutenkin minun odotettiin aina joustavan lomissa ja vapaissa. Tiettyyn pisteeseen se oli ihan ok, mutta ei loputtomiin varsinkin kun vastavuoroisuutta ei löytynyt . Yksi syy, miksi myös vaihdoin työpaikkaa.

Lapseton kaveripiirissä tai sisaruksena ei ole mikään mahdoton homma. Ihan jokaisella perheellisellä on mahdollista tavata tätä henkilöä lomien ulkopuolella ja ihan jokainen saa vapaapäiviä. Minun siskoni on lapseton ja pitäisin kyllä hyvin outona, jos hän viettäisi lomansa meidän perheen kanssa ja meidän rytmissämme. Kun hän on lomalla, minä järjestän aikaa niin, että menen tapaamaan häntä tai hän tulee käväisemään meillä jolloin otan vapaapäivän tai teen lyhyemmän päivän. Miksi lapseton ihminen eläisi mun lasten ehdoilla?

Vierailija
102/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, heillä on paremmin aikaa nähdä ja tehdä lasten lomaviikoilla. Ei ole lasten kuskaamisia harrastuksiin/kouluun/tarhaan jne. sekä isovanhemmat hoitavat lapsia enemmän.

Yksi työkaveri sanoi minulle kerran, että kyllä hänellä oli aikaa nähdä kavereita ennen lapsia, että miten niin minulla ei mukamas ole. Hmm.. Johtuisiko siitä, että näillä kavereilla on lapsia.

Muutenkin minun odotettiin aina joustavan lomissa ja vapaissa. Tiettyyn pisteeseen se oli ihan ok, mutta ei loputtomiin varsinkin kun vastavuoroisuutta ei löytynyt . Yksi syy, miksi myös vaihdoin työpaikkaa.

Lapseton kaveripiirissä tai sisaruksena ei ole mikään mahdoton homma. Ihan jokaisella perheellisellä on mahdollista tavata tätä henkilöä lomien ulkopuolella ja ihan jokainen saa vapaapäiviä. Minun siskoni on lapseton ja pitäisin kyllä hyvin outona, jos hän viettäisi lomansa meidän perheen kanssa ja meidän rytmissämme. Kun hän on lomalla, minä järjestän aikaa niin, että menen tapaamaan häntä tai hän tulee käväisemään meillä jolloin otan vapaapäivän tai teen lyhyemmän päivän. Miksi lapseton ihminen eläisi mun lasten ehdoilla?

Tämä on se ristiriita juurikin. Työkavereiden lasten vuoksi ei jousteta, mutta oman sisaren tai ystävän lapsien vuoksi sit rukataan omat lomat. Lapseton haluaa nimenomaan vapaan elämän, ei elämää, joka rytmittyy toisten lasten kautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsien hankkiminen ja työskentelypaikka on omia valintoja.

Vierailija
104/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, eikö teillä muilla ala loma kesäkuun alussa ja lopu elokuun puolessavälissä? Jouluna aina kolmisen viikkoa ja syys- ja talvilomat yhtäaikaa lasten kanssa, miehellä sama homma. T. Lukion lehtoripariskunta.

Tuo koko aika on siis lomaa? Yleensä jos näiden keskustelujen aihe on opettajien lomat, opettajat kiiruhtavat kertomaan ettei tuo aika ole kokonaan lomaa, vaan opetuksetonta aikaa, jolloin on työtehtäviä pilvin pimein.

Vierailija
105/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää se, kun joidenkin mielestä loman tulisi aina alkaa juhannuksesta. Aina. Vuodesta toiseen.

Onpa sinulla ihmetyksen aiheet. Kaikkea ihminen viitsiikin ihmetellä. Minusta juhannukšelta alkaa paras kesä, meillä mökki saaristossa, alkukesästä on meri vielä kylmä, juhannukselta alkaa jo tareta, ja heinäkuu tilastollisesti on Suomessa lämpimin kuukausi. En tykkää lomasta elokuulta, silloin alkaa kesäkin olla jotenkin liian ”kulunut”. Ja lomaa pitää olla vähintään kuusi viikkoa putkeen.

Millä alalla on lomaa noin paljon?

Vierailija
106/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se ristiriita juurikin. Työkavereiden lasten vuoksi ei jousteta, mutta oman sisaren tai ystävän lapsien vuoksi sit rukataan omat lomat. Lapseton haluaa nimenomaan vapaan elämän, ei elämää, joka rytmittyy toisten lasten kautta.

Niin, kaikkein vähiten lapseton haluaa elämää joka rytmitetty työkavereiden lasten kautta. Mikä ristiriita siinä nyt on?

Vierailija
107/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaikkein vähiten lapseton haluaa elämää joka rytmitetty työkavereiden lasten kautta. Mikä ristiriita siinä nyt on?

No se, että kyse ei olekaan siitä, että ei haluta rytmittää muiden vuoksi vaan siitä, että sitä rytmitystä ei vaan haluta tehdä sen työkaverin hyväksi.

Vierailija
108/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se, että kyse ei olekaan siitä, että ei haluta rytmittää muiden vuoksi vaan siitä, että sitä rytmitystä ei vaan haluta tehdä sen työkaverin hyväksi.

Silloin jos ne muut jotenkin liittyy omiin lomasuunnitelmiin, mutta työkaveria tuskin on lomalla tarkoitus nähdä? Mikäs tuossa nyt on ihmeellistä?

Vierailija
109/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan voisi hyvällä omalla tunnolla lomailla vaikka koulujen hiihtolomalla, jos tiedän, että kolleegalla, joka ei saanut lomaa siihen on se tilanne, että joku 7v on päivät yksin kotona. Ei mun sinkun menot niin jänniä ja tarpeellisia ole, että lapsi jäisi hoitamatta ihmisellä, jonka kanssa minä teen samoja töitä vierekkäin vuosikaudet.

Vierailija
110/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin jos ne muut jotenkin liittyy omiin lomasuunnitelmiin, mutta työkaveria tuskin on lomalla tarkoitus nähdä? Mikäs tuossa nyt on ihmeellistä?

Ei ihmeellistä, vain kaksinaamaista. Huudellaan lapsellisia itsekkäiksi ja itse ollaan sitä potenssiin kuusi. Käytetään sisaruksenkin lapsia omaksi hyväksi. Eikä siinä mitään, senkus vaan. Tyhmää se minusta on silti.

Vierailija
111/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä juttu, mut se ei ole työkavereidesi ongelma että sinä olet hankkinut lapsia ja näin ollen heidän ei pitäisi myöskään joutua pyörittämään omaa elämäänsä sen ympärillä. Kiertosysteemi on tasavertaisempi ja reilumpi kaikkia kohtaan kuin se, että perheelliset kahmivat parhaat lomakuukaudet tai juuri ne ajankohdat mitä haluavat, ja muut ei saa valita samalla tavalla.

Itsellä lapset ovat jo aikuisia, mutta olen monesti ihmetellyt esim sitä, mitä iloa perheettömälle on esim lomailla juuri koululaisten talvilomaviikolla. Sen ymmärrän, että monelle heinäkuu on erityinen, koska säät ovat parhaita suurella todennäköisyydellä ja esim sukulaisilla ja ystävillä on ehkä loma samaan aikaan. Mutta tuo talviloma jaksaa ihmetyttää..

Toistan nyt vähän itseäni, mutta lapsettomien ihmisten arki ja vapaa-aika on aivan yhtä tärkeää, eikä se edelleenkään pyöri työkavereiden perheiden ympärillä, eikä pitäisikään pyöriä. Mielestäni ei ole millään tavalla reilua, että vain lapsia hankkineilla olisi vapaus valikoida omat loma-ajankohtansa, tai että jotkut viikot olisivat lapsettomille täysin poissa laskuista jonkun toisen ihmisen lasten takia. Mielestäni myöskään ihmisten vapaa-ajan tekemiset ja menemiset ei kuulu työkavereille tai työnantajalle millään tavalla, elleivät he itse halua sitä heille jakaa, eikä sitä pitäisi joutua selittelemään tai perustelemaan kenellekään ihan vaan siksi koska ei itse satu olemaan lapsiperheellinen. 

Minua ainakin ihmetyttää millainen tyyppi haluaa pitää syys- tai talvilomansa koulujen loma-aikaan, kun kaikki tekeminen on normaalia kalliimpaa. Esim. reissut on monesti tuplahintaisia muihin viikkoihin nähden. Silloin kun olin lapseton itse en todellakaan halunnut pitää lomiani koulujen loma-aikaan. Nyt minulla on itselläni lapsi ja lomailut ovat ilmoitusluontoisesti jaettavissa. Ei ole siis ongelmaa.

Tuskin kukaan nyt ihan tieten tahtoen haluaakaan ellei siihen ole jotain syytä. Mutta kun edelleenkään lapseton ei ole yhtä kuin erakko.

No kyllä se kuule on. Vai monellako perhereissulla olet ollut sukulaisperheidesi kanssa koulujen loma-aikoina?

Aika monella. Lisäksi minulla on myös ystäviä. Ikävää jos sinulla ei ole ketään tärkeää ihmistä sen ydinperheesi ulkopuolella.

😅 Kuule on ja paljon onkin. Heidän kanssaan voi viettää aikaa koulujen loma-aikojen ulkopuolellakin. Sehän se pointti oli.

Sisarukseni perheineen asuu n.700km päässä minusta. Miten ajattelit meidän viettävän aikaa yhdessä loma-aikojen ulkopuolella? Käsittämätöntä miten lapsien saamisen mukana tuntuu katoavan täysin ymmärrys siihen että joku muu voikin olla toisenlaisessa tilanteessa.

Anteeksi vaan, mutta musta on ihan käsittämätöntä roikkua perheellisessä sisaruksessaan vielä aikuisenakin. Omaa siskoa näen lähinnä sukujuhlissa pari kertaa vuodessa ja soitellaan ja chättäillään muuten. Ollaan ihan läheiset siskokset kumminkin, mutta molemmilla on perhekin.

Niin mutku mä haluun olla siskon kanssa lomat.

Vierailija
112/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä juttu, mut se ei ole työkavereidesi ongelma että sinä olet hankkinut lapsia ja näin ollen heidän ei pitäisi myöskään joutua pyörittämään omaa elämäänsä sen ympärillä. Kiertosysteemi on tasavertaisempi ja reilumpi kaikkia kohtaan kuin se, että perheelliset kahmivat parhaat lomakuukaudet tai juuri ne ajankohdat mitä haluavat, ja muut ei saa valita samalla tavalla.

Itsellä lapset ovat jo aikuisia, mutta olen monesti ihmetellyt esim sitä, mitä iloa perheettömälle on esim lomailla juuri koululaisten talvilomaviikolla. Sen ymmärrän, että monelle heinäkuu on erityinen, koska säät ovat parhaita suurella todennäköisyydellä ja esim sukulaisilla ja ystävillä on ehkä loma samaan aikaan. Mutta tuo talviloma jaksaa ihmetyttää..

Toistan nyt vähän itseäni, mutta lapsettomien ihmisten arki ja vapaa-aika on aivan yhtä tärkeää, eikä se edelleenkään pyöri työkavereiden perheiden ympärillä, eikä pitäisikään pyöriä. Mielestäni ei ole millään tavalla reilua, että vain lapsia hankkineilla olisi vapaus valikoida omat loma-ajankohtansa, tai että jotkut viikot olisivat lapsettomille täysin poissa laskuista jonkun toisen ihmisen lasten takia. Mielestäni myöskään ihmisten vapaa-ajan tekemiset ja menemiset ei kuulu työkavereille tai työnantajalle millään tavalla, elleivät he itse halua sitä heille jakaa, eikä sitä pitäisi joutua selittelemään tai perustelemaan kenellekään ihan vaan siksi koska ei itse satu olemaan lapsiperheellinen. 

Minua ainakin ihmetyttää millainen tyyppi haluaa pitää syys- tai talvilomansa koulujen loma-aikaan, kun kaikki tekeminen on normaalia kalliimpaa. Esim. reissut on monesti tuplahintaisia muihin viikkoihin nähden. Silloin kun olin lapseton itse en todellakaan halunnut pitää lomiani koulujen loma-aikaan. Nyt minulla on itselläni lapsi ja lomailut ovat ilmoitusluontoisesti jaettavissa. Ei ole siis ongelmaa.

Tuskin kukaan nyt ihan tieten tahtoen haluaakaan ellei siihen ole jotain syytä. Mutta kun edelleenkään lapseton ei ole yhtä kuin erakko.

No kyllä se kuule on. Vai monellako perhereissulla olet ollut sukulaisperheidesi kanssa koulujen loma-aikoina?

Aika monella. Lisäksi minulla on myös ystäviä. Ikävää jos sinulla ei ole ketään tärkeää ihmistä sen ydinperheesi ulkopuolella.

😅 Kuule on ja paljon onkin. Heidän kanssaan voi viettää aikaa koulujen loma-aikojen ulkopuolellakin. Sehän se pointti oli.

Sisarukseni perheineen asuu n.700km päässä minusta. Miten ajattelit meidän viettävän aikaa yhdessä loma-aikojen ulkopuolella? Käsittämätöntä miten lapsien saamisen mukana tuntuu katoavan täysin ymmärrys siihen että joku muu voikin olla toisenlaisessa tilanteessa.

Anteeksi vaan, mutta musta on ihan käsittämätöntä roikkua perheellisessä sisaruksessaan vielä aikuisenakin. Omaa siskoa näen lähinnä sukujuhlissa pari kertaa vuodessa ja soitellaan ja chättäillään muuten. Ollaan ihan läheiset siskokset kumminkin, mutta molemmilla on perhekin.

Niin mutku mä haluun olla siskon kanssa lomat.

Se nyt pitäisi olla ihan täysin epärelevanttia vaikka joku haluaisi viettää lomansa Muumipapan kanssa, kaikilla pitää olla yhtäläinen oikeus haluamiinsa loma-aikoihin.

Vierailija
113/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on tosi ikävää.

Mun ystävällä on sama. Lomat touko-syyskuu.

Talvilomat alkaa lokakuussa. Ystävälläni on 5 v välein kesäloma syyskuussa ja talviloma marraskuun alussa.

Meillä kerrotaan heti rekryssä koululaisten vanhemmat saavat loman koululaisten kesäloma-aikana ja alakoululaisten vanhemmilla etuoikeus viikolle 8.

Mahtaako olla ihan laillista.

Vierailija
114/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se sisko ollut vain yksi satunnainen esimerkki tässä, mutta siihen nyt jotenkin takerruttiin.

Minäkin kannatan tasa-arvoa jaossa ja kiertävä lomalista on kaikkein tasapuolisin. Yhtäältä ymmärrän kauniin ajatuksen, että olisi kiva voida vaan sopia yhdessä kuka minkäkin ottaa, toisaalta se mahdollistaa kuitenkin tilanteen ajautumisen siihen, että jotkut käyttävät niitä kiltisti joustavia työkavereita aivan röyhkeästi hyväkseen ja lopulta yhdet kahmivat aina parhaat päältä ja muutama liian kiltti lomailee aina huhtikuussa, "ettei tule riitaa".

Vierailija
115/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme vastauksia. Ei kai kukaan mukaan tykkäisi olla "kesä"lomalla toukokuussa tai syyskuussa, mutta erityisen ikävältä se varmasti tuntuu, jos on nolla päivää yhteistä lomaa lastensa kanssa. On työnantajalta silkkaa kettuilua pitää kevätkuukausi ja syyskuukausi "kesä"lomakierrossa, vaikka ne vuosilomakautta ovatkin. Voihan sitä kesäkuukausinakin olla kylmää ja sataa vettä putkeen vaikka koko kuukauden, mutta tuollainen sää on tosi paljon todennäköisempää touko- ja syyskuussa.

Otatko muistisairaat vanhempasi muutamaksi viikoksi kotiisi kun meillä (dementiayksikössä) lomaillaan vain kesäkuukausina?

Vierailija
116/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa paska käytäntö loma-ajoista. Lopputuloksena ei se todellakaan ole sellaista perheen lomaa, mitä ainakin itse kaipaan. Asiat kuitenkin voidaan järjestää paremmin ja ainakin itse miettisin jopa työpaikan vaihtoa.

Vierailija
117/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi työpaikassa, jossa en voisi lomailla silloin kun lapseni. Onneksiei ole tarve. Tykkään reissata lomillani perheeni kanssa.

Vierailija
118/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työpaikalla sattuisi KAIKILLA olemaan kouluikäisiä lapsia, kuka joustaisi? Ei kukaan? Joukkoirtisanoutuminen?

Vierailija
119/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmeellistä, vain kaksinaamaista. Huudellaan lapsellisia itsekkäiksi ja itse ollaan sitä potenssiin kuusi. Käytetään sisaruksenkin lapsia omaksi hyväksi. Eikä siinä mitään, senkus vaan. Tyhmää se minusta on silti.

Kyllä se perheellinen on itsekäs jos vaatii muilta joustoa sen vuoksi että hän on itse lapsia tehnyt.

Lapseton taas haluaa kaikille samat oikeudet lomiin, oli lapsia tai ei.

Siskoni lapsi on oma kummilapseni, en koe olevani itsekäs jos haluan hänet joskus viedä talvilomalla Lappiin hiihtämään tai lähteä hänen kanssaan syyslomalla matkalle.

Minulle oma kummilapseni on rakkaampi kuin sinun lapsesi eikä minun tarvi sitä sen enempää sinulle selitellä.

Vierailija
120/274 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla on yksi tämmöinen kolmen lapsen äiti joka vaatimalla vaatii itselleen aina heinäkuun lomaa.

Meillä siis toivelistat ilmotustaululla ja voi jessus mikä poru jos joku ei perheellinen kehtaa toivoa Heinäkuulle lomaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi