Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei kestä että herkkänä ihmisenä itken

Vierailija
26.03.2022 |

Se että alan riidan aikana itkeä, niin mies ”polkee” minua maahan vielä enemmän ja alkaa vittuilla kuinka uhriudun kun alan itkeä. Ei tunnu kovin kivalta kun puoliso kieltää tunteeni tuolla tavoin ja sen pahan olon, mitä se riita saa aikaiseksi. Hän usein jatkaa vain huutamistaan mielipuolisesti ja kun käsken olla hiljaa, ja pyydän ettei jatkettaisi, niin miehen puolelta huutaminen vaan yltyy. Lopulta karjun itsekin hänelle että olisi jo hiljaa. Minusta tuntuu että hän oikein nauttii siitäkin, kun saa minut huutamaan, että pääsee tästäkin ilkeilemään lisää.

Miltä tällainen käytös muiden korvaan kuulostaa?

Kommentit (164)

Vierailija
101/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet miehet ovat tunne-elämältään kehittymättömiä.

Vierailija
102/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä vastaava tilanne. Mies ahdistuu (aikuisten) itkemisestä ja hänen käytös muuttuu silloin tosi inhottavaksi (suuttuu enemmän jne).

Ei ymmärrä, että mulle ei ole valintakysymys itkenkö vai en . itku tulee jos on tullakseen ja aika helposti tuleekin kun olen herkkä ihminen.

Meillä tämä ehkä suhteen isoin ongelma enkä valitettavasti tiedä yhtään mikä siihen auttaisi. Ollaan puhuttu asiasta ja molemmat ymmärtää kyllä tilanteen, mutta silti aina riidoissa tai muuten mun itkiessä mennään sen saman kaavan mukaan.

Niin. Jotenkin se vain tuntuu, että toiset pitävät itkemistä jotenkin tietoisena valintana. Ja miksi riitaa ei voisi lopettaa tai edes sitä huutamista siihen paikkaan kun näkee, että toinen herkistyy itkemään? Vai onko vain niin että tunnevammainen ihminen käskee toista olemaan itkemättä kun sellainen on vain huomionhakua?

Ap

Voi olla että sillä itkemisellä on erilainen merkitys eri ihmisille. En tiedä olenko tunnevammainen (ehkä!) mutta jos joku itkee niin ei se automaattisesti herätä minussa mitään erityisiä tunteita, ei empatiaa mutta ei toki mitään inhoakaan.

Sama täällä. Ja tunnen ihmisiä jotka eivät ole sen herkempiä ihmisinä kuin muutkaan, ovat vain herkempiä itkemään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voisit mennä juttelemaan herkkyydestäsi asiantuntijan kanssa. Se ei ole normaalia enää.

Toisaalta jos kerran olet niin herkkä, niin miksi et tajua miestäsi? Miksi et osaa miettiä mitä hän ajattelee? Sinä tiedät teidän riitanne, mistä ne tulevat ja miten ne menevät, sinä tiedät teidän asiat ja tunnet taustat, joten herkkänä ihmisenä sinun pitäisi osata toimia sen mukaan ja perheenne hyväksi. Nöyristellä ei tarvitse, mutta kyllä perheen äidin pitää osata voida seistä selkä suorana ja ottaa vastuu asioista.

Lapsiaan rakastavan äidin pitäisi kyetä myös huomaamaan lasten hätä ja tehdä heidän lapsuus mahdollisimman hyväksi. Nyt niin ei tapahdu.

Vierailija
104/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi naiset itkevät? Miehenä se ei ole kiinni siitä etteikö jopa haluaisi itkeä joskus, mutta ei sitä vaan ole tapahtunut sen jälkeen kun olen ollut jotain 9-vuotias.

Vierailija
105/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, voisit mennä juttelemaan herkkyydestäsi asiantuntijan kanssa. Se ei ole normaalia enää.

Toisaalta jos kerran olet niin herkkä, niin miksi et tajua miestäsi? Miksi et osaa miettiä mitä hän ajattelee? Sinä tiedät teidän riitanne, mistä ne tulevat ja miten ne menevät, sinä tiedät teidän asiat ja tunnet taustat, joten herkkänä ihmisenä sinun pitäisi osata toimia sen mukaan ja perheenne hyväksi. Nöyristellä ei tarvitse, mutta kyllä perheen äidin pitää osata voida seistä selkä suorana ja ottaa vastuu asioista.

Lapsiaan rakastavan äidin pitäisi kyetä myös huomaamaan lasten hätä ja tehdä heidän lapsuus mahdollisimman hyväksi. Nyt niin ei tapahdu.

Voisitko hieman selittää tarkemmin? Haen kyllä apua itselleni, koska tarvitsen terapiaa stressistä selviämiseen, mutta en ihan ymmärrä mitä minun pitäisi tuossa tilanteessa tehdä jos mies vain rääkyy pää punaisena ja solvaa minua? Se tilanne on myös pelottava sekä minulle, että lapselle. Onneksi lapsi ei tällä kertaa ollut kuulemassa, mutta silti. En voi herkistymiselleni mitään kun mies aloittaa sen nimittelyn ja huutaa vain päälle koko ajan.

Ap

Vierailija
106/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet miehet ovat tunne-elämältään kehittymättömiä.

Ap on miehensä valinnut ja tehnyt tämän kanssa lapsiakin. Jos lapsi oli vahinko, niin ok, ehkä ap ja mies eivät ole ehtineet tutustua hyvin, mutta jos yhdessä ollaan oltu, niin kyllä silloin toisen luonto pitäisi olla tiedossa. Ap on siis miehensä valinnut ja hyväksynyt näin tehdessään sen minkälainen mies on. Jos hän on huolinut kehittymättömän miehen, niin onko se miehen vika? Mies on ollut sellainen aina. Samahan se on tietenkin toisinkin päin, eli mies on huolinut ap:n vikoineen päivineen.

Jos nyt parisuhteessa menee kuitenkin jatkuvasti huonosti, niin mitä pitäisi tehdä? Ehkä hakea apua? Ehkä miettiä erilaisia vaihtoehtoja? Ehkä olisi hyvä jatkaa vanhempana, mutta eri talouksissa? Kannattaa myös katsoa peiliin ja miettiä onko itsessä syytä tai parannettavaa. Tykkäätkö itsestäsi edes? Entä arvostaako lapsi sitä, että kotona on jatkuva sotatila? Onkobse lapsen tulevaa elämää ajatellen hyvä tilanne?

Vierailija
107/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jepjep, muutaman sivun jälkeen heitetään tarinaan sopiva käänne, että saadaan lisää vastauksia eli paha anoppi!

Onko palstalla huonoja tarinankertojia vai eikö hyvät viritelmät saa tulta allensa?

Ennen sentään sai palstalla nauraa, nykyään jauhetaan samoja asioita päivästä toiseen.

Vierailija
108/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sinä voi tämän ketjun perusteella tehdä diagnosia kenenkään herkkyysestä tai sen "normaaliudesta".

Vierailija
109/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko hieman selittää tarkemmin? Haen kyllä apua itselleni, koska tarvitsen terapiaa stressistä selviämiseen, mutta en ihan ymmärrä mitä minun pitäisi tuossa tilanteessa tehdä jos mies vain rääkyy pää punaisena ja solvaa minua? Se tilanne on myös pelottava sekä minulle, että lapselle. Onneksi lapsi ei tällä kertaa ollut kuulemassa, mutta silti. En voi herkistymiselleni mitään kun mies aloittaa sen nimittelyn ja huutaa vain päälle koko ajan.

Ap

No kyinka monta kertaa sinulle on tässäkin ketjussa sanottu, että eroa? Tuliko tämä yllärinä??

Miehen ei tarvitse olla sinun omaishoitajasi ja varsinkaan lapsen ei tarvitse olla sinun hoitaja, vaan sinä etsit hoidon muualta. Sitä paitsi sinä et ole viaton riitoihinne, vaan kaukana siitä...

Vierailija
110/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset itkevät? Miehenä se ei ole kiinni siitä etteikö jopa haluaisi itkeä joskus, mutta ei sitä vaan ole tapahtunut sen jälkeen kun olen ollut jotain 9-vuotias.

Hormonit. Ymmärsin niiden voiman synnytyksen jälkeen kun paruin liikutuksesta ihan mistä tahansa. Näin lääkäri kertoi asian olevan, ne hormonit tekee sen. 

Vierailija
111/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä voi tämän ketjun perusteella tehdä diagnosia kenenkään herkkyysestä tai sen "normaaliudesta".

En, mutta lainaan vain ap:n ikiomia sanoja.

Minulla ei ole onneksi ongelmia, joten ap pärjäilee tai on pärjäämättä, minulle asia on ihan se ja sama. :)

Vierailija
112/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä itkenyt miehen läsnäollessa. Sydänsuruissa itkin aina yksin ollessani. En nähdessämme muistaakseni koskaan. Joskus mietin, että olisiko ymmärtänyt mistä luopui jos olisi nähnyt kuoreni alle. Jotain hyvääkin siinä voi olla, että näyttää tunteensa. Riidellessä en itke.

Vierailija
113/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonit. Ymmärsin niiden voiman synnytyksen jälkeen kun paruin liikutuksesta ihan mistä tahansa. Näin lääkäri kertoi asian olevan, ne hormonit tekee sen. 

Useimmat naiset eivät pillitä. Ap ylireagoi ja uhriutuu.

Vierailija
114/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kulttuuri on aina ollut kova ja tunteiden näyttämistä pidetty heikkoutena. Mies on jo kotoa oppinut että ei saa itkeä ja näin ei osaa aikuisena käsitellä kenenkään itkua. Varmaan säikähtää sitä ja alkaa vaan huutamaan entistä enemmän että saisi sen loppumaan.

Miten reagoi lasten itkuun?

Itsekin olen hyvin herkkä, mutta pakko on ollut opetella kovemmaksi että pärjää.

Vierailija
115/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Siinä tilanteessa on vaikea tehdä mitään jos toinen huutaa eikä kuuntele. Työ pitää tehdä riitojen välillä ja selvittää ne selvinpäin jälkikäteen, että mikä oli ongelma. Tiedätkö sinä, mikä miestä suututtaa? Siis se itse aihe. Ja miksi se suututtaa häntä? Tietääkö hän, mitä mieltä sinä siitä asiasta olet ja miksi?

Oletko kiinnostunut selvittelemään näitä hänen kanssaan tai kysymään tarkennusta? Onnistutko välittämään hänelle näin viestiä, että et ole häntä vastaan vaan hänen näkökulmansa on tärkeä? 

Vierailija
116/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kulttuuri on aina ollut kova ja tunteiden näyttämistä pidetty heikkoutena. Mies on jo kotoa oppinut että ei saa itkeä ja näin ei osaa aikuisena käsitellä kenenkään itkua. Varmaan säikähtää sitä ja alkaa vaan huutamaan entistä enemmän että saisi sen loppumaan.

Miten reagoi lasten itkuun?

Itsekin olen hyvin herkkä, mutta pakko on ollut opetella kovemmaksi että pärjää.

Opetettiin minullekin kotona, että koskaan ei saa olla heikko, ei saa itkeä eikä saa oikein mitenkään näyttää tunteitaan. Sitten kasvoin aikuiseksi ja aloin tehdä töitä että pääsisin eroon tuosta ajattelutavasta. Ja pääsin. Jos vastaan tulee aikuinen ihminen joka edelleen piileskelee "meidän kulttuuri" -selityksen takana, kannattaa miettiä tuleeko sellaisesta ikinä kunnollista kumppania.

Vierailija
117/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs riitelet. Sovi asiat sulassa sovussa.

Vierailija
118/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan miehelleni puhu mitään suruja. Hän vaan hermostui ja sanoi, että kaikkihan on ihan hyvin.

Vierailija
119/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia riitanne oikein ovat, jos alat itkeä niiden takia?

Tarkoitin tällä siis sitä, että onko riidat erityisen ilkeitä vai mikä niissä saa itkemään. Itse tykkään oikeastaan riidellä vaikka/koska nainen olen itsekin.

Minä en kyllä erityisemmin pidä riitelemisestä. Kun kysyit, niin meillä mies alkaa herkästi huutaa ja nimittelemään minua jos sanon vastaan jossakin asiassa. Kuten tänään kun kysyin neuvoa eräässä asiassa, mutta en ollut täysin vakuuttunut saamastani vastauksesta, niin mies suuttui minulle siitä. Käski olla kysymättä ikinä enää kun hänen neuvonsa ei neiti täydelliselle kelpaa jne. Käski lopettaa harrastukseni, koska se aiheuttaa minulle liikaa stressiä ja käytännössä siis toivoisi etten tekisi mitään, kun stressaan liikaa.

Minulla on kieltämättä stressiä ja unettomuuttakin, mutta se johtuu niin monesta asiasta etten ala niitä tässä nyt ruotimaan. Myös miehellä on kovasti stressiä.

Ap

Mielenkiinnosta kysyn miten mies kohtelee omaa äitiään? Kohteleeko ja suhtautuuko äitiinsä samalla tavalla kuin sinuun?

Vierailija
120/164 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan miehelleni puhu mitään suruja. Hän vaan hermostui ja sanoi, että kaikkihan on ihan hyvin.

Kommentistasi tuli mieleen täällä ollut ketju, joka käsitteli sitä kuinka miehille ero tulee naisen puolelta yllätyksenä. Miksiköhän? En ihmetellyt silloinkaan enkä ihmettele nytkään.