Mä en ymmärrä teitä, jotka vouhottaa monta viikkoa etukäteen ajan vaihtumisesta
Olette aikuisia ihmisiä, vouhottamisen sijaan kannattaa etukäteen siirtää unirytmiä.
Kommentit (108)
Miksi vähättelette tutkittuja ja todistettuja terveyshaittoja?
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201809132201196230
Tästäkin on jo monta vuotta ja vänkääjät tuntuvat jaksavan loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksei kelpaa se, että siirtää 10min nukkumisaikaa ennakoivasti?
Hyvä idea itsessään mutta ei toimi kaikilla. Joidenkin sisäinen kello on todella tarkka: esim herää joka aamu minuutin ennen kellon soittoa, ja nukahtaa täsmällisesti kello X. Tuommoisen rytmin siirtäminen voi olla todellista tuskaa, vaikka rytmi muina aikoina vuodesta olisikin todella toimiva!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on todella pahat univaikeudet, niin silloin kyllä kannattaa lääkäriktä hakee unilääkkeet. Helpottaa kummasti. Muu on vaan laiskuutta.
Unilääkkeet eivät minulla lisänneet yhtään virkeyttä, koska ongelmani on minimaalinen syvän unen määrä johtuen hermostollisesta yliaktiivisuudesta.
Sulle on annettuu väärää unilääkettä.
Jos et tiedä, miten unilääkkeet vaikuttavat, niin nyt on aika googlata. Ne eivät tuota oikeasti laadukasta ja palauttava unta.
Kyllä melatoniinin ja mirtatsapiinin yhdistelmä (tai ne erikseen, jos teho riittää) tuottaa. Samoin ketiapiini.
Mä oon muuten syönyt mirtatsapiinia nuorena univaikeuksiin ja masennukseen. Tuloksena oli n. 12 kg lihottua kiloa nopeassa tahdissa ja ympäri vuorokauden jatkuva tokkura. Plussana nivelkivut.
Joo, se voi kyllä nostaa painoa. Mutta nämä vuorokausirytmistä valittavat ovat usein jo vähän iäkkäämpiä, joilla paino ei ole niin oleellinen tekijä, kuin uni.
Miksi paino ei mielestäsi ole oleellinen tekijä vanhempana? Silloinhan se vasta on iso juttu!
Kyllä se on nuorille paljon tärkeämpi juttu. Paljon harvempi 5-kymppinen etsii enää kumppania ja on kropaltaan muutenkaan itseään ihailevassa kunnossa, ei esittele kroppaa mm. instassa jne.
Herramunjee. Eli olet sitä mieltä että painoongelmat ovat nuorille suurempi ongelma koska pitää olla timmi että voi postata instaan? :D Ylipaino vanhuksella taas voi johtaa liikkumisvaikeuksiin, aikuisiän diabetekseen ja muihinkin todella haitallisiin tai jopa vaarallisiin vaivoihin, mutta mitä väliä niistä koska eivät postaa instaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on todella pahat univaikeudet, niin silloin kyllä kannattaa lääkäriktä hakee unilääkkeet. Helpottaa kummasti. Muu on vaan laiskuutta.
Oletko tietoinen siitä, että unilääkkeet eivät ole hyvä hoitokeino univaikeuksiin? Jos et ole, mikset? Kuulostaa, että olet aika laiska, kun et viitsi ottaa tästä selvää.
Akuutteihin univaikeuksiin todella pätevä keino, helpottaa nukkumista. Miksi pitää kiduttaa itseään valvomisella, kun on apukin olemassa? Itselleni kehittyi univaikeudet ja lääke auttoi, kun alkoi jo kroppa ja mieli olee sekaisin.
Onkohan uniongelmani tarpeeksi akuutti, kun se alkoi jo vajaa 20 v. sitten, jolloin myös hain ensimmäisen unilääkereseptin? Itse asiassa uniongelmia oli jo paljon sitä ennen lukioikäisenä, tosin silloin ongelma oli päinvastainen: nukuin vuorokaudessa n. 12 h.
Sittemmin neuropsykologiselle sekavuustilalleni on löytynyt kyllä diagnoosikin (ADD, vaikkakin aluksi epäiltiin virheellisesti depressiota).
Itsellä sama historia ja sama diagnoosi. En silti vaadi muilta kellojen siirtelyn lopettamista. Tämän kanssa on vain elettävä, halusi tai ei.
Millä tavalla se on "vaatimista"? Päätöskysymyshän se on. Päätetään ettei siirrellä, koska siirtelylle ei ole nykymaailmassa järkeviä perusteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ennakkoon luotu stressi joka toistetaan jokaisen kellonsiirron aikaan. Harvalla oikeasti aiheuttaa mitään ongelmaa.
Olisiko sulla jotain lähdettä tälle? Jos olet unitutkija, kerro toki nimesi.
Selkeä pelkotilan luominen siitä että unirytmi sekoaa. Haluaisin tutkimuksen siitä että monellako se oikeasti aiheuttaa todellista häiriötä ja moniko vain lässyttää lämpimikseen. Valmiiksi löytyviä uniongelmia ei voi laittaa kellon siirron piikkiin.
No itse voin sanoa suoraan että tapanani ei ole lässyttää turhanpäiväisyyksistä sillä elämässä on tarpeeksi vakaviakin ongelmia. Sen sijaan kellojen siirto on itselleni vakava ongelma sillä stressaavaan työhön yhdistettynä huonosti nukutut yöunet ovat todella huono yhdistelmä. Minulla on muutenkin vaikeuksia herätä aamuisin ja tieto siitä että pitää herätä tuntia aiemmin parin päivän päästä, aiheuttaa ahdistusta ja stressiä. Yritä sitten siinä nukahtaa kun kortisolitasot ovat nousseet koholle ja sydän tykyttelee :-(
Tiedän hyvin ettei kaikilla ole näitä ongelmia ja olenkin iloinen heidän puolestaan. Itselle valitettavasti kellojen siirto automaattisesti tuo aina yhden paskan työviikon vuodessa kun uni ei tule ajoissa enkä ole virkeä noustessa ja kuljen sumussa työpäivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ennakkoon luotu stressi joka toistetaan jokaisen kellonsiirron aikaan. Harvalla oikeasti aiheuttaa mitään ongelmaa.
Olisiko sulla jotain lähdettä tälle? Jos olet unitutkija, kerro toki nimesi.
Selkeä pelkotilan luominen siitä että unirytmi sekoaa. Haluaisin tutkimuksen siitä että monellako se oikeasti aiheuttaa todellista häiriötä ja moniko vain lässyttää lämpimikseen. Valmiiksi löytyviä uniongelmia ei voi laittaa kellon siirron piikkiin.
No itse voin sanoa suoraan että tapanani ei ole lässyttää turhanpäiväisyyksistä sillä elämässä on tarpeeksi vakaviakin ongelmia. Sen sijaan kellojen siirto on itselleni vakava ongelma sillä stressaavaan työhön yhdistettynä huonosti nukutut yöunet ovat todella huono yhdistelmä. Minulla on muutenkin vaikeuksia herätä aamuisin ja tieto siitä että pitää herätä tuntia aiemmin parin päivän päästä, aiheuttaa ahdistusta ja stressiä. Yritä sitten siinä nukahtaa kun kortisolitasot ovat nousseet koholle ja sydän tykyttelee :-(
Tiedän hyvin ettei kaikilla ole näitä ongelmia ja olenkin iloinen heidän puolestaan. Itselle valitettavasti kellojen siirto automaattisesti tuo aina yhden paskan työviikon vuodessa kun uni ei tule ajoissa enkä ole virkeä noustessa ja kuljen sumussa työpäivät.
Et sinä herää tuntia aikaisemmin, vaan edelleen jos heräät vaikka klo 7, niin kesäajassakin heräät klo 7. Ja samalla menet nukkumaan siihen kellonaikaan mikä sinulle antaa riittävän pitkät unet. Täysin itse aiheutettu ongelma, että ihan sydänkin tykyttää siitä pelosta että kesäaikaan siirrytään. Ei jumnkauta 😅.
En ole koskaan siirrellyt kelloja. Nytkin ollut koko vuoden kello "väärässä" ja kohta vissiin taas oikeassa, ei se ihmisen keksimä aika ja kello ole niin tärkeä.
Ai että ottaa päähän tämmöiset kommentit. Et ole luultavasti koskaan kärsinyt univaikeuksista mikäli kuvittelet että "lääkäriltä haetut unilääkkeet" jotenkin ratkaisisivat ongelman. Nykyään ei enää anneta mitään morfiineja uniongelmista kärsiville, vaan vaihtoehtoina ovat nukahtamislääkkeet tai väsyttävät lääkkeet. Nukahtamislääkkeet ovat itsessään hyvä ratkaisu henkilöille joille uni ei vain tule, mutta niitä ei voi käyttää pitkäkestoisesti koska teho hiipuu jo päivän parin jälkeen. Väsyttävät lääkkeet toimivat joillekin mutta eivät ole kovinkaan tehokkaita: melatoniini on hyvä mutta myöskin hyvin mieto lääke.
Ei ole pakko aukoa päätään aiheista jotka eivät itseä kosketa. En minäkään mene joihinkin endometrioosi-ketjuihin urputtamaan kuinka "kipu on vain pään sisällä" tai "ota buranaa niin oireet katoavat!" - koska minulla ei ole mitään käsitystä ongelmasta.
Parempi olisi jos annettaisiin ihmisten vain olla erilaisia eikä tuomittaisi suoralta kädeltä henkilöä jolla on eri ongelmat kuin itsellä.