Kesälomastressi alkaa taas, pää hajoaa
Onko täällä muita, joilla kalvaa jo epätoivo tulevasta kesäkaudesta? Meillä 4-henkinen perhe, ja nyt on aika päättää koska pidetään kesälomat ja mitä niillä tehdään.
Kaksi vuotta koronaa takana, ja selvästikin ollaan palaamassa normaaliin. Vierailukutsua tulee joka suunnasta. Tulkaa Turkuun, Pohjois-Karjalaan, Kuusamoon, Englantiin... Ja tottahan on että ei olla pitkään aikaan nähty. Mies haluaa lomalla ehdottomasti kotiseudulleen Vaasaan ainakin viikoksi, lapsille on luvattu Linnanmäkeä ja Muumimaailmaa jo kauan sitten. Sukulaiset ja vanhemmat odottavat, että tottakai jokaisen luona tulee olemaan ainakin se yksi kiireetön mummolaviikko.
Kaikenlaista remonttia pitäisi tehdä kotonakin... ja onhan se oma rakas sukumökki, jossa minä ihan mielelläni viettäisin koko loman enkä tekisi yhtään mitään muuta. Tai jos jotain, lähtisin vaellukselle viikoksi ja tulisi käyttöä niille kaikille retkikamppeille mitä olen haaveissani hankkinut. Rakas ystävä on pitkään pyytänyt viettämään aikaa kuvankauniiseen saareensa, mutta sinne ei halua kukaan muu kuin minä.
Niin ja tietysti alkaa tulla jo kyselyjä, koska meille voi tulla. Ollaanko kotona 12.7. kun heidän perhe on palaamassa sieltä ja täältä, voisivat tulla samalla pariksi päiväksi? Milloin sopisi että tullaan? Milloin olette mökillä? Koska appi ja anoppi voivat tulla meille pidemmäksi aikaa?
Aaaaaaa olen niin väsynyt! Haluaisin vain olla yksin enkä suunnitella yhtään mitään. Joka kerta kun lupaan jotain, tiedän että palapeli muuttuu hankalammaksi koota ja sinne mahtuu yhä vähemmän sitä vapautta, jotka kaipaan kaikkein eniten. Tämä on niin ristiriitaista. Kiva nähdä ihmisiä ja tehdä asioita, mutta kaikki tämä päättäminen ja aikataulutus on ihan hanurista. En osaa enkä jaksa päättää. Mitään. Voi mitä hermolepoa korona-aika soi.
-
Täällä oli eilen ihana ketju siitä, että mistä olet kateellinen ja kateuden kohteen piti tulla kertomaan, mitä kääntöpuolia siinä on. Tiedostan, että tämä on sellainen avautuminen. Olen siinä asemassa että pystyn päättäämään koska lomaile ja ylipäänsä pystyn pitämään lomaa, ja on paljon vaihtoehtoja ja läheisiä. Tämä stressi ja velvollisuudentunto kaikkiea kohtaan on kuitenkin ihan musertavaa. Arki on loma-ajan ulkopuolella hektistä, kaipuu väljyyteen ja rauhaan on valtava.
Kommentit (36)
Eihän sinun tarvi suunnitella eikä luvata mitään. Nuo lapsille luvatut pitää toteuttaa, mutta eihän noihin kaikkiin pyyntöihin pidä suostua. Mies menee sinne Vaasaan ja sinä ystäväsi luo. Siinäpä tarpeeksi. Jos muutama remontti päiväkin sitten löytyisi.
Toisaalta olen kateellinen. Kukaan ei pyydä koskaan minnekään. Ei ole koskaan pyytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinun tarvi suunnitella eikä luvata mitään. Nuo lapsille luvatut pitää toteuttaa, mutta eihän noihin kaikkiin pyyntöihin pidä suostua. Mies menee sinne Vaasaan ja sinä ystäväsi luo. Siinäpä tarpeeksi. Jos muutama remontti päiväkin sitten löytyisi.
Toisaalta olen kateellinen. Kukaan ei pyydä koskaan minnekään. Ei ole koskaan pyytänyt.
Voi kun voisin välittää sinulle muutaman noista kutsuista.
Totta on, että ei tarvitse. Olen vain niin monta kertaa jo kieltäytynyt erilaisista syistä, alkaa tuntua tekosyiltä jo omaankin korvaan. Kyse on kuitenkin ihmisistä, joihin aidosti haluan pitää yhteyttä.
Voi kun ihmissuhteet voisivat vieläkin toimia niin, että törmää vain pihalla ja sitten päätetään että lähdetäänpäs nyt yhdessä uimarannalle. Niin kuin lapsena. Ei olisi päällekkäisyyksiä ja ristikkäisiä toiveita.
Sehän tätä vaikeuttaa, kun jo tämä perhe haluaa tehdä keskenään ihan eri asioita, mutta lapset ovat niin pieniä, että heidän on vähän raskasta olla erossa minusta yhtään pidempään. Ja mies haluaa tietysti näyttää sen rakkaan Vaasansa heille.
Olen aina ollut huono kieltäytymään. Tunnistan mitä jaksan ja osaan sanoa ei, mutta minulle jää kurja fiilis siitä pitkäksi aikaa. Jos saisin kaikesta kieltäytymällä itselleni rauhallisen loman, menettäisin sen rauhan kuitenkin koska murehdin tylyyttäni. Siitä stressi.
Ihan rehellisesti, minä en kestäisi tuollaista "lomaa". Me tehdään päiväreissuja lähikylpylään ym. Ei asuta pälaupunkiseudulla edes. Uidaan, pelaillaan pihalla ja illan vaan. Enkä kyllä selviäisi työvuodesta jos loma menis reissatessa.
Mitä jos olisitte lomasta kaksi viikkoa rennosti ja vaikka arpoisitte pari reissua ja muille sanoisitte ettei lomapäivät riitä?
Luin vain tuohon "nelihenkinen perhe" asti, kun kummastelin miten niinkin ihana asia kuin kesävapaa voi stressata.
Mutta sitten ymmärsinkin. :D :D
Onneksi mun elämä on kesäisin huoletonta, spontaania, sellaista villin vapaata ja ihanaa!
Sinulle ei ole kyllä kukaan täysipäinen kateellinen!
childfree by choice kirjoitti:
Luin vain tuohon "nelihenkinen perhe" asti, kun kummastelin miten niinkin ihana asia kuin kesävapaa voi stressata.
Onneksi mun elämä on kesäisin huoletonta, spontaania, sellaista villin vapaata ja ihanaa!
Meilläkin on nelihenkinen perhe ja lomat on spontaaneja. Paitsi yksi reissu, jonka minä suunnittelen huolella, koska mikään ei ole niin kivaa kuin suunnitella reissua, tutustua kohteeseen ja nähtävyyksiin ja valita mitkä kohteet käydään katsomassa.
Meillä siis lomaan kuuluu se, että pyritään olemaan laiskoja ja olemaan tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on nelihenkinen perhe ja lomat on spontaaneja. Paitsi yksi reissu, jonka minä suunnittelen huolella, koska mikään ei ole niin kivaa kuin suunnitella reissua, tutustua kohteeseen ja nähtävyyksiin ja valita mitkä kohteet käydään katsomassa.
Meillä siis lomaan kuuluu se, että pyritään olemaan laiskoja ja olemaan tekemättä mitään.
No tuollainen lomailuhan onkin sitä mikä lataa akkuja ja onnellistaa! :)
Joillekin vain tuntuu olevan tärkeämpää esittää olevansa jotain koko suvun ja ystäväpiirin koossapitäjiä, sen sijaan että tekisivät sitä mitä oma perhe ja itse haluavat.
Tekevät itselleen vankilan ja valittavat siitä. Hölmöä.
Minusta tuossa kannattaa miettiä myös sitä, onko ne vierailut koskaan vastavuoroisia. Toisaalta ei sekään ole helppoa, jos kaikki tunkevat kylään samana kuukautena. No mutta pointtini oli, että joskus voisitte itse heitellä ilmoille noita "tulkaa tänne"-kutsuja ja möllöttää kotona.
Teette reissun, jossa käytte Linnanmäellä ja Muumimaailmassa Lisäksi mies voi mennä Vaasaan lasten kanssa tai ilman, ja sinä pariksi päiväksi ystävän luokse saareen. Ei kai rahaakaan riitä enempään vai oletteko erittäin hyvätuloisia? Ei reissaaminen ole ilmaista
Muuten ette lupailee mitään vierailuja, miksi appivanhempien pitäisi tulla teille pidemmäksi aikaa? Auttavatko lastenhoidosta? Pari päivää ehdoton maksimi vierailulle. Englantiin Haloo!!
Opettele organisoimaan ja kasvata selkäranka.
"Tuleva" lomamme kuulostaa lisäksi sairaan tylsältä, ei kukaan jaksa noin paljon turhia vierailuja, varsinkin viikkoja kestäviä
Kesäloma ei stressaa, kun lomaa ei kesäisin ole.
Laitat rajat ja mietit omaa jaksamista. Mies voi olla lasten kanssa viikon Vaasassa, ole sinä kolme päivää ja tulee etukäteen kotiin.
Sanoit, että kotona tarvitsee tehdä remppaa. Millaista remppaa, onko teillä varaa palkata ulkopuolista tekijää? Kuluja saa vähennettyä verotuksessa.
Itse en mennyt suvun mökille viime kesänä kertaakaan, koska ei aidosti kiinnostanut. Vanhempani suuttuivat tästä, mutta en melkein 40-vuotiaana jaksa suunnitella lomiani sen mukaan, mitä muut minulta haluavat/odottavat. Vuokrasimme asuntoauton kahdeksi viikoksi ja siitä tuli elämäni paras reissu kotimaassa :)
Vierailujen suhteen on hyvä pitää mielessä mahtava sanonta ”kolmantena päivänä alkaa vieraat ja kala haista”. Ei kai kukaan aikuinen jaksa olla viikkoa toisten nurkissa.
Onneksi oon epäsosiaalinen . Mökillä saadaan olla ihan rauhassa, yövieraita käy ehkä kerran kymmenessä vuodessa eikä juuri muutenkaan käy ketään kun lähisukua vaan. Kukaan ei kutsu minnekään, tai kutsuu toki sillä tavalla yleisesti small talkkina, joka ei oikeasti tarkoita mitään kutsua .
cf by choice kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuollainen lomailuhan onkin sitä mikä lataa akkuja ja onnellistaa! :)
Joillekin vain tuntuu olevan tärkeämpää esittää olevansa jotain koko suvun ja ystäväpiirin koossapitäjiä, sen sijaan että tekisivät sitä mitä oma perhe ja itse haluavat.
Tekevät itselleen vankilan ja valittavat siitä. Hölmöä.
Kuule, monien ihmisten ei tarvitse esittää olevansa jotakin, vaan ihan oikeasti ovat. Jotkut ihmiset aivan oikeasti rakastavat ja tykkäävät sukulaisistaan ja kavereistaan. Siinä ei esitetä mitään. Monille se loma on kuitenkin niitä harvoja aikoja, jolloin niitä ihmissuhteita voi hoidella ja niistä nauttia henkilökohtaisesti tapaamalla. Mutta se loma vaan on kauhean lyhyt.
Lapset hoitoon isovanhemmille muutamaksi päiväksi tai vaikka pariksi viikoksi, kun kerran hoitajia on. Molemmin puolista iloahan se on. Te sovitte miehen kanssa, että molemmat viettää vaikka 5 päivää kuten haluaa, tai pidempäänkin. Mies menee Vaasaan, sinä minne haluat. Osan lomasta vietätte yhdessä. Ei teidän tehtävä ole viihdyttää ketään, ja anoppi ja appikin ovat tärkeässä roolissa isovanhempina. Ei heidän tarvitse olla sinun ystäviäsi, ja sitä paitsi mies hoitaa heidät.
Itsekin piti rajata jossain vaiheessa, tosin meillä ongelmana, ettei mies huolehdi suhteista omaan sukuunsa. Niinpä minusta tuli appisten seuraneiti. Appivanhemmat eivät piitanneet edes lapsenlapsistaan enää, tulivat vaan meille passattaviksi. Kerran kun appiukko alkoi huutaa lapsillemme että menkää pois siitä häiritsemästä, tajusin että tässä on roolit menneet väärinpäin. Ei heitä kiinnostanut lapset vaan aikuinen seura, lapset olivat tiellä. Irtisanoin itseni kuviosta, mies pitäköön seuraa. Mulle appivanhemmat ovat lasten isovanhempia, eivät enää muuta. Heidän tehtävänsä on hoitaa isovanhempien hommat, ei olla mun riippakivenä, en ole heidän hoitajansa.
Sinuna karkaisin kaverin saarelle ja lähettäisin lapset loman ajaksi mummolaan. Mies tehköön mitä haluaa. Loman lopuksi voitte käydä lasten kanssa vaikka siellä Muumimaailmassa.
Sinua stressaa, koska ajattelet liikaa muita etkä tarpeeksi itseäsi.
Tietenkin vietätte mahdollisimman paljon aikaa kiireettömästi mökillä, jos se on sitä mitä haluatte tehdä. Isovanhemmat voivat käväistä siellä kylässä johonkin myöhemmin sovittavaan aikaan.
Vierailukutsuihin ja -tarjouksiin voi vastata esim: "Olisipa kyllä kiva nähdä! Harmi kyllä emme pysty sopimaan tässä vaihessa mitään varmaa, koska lomasuunnitelmat ovat vielä täysin auki ja tulemme varmaan olemaan mahdollisimman paljon mökillä. Katsotaan sitten kesällä, jos ex tempore tulee molemmille sopiva hetki ja tilaisuus."
Koko perheen ei tarvitse koko aikaa olla yhdessä. Molemmat vanhemmat tarvitsevat jotakin omaa tekemistä. Miksi viettäisit lomastasi viikon Vaasassa? Voit olla siellä vaikka pari-kolme päivää ja mennä toiseksi mokomaksi kaverin saareen.
Yrittäisin saada kesälomat kesäkuulle, koska Suomen luonto on silloin kauneimmillaan.
Ap:n vaihtoehdot sommittelisin seuraavasti.
Viettäisin 10+ päivää mökillä, mihin sisällyttäisin metsäretkiä, pyöräilyretkiä.
5 päivää puolison vanhempien mummolassa.
(5 päivää omien vanhempien mummolassa, jos sellainen on)
Jäljelle jäävien päivien aikana huvipuistoreissu ja vapaata olemista kotona mihin sisältyy mahdollisuus remppaan.
Ei mummoloissa tarvitse kokonaista viikkoa olla. Viisi päivää on ihan riittävä aika rauhalliseen lomailuun.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Miksi ne kaikki asiat on tehtävä juuri silloin kesälomalla? Voihan esim siellä muumimaailmassa käydä joku viikonloppu? Tai jossain mummolassa? Miksi joka paikassa on oltava viikko??
5 päivää mummolassa? 1-2 päivää ehkä voisin harkita
Minkä ikäiset lapset AP:llä? Tarvitseeko vahtia koko ajan vai koululaiset?
Kannattaa tehdä niin kuin itsestä/omasta perheestä parhaalta tuntuu. Loma on latautumista varten.