Miksi et leivo omaa leipääsi vaan ostat kaupasta?
Onko syynä laiskuus vai osaamattomuus? Leipominenhan ei tosiaanhaan vie kauan, ja itse leivottu tuore leipä on paljon herkullisempaa kuin mikään, mitä saa kaupasta.
Kommentit (124)
Tämäntyyppisiä kysymyksiä voisi tehdä muitakin
MIksi et
- leikkaa tai värjää hiuksiasi itse, tai tee permanenttia
- miksi et kerää marjojasi itse vaan ostat ne kaupasta tai torilta
- miksi et kasvata tarvitsemiasi kasviksia itse jos sinulla on tontti tai maata
- miksi et kasvata itse hedelmiä
- miksi et tee vaatteitasi itse
- miksi et metsästä tarvitsemaasi lihaa, linnut, jänikset, hirvet jne.
- miksi et kalasta
- jne.
Vastaus on, ettei enää eletä agraariyhteiskunnassa vaan teollisessa yhteiskunnassa jossa on palveluita. Meillä on vapaus valita miten toimimme omien taitojemme ja kiinnostuksen kohteidemme mukaan.
En ole niin köyhä,että en voisi ostaa leipää ja mulla on parempaakin tekemistä,kun leivoskella.Musta se on epäkiinnostavaa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 09:14"]
Oletko koskaan ap käynyt leipomotiloissa? Sinulla olisi sieltä paljon opittavaa.
Siellä todellakin on sellaista teknologiaa mitä kotoa ei löydy.
[/quote]On toki. Sen teknologian tarkoitus on helpottaa kymmenien, satojen tai tuhansien leipomotuotteiden päivittäisessä valmistuksessa. Jos valmistetaan vain yksi tai kaksi limppua, käsin saa aivan yhtä hyvää ja usein paljon parempaakin. Eikä tarvitse turvautua lisättyyn gluteeniin. -ap
Oletko koskaan ap käynyt leipomotiloissa? Sinulla olisi sieltä paljon opittavaa.
Siellä todellakin on sellaista teknologiaa mitä kotoa ei löydy.
Lisäksi ammattilaiset tekemässä leipää, he osaavat tekniikat ja valmistusprosessit.
Optimaalisten taikinan vaivausaikojen, lepoaikojen sekä kohotusaikojen, paistohöyrytyksen ja paistoaikojen tietäminen takaa onnistuneet tuotteet.
Leipomoissa on käytössä
Taikinakoneet
nostatuskaapit, johon saadaan optimaalinen kosteus ja lämpötila
monitoimikaapit
leipomokäyttöön suunnitellut uunit joissa höyrytoiminnot ja höyryluukut
arinauunit
Lisäksi on leivonnan apuaineita, taikinaparanteita ja gluteenia saadaksemme paremman sitkon.
Leipuri ei ole hätäinen.
Kyllä minulla ammattilaisena ottaa kotona enemmän aikaa kuin 5-15 minuuttia saadakseni kelvollista leipää. Apuaikoina toki voi tehdä muutakin. Vaikka olen ammattilainen ostan myös valmiita leipätuotteita kaupasta. Meillä on pakastin jota pääasiassa käytetään marjojen säilytykseen, tila ei riitä isoihin leipävarastoihin.
- raaka-aineiden punnitseminen
- peltien valmistelut
- riivaaminen, ylöslyönti, pintakäsittelyt, paisto
- astiahuolto
Onneksi minulla on yleiskone jolla voin tehdä taikinat, käsin vaivatessa ei saa syntymään hyvää taikinaa edes 15 minuutissa.
ps. ap laitapa kuvia leipomuksistasi ajaa.comiin lisäksi olisi mielenkiintoista maistella aloittajan tekemiä leipätuotteita
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:33"]
Monista supermarketeista löytyy nykyään myymäläleipomo (esim Fazer) joissa leivotaan joka päivä tuoretta leipää. Joten vinkki vitonen kaikille !!
[/quote]Harmi vain, että nuo pakastetaikinasta leivotut leivät häviävät maussa, rakenteessa ja ulkonäössä itse tehdylle leivälle.
Jokaisen kannattaisi kokeilla vaikka edes kerran tuollaista itse tehtyä pataleipää, niin saisi ainakin vähän perspektiiviä siihen, miltä hyvä leipä voi maistua. -ap
[/quote]
Et taida hirveesti olla perehtynyt näihin myymäläleipomoihin:) Niissä nimittäin kaikki leivät leivotaan alusta alkaen paikanpäällä. Ja nimenomaan käsillä leivontaa. Kannattaisi kokeilla joskus et nimittäin saa leipääsi sitkoa ilman vaivausta mikä onnistuu kunnon taikinakoneella.
[/quote]En tosiaan ole perehtynyt myymäläeipomoihin. Hyvä juttu, jos sattuu asumaan sellaisen lähellä ja sen tuotteet vastaavat omia makumieltymyksiä.
Leipään saa erinomaisen sitkon niin käsillä, yleiskoneella kuin ilman vaivaamistakin, ajan kanssa. Ihan höpöpuhetta, että ammattilaisilla olisi käytössään jotakin taianomaista teknologiaa. -ap
[/quote]