Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et leivo omaa leipääsi vaan ostat kaupasta?

Vierailija
05.09.2015 |

Onko syynä laiskuus vai osaamattomuus? Leipominenhan ei tosiaanhaan vie kauan, ja itse leivottu tuore leipä on paljon herkullisempaa kuin mikään, mitä saa kaupasta.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktahan se on, että leipomot leivät ja sämpylät maistuvat paremmilta kuin itsetehdyt. Se on jännä juttu, pullan, kakut, piirakat, pikkuleivät yms. saa taas paremmat tekemällä itse, mutta leipää ei. En tarkoita mitään massaruispaloja, vaan pienen leipomon puu-uunileipää ruisleivän kohdalla. Maalaisleipiä tulee joskus ostettua markkinoilta, ei ne niin hyviä ole. Sämpylät taas on oma lajinsa, kotona ei vaan saa niin kuohkeita. Usein teen sämpylöitä, ne on ihan hyviä, kaupan parempia. 

Vierailija
102/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä törmännyt hyvään itse tehtyyn ruisleipään, täytyisi perehtyä asiaan.
Meillä ei muuta leipää syödä, satunnaisesti hapankorppua ja näkkäriä.

Sämpylöitä leivon anoppilaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

juurta on tänä päivänä vaikea saada

Vierailija
104/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 07:38"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:49"] itse leivottu tuore leipä on paljon herkullisempaa kuin mikään, mitä saa kaupasta.

[/quote]

No ei kyllä ole. En ole koskaan syönyt kenenkään omatekmää leipää, joka olisi aidosti parempaa kuin kaupasta ostettu. Tietysti tuore leipä on hyvää, mutta leipomon tuore leipä on parempaa kuin omat väännökset.

[/quote]

Totta. Olen joskus myyjäisistä ostanut noita maalaisemäntien tekemiä leipiä. Kyllä niitä syö, mutta ne ovat sellaisia kitkeriä. Anoppi oli paras tietämäni leivän tekijä, mutta ei hänenkään leipänsä kaupan leipää voittanut; anoppi itsekin sanoi, kun ei enää jaksanut, että ei hän olisi sitä tehnytkään jos ei olisi ollut aikoinaan niin tiukkaa ja tapa jäi päälle vielä kun lapset olivat lähteneet kotoa. 

Vierailija
105/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syynä laiskuus ja osaamattomuus. Kerran leiboin sämpylöitä ohjeen mukaan. 2 tuntia siinä meni ja ne olivat täydellisiä! Ainut vaan että niitä tule kahdenkymmenen sijaan vain neljä! Ei ollut sen arvoista.

Vierailija
106/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:52"]Miksi et kasvata omia viljojasi siihen leipääsi? Onko syynä laiskuus vai osaamattomuus? Viljelyhän ei tosiaankaan vie kauan, ja itse viljellystä viljasta jauhetut jauhot on paljon herkullisempaa kuin mikään, mitä kaupasta saa.

Ihan tosissaan. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse.
[/quote]
Olipas paska vertaus. Viljan viljely on ihan pikkasen isompi aikaa vievempi ja monimuotoisempi prosessi, kuin leivän teko.
Kaikkea ei todellakaan tarvitse, eikä kannata tehdä itse ja jauhot on yksi niistä, leipä sen sijaan ei.
Toisin kui ap, en epäile tekemättömyyden syyksi osaamattomuutta, koska jos minäkin osaan leipoa, niin varmasti ihan jokaikinen osaa. Epäilen, että kyseessä on pikemminkin luulot ja tietämättömyys. Minullakin oli ennen mielikuva, että leipominen on vaikeaa, mutta taloudellisen tilanteen ollessa heikko, rupesin tutkimaan asiaa ja totesin, että eihän se mitään rakettitiedettä ole, vaan melko simppeliä touhua.
Aikaan vetoaminen on huono argumentti, koska siinä ajassa, kun lähdet kaupan höttöleipiä hypistelemään, leipaset jo hyvinkin leivän. Monia leipiä ei tarvitse edes vaivata, joten se tekovaihe ei montaa minuuttia kestä. Nostatusvaiheessa ja kypsennysvaiheessahan voi touhuta kaikkea muuta.

Vierailija
107/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:49"]

Onko syynä laiskuus vai osaamattomuus? Leipominenhan ei tosiaanhaan vie kauan, ja itse leivottu tuore leipä on paljon herkullisempaa kuin mikään, mitä saa kaupasta.

[/quote]Haluan tukea suomalaista työtä. Kuinka monta työtöntä tulee lisää, jos kaikki alkavat kaiken tekemään itae?

Vierailija
108/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on pitkälti makuasioista, mutta myös mielikuvista. On päätetty, että kaikki itse tehty voittaa teollisen, mutta leipä on yksi niistä, jotka ei oikeasti voita. Jotkut ehkä oikeasti tykkäävät siitä voimakkaamman makuisesta leivästä, mikä itse tekemällä tulee, minä ja moni muu ei. Uskon, että moni muu on vain päättänyt, että itse tehty on parempaa, vaikka jos pistäisi sokkotestiin, tulos olisi toinen. 

Vierailija
109/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostiko leipomo suku pienetkin leivonta osaajien reseptit ja osaamiset ja nyt ne näkyvät kaupan hyllyillä kun suomessa taitaa olla maailman suurin kirjo leipälajeja?

Vierailija
110/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä köksäilystä. En siis leivo tai kokkaa, mies tekee sapuskat. Onneksi kaupasta saa hyvää leipää.

Vierailija
111/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:17"]

[/quote]Haluan tukea suomalaista työtä. Kuinka monta työtöntä tulee lisää, jos kaikki alkavat kaiken tekemään itae?

[/quote]Lisään vielä, että ompelen suuren osan vaatteista, koska suomalaiset eivät enää niitä tee, enkä halua mitään tuontiroskaa, ellei ole pakko.

Vierailija
112/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:19"]

[/quote]Lisään vielä, että ompelen suuren osan vaatteista, koska suomalaiset eivät enää niitä tee, enkä halua mitään tuontiroskaa, ellei ole pakko.

[/quote]

Minua kanssa harmittaa, että kotimaisia vaatteita löytää enää äärimmäisen vähän. Luottomerkitkin ovat siirtäneet vähintään osan tuotannosta Viroon. Alusvaatteita ei löydy enää ollenkaan, harmittaa. Moni luulee Finnwearia ja finlaysonia suomalaiseksi, ei todellakaan ole ollut enää aikoihin. Mutta eipä sitä löydy kotimaisia kankaitakaan. En osaa ommella, mutta onneksi osaan neuloa ja joitakin kotimaisia lankoja vielä toistaiseksi löytyy, vaikka ne kotimaiset eivät olekaan valitettavasti parhaita. Mutta kaikkea ei voi neuloa. Lee Coopereita tehdään vielä kai Keiteleellä, ainakin viimeksi vielä kun ostin oli, mutta ne ovat enemmän meidän mummojen vaatteita. 

Suomalaisen tuotteen tunnistaa siitä, että jos se on oikeasti tehty Suomessa, niin se kyllä selkeästi mainitaan. 

Raakapakasteet eivät välttämättä ole suomalaisia. Itse suosin pieniä leipomoita, koska haluan tukea pienyrittäjyyttä. Onneksi minun määrilläni en kamalasti kärsi ja niin kauan kuin itsellä on töitä ja vara tukea muiden työllisyyttä, teen sen. 

Vierailija
113/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:14"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:09"]

Olen jo pitkään leiponut silloin tällöin, koska haluan täysrukiista leipää, jossa on mukana siemeniä ja pähkinöitä. Hyvänmakuista siitä tulee, mutta olen vasta yhden kerran saanut leivästä nätisti kohonnutta, ja silloinkin se tarttui kiinni leipään, sormiin ja melkein voihinkin. Olisiko vinkkejä?

[/quote]Siis mikä tarttui leipään, sormiin ja voihin? Täysrukiinen, paljon siemeniä sisältävä leipä jää luonnostaan likilaskuisemmaksi kuin erikoisvehnäjauhoihin tai hiivaleipäjauhoihin tehy leipä. Se vaatii myös enemmän hiivaa tai juurta ja nestettä. Myös gluteenirakenne vaatii enemmän vaivaamista ja/tai aikaa kehittyäkseen, koska siemenet repivät sitä rikki. -ap

[/quote]Ap:n mukaan aikaa menee 5-15 min. Kerro ap nyt sitten se 5 min ruisleipäohje!

Vierailija
114/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.martat.fi/ruoka/reseptit/ruisleipa-ruislimppu-hapanleipa/

Kyllä tuohon aktiivista työaikaa menee vähän enemmän kuin vartti. 

Vierailija
115/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:19"]

[/quote]

Minua kanssa harmittaa, että kotimaisia vaatteita löytää enää äärimmäisen vähän. Luottomerkitkin ovat siirtäneet vähintään osan tuotannosta Viroon. Alusvaatteita ei löydy enää ollenkaan, harmittaa. Moni luulee Finnwearia ja finlaysonia suomalaiseksi, ei todellakaan ole ollut enää aikoihin. Mutta eipä sitä löydy kotimaisia kankaitakaan. En osaa ommella, mutta onneksi osaan neuloa ja joitakin kotimaisia lankoja vielä toistaiseksi löytyy, vaikka ne kotimaiset eivät olekaan valitettavasti parhaita. Mutta kaikkea ei voi neuloa. Lee Coopereita tehdään vielä kai Keiteleellä, ainakin viimeksi vielä kun ostin oli, mutta ne ovat enemmän meidän mummojen vaatteita. 

Suomalaisen tuotteen tunnistaa siitä, että jos se on oikeasti tehty Suomessa, niin se kyllä selkeästi mainitaan. 

Raakapakasteet eivät välttämättä ole suomalaisia. Itse suosin pieniä leipomoita, koska haluan tukea pienyrittäjyyttä. Onneksi minun määrilläni en kamalasti kärsi ja niin kauan kuin itsellä on töitä ja vara tukea muiden työllisyyttä, teen sen. 

[/quote]Saksalaisia, ruotsalasia ja ranskalaisia kankaita käytän, sillä en ovat kuitenkin eu-alueelta.

Vierailija
116/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:51"]Syömme 85% ruisleipää. Olen joskus tehnyt sitä itse, mutta siitä tuli inhottavan kovakuorista. Ruispalat on 100 x kätevämpiä loppupeleissä.
[/quote]

Meillä sama. En leivo ruisleipää itse. Kerran kokeiltu.
Vaalean leivän leivon itse ja sämpylät. Mutta ne kerrat on harvassa

Vierailija
117/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänpä olet kuullut, tuore ruisleipä aiheuttaa monille närästystä. Kannattaa vanhentaa leipää pari päivää ennnen syöntiä.

Vaaleissa leivissä hiivan määrää tarkistaisin onko sitä kenties liikaa. 

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:31"]

ap, kun kerran olet niin fiksu niin vastaa nyt kun kysyttiin että miten tehdä leipää joka ei närästä?

[/quote]En ole koskaan kuullut leivän aiheuttavan närästystä. Oletko varma, että vatsasi sietää viljoja? -ap

[/quote]

Vierailija
118/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 08:18"]Ostiko leipomo suku pienetkin leivonta osaajien reseptit ja osaamiset ja nyt ne näkyvät kaupan hyllyillä kun suomessa taitaa olla maailman suurin kirjo leipälajeja?
[/quote]
Pakko :D
Yhdyssanat !

Vierailija
119/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 07:39"]Faktahan se on, että leipomot leivät ja sämpylät maistuvat paremmilta kuin itsetehdyt. Se on jännä juttu, pullan, kakut, piirakat, pikkuleivät yms. saa taas paremmat tekemällä itse, mutta leipää ei. En tarkoita mitään massaruispaloja, vaan pienen leipomon puu-uunileipää ruisleivän kohdalla. Maalaisleipiä tulee joskus ostettua markkinoilta, ei ne niin hyviä ole. Sämpylät taas on oma lajinsa, kotona ei vaan saa niin kuohkeita. Usein teen sämpylöitä, ne on ihan hyviä, kaupan parempia. 
[/quote]

Ei ole faktaa vaan mielipiteesi

Vierailija
120/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivän tekemiseen kuluva aika(joka on itselläni enemmän kuin vartti) + uunin vahtiminen + jälkien siivoaminen (meillä jauhot lentää). EI kiitos. Kotona klo 17. Ruisleipä paahtimeen ja frendejä katsomaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi