Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et leivo omaa leipääsi vaan ostat kaupasta?

Vierailija
05.09.2015 |

Onko syynä laiskuus vai osaamattomuus? Leipominenhan ei tosiaanhaan vie kauan, ja itse leivottu tuore leipä on paljon herkullisempaa kuin mikään, mitä saa kaupasta.

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:41"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:36"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:33"]

Monista supermarketeista löytyy nykyään myymäläleipomo (esim Fazer) joissa leivotaan joka päivä tuoretta leipää. Joten vinkki vitonen kaikille !!

[/quote]Harmi vain, että nuo pakastetaikinasta leivotut leivät häviävät maussa, rakenteessa ja ulkonäössä itse tehdylle leivälle.

Jokaisen kannattaisi kokeilla vaikka edes kerran tuollaista itse tehtyä pataleipää, niin saisi ainakin vähän perspektiiviä siihen, miltä hyvä leipä voi maistua. -ap

[/quote]

No ohjetta ja reseptejä kehiin AP

Närästys vapaa leipä ja leipä jota leivot 3-4kg alle euron hinnalla saavuttaen vähintään leipomo tason maussa ja ulkonäössä?!? 

[/quote]Se aikaisemmin linkkaamani reseptin pitäisi täyttää nämä kriteerit. -ap

[/quote]

Sitä sun linkkaamaa pataleipää pitää nostattaa 12-24 tuntia huoneenlämmössä! Juuh, ei kiitos. En ala odottelemaan leivän valmistumista monia kymmeniä tunteja. Kaupasta hakee 15 minuutissa. Voi itku miten älytön sä olet ap. (ohis)

[/quote]Et ilmeisesti halua suunnitella etukäteen huomisen varalle, mikä on varmaan perusominaisuutesi ja siksi otettava realiteettina. Oletko vielä teini? En keksi muuta selitystä käytöksellesi ja sille että nimittelet ap:ta "älyttömäksi" Suunnitteleminen ja pitkäjänteinen toiminta on nimittäin ihan normaalia ja suotavaakin. 

Vierailija
82/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:03"]

Sitä sun linkkaamaa pataleipää pitää nostattaa 12-24 tuntia huoneenlämmössä! Juuh, ei kiitos. En ala odottelemaan leivän valmistumista monia kymmeniä tunteja. Kaupasta hakee 15 minuutissa. Voi itku miten älytön sä olet ap. (ohis)

[/quote]

Jos laitat taikinan ilalla tekeytymään ja lykkäät sen aamulla jääkaappiin, saat töistä tultuasi ruoan kanssa tuoretta leipää. Kyllä sinulla varmaan on sen verran ykyä suunnitelmallisuuteen, ettei tarvitse illalla lähteä kauppaan leipäostoksille, vaan osaat hankkia sen leivän samalla kuin muutkin ostokset. Ei leipominen sen kummempaa ennakointia vaadi. -ap
[/quote]

Kuka syö ruoan kanssa leipää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasan ruispalat

Ainekset: Täysjyväruis 50% (rouhe, jauho, mallas, 72% leivän viljasta), vesi, vehnäjauho, perunahiutale, hiiva, vehnägluteeni, suola (1,2%)

Vierailija
84/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä leivon! Teen itse limppua, sämpälät, saaristolaisleivän, pähkinäleipää, patonkia ym. Leivon noin kerran kahden viikon aikana fiiliksen mukaan ja pakastan samalla. Käyn töissä ja iltaisin on kolmen lapsen harrastukset. Kiirettä riittää, mutta kyllä leipomiselle aikaa jää. Joskus jos ollaan sairaana tai ei vain jostain syystä huvita leipoa, ostan paikallisesta leipomosta leivät. Näin tapahtuu noin 2-4 kertaa vuodessa.

Leivon itse, koska pidän leipomisesta. Minusta on kiva syöttää lapsille ja miehelle kotitekoista leipää. Pidän myös itse enemmän kotitekoisesta. Kun tottuu kotitekoiseen, kaupan leipä ei maistu miltään ja leipomon leipä on vähän turhan kallista (vrt. itsetehtyyn).

Vierailija
85/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:28"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:07"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:03"] Sitä sun linkkaamaa pataleipää pitää nostattaa 12-24 tuntia huoneenlämmössä! Juuh, ei kiitos. En ala odottelemaan leivän valmistumista monia kymmeniä tunteja. Kaupasta hakee 15 minuutissa. Voi itku miten älytön sä olet ap. (ohis) [/quote] Jos laitat taikinan ilalla tekeytymään ja lykkäät sen aamulla jääkaappiin, saat töistä tultuasi ruoan kanssa tuoretta leipää. Kyllä sinulla varmaan on sen verran ykyä suunnitelmallisuuteen, ettei tarvitse illalla lähteä kauppaan leipäostoksille, vaan osaat hankkia sen leivän samalla kuin muutkin ostokset. Ei leipominen sen kummempaa ennakointia vaadi. -ap [/quote] Kuka syö ruoan kanssa leipää?

[/quote]

Todella monet. Ihan normaalia. Taidat olla aika nuori...

Vierailija
86/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuka syö ruoan kanssa leipää?"

Sivistyskansatkin. Ihan jopa ranskalaiset ja italialaiset.
Sitähän sinä hait.

Vierailija
87/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivoisat leipojat.
Up.

Vierailija
88/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- olen laiska

- olen allerginen jauhoille

- en syö leipää

Riittikö?

Vierailija
89/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:06"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:03"]

Niistä tulee pahoja. Laita joku hyvä resepti ap, mikä on helppo?

[/quote]Erilaisia vaivaamattomaan taikinaan tehtäviä leipäreseptejä on kierrellyt blogeissa. Pataleiviksikin niitä kutsutaan. Ne sopivat hyvin aloittelijalle etenkin, jos arastelee taikinan vaivaamista. Tuossa on ihan toimivan oloinen resepti: http://www.kotivinkki.fi/leivonta/paras-pataleipa -ap

[/quote]

Kaiki tuo hässäkkä leivän takia? Minulla on tärkeämpikin asioita elämässä, kuin leivän leipominen. Ja lisäksi se on kansantaloudellisesti parempi, että ostan leivän kaupasta.

Vierailija
90/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tilaa leipoa.

Vierailija
91/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleivän ostan kaupasta mutta vaalean leivän leivon itse. Rehellisesti sanottuna olen liian laiska tekemään ruisleipää etenkin kun tiedän että kaupasta saa niin halvalla niin hyvää.

Vierailija
92/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 22:59"]

Heh, 91. Testataan. No nuoret miehet on ankkurimiehiä.mkyllä sieltä ne perheetkin vielä saadaan, koko suku tarvittaessa. :D

[/quote]

Joo. Halalleipää syövät usein itse sen leipovat. Siinä aasinsilta ketjun aiheeseen. Kaikki suvun naiset leipovat perhekunnilleen. Ei huolta siis, ap!

Vierailija
93/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kyllä itse leipää mm. Richard Bertinetin ohjeilla, mutta silti haen joskus Lidlista Rustico-sämpylöitä, sillä en ole vielä törmännyt reseptiin, jolla saisi kotiuunissa aikaan vastaavanlaisen superrapean kuoren. Tietääkö kukaan, saako tuollaista kuorta itsetehtyihin leipiin? Esim sämpylöiden tai pataleivän rapea kuori ei pääse lähellekään tuota Lidlin Rusticoa. Samantapainen kuori on muuten näissä s-ryhmän paistopisteiden vehnäsämpylöissä: http://www.rainbow.fi/tuotteet/rainbow/elintarvikkeet/leipomotuotteet/rainbow-vehnasampyla/

94/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole niin nirso, etteikö minulle kaupan leivät kelpaisi. En leivo mitään muutakaan, joten ajatus leipien kanssa nysväämisestä ei oikein kiinnosta. Leikin mieluummin Excelillä.

Vierailija
95/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 23:03"]Teen kyllä itse leipää mm. Richard Bertinetin ohjeilla, mutta silti haen joskus Lidlista Rustico-sämpylöitä, sillä en ole vielä törmännyt reseptiin, jolla saisi kotiuunissa aikaan vastaavanlaisen superrapean kuoren. Tietääkö kukaan, saako tuollaista kuorta itsetehtyihin leipiin? Esim sämpylöiden tai pataleivän rapea kuori ei pääse lähellekään tuota Lidlin Rusticoa. Samantapainen kuori on muuten näissä s-ryhmän paistopisteiden vehnäsämpylöissä: http://www.rainbow.fi/tuotteet/rainbow/elintarvikkeet/leipomotuotteet/rainbow-vehnasampyla/
[/quote]
Rustico sämpylät ei ole minulle tuttuja mutta rapean kuoren leipään saa asettamalla uunin pohjalle uunia kestävän astian jossa vettä, tai vaihtoehtoisesti suihkauta puhtaasta sumutepullosta uuniin ja leivän päälle 4 x juuri ennen uunin sulkemista. Höyry on se juttu.

Paljonko sulla on ap sähkölasku kk?

Vierailija
96/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus. Miksi leipoisin, kun saan leipää kaupasta?

Vierailija
97/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:52"]

Miksi et kasvata omia viljojasi siihen leipääsi? Onko syynä laiskuus vai osaamattomuus? Viljelyhän ei tosiaankaan vie kauan, ja itse viljellystä viljasta jauhetut jauhot on paljon herkullisempaa kuin mikään, mitä kaupasta saa.

Ihan tosissaan. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse.

[/quote]

Leivän leipomiseen kuluu aktiivista työskentelyaikaa 5-15 minuuttia päivässä.  Aika uskomattoman tiukalle on arki venytetty, jos ei tuota vertaa ole aikaa herkullisen leivän tekemiseksi. Mutta todellinen syy on tottumattomuus. -ap
[/quote]

Minulla on pieni keittiö: leipomisen lisäksi pitää myös siivota. Tykkään valmiiksi pilkotusta ja ruisleivästä. Leiväntekoon MENEE paljon aikaa, jos aikataulu on tiukka niinkuin minulla.

Vierailija
98/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan ettei ap osta mitään muutakaan kaupasta. Kai teet itse mattosi? Miksi et tee, minä teen. Kai teet itse vaatteesi, huollat itse autosi oli vika mikä vaan, olet rakentanut talosi itse, kasvatat ja teurastat lihakarjaa, sinulla on lehmiä, joista lypsät maitosi ja teet itse jugurttisi. Miksi juuri leipä on ap:n syynin alla? 

Vierailija
99/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuus ja se, että tekemäni leivät ovat yleensä huonoja, lässähtäneitä ja maultaan mitäänsanomattomia. Tai sitten kivikovia. Toki jotkut vehnäjauhosämpylät onnistuvat, mutta ne ovat ravintoarvoltaan niin heikkoja, että ei maksa vaivaa. Itse leipoessa säästäisi kyllä varmasti hyvin, kun leivät ovat kaupoissa niin kalliita raaka-aineisiin verrattuna.

Vierailija
100/124 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:49"] itse leivottu tuore leipä on paljon herkullisempaa kuin mikään, mitä saa kaupasta.

[/quote]

No ei kyllä ole. En ole koskaan syönyt kenenkään omatekmää leipää, joka olisi aidosti parempaa kuin kaupasta ostettu. Tietysti tuore leipä on hyvää, mutta leipomon tuore leipä on parempaa kuin omat väännökset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi