Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et leivo omaa leipääsi vaan ostat kaupasta?

Vierailija
05.09.2015 |

Onko syynä laiskuus vai osaamattomuus? Leipominenhan ei tosiaanhaan vie kauan, ja itse leivottu tuore leipä on paljon herkullisempaa kuin mikään, mitä saa kaupasta.

Kommentit (124)

Vierailija
1/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömme 85% ruisleipää. Olen joskus tehnyt sitä itse, mutta siitä tuli inhottavan kovakuorista. Ruispalat on 100 x kätevämpiä loppupeleissä.

Vierailija
2/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kasvata omia viljojasi siihen leipääsi? Onko syynä laiskuus vai osaamattomuus? Viljelyhän ei tosiaankaan vie kauan, ja itse viljellystä viljasta jauhetut jauhot on paljon herkullisempaa kuin mikään, mitä kaupasta saa.

Ihan tosissaan. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupasta saa nykyään ihania leipiä, tykkään vaihtelusta. Ostan useimmiten leivät matkalla kotiin töistä, monesti ovat lämpöisiä :)

Tykkään kokeilla erilaisia leipiä. 

Itse leivon harvakseltaan, uunituoreina ovat tietysti ihania mutta koska usein leivon "samalla vaivalla" isomman satsin, joudun joko pakastamaan tai syömään nahistunutta. 

Kaupan leipä on aina samana päivänä tehtyä. 

Vierailija
4/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:51"]

Syömme 85% ruisleipää. Olen joskus tehnyt sitä itse, mutta siitä tuli inhottavan kovakuorista. Ruispalat on 100 x kätevämpiä loppupeleissä.

[/quote]

Kyllä, ja säilyvämpiä!

Vierailija
5/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa, eli vissiin sitten laiskuus.

Vierailija
6/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:52"]

Miksi et kasvata omia viljojasi siihen leipääsi? Onko syynä laiskuus vai osaamattomuus? Viljelyhän ei tosiaankaan vie kauan, ja itse viljellystä viljasta jauhetut jauhot on paljon herkullisempaa kuin mikään, mitä kaupasta saa.

[/quote]

Leivän leipomiseen kuluu aktiivista työskentelyaikaa 5-15 minuuttia päivässä.  Aika uskomattoman tiukalle on arki venytetty, jos ei tuota vertaa ole aikaa herkullisen leivän tekemiseksi. Mutta todellinen syy on tottumattomuus. -ap

Vierailija
7/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään vaan tuoreesta leivästä. En pakastetusta. Käyn töissä. Joten en ehdi iltaisin leipoa

Vierailija
8/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivon kyllä, ihan sen takia kun ei ole rahaa. Ongelma vaan on että kaikki kärsivät sitten närästyksestä, vaikka kovasti leivästä pitävätkin. Olisiko jollain vinkkejä närästysvapaan leivän tekoon? 

Vierailija
9/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:52"]

Kaupasta saa nykyään ihania leipiä, tykkään vaihtelusta. Ostan useimmiten leivät matkalla kotiin töistä, monesti ovat lämpöisiä :)

Tykkään kokeilla erilaisia leipiä. 

Itse leivon harvakseltaan, uunituoreina ovat tietysti ihania mutta koska usein leivon "samalla vaivalla" isomman satsin, joudun joko pakastamaan tai syömään nahistunutta. 

Kaupan leipä on aina samana päivänä tehtyä. 

[/quote]

Meillä leivotaan leipää useamman kerran viikossa, niin on aina tuoretta. Paistan yleensä yhden limpun kerrallaan. En koskaan pakasta leipää, ja vaihtelua riittää niin paljon kuin mielikuvitustakin.

Makuero kaupan leipiin on niin valtava, ettei niistä voi puhua edes samassa lauseesa. -ap

Vierailija
10/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään enimmäkseen ruisleipää ja se on halpaa ostettuna. Leivoin omat leipäni köyhänä opiskelijana, kun oli paljon aikaa. Valitettavasti se vanheni kovin nopsaan ja oli hyvää vain pari päivää. En mitenkään kaiholla muistele aikaa, jolloin pennut venyivät ja tein jopa suolakurkut itse. En jaksa enää innostua moisesta, kun on varaa ostaa valmiina ja aika säästyy muuhun.

Vierailija
11/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:57"]Meillä syödään enimmäkseen ruisleipää ja se on halpaa ostettuna. Leivoin omat leipäni köyhänä opiskelijana, kun oli paljon aikaa. Valitettavasti se vanheni kovin nopsaan ja oli hyvää vain pari päivää. En mitenkään kaiholla muistele aikaa, jolloin pennut venyivät ja tein jopa suolakurkut itse. En jaksa enää innostua moisesta, kun on varaa ostaa valmiina ja aika säästyy muuhun.
[/quote]pennut=pennit

Vierailija
12/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:55"]

Tykkään vaan tuoreesta leivästä. En pakastetusta. Käyn töissä. Joten en ehdi iltaisin leipoa

[/quote]Minäkin käyn töissä, eikä meillä syödä pakastettua vaan tuoretta leipää. Työskentelyaikaa menee se 5-15 minuuttia päivässä. -ap

Vierailija
13/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön enimmäkseen näkkäriä ja leipää aika vähän yleensä. Ei yhden hengen taloudessa ruisleipiä kannata leipoa varsinkaan nyt kun pakastin on tupaten täynnä marjoja. Kyllä mä joskus niistä ruisleipäaineista teen kun on porukkaa ja ihan hyvää siitä tulee. Sämpylöitä teen sitten kun pakastimessa on tilaa, pieniä annoksia, mutta ei siinä pieniä annoksia tekemällä säästä. 

Vierailija
14/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä tulee pahoja. Laita joku hyvä resepti ap, mikä on helppo?

Vierailija
15/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:03"]

Niistä tulee pahoja. Laita joku hyvä resepti ap, mikä on helppo?

[/quote]Erilaisia vaivaamattomaan taikinaan tehtäviä leipäreseptejä on kierrellyt blogeissa. Pataleiviksikin niitä kutsutaan. Ne sopivat hyvin aloittelijalle etenkin, jos arastelee taikinan vaivaamista. Tuossa on ihan toimivan oloinen resepti: http://www.kotivinkki.fi/leivonta/paras-pataleipa -ap

Vierailija
16/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että en syö leipää. Tyhjää mahantäytettä ilman mitään terveyshyötyä.

Vierailija
17/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:06"]

Siksi että en syö leipää. Tyhjää mahantäytettä ilman mitään terveyshyötyä.

[/quote]Miksi sitten ostat leipää, jos et syö sitä? Otsikkohan rajasi kysymyksen ihmisiin, jotka ostavat leipää kaupasta. -ap

Vierailija
18/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo pitkään leiponut silloin tällöin, koska haluan täysrukiista leipää, jossa on mukana siemeniä ja pähkinöitä. Hyvänmakuista siitä tulee, mutta olen vasta yhden kerran saanut leivästä nätisti kohonnutta, ja silloinkin se tarttui kiinni leipään, sormiin ja melkein voihinkin. Olisiko vinkkejä?

Vierailija
19/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:52"]

[/quote]

Leivän leipomiseen kuluu aktiivista työskentelyaikaa 5-15 minuuttia päivässä.  Aika uskomattoman tiukalle on arki venytetty, jos ei tuota vertaa ole aikaa herkullisen leivän tekemiseksi. Mutta todellinen syy on tottumattomuus. -ap
[/quote]

5-15 min?

Vierailija
20/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy on aika. Minkäänlaiseen leipomiseen on hyvin harvoin aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme