Miksi et leivo omaa leipääsi vaan ostat kaupasta?
Onko syynä laiskuus vai osaamattomuus? Leipominenhan ei tosiaanhaan vie kauan, ja itse leivottu tuore leipä on paljon herkullisempaa kuin mikään, mitä saa kaupasta.
Kommentit (124)
Paljonko leipomasi leivän hinnaksi tulee työ mukaan laskettuna?
Miksi? Naapurissani on leipomo jonka myymälästä saa valita joka ilta saman päivän lämmintä ja tuoretta leipää 10 pussia eurolla? Leivo sinä toki halvemmalla.
Nyt kaikki itse leipomaan leivät tästä eteenpäin! Viedään kirjaimellisesti leipä leipurin suusta kun nekin työpaikat loppuu!
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:20"]
En ymmärrä miten vaikka kauppiaan raakapakastepatongin maku (sisältää vettä, jauhoja, hiivaa ja suolaa) eroaisi itse leivotun patongin mausta.
[/quote]Oletko tosissasi? Kyllä minusta vaikkapa kaksi vuorokautta nousseessa patongissa ja markettipatongissa on huomattava ero ensin mainitun eduksi. -ap
[/quote]
Olen tosissani. Miksi patonkia muuten kohotettaisiin kaksi vuorokautta? Se on nimenomaan pikaleipää, puolen tunnin kohotus riittää ettei hiiva ala syödä jauhoista sokereita.
Juurileivissä leipomo on jo tehnyt sen juuren kypsyttämisen puolestani. Ja kauppa paistaa ekologisesti 20 leipää samaan aikaan sen sijaan että minä käyttäisin kotiuuniani yhteen leipään kerrallaan.
Miksi? Naapurissani on leipomo jonka myymälästä saa valita joka ilta saman päivän lämmintä ja tuoretta leipää 10 pussia eurolla? Leivo sinä toki halvemmalla.
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:25"]
[/quote]En ole koskaan laskenut. Mitä tarkoitan työn laskemisella mukaan? Teen leipää vapaa-ajallani, joten se on ilmaista. -ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:25"]
[/quote]En ole koskaan laskenut. Mitä tarkoitan työn laskemisella mukaan? Teen leipää vapaa-ajallani, joten se on ilmaista. -ap
[/quote] :F
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:27"]
Olen tosissani. Miksi patonkia muuten kohotettaisiin kaksi vuorokautta? Se on nimenomaan pikaleipää, puolen tunnin kohotus riittää ettei hiiva ala syödä jauhoista sokereita.
[/quote]
Tämä nyt ei pidä ollenkaan paikkaansa. -ap
ap, kun kerran olet niin fiksu niin vastaa nyt kun kysyttiin että miten tehdä leipää joka ei närästä?
meillä ei syödä leipää... onko pätevä syy?
no vaikka syötäisiin niin leipä on niin halpaa että sitä ei viitsisi edes vaivautua tekemään itse
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:52"]
Miksi et kasvata omia viljojasi siihen leipääsi? Onko syynä laiskuus vai osaamattomuus? Viljelyhän ei tosiaankaan vie kauan, ja itse viljellystä viljasta jauhetut jauhot on paljon herkullisempaa kuin mikään, mitä kaupasta saa.
Ihan tosissaan. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse.
[/quote]
Leivän leipomiseen kuluu aktiivista työskentelyaikaa 5-15 minuuttia päivässä. Aika uskomattoman tiukalle on arki venytetty, jos ei tuota vertaa ole aikaa herkullisen leivän tekemiseksi. Mutta todellinen syy on tottumattomuus. -ap
[/quote]
Elä hupata. Et sinä viidessä minuutissa herkullista leipää tee. Ja toisekseen, joidenkin täytyy käydä töissä. Ei todellakaan ole aikaa tai halua työpäivän ja lasten harrastuksien jälkeen ruveta leipää alustamaan. Jos löhöilisin päivät pitkät kotosalla, kuten ap ilmeisesti tekee, niin sitten voisin harkita.
Monista supermarketeista löytyy nykyään myymäläleipomo (esim Fazer) joissa leivotaan joka päivä tuoretta leipää. Joten vinkki vitonen kaikille !!
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:31"]
ap, kun kerran olet niin fiksu niin vastaa nyt kun kysyttiin että miten tehdä leipää joka ei närästä?
[/quote]En ole koskaan kuullut leivän aiheuttavan närästystä. Oletko varma, että vatsasi sietää viljoja? -ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:52"] Miksi et kasvata omia viljojasi siihen leipääsi? Onko syynä laiskuus vai osaamattomuus? Viljelyhän ei tosiaankaan vie kauan, ja itse viljellystä viljasta jauhetut jauhot on paljon herkullisempaa kuin mikään, mitä kaupasta saa. Ihan tosissaan. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse. [/quote] Leivän leipomiseen kuluu aktiivista työskentelyaikaa 5-15 minuuttia päivässä. Aika uskomattoman tiukalle on arki venytetty, jos ei tuota vertaa ole aikaa herkullisen leivän tekemiseksi. Mutta todellinen syy on tottumattomuus. -ap [/quote] Elä hupata. Et sinä viidessä minuutissa herkullista leipää tee. Ja toisekseen, joidenkin täytyy käydä töissä. Ei todellakaan ole aikaa tai halua työpäivän ja lasten harrastuksien jälkeen ruveta leipää alustamaan. Jos löhöilisin päivät pitkät kotosalla, kuten ap ilmeisesti tekee, niin sitten voisin harkita.
[/quote]Et sitten näköjään jaksanut lukea viestejäni edes vähää alusta. :) -ap
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:33"]
Monista supermarketeista löytyy nykyään myymäläleipomo (esim Fazer) joissa leivotaan joka päivä tuoretta leipää. Joten vinkki vitonen kaikille !!
[/quote]Harmi vain, että nuo pakastetaikinasta leivotut leivät häviävät maussa, rakenteessa ja ulkonäössä itse tehdylle leivälle.
Jokaisen kannattaisi kokeilla vaikka edes kerran tuollaista itse tehtyä pataleipää, niin saisi ainakin vähän perspektiiviä siihen, miltä hyvä leipä voi maistua. -ap
Mul on enemmän fyrkkaa ku aikaa niin tottakai ostan leivät kaupasta. Miksi pitäisi leipoa itse? En tee hilloja, mehuja enkä juustojakaan itse, en kasvata perunoita kotipihassa enkä edes silitä pyykkejä nih. Osaisin noi kaikki jutut jos haluisin, mutta ei se nykyaikana ole naisen hienoin saavutus että leipoo ja hilloaa. Teen tuollaista vain jos sattuu huvittamaan. :p
[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:14"]
Mistäs se taikina sinne jääkaappiin tulee?? ja pitää kait se leipä paistaakkin, vai syötkö raakaleipää??? Kyllä kunnon ruisleivän tekoon menee pari vuorokautta ja hiivaleipä satsinkin tekoon pari, kolme tuntia, että varttileipää ei taida tarvita sitten pahemmin syöskennellä...
[/quote]
Puhuin koko ajan aktiivisesta työskentelyajasta. Sillä aikaa, kun leipä kohoaa ja paistuu uunissa, voi tehdä jotakin muuta
Ideana on siis tehdä kerralla isompi satsi taikinaa jääkaappiin ja paistaa siitä aina yksi leipä kerrallaan: http://www.food.com/recipe/5-minute-artisan-bread-325571 -ap
[/quote]
Siis yök. Joo, säilyttele ap sinä vaan niitä taikinoitasi. Anna toisten tehdä leipiensä sihteen miten ne haluaa.
Reissumies maksaa 28 senttiä. Sillä rahalla ei edes lämmitä uunia.
Kotona leipoen ei saa tuoretta leipää eikä varsinkaan juuri sellaista jota olisin halunnut. Eikun muistin että en syö hiilihydraatteja.