Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et leivo omaa leipääsi vaan ostat kaupasta?

Vierailija
05.09.2015 |

Onko syynä laiskuus vai osaamattomuus? Leipominenhan ei tosiaanhaan vie kauan, ja itse leivottu tuore leipä on paljon herkullisempaa kuin mikään, mitä saa kaupasta.

Kommentit (124)

Vierailija
21/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:09"]

Suurin syy on aika. Minkäänlaiseen leipomiseen on hyvin harvoin aikaa.

[/quote]Sinulla ei ole 5-15 minuuttia työskentelyaikaa päivässä? Ei se sen enempää vaadi, kun on taikinaa jääkaapissa. -ap

Vierailija
22/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tehdä hyvää leipää, oma leipä maistuu aina ihan vetiseltä. Kaupan leipä on kuohkeaa ja maukasta. Lisäksi allergioiden vuoksi perheessämme syödään kolmenlaista leipää, joten olisi aika homma leipoa koko ajan useita erilaisia leipiä. Näkkileipääkään en osaa tehdä.

Pullaa, piirakoita ja leivonnaisia leivon paljon, ihan alusta alkaen enkä valmistaikinoista. Ne onnistuvat hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on leipuri, siksi....

Vierailija
24/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aikaa. Olen kirurgi ja työvuorot raskaita, ei jaksa leipoa. Nyt sairaslomalla ollessani voisikin leipoa leipää pakkaseen

Vierailija
25/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä reseptillä teette ruisleivän?

Kauanko aikaa/rahaa vie?

Vierailija
26/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo pitkään leiponut silloin tällöin, koska haluan täysrukiista leipää, jossa on mukana siemeniä ja pähkinöitä. Hyvänmakuista siitä tulee, mutta olen vasta yhden kerran saanut leivästä nätisti kohonnutta, ja silloinkin se tarttui kiinni leipään, sormiin ja melkein voihinkin. Olisiko vinkkejä?

[/quote]Siis mikä tarttui leipään, sormiin ja voihin? Täysrukiinen, paljon siemeniä sisältävä leipä jää luonnostaan likilaskuisemmaksi kuin erikoisvehnäjauhoihin tai hiivaleipäjauhoihin tehy leipä. Se vaatii myös enemmän hiivaa tai juurta ja nestettä. Myös gluteenirakenne vaatii enemmän vaivaamista ja/tai aikaa kehittyäkseen, koska siemenet repivät sitä rikki. -ap

Vierailija
27/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs se taikina sinne jääkaappiin tulee?? ja pitää kait se leipä paistaakkin, vai syötkö raakaleipää??? Kyllä kunnon ruisleivän tekoon menee pari vuorokautta ja hiivaleipä satsinkin tekoon pari,  kolme tuntia, että varttileipää ei taida tarvita sitten pahemmin syöskennellä...

Vierailija
28/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:11"]

En osaa tehdä hyvää leipää, oma leipä maistuu aina ihan vetiseltä.

[/quote]Leipä tarvitsee suolaa. 1.5-2 % jauhojen painosta on hyvä määrä.Myös pitkä kohotusaika lisää makua, koska bakteerit ehtivät tuottaa taikinaan enemmän alkoholia ja maitohappoja.

Kannattaa kokeilla tuolla linkittämälläni reseptillä. -2

Vierailija
29/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:11"]

En osaa tehdä hyvää leipää, oma leipä maistuu aina ihan vetiseltä.

[/quote]Leipä tarvitsee suolaa. 1.5-2 % jauhojen painosta on hyvä määrä.Myös pitkä kohotusaika lisää makua, koska bakteerit ehtivät tuottaa taikinaan enemmän alkoholia ja maitohappoja.

Kannattaa kokeilla tuolla linkittämälläni reseptillä. -2

[/quote]Siis ap, ei -2. -ap

Vierailija
30/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Resepti ap?

Vierailija
31/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se häiritsee sua tai vaivaa sua, jos joku toinen ei leivo?

Leivo sinä vaan ihan rauhassa, mutta en ymmärrä miksi se mitä muut tekee on sulta pois.

Vierailija
32/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:17"]Resepti ap?
[/quote]ja leivinuunissako?

Vierailija
33/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:14"]

Olen jo pitkään leiponut silloin tällöin, koska haluan täysrukiista leipää, jossa on mukana siemeniä ja pähkinöitä. Hyvänmakuista siitä tulee, mutta olen vasta yhden kerran saanut leivästä nätisti kohonnutta, ja silloinkin se tarttui kiinni leipään, sormiin ja melkein voihinkin. Olisiko vinkkejä?

[/quote]Siis mikä tarttui leipään, sormiin ja voihin? Täysrukiinen, paljon siemeniä sisältävä leipä jää luonnostaan likilaskuisemmaksi kuin erikoisvehnäjauhoihin tai hiivaleipäjauhoihin tehy leipä. Se vaatii myös enemmän hiivaa tai juurta ja nestettä. Myös gluteenirakenne vaatii enemmän vaivaamista ja/tai aikaa kehittyäkseen, koska siemenet repivät sitä rikki. -ap

[/quote]

Se valmis leipä tarttui kaikkeen, mikä oli tarpeeksi lähellä. Myös hampaisiin. Pitääpä kokeilla tuota sisukkaampaa vaivaamista. Kiitos! :)

Vierailija
34/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska syödään niin vähän, että 30 senttiä maksava paketti riittää viikoksi.

Vierailija
35/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:14"]

Mistäs se taikina sinne jääkaappiin tulee?? ja pitää kait se leipä paistaakkin, vai syötkö raakaleipää??? Kyllä kunnon ruisleivän tekoon menee pari vuorokautta ja hiivaleipä satsinkin tekoon pari,  kolme tuntia, että varttileipää ei taida tarvita sitten pahemmin syöskennellä...

[/quote]

Puhuin koko ajan aktiivisesta työskentelyajasta. Sillä aikaa, kun leipä kohoaa ja paistuu uunissa, voi tehdä jotakin muuta

Ideana on siis tehdä kerralla isompi satsi taikinaa jääkaappiin ja paistaa siitä aina yksi leipä kerrallaan: http://www.food.com/recipe/5-minute-artisan-bread-325571 -ap

Vierailija
36/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 20:55"]

Tykkään vaan tuoreesta leivästä. En pakastetusta. Käyn töissä. Joten en ehdi iltaisin leipoa

[/quote]

No miksi pitää leipoa pakastin täyteen pullaa? Ei ihme, että aikaa kuluu. Aamiaisleivän leipomiseen ei mene edes viittä minuuttia ja sen voi syödä kokonaan.

Vierailija
37/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan joka päivä tuoretta leipää, sitä menee vähän, mutta haluan hyvää. Olisi aikamoinen energiankulutuspommi tehdä joka päivä uusi leipä ja paistaa se. 

Meillä on ihana kauppa josta tuon lämpimät leivät kotiin. 

Mausta voi tosiaan puhua samana päivänä  :D  

Joo, olen leiponut paljon leipää itse koko elämäni, ja edelleen leivon viikonloppuisin. Viikolla ihana kauppiaani saa roponi. En ymmärrä miten vaikka kauppiaan raakapakastepatongin maku (sisältää vettä, jauhoja, hiivaa ja suolaa) eroaisi itse leivotun patongin mausta. Tuore leipä on aina ihanaa. 

Vierailija
38/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2015 klo 21:20"]

En ymmärrä miten vaikka kauppiaan raakapakastepatongin maku (sisältää vettä, jauhoja, hiivaa ja suolaa) eroaisi itse leivotun patongin mausta.

[/quote]Oletko tosissasi? Kyllä minusta vaikkapa kaksi vuorokautta nousseessa patongissa ja markettipatongissa on huomattava ero ensin mainitun eduksi. -ap

Vierailija
39/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole aikaa. Lähden töihin seitsemän aikaa aamulla ja kotona olen vähän ennen kuutta illalla. Viikonloput pyhitän mieluummin lasten kanssa touhuiluun kuin leipomiseen.

Vierailija
40/124 |
05.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköä menee siihen aika paljon. Jos uuni on muuten lämmin tai leivinuunissa on tuli, teen aina myös leipää samalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi