Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välipalat ja aamupala aikuisena, onko tarpeellista?

Vierailija
23.03.2022 |

Miten moni kokee, että ei tarvitse välipaloja? Entä syöttekö aamupalaa?

Olen jo vuosia syönyt niin, että päivän aikana tulee syötyä 2-3 ateriaa. Syön lounasta, päivällistä ja joskus jos tarvitsee, niin iltapalan. Aamupalaa ja välipaloja en syö ollenkaan. Olen virkeä, aktiivinen, en ahmi aterioilla ja olen kaikin puolin terve.

Omassa nuoruudessani vaan aina toitotettiin, että täytyy syödä 2-3h välein pieniä aterioita. Ja jotenkin sitä aamupalaa myös aina korostettiin, että miten se on päivän tärkein ateria. Jäänkö nyt jostain paitsi, tai pilaanko oman terveyteni kun en syö aamupalaa tai välipaloja? Olen jotenkin sitä mieltä, että eikö ihmisen kannattaisi kuunnella omaa kehoaan näissä ruokailu-asioissa ja tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Itselle tuntuisi jotenkin ihan turhalta syödä pari kertaa päivässä joku hedelmä, vihannes, jugurtti tai leipä. Saan kaiken tarvitsemani niistä muutamasta ateriasta jotka päivän aikana nautin.

Kommentit (300)

Vierailija
101/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön silloin kun on nälkä.

Vierailija
102/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aamupala arkisin on kaksi viipaletta tummaa leipää, päällä tomaattia + mukillinen kahvia. Viikonloppuisin tehdään yleensä monipuolinen aamupala ja sillä saatetaan korvataan lounaskin. Välipalaksi mulla on töissä yleensä hedelmä, jugurtti tai rahka + kuppi kahvia. Viikonlopun välipala on enempi jotain pullaa ja kahvia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

DM2 kirjoitti:

En mäkään heti aamusta voi syödä, kahvit ensin ja tunnin päästä aamupala. Piti opetella sekin, nyt syön 2h välein jotain. Aina ollut väärät ruokailu tottumukset, nyt on 2tyypin diabetes ja lääkitykset. Eli, opettele se aamupala ja 2-3h välein välipala: jugurttia tms.

Sulla on 2tyypin diabetes ja syöt noin?? Uskomatonta! Älä nyt kuitenkaan muita nevo noin tekemään.

Vierailija
104/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painonhallinnan ja myöskin painonpudotuksen tärkein tekijä on säännöllinen syöminen. Kyllä aina on aikuisillekin suositeltu 3-4 h ateriaväliä. Minäkin opettelin aamupalan syömisen ja nyt se on osa aamurutiineja kuten hampaiden harjauskin. Itse syön ainakin sen neljä kertaa päivässä, jopa viisi jos olen liikkunut paljon/käynyt salilla yms. päivän aikana. Painoa ei minun ole tarvinnut pudottaa mutta maltillisella tasolla se on aina pysynyt ja toivottavasti pysyy jatkossakin.

Tämä nyt on minun kokemukseni, mutta itse ainakin jaksan paremmin kun syön aamulla. Ja kun syöpi säännöllisesti, myös ne parjatut välipalat, niin ylilyöntejä annosten suhteen ei tule. Myöskin annoskoot pysyvät maltillisina eikä tee mieli mitään epäterveellistäkään. Omalla kohdallani tämä ainakin toimii.

Säännöllinen ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin usein.

Vierailija
105/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarpeellista ja et menetä mitään. 

Vierailija
106/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tavallaan kateellinen ihmisille, jotka pakkaavat eväitä töihin tyyliin:

- Tässä rasiassa klo 9:00 aamupala nro 2. (Ensimmäinen oli puuro raejuustolla kotona klo 6:30) 

- Tässä rasiassa kourallinen pähkinäsekoitusta klo 10:30

- Tässä rasiassa höyrytettyä kalaa ja grillatuja kasviksia klo 12:00

- Tässä rasiassa välipalapatukka kahvin kanssa klo 14:00

- Tässä rasiassa omenalohkoja, että jaksaa kävellä 5km kotiin kotiin klo 16:00

- Kotona odottaakin sitten se kana-riisi-salaatti päivällinen klo 17:00

- Toinen kourallinen pähkinöitä tai omen klo 19:00

- Jogurtti ja mysliä klo 21:00

En vaan käsitä. Varmaan sinkkuja tai vähintään lapsettomia. Ei mulla ole aikaa rasioiden tekoon 300 päivää vuodessa.

Vierailija
107/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan yhtä tubettajaa. Pistänyt silmään se kokoaikainen välipalojen korostaminen. Taaperollekin on välipalaa varttu reissuun: VÄLIpalapatukkaa, keksejä, smoothieita jne. Isommat syövät VÄLIpalaa eli jugurtteja jne. Mä en tajua. 

Vierailija
108/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut aina huono syömään. En syö säännöllisesti ja unohdan syödä,ennen meni päiviä että elin kahvilla ja voi leivällä ym. Sitten todettiin IBS,kaikki meni uusiksi. Suoli toimii ja olen laihtunut kun syön useammin mutta pienempiä annoksia. Eli 4 krt päivässä. On ollut kausia että syöminen mennyt taas huonommaksi ja huomaan heti että vatsa ei enää toimi,eli tulee ummetusta.

Aineenvaihdunta pysyy parempana ja verensokeri tasaisena kun syön säännöllisesti muutaman tunnin välein. Painonhallinta helpompaa. Väsymys on myös poissa.

Syön aamupalan n.klo 9,lämmin ateria klo 12 ja 16 toinen ateria mutta kevyempi,iltapala klo 20. Tuo toinen kevyt ateria on yleensä ruokasalaatti.

Vierailija
109/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraan yhtä tubettajaa. Pistänyt silmään se kokoaikainen välipalojen korostaminen. Taaperollekin on välipalaa varttu reissuun: VÄLIpalapatukkaa, keksejä, smoothieita jne. Isommat syövät VÄLIpalaa eli jugurtteja jne. Mä en tajua. 

Ymmärrän että lasten pitää syödä useammin kuin aikuisten mutta rajansa kaikella. Omat vanhemmat oli juurikin tuollaisia välipalan tuputtajia (ja välipaloissa oli usein paljon sokeria) ja minusta kasvoi nuori jolle tuli kahden tunnin välein nälkä, aloin lihoa ja oli vaikea opetella olemaan jatkuvasti mussuttamatta jotain.

Vierailija
110/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painonhallinnan ja myöskin painonpudotuksen tärkein tekijä on säännöllinen syöminen. Kyllä aina on aikuisillekin suositeltu 3-4 h ateriaväliä. Minäkin opettelin aamupalan syömisen ja nyt se on osa aamurutiineja kuten hampaiden harjauskin. Itse syön ainakin sen neljä kertaa päivässä, jopa viisi jos olen liikkunut paljon/käynyt salilla yms. päivän aikana. Painoa ei minun ole tarvinnut pudottaa mutta maltillisella tasolla se on aina pysynyt ja toivottavasti pysyy jatkossakin.

Tämä nyt on minun kokemukseni, mutta itse ainakin jaksan paremmin kun syön aamulla. Ja kun syöpi säännöllisesti, myös ne parjatut välipalat, niin ylilyöntejä annosten suhteen ei tule. Myöskin annoskoot pysyvät maltillisina eikä tee mieli mitään epäterveellistäkään. Omalla kohdallani tämä ainakin toimii.

Säännöllinen ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin usein.

Niin, mutta edelleenkään viisi kertaa päivässä ei ole usein. Itseasiassa paino nousee herkemmin jos syöt säännöllisesti 2 kertaa päivässä, tällöin annoskoot saattavat helposti olla suurempia HUOM ei aina, mutta usein näin on. Samoin kuin nälkään syöminen ei ole hyvä vaihtoehto, silloinkin saattaa syödä enemmän kuin tarkoitus. Sinulle viisi kertaa ehkä on usein, mutta monelle muulle se on täysin normaali ateriarytmi eikä tuota ongelmia.

Vierailija
111/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittua kenenkään syömiset muille kuuluu? Mutta täällä naapurikyttäyksen ihmemaassa nyt jaksetaan kantaa huolta jopa sellaisen henkilön syömistä, jonka olemassaolosta ei edes tiedetä. 🤡

Vierailija
112/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tavallaan kateellinen ihmisille, jotka pakkaavat eväitä töihin tyyliin:

- Tässä rasiassa klo 9:00 aamupala nro 2. (Ensimmäinen oli puuro raejuustolla kotona klo 6:30) 

- Tässä rasiassa kourallinen pähkinäsekoitusta klo 10:30

- Tässä rasiassa höyrytettyä kalaa ja grillatuja kasviksia klo 12:00

- Tässä rasiassa välipalapatukka kahvin kanssa klo 14:00

- Tässä rasiassa omenalohkoja, että jaksaa kävellä 5km kotiin kotiin klo 16:00

- Kotona odottaakin sitten se kana-riisi-salaatti päivällinen klo 17:00

- Toinen kourallinen pähkinöitä tai omen klo 19:00

- Jogurtti ja mysliä klo 21:00

En vaan käsitä. Varmaan sinkkuja tai vähintään lapsettomia. Ei mulla ole aikaa rasioiden tekoon 300 päivää vuodessa.

Minä kyllä ottaisin tuosta pois välipalapatukan ja pähkinät. Miksi illalla pitää syödä jotain mysliä? Ja viisi kilometriä jaksaa kävellä normaali aikuinen ilman mitään välipalaomenia.

Vierailija
113/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva pienten annosten mässyttäminen on varma keino pitää verensokerin fluktuaatio käynnissä. Lopputulema on insuliiniresistanssi ja kakkostyypin diabetes. Nämä ovat valintoja.

Analysoitko ulostamisesikin yhtä tarkkaan?

Ei ole analysoitavaa ja miksi olisikaan, kun optimointi alkaa olla kohdillaan. Muutama papana silloin tällöin, kun ravinto on mahdollisimman ravinteikasta eikä höttöhiilaria, josta joutuisi vääntämään metrisiä pythoneita.

Aamiainen on ihmiskunnan suuri k*setus ikinä.

Vierailija
114/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että lasten pitää syödä useammin kuin aikuisten mutta rajansa kaikella. Omat vanhemmat oli juurikin tuollaisia välipalan tuputtajia (ja välipaloissa oli usein paljon sokeria) ja minusta kasvoi nuori jolle tuli kahden tunnin välein nälkä, aloin lihoa ja oli vaikea opetella olemaan jatkuvasti mussuttamatta jotain.

Tämäkin on minusta jotenkin vähän outoa. Kun minä olin lapsi aamupala syötiin normaalisti, koululounas oli siinä 11-12 aikoihin, koulussa tarjottiin välipala pitkinä päivinä (näkkäriä, leipää, hedelmiä, jogurttia) jos koulu kesti kolmeen, lyhyempinä päivinä heti kotiin tultua syötiin jotain pientä, vanhemmat kyllä muistutti että syödä pitää jos ei itseä oikein huvittanu tai ei muistanu. Myöhemmin päivällinen ja sitten vielä iltapala. Tällä rutiinilla söin aina ja syön nykyäänkin, minusta tai sisaruksistani ei ainakaa tullut läskejä joilla on aina nälkä :o eikä lihavia ole vanhempanikaan. Ehkä joidenkin vanhemmat eivät sitten oikein ymmärtäneet mikä se välipala oikeasti on ja mistä sen pitäisi koostua. Eikä sitä taida tietää tänäkään päivänä moni miksi/minkälaisia välipaloja tulisi syödä ja mikä sen merkitys on. Mutta yleensäkin ihmisten ravitsemustietoisuus on hyvin vähäistä vaikka asiasta löytyy tietoa hurjan paljon.

Vierailija
115/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vittua kenenkään syömiset muille kuuluu? Mutta täällä naapurikyttäyksen ihmemaassa nyt jaksetaan kantaa huolta jopa sellaisen henkilön syömistä, jonka olemassaolosta ei edes tiedetä. 🤡

Höhö, aiheesta on avattu keskustelu ja sitten siitä ei saisikaan keskustella :D hohhoi av-logiikkaa parhaimmillaan 🤡

Vierailija
116/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Eikä mikään ruoka maistu ennen kello 11.

Vierailija
117/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala tärkeä syödä,koska aamulla verensokeri matala,jos matala aiheuttaa uneliaisuutta,vapinaa,päänsärkyä,heikoista,ärtyisyyttä ym.en itse ennen välittänyt milloin söin ja usein liian suuria määriä.Noh seurauksena paino nousi,diabetes,kun syö usein ja pienempiä annoksia,pysyy energisenä,ei ärsytä,unen tarve vähenee,laihtuu.Ne välipalat on tärkeitä,samoin aamupala on tosi tärkeä sen verensokerin takia.

Vierailija
118/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan ihmisestä. Toisille sopii harvemmin syötävät isot ateriat, kun taas toiset tarvitsevat ruokaa kolmen tunnin välein.

Myös elämäntapa ja urheilun määrä vaikuttaa ruoka-aikoihin. Ennen ei aamupala maistunut, mutta kun aloin käymään aamuisin kuntosalilla ennen töitä, oli sen jälkeen pakko vetää kunnolla ruokaa.

Vierailija
119/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihon jos syön yhtään enempää kuin nyt. Eli ei aamupalaa eikä välipaloja. 

Vierailija
120/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höhö, aiheesta on avattu keskustelu ja sitten siitä ei saisikaan keskustella :D hohhoi av-logiikkaa parhaimmillaan 🤡

Kiitos vastauksesta.👍

T: Se, jolle vastasit. 😀

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä