Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välipalat ja aamupala aikuisena, onko tarpeellista?

Vierailija
23.03.2022 |

Miten moni kokee, että ei tarvitse välipaloja? Entä syöttekö aamupalaa?

Olen jo vuosia syönyt niin, että päivän aikana tulee syötyä 2-3 ateriaa. Syön lounasta, päivällistä ja joskus jos tarvitsee, niin iltapalan. Aamupalaa ja välipaloja en syö ollenkaan. Olen virkeä, aktiivinen, en ahmi aterioilla ja olen kaikin puolin terve.

Omassa nuoruudessani vaan aina toitotettiin, että täytyy syödä 2-3h välein pieniä aterioita. Ja jotenkin sitä aamupalaa myös aina korostettiin, että miten se on päivän tärkein ateria. Jäänkö nyt jostain paitsi, tai pilaanko oman terveyteni kun en syö aamupalaa tai välipaloja? Olen jotenkin sitä mieltä, että eikö ihmisen kannattaisi kuunnella omaa kehoaan näissä ruokailu-asioissa ja tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Itselle tuntuisi jotenkin ihan turhalta syödä pari kertaa päivässä joku hedelmä, vihannes, jugurtti tai leipä. Saan kaiken tarvitsemani niistä muutamasta ateriasta jotka päivän aikana nautin.

Kommentit (300)

Vierailija
81/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä välipaloja. Syö 2-3 kertaa päivässä kunnon ateria. Ei tee jatkuva napostelu elimistölle eikä hampaillekaan hyvää.

Välipala = jatkuva napostelu?! Jos syön kotona aamupalan klo 5, niin aika heikko mun työteho on, jos lounasaika on klo 12. Syön töissä siis klo 9 rahkan, hedelmän tms. ja kupin kahvia. Millään mittapuulla ei ole jatkuvaa napostelua se, että pistää suuhunsa jotain noin 4 h välein.

Vierailija
82/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön aamupuuroon marjoilla, lounaan, välipalan (hedelmiä, rahkaa) ja iltapalan (ruisleipää, kananmunaa ja hedelmiä).

Olen normipainon alarajoilla oleva kuusikymppinen, enkä ole enää työelämässä.

Joka päivä käyn kävelyllä (4-6 km) tai pyöräilemässä (10-15 km).

Kun verensokeri pysyy tasaisena, voin hyvin. Mieheni syö 2 - 3 kertaa päivässä, normipainoinen työssä käyvä mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi toimia niin kuin hyvälle tuntuu.

Toisaalta jokaisen syömisestä löytää joku toinen jotain huomautettavaa.

Vierailija
84/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisessa kotimaassani Isossa-Britanniassa aikuiset ei syö välipaloja, eikä niitä pidetä erityisen terveellisinä. Snacks on vähän sellainen lapsuuteen ja lapsille kuuluva juttu. Sama juttu karkkien kanssa. Karkit ovat lasten juttu, esimerkiksi lauantaina voidaan lasten kanssa mennä karkkikauppaan ostoksille. Mutta eivät aikuiset itselleen mitään irtokarkkipussia osta, sitä pidettäisiin tosi outona. 

En usko tätä koska syövät tilastojen mukaan kuitenkin n. 10kg karkkia per vuosi, tähän lasketaan mukaan suklaa, jota 8 miljoona brittiä syö joka päivä. 

Karkinsyönti ei siis määrältä eroa tilastojen mukaan kuin 4kilon verran, sillä keskimäärin suomalaiset syövät 14 kg karkkia per vuosi ja syövät vähemmän sokeria kuin muut eurooppalaiset siltikin.

Vierailija
85/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sappipotilas ja lääkärini mukaan mun pitää nimenomaan syödä muutaman tunnin välein, ei tietenkään mitään jättiaterioita.

Ihmiset on erilaisia.

Vierailija
86/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä välipaloja. Syö 2-3 kertaa päivässä kunnon ateria. Ei tee jatkuva napostelu elimistölle eikä hampaillekaan hyvää.

Välipala = jatkuva napostelu?! Jos syön kotona aamupalan klo 5, niin aika heikko mun työteho on, jos lounasaika on klo 12. Syön töissä siis klo 9 rahkan, hedelmän tms. ja kupin kahvia. Millään mittapuulla ei ole jatkuvaa napostelua se, että pistää suuhunsa jotain noin 4 h välein.

On se noiden mukaan, jotka syö 2 kertaa päivässä.

Minusta kahvin jatkuva lipittäminen on myös napostelua. Ei sitä tarvitse juoda kokoajan. Hampaatkin kärsii.

Vierailija
87/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sappipotilas ja lääkärini mukaan mun pitää nimenomaan syödä muutaman tunnin välein, ei tietenkään mitään jättiaterioita.

Ihmiset on erilaisia.

Sä nyt et ole normaali, jos olet erityis dieetillä.

Vierailija
88/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö aamupalaa enkä lounasta. Ensimmäisen kerran nälkä on klo 14-16 välillä eli syön kun tulen töistä. Ja iltapalan vielö illalla. Jos syön kesken päivän meinaan nukahtaa ja työnteko takkuaa. Kannattaa kuunnella omaa kroppaa, se kertoo koska on nälkä. Ilman nälkää en syö turhaan.

eihän tällä tavalla lihoa millään

Vierailija
89/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kahvin jatkuva lipittäminen on myös napostelua. Ei sitä tarvitse juoda kokoajan. Hampaatkin kärsii.

Niin! Harva juo kahvinsa mustana. Erikoiskahveja lipitetään ja niistä saa kaloreita paljon. Mäkin laskisin tuon naposteluksi siksi.

Vierailija
90/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

napostelu on syömistä ei juomista

Vierailija
91/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen jotenkin sitä mieltä, että eikö ihmisen kannattaisi kuunnella omaa kehoaan näissä ruokailu-asioissa ja tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu."

Tämä sääntö koskee ainoastaan niitä, jotka syövä kerran pari päivässä. Jos tällä palstalla kertoo syövänsä usein pieniä annoksia, siitä saa haukut, solvaukset ja syytökset päällensä. 

Vierailija
92/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön klo 15-18 yhden ison aterian eli ns. OMAD-malli paastopäiviä lukuun ottamatta. Aamiainen on jo ajatuksena kummeksuttava. Miksi katkaisisin autofagiajakson? Kuka tahansa pystyy samaan, kunhan toki ensin rasva-adaptoi itsensä eikä sorru hiilihydraatteihin. Niillähän ihminen ei mitään tee.

Vierailija
93/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

napostelu on syömistä ei juomista

Minä juon kymmenen smoothieta päivässä. Ei lasketa naposteluksi. 

Vierailija
94/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva pienten annosten mässyttäminen on varma keino pitää verensokerin fluktuaatio käynnissä. Lopputulema on insuliiniresistanssi ja kakkostyypin diabetes. Nämä ovat valintoja.

Vierailija
95/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisessa kotimaassani Isossa-Britanniassa aikuiset ei syö välipaloja, eikä niitä pidetä erityisen terveellisinä. Snacks on vähän sellainen lapsuuteen ja lapsille kuuluva juttu. Sama juttu karkkien kanssa. Karkit ovat lasten juttu, esimerkiksi lauantaina voidaan lasten kanssa mennä karkkikauppaan ostoksille. Mutta eivät aikuiset itselleen mitään irtokarkkipussia osta, sitä pidettäisiin tosi outona. 

No ei Suomessakaan karkkia mielletä välipalaksi. Missään muualla kuin Briteissä en ole nähnyt aikuisten ihmisten syövän sipsejä lounaalla.

Siis ihan ruokalautasella ravintolassa sen ruoan lisukkeena sipsejä. Pikkulapsilla on koulueväänä pieni sipsipussi...

Suomessa irtokarkit ja sipsit on herkuttelua.

Anteeksi, mutta en ymmärrä tätä vastausta. Minä kerron, että toisessa kotimaassani aikuiset eivät juurikaan syö välipaloja, ne mielletään lasten jutuksi. Ja että karkin kanssa sama homma. 

Sinä vastaat, että englannissa syödään perunalastuja ruoan kanssa eikä Suomessakaan karkki ole välipala. 

OK, boomer. Mutta miten tämä liittyi viestiini?

Vierailija
96/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään heti aamusta voi syödä, kahvit ensin ja tunnin päästä aamupala. Piti opetella sekin, nyt syön 2h välein jotain. Aina ollut väärät ruokailu tottumukset, nyt on 2tyypin diabetes ja lääkitykset. Eli, opettele se aamupala ja 2-3h välein välipala: jugurttia tms.

Vierailija
97/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painonhallinnan ja myöskin painonpudotuksen tärkein tekijä on säännöllinen syöminen. Kyllä aina on aikuisillekin suositeltu 3-4 h ateriaväliä. Minäkin opettelin aamupalan syömisen ja nyt se on osa aamurutiineja kuten hampaiden harjauskin. Itse syön ainakin sen neljä kertaa päivässä, jopa viisi jos olen liikkunut paljon/käynyt salilla yms. päivän aikana. Painoa ei minun ole tarvinnut pudottaa mutta maltillisella tasolla se on aina pysynyt ja toivottavasti pysyy jatkossakin.

Tämä nyt on minun kokemukseni, mutta itse ainakin jaksan paremmin kun syön aamulla. Ja kun syöpi säännöllisesti, myös ne parjatut välipalat, niin ylilyöntejä annosten suhteen ei tule. Myöskin annoskoot pysyvät maltillisina eikä tee mieli mitään epäterveellistäkään. Omalla kohdallani tämä ainakin toimii.

Vierailija
98/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm jaaa.. itse asiassa hampaat kestävät hyvin sen viisi happohyökkäystä päivään, elikkä sen määrän, jonka ihmisen periaatteessa pitäisikin syödä päivän aikana. Eihän viiden aterian syöminen ole "jatkuvaa napostelua"? Riippuu syötkö siinä aterioiden välissä vielä jotain (yleensä epäterveellistä ja sokeripitoista).

Vierailija
99/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden, mustan kahvin, maustamattoman teen juominen, ehkä joku liki kaloriton limu tai mehu. Niitä en laske naposteluun. Kaikki muut juomat on napostelua. Yllä mainituista kaikki paitsi vesi lisäksi haitallista hampaille, jatkuva happohyökkäys.

Vierailija
100/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva pienten annosten mässyttäminen on varma keino pitää verensokerin fluktuaatio käynnissä. Lopputulema on insuliiniresistanssi ja kakkostyypin diabetes. Nämä ovat valintoja.

Analysoitko ulostamisesikin yhtä tarkkaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme