Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välipalat ja aamupala aikuisena, onko tarpeellista?

Vierailija
23.03.2022 |

Miten moni kokee, että ei tarvitse välipaloja? Entä syöttekö aamupalaa?

Olen jo vuosia syönyt niin, että päivän aikana tulee syötyä 2-3 ateriaa. Syön lounasta, päivällistä ja joskus jos tarvitsee, niin iltapalan. Aamupalaa ja välipaloja en syö ollenkaan. Olen virkeä, aktiivinen, en ahmi aterioilla ja olen kaikin puolin terve.

Omassa nuoruudessani vaan aina toitotettiin, että täytyy syödä 2-3h välein pieniä aterioita. Ja jotenkin sitä aamupalaa myös aina korostettiin, että miten se on päivän tärkein ateria. Jäänkö nyt jostain paitsi, tai pilaanko oman terveyteni kun en syö aamupalaa tai välipaloja? Olen jotenkin sitä mieltä, että eikö ihmisen kannattaisi kuunnella omaa kehoaan näissä ruokailu-asioissa ja tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Itselle tuntuisi jotenkin ihan turhalta syödä pari kertaa päivässä joku hedelmä, vihannes, jugurtti tai leipä. Saan kaiken tarvitsemani niistä muutamasta ateriasta jotka päivän aikana nautin.

Kommentit (300)

Vierailija
61/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvuikää lukuun ottamatta aina syönyt kolme kertaa päivässä: aamiaisen, lounaan ja iltaruoan. Välipaloja ja iltapaloja en syö ja hyvin olen silti pärjännyt. Ei ihminen ole mikään hevonen, jonka pitäisi syödä koko ajan jotain.

Vierailija
62/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kasvuikää lukuun ottamatta aina syönyt kolme kertaa päivässä: aamiaisen, lounaan ja iltaruoan. Välipaloja ja iltapaloja en syö ja hyvin olen silti pärjännyt. Ei ihminen ole mikään hevonen, jonka pitäisi syödä koko ajan jotain.

Useimmat meisät ovat hereillä noin 16 tuntia vuorokaudesta. Syömällä vaikka neljään otteeseen söisimme neljän tunnin välein. En ihan kutsuisi tuota koko ajan syömiseksi.

Olisin yllättynyt, jos et aidosti syö koskaan noiden kolmen aterian ulkopuolella mitään. Jätski kesäpäivänä, pähkinöitä baarissa, kahvin lisukkeena jotain jne.  

Ateriarytmiä enemmän kiinnottäisin huomiota mitä syö ja miten paljon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön koska muuten on nälkä.

no ei nälkä ole mitenkään pahaksi ihmiselle.

No on se jos oksettaa kun on niin nälkä.

Kai nyt aikuinen ihminen saa syödä sillon kun on nälkä.

Siitä nyt ei ole kysymys, saako - tottakai saat syödä niinkuin lystäät. Ihmettelen sitä kylläkin, että nälkä sekoitetaan usein mielitekoihin ja sitten vaan syödään koska pitää tyydyttää se olotila jota näläksi luullaan. Usein saattaa olla se nälän tunne ihan vaan jano, johon riittäisi lasi vettä.  

Kai mä jo tässä iässä erotan mikä on nälkä ja mikä mieliteko.

Huomasitko, että kirjoitin passiivissa enkä ollenkaan tarkoittanut sinua. 

Vierailija
64/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä syön koska muuten on nälkä.

no ei nälkä ole mitenkään pahaksi ihmiselle.

No on se jos oksettaa kun on niin nälkä.

Kai nyt aikuinen ihminen saa syödä sillon kun on nälkä.

Siitä nyt ei ole kysymys, saako - tottakai saat syödä niinkuin lystäät. Ihmettelen sitä kylläkin, että nälkä sekoitetaan usein mielitekoihin ja sitten vaan syödään koska pitää tyydyttää se olotila jota näläksi luullaan. Usein saattaa olla se nälän tunne ihan vaan jano, johon riittäisi lasi vettä.  

Kai mä jo tässä iässä erotan mikä on nälkä ja mikä mieliteko.

Huomasitko, että kirjoitin passiivissa enkä ollenkaan tarkoittanut sinua. 

Miksi sitten kommentoit just mun kirjoitusta.

Vierailija
65/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useimmat meisät ovat hereillä noin 16 tuntia vuorokaudesta. Syömällä vaikka neljään otteeseen söisimme neljän tunnin välein. En ihan kutsuisi tuota koko ajan syömiseksi.

Olisin yllättynyt, jos et aidosti syö koskaan noiden kolmen aterian ulkopuolella mitään. Jätski kesäpäivänä, pähkinöitä baarissa, kahvin lisukkeena jotain jne.  

Ateriarytmiä enemmän kiinnottäisin huomiota mitä syö ja miten paljon. 

Kaikki ei vain tajua, että sen jäätelön voi syödä myös aterian yhteydessä.  Mitä tarkoitat kahvin "lisukkeena"? Mun lisuke on kerma/voi ja se on jo ateria, ei aterian ulkopuolinen. Jos juon kahvin aterioiden ulkopuolella, juon sen ilman mitään lisukkeita. Pähkinöitä en syö lainkaan.

Vierailija
66/300 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kertas päivässä syön ja sillä mennään.

Vierailija
67/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

työkaveri on näitä  syö vain 3 ateriaa mutta oikeasti juo kahvia ja napsii "maistiaisia"

Vierailija
68/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aamiaiseksi pari palaa leipää(juustolla ja kurkulla)

Lounaan noin klo 14.

Välipaloja en ollenkaan.

Vierailija
69/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole aikaa arkisin syödä kunnon aamiaista, eikä ruokahaluakaan. En ole koskaan pystynyt syömään raskasta aamiaista. Päivä käynnistyy kahvilla suolakeksillä/riisikakulla. Töissä syön ekalla tauolla leivän ja rahkan. Sitten syön lounaan ja kevyen illallisen. Iltapäivätauolla hedelmiä.

Vierailija
70/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole aikaa arkisin syödä kunnon aamiaista, eikä ruokahaluakaan. En ole koskaan pystynyt syömään raskasta aamiaista. Päivä käynnistyy kahvilla suolakeksillä/riisikakulla. Töissä syön ekalla tauolla leivän ja rahkan. Sitten syön lounaan ja kevyen illallisen. Iltapäivätauolla hedelmiä.

Niin, että päivä koostuu välipaloista.

Vierailija
71/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta kuunnella omaa kroppaa, tiedät kyllä, mikä sulle sopii.

Minä tarvitsen aivan ehdottomasti aamiaisen ja välipalan tai kaksi. Syön 5-6 kertaa päivässä ja harvempi rytmi ei mulle sovi. Mutta sitten taas mun mies pärjää ihan hyvin 2-3 aterialla päivässä.

Vierailija
72/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en syö aamupalaa ja välipaloja, mutta ne jotka syövät, saavat jatkaa syömistä ihan minun puolestani. En viitsi miettiä asiaa sen enempää.

Tottakai saavat syödä. Ei ollut ollenkaan tarkoitukseni sanoa, etteikö joku niitä saisi syödä. Mietin vain omaa ruokailuani, että voisiko olla jokin hyöty mistä jään paitsi, kun en syö esim. välipaloja. Että onko oma tapani syödä aivan yhtä "hyvä" kuin sellainen yleisesti suositeltu välipala/aamupala -rytmi.

-ap

Mikä sun tarkoitus oli tällä avauksella?

Jos sulla itsellä toimii hyvin oma ateriarytmisi

ja tunnet että olet virkeä ja pirteä ja terve, niin sehän on hyvä?

Vai oliko kuitenkin taas vähän ajatuksena tölväistä lihavia ja "väärin" syöviä ja aloittaa tuhannes l*skikeskustelu?

No, mä syön kyllä aamupalan. Se on mulle ihan ehdoton. Muista aterioista ei niin väliä. Välipaloja en syö.

Muiden ihmisten tarpeet on ihan yksilöllisiä.

Vierailija
73/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän kysymykseen on mahdoton vastata, koska jokainen ihminen on yksilö ja jokaisen ihmisen elämä on erilainen. Vastaus riippuu niin monesta asiasta, kuten aktiivisuudesta, metaboliikasta, alttiudesta verensokerin heittelyille, elämäntavoista, ruokavaliosta, painosta jne...

Virallistieteellisiä selityksiä/teorioita soveltavat ne, jotka eivät ole halukkaita tai eivät kerkeä kuuntelemaan omaa kehoaan ja mitä se kaipaa milloinkin. Eli heitä varten on lautasmallit ja muut yleispätevät neuvot koskien ruokailemista.

Kuten vastauksestani saattaa pystyä päättelemään, en syö lautasmallin mukaan vaan olen itse muokannut oman ruokavalioni.

Vierailija
74/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa kotimaassani Isossa-Britanniassa aikuiset ei syö välipaloja, eikä niitä pidetä erityisen terveellisinä. Snacks on vähän sellainen lapsuuteen ja lapsille kuuluva juttu. Sama juttu karkkien kanssa. Karkit ovat lasten juttu, esimerkiksi lauantaina voidaan lasten kanssa mennä karkkikauppaan ostoksille. Mutta eivät aikuiset itselleen mitään irtokarkkipussia osta, sitä pidettäisiin tosi outona. 

Vierailija
75/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarpeellista...aikuinen ihminen ei tarvise ruokaa jatkuvalla tahdilla.

Näkee sen jo katukuvasta että suurin osa ihmisistä syö väärin..vaikka on kaikenlaista neuvoa syömisestä.

Vierailija
76/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en syö aamupalaa ja välipaloja, mutta ne jotka syövät, saavat jatkaa syömistä ihan minun puolestani. En viitsi miettiä asiaa sen enempää.

Tottakai saavat syödä. Ei ollut ollenkaan tarkoitukseni sanoa, etteikö joku niitä saisi syödä. Mietin vain omaa ruokailuani, että voisiko olla jokin hyöty mistä jään paitsi, kun en syö esim. välipaloja. Että onko oma tapani syödä aivan yhtä "hyvä" kuin sellainen yleisesti suositeltu välipala/aamupala -rytmi.

-ap

Et jää mistään paitsi, jos et syö aamupalaa ja välipaloja. Sun tapasi on jopa terveempi kuin tuo suositeltu napostelusyöminen. Jatka ihmeessä syömistäsi siten kuin itselläsi parhaalta tuntuu.

Lause: "Aamiainen on päivän tärkein ateria" on alunperin murotehtaan mainoslause eikä sillä ole totuuden kanssa mitään tekemistä.

Tuo "aamiainen on päivän tärkein ateria"- ajatus on kyllä alunperin peräisin entisaikain maataloudesta, jossa on tehty raskasta fyysistä työtä koko päivän. Ei käy laatuun, että työmiehet ja -naiset kuukahtaa kesken kaiken nälkään.

Itse syön aamiaisen, lounaan ja päivällisen ja riippuen aikatauluista, iltapalalla pienen välipalan, jos aterioiden väli venyy liian pitkäksi.

Vierailija
77/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisessa kotimaassani Isossa-Britanniassa aikuiset ei syö välipaloja, eikä niitä pidetä erityisen terveellisinä. Snacks on vähän sellainen lapsuuteen ja lapsille kuuluva juttu. Sama juttu karkkien kanssa. Karkit ovat lasten juttu, esimerkiksi lauantaina voidaan lasten kanssa mennä karkkikauppaan ostoksille. Mutta eivät aikuiset itselleen mitään irtokarkkipussia osta, sitä pidettäisiin tosi outona. 

No ei Suomessakaan karkkia mielletä välipalaksi. Missään muualla kuin Briteissä en ole nähnyt aikuisten ihmisten syövän sipsejä lounaalla.

Siis ihan ruokalautasella ravintolassa sen ruoan lisukkeena sipsejä. Pikkulapsilla on koulueväänä pieni sipsipussi...

Suomessa irtokarkit ja sipsit on herkuttelua.

Vierailija
78/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei Suomessakaan karkkia mielletä välipalaksi. Missään muualla kuin Briteissä en ole nähnyt aikuisten ihmisten syövän sipsejä lounaalla.

Siis ihan ruokalautasella ravintolassa sen ruoan lisukkeena sipsejä. Pikkulapsilla on koulueväänä pieni sipsipussi...

Suomessa irtokarkit ja sipsit on herkuttelua.

Ja tarkoitan tässä siis sipsit =perunalastut.

Vierailija
79/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi syödä niinkuin itse parhaakseen näkee. Kaikki tavat on ok.

Vierailija
80/300 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön vaan aamiaisen, välipalan ja illallisen. Yleensä skippaan lounaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan