Välipalat ja aamupala aikuisena, onko tarpeellista?
Miten moni kokee, että ei tarvitse välipaloja? Entä syöttekö aamupalaa?
Olen jo vuosia syönyt niin, että päivän aikana tulee syötyä 2-3 ateriaa. Syön lounasta, päivällistä ja joskus jos tarvitsee, niin iltapalan. Aamupalaa ja välipaloja en syö ollenkaan. Olen virkeä, aktiivinen, en ahmi aterioilla ja olen kaikin puolin terve.
Omassa nuoruudessani vaan aina toitotettiin, että täytyy syödä 2-3h välein pieniä aterioita. Ja jotenkin sitä aamupalaa myös aina korostettiin, että miten se on päivän tärkein ateria. Jäänkö nyt jostain paitsi, tai pilaanko oman terveyteni kun en syö aamupalaa tai välipaloja? Olen jotenkin sitä mieltä, että eikö ihmisen kannattaisi kuunnella omaa kehoaan näissä ruokailu-asioissa ja tehdä niin kuin itsestä parhaalta tuntuu. Itselle tuntuisi jotenkin ihan turhalta syödä pari kertaa päivässä joku hedelmä, vihannes, jugurtti tai leipä. Saan kaiken tarvitsemani niistä muutamasta ateriasta jotka päivän aikana nautin.
Kommentit (300)
Vierailija kirjoitti:
Aamupala on hyvä syödä, ettei mene illalla syömiset överiksi. Nuo välipalat on tarkoitettu sitä varten, jos saattuu olemaan sellainen ihminen että verensokeri helposti heittelehtii ja ehtii tulla huonoa oloa/nälkää/muuten väsyy. Välipalaksi riittää vaikka omena tai porkkana ruokailujen välillä ja juotavaa. Ei sen kummempaa. Ei sen tarvitse olla mikään "ateria."
Se verensokerin heittelehtiminen johtuu syödystä ruuasta, ei ihmisestä itsestään.
En syö aamupalaa, syön myöhäisen melko isohkon lounaan vasta klo 14.00. Ei ole aamuisin nälkä, joten en syö aamulla. Toinen päivän ateria noin klo 19.00-20.00. Välipaloja en oikeastaan syö, tosin välillä banaanin tai jogurttia. Kaksi isompaa ateriaa päivässä sopii minulle hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en syö aamupalaa ja välipaloja, mutta ne jotka syövät, saavat jatkaa syömistä ihan minun puolestani. En viitsi miettiä asiaa sen enempää.
Tottakai saavat syödä. Ei ollut ollenkaan tarkoitukseni sanoa, etteikö joku niitä saisi syödä. Mietin vain omaa ruokailuani, että voisiko olla jokin hyöty mistä jään paitsi, kun en syö esim. välipaloja. Että onko oma tapani syödä aivan yhtä "hyvä" kuin sellainen yleisesti suositeltu välipala/aamupala -rytmi.
-ap
Täytän kesällä 72 v. enkä ole eläissäni syönyt aamupaloja ja välipaloja. Olen terve ja virkeä maaseudulla asuva, paino pysynyt koko aikuisiän suunnilleen samanlaisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman aamupalaa en liikkeelle lähde.
Sitten tulee lounas, välipala (reilu, enemmän kuin hedelmä) ja iltapala. Tai työvuorosta riippuen järjestys aamiaisen jälkeen saattaa olla Välipala (sama reilu), Päivällinen ja iltapala.
Välipaloja en syö paitsi jos sattuu jotain houkuttekevaa olevan tarjolla. En ole sen suhteen tiukkapipoinen. Olen normaalivartaloinen, liikkuva hlö ja fyysinen työOnpas ristiriitainen viesti.
Jep, perus AaVee-settiä :D. Tästä on ennenkin keskusteltu täällä, ja paljon näkee viestejä tyyliin "En todellakaan syö välipaloja, syön aamiaisen, aamukahvilla keksin, lounaan, iltapäivällä leivän päällisineen, illallisen, ja illalla vielä rahkaa ja banaania - mutta välipaloille minulla ei ole mitään tarvetta!". Ooookke...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön koska muuten on nälkä.
no ei nälkä ole mitenkään pahaksi ihmiselle.
No on se jos oksettaa kun on niin nälkä.
Kai nyt aikuinen ihminen saa syödä sillon kun on nälkä.
Siitä nyt ei ole kysymys, saako - tottakai saat syödä niinkuin lystäät. Ihmettelen sitä kylläkin, että nälkä sekoitetaan usein mielitekoihin ja sitten vaan syödään koska pitää tyydyttää se olotila jota näläksi luullaan. Usein saattaa olla se nälän tunne ihan vaan jano, johon riittäisi lasi vettä.
Vierailija kirjoitti:
En syö aamupalaa, syön myöhäisen melko isohkon lounaan vasta klo 14.00. Ei ole aamuisin nälkä, joten en syö aamulla. Toinen päivän ateria noin klo 19.00-20.00. Välipaloja en oikeastaan syö, tosin välillä banaanin tai jogurttia. Kaksi isompaa ateriaa päivässä sopii minulle hyvin.
Mitä välipala sitten on, jos banaani tai jugurtti ei ole välipala? Täällä oli toinenkin, joka vänkää, että kahvi ja hedelmä ei ole välipala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman aamupalaa en liikkeelle lähde.
Sitten tulee lounas, välipala (reilu, enemmän kuin hedelmä) ja iltapala. Tai työvuorosta riippuen järjestys aamiaisen jälkeen saattaa olla Välipala (sama reilu), Päivällinen ja iltapala.
Välipaloja en syö paitsi jos sattuu jotain houkuttekevaa olevan tarjolla. En ole sen suhteen tiukkapipoinen. Olen normaalivartaloinen, liikkuva hlö ja fyysinen työOnpas ristiriitainen viesti.
Jep, perus AaVee-settiä :D. Tästä on ennenkin keskusteltu täällä, ja paljon näkee viestejä tyyliin "En todellakaan syö välipaloja, syön aamiaisen, aamukahvilla keksin, lounaan, iltapäivällä leivän päällisineen, illallisen, ja illalla vielä rahkaa ja banaania - mutta välipaloille minulla ei ole mitään tarvetta!". Ooookke...
Osa tuntuu rinnastavan, että välipala on vain eri nimitys aterialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön koska muuten on nälkä.
no ei nälkä ole mitenkään pahaksi ihmiselle.
No on se jos oksettaa kun on niin nälkä.
Kai nyt aikuinen ihminen saa syödä sillon kun on nälkä.Siitä nyt ei ole kysymys, saako - tottakai saat syödä niinkuin lystäät. Ihmettelen sitä kylläkin, että nälkä sekoitetaan usein mielitekoihin ja sitten vaan syödään koska pitää tyydyttää se olotila jota näläksi luullaan. Usein saattaa olla se nälän tunne ihan vaan jano, johon riittäisi lasi vettä.
Kai mä jo tässä iässä erotan mikä on nälkä ja mikä mieliteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä välipala sitten on, jos banaani tai jugurtti ei ole välipala? Täällä oli toinenkin, joka vänkää, että kahvi ja hedelmä ei ole välipala.
Banaani ja jogurtti ovat välipaloja, niin kuin kyseisessä viestissä sanoinkin, huomaa painotus sanassa _tosin_; ”Välipaloja en oikeastaan syö, tosin välillä banaanin tai jogurttia.”
Minä syön myös aamupalan ja välipalan. Töissä tulee touhotettua kokoajan ja kaipaa polttoainetta. Olis pitkäväli syödä vasta lounas ja työskennellä sinne 17 asti mitään syömättä ennenkuin kotona.
Välillä kyllä ihmetyttää ihmisten luetun ymmärtäminen…
Syön aamu- ja iltapalan ja yhden lämpimän ruuan. Jos olen lähdössä jonnekin, niin syön aamupalan ennen sitä, jos olen vain kotona niin saatan syödä sen vasta useita tunteja heräämisen jälkeen.
Linkatkaa nyt oikeasti joku luotettava sivusto, jossa kerrottaisiin tästä aineenvaihduntahommasta. Eli, että pitääkseen sen toiminnassa pitäisi muka syödä parin tunnin välein jotain. Onko ihmisen elimistö muuttunut niin paljon vuosituhanten aikana? Ei kai alkuihmisetkään jatkuvasti napostelleet.
Vierailija kirjoitti:
Linkatkaa nyt oikeasti joku luotettava sivusto, jossa kerrottaisiin tästä aineenvaihduntahommasta. Eli, että pitääkseen sen toiminnassa pitäisi muka syödä parin tunnin välein jotain. Onko ihmisen elimistö muuttunut niin paljon vuosituhanten aikana? Ei kai alkuihmisetkään jatkuvasti napostelleet.
Aiemmin ihmisillä ei ollut ruokaa siinä määrin saatavilla kuin mitä nykyään on. Olen ymmärtänyt välipalan idean olevan, ettei ruokapöytään mentäisi kauhean nälkäisenä. Kauhean nälkäisenä syöt helpommin liikaa eli harvemmin syömällä päivittäiset kalorisit olisivat suuremmat kuin välipaloja hyödynnettäessä. Toki välipala ei saa olla mikään ateria itsessään.
3 ateriaa ja 1-2 välipalaa tarvittaessa tuskin on jatkuvaa napostelua, vai? Aamiainen 07:00, lounas 11:00, ehkä välipala iltapäivällä, illallinen 18:00 ja ehkä iltapala 21:00. Riippuen mitä teet työksesi ja mitä harrastat, niin nuo välipalat on juuri ne tarvittaessa syötävät. Ellet tarvitse, et syö niitä.
En ole koskaan syönyt aamiaista, paitsi poikkeustapauksissa, esim. matkoilla tai reissuun lähtiessä. Syön ensimmäisen kerran vasta lounaalla. Toisen lämpimän aterian syön alkuillasta. Pari välipalaa ja iltapala kuuluu myös normaaliin päivään.
Olen aina ollut terve ja normaalipainoinen/hoikka, ja syön kehon tuntemusten mukaan. Syön aina vatsan sopivasti täyteen, enkä välttele esim. hiilihydraatteja. Välipaloja syön koska olen päivällä ja iltapäivällä nälkäinen. Minulla kai on nopea aineenvaihdunta, koska pystyn syömään todella paljon enemmän kuin useimmat kaverini. Minä en liho ja he kamppailevat koko ajan painonsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en syö aamupalaa ja välipaloja, mutta ne jotka syövät, saavat jatkaa syömistä ihan minun puolestani. En viitsi miettiä asiaa sen enempää.
Tottakai saavat syödä. Ei ollut ollenkaan tarkoitukseni sanoa, etteikö joku niitä saisi syödä. Mietin vain omaa ruokailuani, että voisiko olla jokin hyöty mistä jään paitsi, kun en syö esim. välipaloja. Että onko oma tapani syödä aivan yhtä "hyvä" kuin sellainen yleisesti suositeltu välipala/aamupala -rytmi.
-ap
Mulla on normaaleina työpäivinä harvempi ruokarytmi. Teen istumatyötä, joten minun tarvitsee liikkua sen lisäksi vapaa-ajalla.
Ihan hyvin olen pärjännyt. Nälkä ja jaksaminen ohjaa annoskokoja ja nälkää. Olen siten pysynyt aikuisikäni hoikkana.
Normaalisti: aamupala (aika vajaa), lounas ja illalla syön lämpimän ilta ruuan. Ei muita välipaloja.
Treenipäivä, riippuen toki liikunko aamulla vai illalla niin syön joko toisen aamiaisen treenin jälkeen tai sitten välipalan ennen treeniä.
Aamupala on mulle se päivän tärkein. Syön paljon ja pitkään. Jos pysyn kotona, siitä muutaman tunnin päästä syön jonkun hedelmän. Päivällä juon kahvit ja syön jotain sen kahvin kanssa. Sitten taas joko hedelmä tai porkkanaa tai jotain muuta pientä. Illallinen keski-eurooppalaiseen tyyliin aika myöhään. Ennen nukkumaanmenoa kuppi teetä.
Jos töissä, korvaan päiväkahvit ja pienet välipalat kunnon lounaalla.
En syö aamupalaa, mutta syön välipalaa lounaan ja ilta-aterian välissä. Lounasta syön siis noin klo 11-12. Töiden jälkeen menen salille kolmena päivänä viikossa ja en tosiaankaan jaksaisin treenata, jos en söisi lounaan ja ilta-aterian välillä mitään. Minulla on ihan kunnolla nälkä siinä vaiheessa, kun töistä lähden ja kotiin tultua otan välipalaa. Sitten lähden salille ja treenaan noin klo 17-18 ja sen jälkeen syön ilta-aterian. Usein tulee sitten syötyä iltapala yhdeksän ja kymmenen välillä, usein se on jogurttia&marjoja/hedelmä ja teetä. Meillä on töissä hedelmiä tarjolla ja saatan kello kahden kahvitauolla syödä omenan tai mandariinin, silloin ei ole kotiin tullessa ihan niin sudennälkä, mutta nälkä nyt kumminkin.
Minulla on siis päivän aikana nälkä ennen lounasta ja töiden jälkeen. Salin jälkeen on toki nälkä kanssa, mutta ei sellainen vatsa kurnii-nälkä, kun treeniendorfiinit tekee mulla sen, että nälkä ei tunnu niin pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala on mulle se päivän tärkein. Syön paljon ja pitkään. Jos pysyn kotona, siitä muutaman tunnin päästä syön jonkun hedelmän. Päivällä juon kahvit ja syön jotain sen kahvin kanssa. Sitten taas joko hedelmä tai porkkanaa tai jotain muuta pientä. Illallinen keski-eurooppalaiseen tyyliin aika myöhään. Ennen nukkumaanmenoa kuppi teetä.
Jos töissä, korvaan päiväkahvit ja pienet välipalat kunnon lounaalla.
Suu käy pitkin päivää syöden "jotain pientä"
Riippuu aikuisesta, päivästä ja nälästä. Kyllä minun on edelleen nälkä aamuisin vaikka yli 18v olen. Joten syön aamupalan. Yleensä syön n. Kolme ateriaa päivässä ja sit ehkä yksi välipala toisinaan.