Mistä saan lapselleni terapiaa? Apua, olen epätoivoinen :(
Tutut varmaan tunnistavat, terveisiä heille, tein aiemmin aiheesta facebook-päivityksen.
Lapseni sai alunperin lähetteen toimintaterapia-arvioon neuvolasta, visuaalisen hahmottamisen ja käsi-silmäyhteistyötaitojen vaikeuksien vuoksi 6-vuotiaana. Hän on aina ollut "omanlaisensa", en ole ajatellut että ongelmat olisivat jotenkin hoidettavissa, niin tyhmältä kuin se kuulostaakin. Arviossa todettiin vaikeuksia monella osa-alueella ja suoraan lähete 30 kerran toimintaterapiaan. Ihana juttu, sillä hänellä on todella ollut isoja vaikeuksia arjessa, nyt kun jälkikäteen mietin asiaa. Niistä vaikeuksista tulisi pitkä lista :/ mutta hän kävi terapiassa 23 kertaa, joista kaksi oli keskustelupalavereja kanssani, toisessa oli mukana myös eskariopettaja.
Toimintaterapia auttoi selvästi tietyillä osa-alueilla, mutta keskeytyi muuttoon. Toimintaterapeutti suositteli vahvasti, että käydään täällä vähintään puuttuvat käynnit ja arvioidaan sitten jatko. Lisäksi käynti fysioterapeutilla. Uudella paikkakunnalla lapsi meni ekaluokalle, olikin melkoinen yllätys: täällä lapset saavat maksimissaan 15 käyntiä, jotka meillä jo toteutettu, jatkossa siis kuntoutus menee ihan kouluyhteisössä ja harrastuksissa!
Listaan tähän nyt 7-vuotiaan poikani ongelmia, lyhyesti:
-Heikko itsetunto, vaikeus aloittaa uusia asioita, lyhyt pinna epäonnistumisen sattuessa
-Voimankäytön ongelmat - suuttuessaan saattaa lyödä todella kovaa, vaikka tarkoitus ei olekaan tämä (ei ole luonteeltaan sinänsä väkivaltainen esim. kavereitaan kohtaan, onneksi)
-Vaikeus avata purkkeja, pusseja, lukkoja, pulloja - hienomotorisia juttuja siis. Ei hahmota miten sen kuuluisi mennä. Ei saa auki margariinirasiaa, jota ei ole ennen avattu, esimerkiksi. Ei pysty leikkaamaan kunnolla saksilla, veitsellä. Pikkujuttuja.. mutta arjessa tarpeellisia.
-Kehonhallinta ja hahmottaminen; ei kykene pyyhkimään pyllyään, pesemään hampaitaan, leikkaamaan omia kynsiään jne.
-Liikkuu koko ajan, hakee tuntoaistimuksia, puree peittoja, paitoja..
-Tasapaino iso ongelma. Voi pudota tuolilta istuessaan. Ei hyvä. Tipahti kerran saunan lauteilta, ulkosaunassa, sai kuumasta vedestä palovammoja, onneksi vain 1. asteen..
--Välillä sylkivuotoa
-Pukemisessa ongelmia, mm. tietynlaiset vaatteet eivät käy
-Nukahtaminen hankalaa, kun pelottaa, tämä onneksi pian helpottaa
-Ei tunne kunnolla kuumaa, kylmää (voi mennä pakkasella ulos t-paidassa ja pikkuhousuissa, ellei vahdi)
Lista olisi siis ihan loputon. Ei ole pelkästään ongelmainen lapsi, todella fiksu on ja sympaattinen poika, osaa hienosti lukea, kirjoittaa (joskin tuskastuu välillä, kun hahmottaminen on hankalaa), matemaattisia vahvuuksia löytyy, tykkää ulkoilla ja pyöräillä, rakentelee välillä legoilla, on kavereita.
Ahdistaa, kun en tiedä mitä kautta saisin hänelle apua. Kotona voi treenata ja jumpata, mutta en ole ammattilainen. Mielestäni näihin ongelmiin tarvittaisiin vielä toimintaterapiaa, ehdottomasti. Mutta mitä kautta? :( Maksaisin sen itse, jos vain kykenisin, mutta on älyttömän kallista.
Mielipiteitä, vinkkejä? Ollaan saatu kotiohjeita toimintaterapeutilta. Sensorisen integraation ongelmia, mutta ei ns. diagnoosia.
Kommentit (41)
Me saatiin lähes vastaavassa tilanteessa kunnalliselta puolelta terapiat kun menimme ensin hakemaan yksityiseltä erikoislääkäriltä lähetteen.
hei, tuli mieleen että saattaa olla asperger-lapsi. meillä kanssa vähän samantyyppisiä ongelmia 7vuotiaalla.
Palaan tähän myöhemmin, mutta kiitän avuliaista ja ystävällisistä vastauksista. Adhd-piirteitä ei ole, enemmän nämä si-ongelmat taitavat kuulua autismin puolelle, lievänä. ap
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:22"]Palaan tähän myöhemmin, mutta kiitän avuliaista ja ystävällisistä vastauksista. Adhd-piirteitä ei ole, enemmän nämä si-ongelmat taitavat kuulua autismin puolelle, lievänä. ap
[/quote]
Ap.oletko ottanut selville mitä lapsen sairaushoitokuluvak.korvaisi?
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:05"]
Oho! Aika paljon ongelmia! Miten on käynyt niin, että noi on bongattu vasta 6 vuotiaana...?
[/quote]
En todellakaan osaa sanoa. Aina olen neuvolassa sanonut, että häikkää on, mutta se on kuitattu "ohimenevänä".
[/quote]
Eikö tarhassa huomattu?
Hei,
ensinkin, jaksamista. Toiseksi - älä laita tuollaista lapsestasi faceen. Hänellä on oikeus yksityisyyteen. Hän ei välttämättä isompana halua, että jokainen tietää hänen diagnooseistaan tai ongelmistaan. Hyvä kirjoitus: http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1440490803488.html
Ja asiaan. Vie lapsesi lääkärin arvioitavaksi. Mutuna moni sanoisi autismin kirjoon kuuluviksi. Mutta hae oikea dignoosi ja sitä kautta oikea hoito. Voimia.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 11:47"]
No ei tämä nyt mikään salaisuus ole, kyllä ne mahdolliset tutut tietävät jo ennalta :) Ja liekö tuo jotenkin häpeä? Saako yksityiseltä jotenkin paremmin lähetteen terapiaan? ap
[/quote]
Ei ole salaisuus sinulle. Olen yläkouluikäisen asperger -pojan äitipuoli. Hän ei halua missään nimessä kenenkään tietävän ongemistaan. Lähipiiri tietenkin tietää, mutta somen kautta asian tulevat tietämään ihan kaikki. Jokaiset nykyiset ja tulevat luokkakaverit yms. Ja asia jää elämään siihen saakka kun hän on sen ikäinen, että itse ymmärtää. Poista kaikki lapsesi terveystiedot somesta.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:00"]
Kukaan ei ole puhunut, että voitaisiin hakea Kelan vammaistukea :( Aivan kamalaa ajatella, että lapsi joutuu tällaiseen tilanteeseen, ettei tosiaan rahan vuoksi saa tarvitsemaansa tukea. Tuo yksityinen toimintaterapia voi maksaa 150e/käynti. Kerran viikossa se tarkoittaisi 600e/kk + matkat. Ja lausunto kuitenkin on, että sitä tarvitsisi.
Olen lukenut paljon yksityiskohtaisempiakin juttuja täällä, enkä usko että lapsi tulee 10v. kuluttua lukemaan vauva-palstaa.
ap
[/quote] siis siis,, nyt ap haukut väärää puuta kun itse et ole jo aikaisemmin puuttunut lapsesi asioihin.. onko hän ollut päiväkodissa tms? Vai kotihoidossa ainoastaan? Miten neuvola ei ole kiinittänyt näihin mukamas mitää huomiota? Missäpäin suomen maata asutte?
Itse asun vantaalla ja lapsellani on kielellinen eritiysvaikeus joka johtuu fyysisistä heikoista ominaisuuksista. Täällä tartuttiin heti toimeen kun lapsi täytti kolme, arviointiin päästiin audiofoniatriselle osastolle meilahden sairaalaan kahdeksi viikoksi jossa tehtiin todella kattavat testit, sen jälkeen hakemuksia kelaan, niin korotettua vammaistukea, kuin puhe-toiminta-ja nyt viellä fysioterapiaakin ja vielä hakemus soetumisvalmennuskurssille.. tämä kaikki on vantaalle ilmaista,koskakela maksaa! Joten ei rasita kaupunkia.. terapeutit kävi jopa päiväkodissa/koulussa/kotona , ettei meidän vanhempien tarvitse raskaan työnpäivän jälkeen kuljettaa!
Ja onneksi kaupunki huomasi tämän kun isoveljen kohdalla ei ollut vielä näin kattavaa toimintaa viisi vuotta aiemmin..
Ja valitettavasti itse pitää myös vaatia hoitoa ja opastusta, eihän kelakaan nyt tietentahtoen mitään halua kansalaisilleen ilmaiseksi tarjota.. olen läheltä seurannut kuinka täti on oman vaikeasti vammaisen lapsensa asioita joutunut jopa laissa määrättyjä niin ministeriötä astihakemaan koska kela on ne heiltä evänneet, raskasta on.. vaikkei se olekkaan kelan työntekijän palkka pussista pois!
Oma lapseni pääsi sairaalaan tutkimuksiiin puheterapeutin arvioinnin jälkeen. Hän ohjasi meidät neuvolalääkärille. Neuvolalääkärillä oli puheterapeutin ja päiväkodin lausunnot lapsen ongelmista. Kävimme neuvolalääkärillä joka kirjoitti lähetteen lasten neurologille. Lääkäriltä saimme lausunnon jossa suositeltiin puheterapiaa. Sitten laput kelaan ja hakemukset vammaistuesta ja terapiasta vetämään.
Mielestäni ainaki alimman vammaistuen kriteerit täyttyvät lapsesi tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:22"]Palaan tähän myöhemmin, mutta kiitän avuliaista ja ystävällisistä vastauksista. Adhd-piirteitä ei ole, enemmän nämä si-ongelmat taitavat kuulua autismin puolelle, lievänä. ap [/quote] Ap.oletko ottanut selville mitä lapsen sairaushoitokuluvak.korvaisi?
[/quote]
Ja kaikillahan on sairauskuluvakuutus, not.
"
Joka kolmannella suomalaislapsella on sairauskuluvakuutus
"
http://www.hs.fi/kotimaa/a1305558964316
Melko kuplassa elät jos pidät itsestäänselvyytenä moista.
Ensin otat yhteyttä kouluterkkaan ja pyydät varaamaan ajan koululääkärille. Sitten menette sinne koululääkärille ja kerrot mikä ongelma on. Koululääkäri laittaa lähetteen sairaalaan, todennäköisesti neurologiselle. Meillä ainakin asia meni näin. Siellä sitten oli lääkäriä, toimintaterapeuttia, puheterapeuttia ja varmaan jotain muutakin, en enää muista. Itse pääsin vielä juttelemaan sairaalan sosiaalityöntekijän kanssa kaikistä Kelan mahdollisista tuista ja muista.
Ei kykene pesemään hampaitaan eikä leikkaamaan kynsiään? Kuka 7-vuotias leikkaa itse kyntensä,kyllä se on vanhemman tehtävä? Ei kukaan tuon ikäinen osaa myöskään itse pestä hampaitaan riittävän hyvin, vaan tarvitsee aikuisen apua, kysy vaikka hammaslääkäriltä. Jos ongelmat on tarpeeksi vakavia, kyllä julkiselta puolelta saa lähetteen tutkimukseen, mutta jos kyse on vanhemman ylimitoitetuista odotuksista lapsen suhteen enemmänkin kuin kehittymätrömyydestä, silloin voi olla vaikeampaa päästä kalliisiin tutkimuksiin, kun niihin ei välttämättä ole aihettakaan.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 11:51"]
Yksityisellä ei tarvita lähetteitä, toope. Pojastasi on varmaan isona kiva lukea mammojen keskustelua diagnooseistaan ja kuulla naapureiden kyselyä niistä. Mieti vähän.
[/quote]
Tällaisen keskustelun voi varmasti pyytää jossain vaiheessa poistamaan, kunhan asiaa on käsitelty. Ihmettelen aina, miksi jonkin asiallisen asian kyselijälle pitää vastata niin kovin epäystävällisesti, kun samalla tai vähemmällä vaivalla voisi olla ystävällinen. Mietipä sitä. - ei ap
"Ei osaa avata ennen avaamatonta margariinipurkkia". Ei välttämättä moni muukaan 7-vuotias osaa kattoa, mistä kohtaa se pitää avata. Mä en näe ap:n listassa mitään varmaa merkkiä mistään neurologisesta häiriöstä, mutta merkkejä liikaa 7-vuotiaalta odottavasta äidistä kylläkin. Jos antasit vaan lapsesi kehittyä rauhassa.
perheneuvolaan yhteys. Siellä on tarvitsemasi apu, josta saat neuvot ja lähetteen terapiaan. Sieltä hoituu kaikki, lausunnot myös.
ap mikset vastaa? mm. miksei neuvola ole asiaan tarttunut aikaisemmin?
Sanon samaa kuin muut. Koita saada koululääkärin kautta lähete tarkempiin tutkimuksiin, ainakin toimintaterapeutin kontrollitutkimus olisi paikallaan, usein myös samalla psykologin ja puheterapeutin (johtuuko tuo sylkivuoto esim. suun motoriikan pulmusta?) tutkimuksia saatetaan tehdä. Pyytäkää palaute opettajalta, myös vanhemmat tt- ja muut lausunnot mukaan. Kuulostaa siltä, että ainakin Kelan alempaan tukeen voisitte olla oikeutettuja ja kuten keskustelussa jo aiemmin todettiinkin, ei ensi vuoden vaihteen jälkeen Kela vaadi enää korotettua vammaistukea kustantaakseen terapioita. Tuo kunnan terapiakertojen rajoitus ei nyt mene ihan oikein, mutta valitettavasti (huono) käytäntö alkaa leviämään laajemmaltikin erityisesti pienemmissä kunnissa.
Tsemppiä asioiden selvittelyyn, vanhempien oma aktiivisuus ja napakkuus auttaa asioiden etenemistä. Älkää kaunistelko tai vähätelkö lääkärille tai Kelalle haasteitanne, vaan olkaa avoimia ja kuvatkaa arkeanne siltä pohjalta, mitä se vaikeampina päivinä on.
- toimintaterapeutti
Ei mulla muuta kun että tsemppiä! <3 Asiat kyllä hoituvat.