Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä saan lapselleni terapiaa? Apua, olen epätoivoinen :(

Vierailija
04.09.2015 |

Tutut varmaan tunnistavat, terveisiä heille, tein aiemmin aiheesta facebook-päivityksen.

Lapseni sai alunperin lähetteen toimintaterapia-arvioon neuvolasta, visuaalisen hahmottamisen ja käsi-silmäyhteistyötaitojen vaikeuksien vuoksi 6-vuotiaana. Hän on aina ollut "omanlaisensa", en ole ajatellut että ongelmat olisivat jotenkin hoidettavissa, niin tyhmältä kuin se kuulostaakin. Arviossa todettiin vaikeuksia monella osa-alueella ja suoraan lähete 30 kerran toimintaterapiaan. Ihana juttu, sillä hänellä on todella ollut isoja vaikeuksia arjessa, nyt kun jälkikäteen mietin asiaa. Niistä vaikeuksista tulisi pitkä lista :/ mutta hän kävi terapiassa 23 kertaa, joista kaksi oli keskustelupalavereja kanssani, toisessa oli mukana myös eskariopettaja. 

Toimintaterapia auttoi selvästi tietyillä osa-alueilla, mutta keskeytyi muuttoon. Toimintaterapeutti suositteli vahvasti, että käydään täällä vähintään puuttuvat käynnit ja arvioidaan sitten jatko. Lisäksi käynti fysioterapeutilla. Uudella paikkakunnalla lapsi meni ekaluokalle, olikin melkoinen yllätys: täällä lapset saavat maksimissaan 15 käyntiä, jotka meillä jo toteutettu, jatkossa siis kuntoutus menee ihan kouluyhteisössä ja harrastuksissa!

Listaan tähän nyt 7-vuotiaan poikani ongelmia, lyhyesti:

-Heikko itsetunto, vaikeus aloittaa uusia asioita, lyhyt pinna epäonnistumisen sattuessa

-Voimankäytön ongelmat - suuttuessaan saattaa lyödä todella kovaa, vaikka tarkoitus ei olekaan tämä (ei ole luonteeltaan sinänsä väkivaltainen esim. kavereitaan kohtaan, onneksi)

-Vaikeus avata purkkeja, pusseja, lukkoja, pulloja - hienomotorisia juttuja siis. Ei hahmota miten sen kuuluisi mennä. Ei saa auki margariinirasiaa, jota ei ole ennen avattu, esimerkiksi. Ei pysty leikkaamaan kunnolla saksilla, veitsellä. Pikkujuttuja.. mutta arjessa tarpeellisia.

-Kehonhallinta ja hahmottaminen; ei kykene pyyhkimään pyllyään, pesemään hampaitaan, leikkaamaan omia kynsiään jne.

-Liikkuu koko ajan, hakee tuntoaistimuksia, puree peittoja, paitoja..

-Tasapaino iso ongelma. Voi pudota tuolilta istuessaan. Ei hyvä. Tipahti kerran saunan lauteilta, ulkosaunassa, sai kuumasta vedestä palovammoja, onneksi vain 1. asteen..

--Välillä sylkivuotoa

-Pukemisessa ongelmia, mm. tietynlaiset vaatteet eivät käy

-Nukahtaminen hankalaa, kun pelottaa, tämä onneksi pian helpottaa

-Ei tunne kunnolla kuumaa, kylmää (voi mennä pakkasella ulos t-paidassa ja pikkuhousuissa, ellei vahdi)

Lista olisi siis ihan loputon. Ei ole pelkästään ongelmainen lapsi, todella fiksu on ja sympaattinen poika, osaa hienosti lukea, kirjoittaa (joskin tuskastuu välillä, kun hahmottaminen on hankalaa), matemaattisia vahvuuksia löytyy, tykkää ulkoilla ja pyöräillä, rakentelee välillä legoilla, on kavereita. 

Ahdistaa, kun en tiedä mitä kautta saisin hänelle apua. Kotona voi treenata ja jumpata, mutta en ole ammattilainen. Mielestäni näihin ongelmiin tarvittaisiin vielä toimintaterapiaa, ehdottomasti. Mutta mitä kautta? :( Maksaisin sen itse, jos vain kykenisin, mutta on älyttömän kallista.

Mielipiteitä, vinkkejä? Ollaan saatu kotiohjeita toimintaterapeutilta. Sensorisen integraation ongelmia, mutta ei ns. diagnoosia.

Kommentit (41)

Vierailija
41/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastahan ei siis ilmeisesti ollut vielä kertaakaan käytetty lääkärillä, eikä minkäänlaista diagnoosia ollut. Tuo nyt pitäisi ensimmäiseksi hoitaa. Ilman minkäänlaista diagnoosia ei minkäänlaisia tukia tai hoitoja mistään tule. Pitäähän nyt ensiksi määritellä mikä vamma tai sairaus on kyseessä, ennen kuin siihen voidaan hoitoja tai tukitoimia antaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän