Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä saan lapselleni terapiaa? Apua, olen epätoivoinen :(

Vierailija
04.09.2015 |

Tutut varmaan tunnistavat, terveisiä heille, tein aiemmin aiheesta facebook-päivityksen.

Lapseni sai alunperin lähetteen toimintaterapia-arvioon neuvolasta, visuaalisen hahmottamisen ja käsi-silmäyhteistyötaitojen vaikeuksien vuoksi 6-vuotiaana. Hän on aina ollut "omanlaisensa", en ole ajatellut että ongelmat olisivat jotenkin hoidettavissa, niin tyhmältä kuin se kuulostaakin. Arviossa todettiin vaikeuksia monella osa-alueella ja suoraan lähete 30 kerran toimintaterapiaan. Ihana juttu, sillä hänellä on todella ollut isoja vaikeuksia arjessa, nyt kun jälkikäteen mietin asiaa. Niistä vaikeuksista tulisi pitkä lista :/ mutta hän kävi terapiassa 23 kertaa, joista kaksi oli keskustelupalavereja kanssani, toisessa oli mukana myös eskariopettaja. 

Toimintaterapia auttoi selvästi tietyillä osa-alueilla, mutta keskeytyi muuttoon. Toimintaterapeutti suositteli vahvasti, että käydään täällä vähintään puuttuvat käynnit ja arvioidaan sitten jatko. Lisäksi käynti fysioterapeutilla. Uudella paikkakunnalla lapsi meni ekaluokalle, olikin melkoinen yllätys: täällä lapset saavat maksimissaan 15 käyntiä, jotka meillä jo toteutettu, jatkossa siis kuntoutus menee ihan kouluyhteisössä ja harrastuksissa!

Listaan tähän nyt 7-vuotiaan poikani ongelmia, lyhyesti:

-Heikko itsetunto, vaikeus aloittaa uusia asioita, lyhyt pinna epäonnistumisen sattuessa

-Voimankäytön ongelmat - suuttuessaan saattaa lyödä todella kovaa, vaikka tarkoitus ei olekaan tämä (ei ole luonteeltaan sinänsä väkivaltainen esim. kavereitaan kohtaan, onneksi)

-Vaikeus avata purkkeja, pusseja, lukkoja, pulloja - hienomotorisia juttuja siis. Ei hahmota miten sen kuuluisi mennä. Ei saa auki margariinirasiaa, jota ei ole ennen avattu, esimerkiksi. Ei pysty leikkaamaan kunnolla saksilla, veitsellä. Pikkujuttuja.. mutta arjessa tarpeellisia.

-Kehonhallinta ja hahmottaminen; ei kykene pyyhkimään pyllyään, pesemään hampaitaan, leikkaamaan omia kynsiään jne.

-Liikkuu koko ajan, hakee tuntoaistimuksia, puree peittoja, paitoja..

-Tasapaino iso ongelma. Voi pudota tuolilta istuessaan. Ei hyvä. Tipahti kerran saunan lauteilta, ulkosaunassa, sai kuumasta vedestä palovammoja, onneksi vain 1. asteen..

--Välillä sylkivuotoa

-Pukemisessa ongelmia, mm. tietynlaiset vaatteet eivät käy

-Nukahtaminen hankalaa, kun pelottaa, tämä onneksi pian helpottaa

-Ei tunne kunnolla kuumaa, kylmää (voi mennä pakkasella ulos t-paidassa ja pikkuhousuissa, ellei vahdi)

Lista olisi siis ihan loputon. Ei ole pelkästään ongelmainen lapsi, todella fiksu on ja sympaattinen poika, osaa hienosti lukea, kirjoittaa (joskin tuskastuu välillä, kun hahmottaminen on hankalaa), matemaattisia vahvuuksia löytyy, tykkää ulkoilla ja pyöräillä, rakentelee välillä legoilla, on kavereita. 

Ahdistaa, kun en tiedä mitä kautta saisin hänelle apua. Kotona voi treenata ja jumpata, mutta en ole ammattilainen. Mielestäni näihin ongelmiin tarvittaisiin vielä toimintaterapiaa, ehdottomasti. Mutta mitä kautta? :( Maksaisin sen itse, jos vain kykenisin, mutta on älyttömän kallista.

Mielipiteitä, vinkkejä? Ollaan saatu kotiohjeita toimintaterapeutilta. Sensorisen integraation ongelmia, mutta ei ns. diagnoosia.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry. Kaikki ei voi saada kaikkea julkisin varoin. Mene yksityiselle lääkäriasemalle.

Vierailija
2/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi julkistat lapsesi yksityisasioita, jos itsekin arvelet että hänet tunnistetaan? Julkisella puolella palvelut on kiven alla. Varaa aika yksityiselle, sinne pääset nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menisin uudestaan lääkärille ja pyytäisin jatkotutkimuksia. Lapsi on taas vuoden vanhempi ja kuulostaisi siltä, että tutkimukset ovat kesken. Liittyisin Leijonaemoihin ja pyytäisin vertaisapua ja neuvoja: http://www.leijonaemot.fi/

Vierailija
4/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tämä nyt mikään salaisuus ole, kyllä ne mahdolliset tutut tietävät jo ennalta :) Ja liekö tuo jotenkin häpeä? Saako yksityiseltä jotenkin paremmin lähetteen terapiaan? ap

Vierailija
5/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä saada Kelalta maksusitoumus, Kelan tuet ei pitäisi olla paikkakunnasta kiinni. Muuten en näe muuta vaihtoehtoa kuin itse maksaminen, jos kunta ei kerran maksa.

Vierailija
6/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika ensin vaikka koululääkärille. Sieltä voit saada lähetteen tutkimuksiin, jossa tehdään arvio kuntoutuksen tarpeesta. Lapsesi ongelmat vaikuttavat siltä, että voisi olla oikeutettu vaikeasti vammaisen lääkinnälliseen kuntoutukseen. Kannattaa ainakin kysyä lääkäriltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 11:46"]

Menisin uudestaan lääkärille ja pyytäisin jatkotutkimuksia. Lapsi on taas vuoden vanhempi ja kuulostaisi siltä, että tutkimukset ovat kesken. Liittyisin Leijonaemoihin ja pyytäisin vertaisapua ja neuvoja: http://www.leijonaemot.fi/

[/quote]

Kiitos. Lääkärille emme ole tässä asiassa vielä päässeet kertaakaan. Hämäävää. Saisikohan fysioterapeutilta (kunnallinen) lähetteen lääkärille vai varaanko ihan vain ajan? Nämä kuviot ovat minulle uusia, paljon helpompi saada hoitoa vaikkapa astmaan tai johonkin muuhun fyysiseen vaivaan. ap

Vierailija
8/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lääkäriin vaikka koululääkärin kautta, jos ei muuten. Mukaan vakuudeksi vielä vaikka opettajan lausunto ja listaus ongelmista, eikä näissä asioissa kannata kaunistella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä ei tarvita lähetteitä, toope. Pojastasi on varmaan isona kiva lukea mammojen keskustelua diagnooseistaan ja kuulla naapureiden kyselyä niistä. Mieti vähän.

Vierailija
10/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuusta 2016 alkaen kela alkaa maksaa kuntoutusta myös "ei vaikeavammaisille". Tarkoittaen sitä, että sitten ei enää tarvi olla korotettu vammaistuki vaan alin riittää. Saatteko te sitä alinta? Ainakin pitäisi saada noiden oireiden perusteella. Eli jos voitte odottaa, niin tammikuusta sitten kelalle hakemusta ja lääkärikäynnit ensin :) En usko, että saisitte korotettua vammaistukea eli vielä ei kelan kuntoutusta ole mahdollista saada. Siksi sen pitäisi olla kunnan ja kunnilla on nyt varat loppu, eli niin kuin kerroit niin 15 kertaa siellä kaupungissa ja that's it. Osa kunnista ei anna ollenkaan terapioita lapsille kun ei ole rahaa.

t. puheterapeutti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Printtaa tuo kirjoittamasi lista ja varaa aika vaikka koululääkärille, sinne se lapsesi asia ainakin kuuluu ja hän voi tosiaan laittaa lähetteen eteenpäin. Ihan pienten lasten kohdalla diagnooseja ei liiemmin tehdä, koska osa oireista voikin olla normaalia kehitystä ja vasta lapsen kasvaessa nähdään kunnolla millaisissa asioissa hänellä on tuen tarvetta. Kouluikäinen on kuitenkin jo oikeutettu kunnollisiin tutkimuksiin ja tukitoimenpiteisiin, ei teitä voi jättää yksin minkään "no menkää yksityiselle" -heiton kanssa. Ota nuo omat huomiosi ihan kirjallisina mukaan, on lääkärinkin paljon helpompi päästä asian ytimeen ja ymmärtää huolesi, kun puolet vastaanottoajasta ei mene kyselemiseen.

Vierailija
12/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole puhunut, että voitaisiin hakea Kelan vammaistukea :( Aivan kamalaa ajatella, että lapsi joutuu tällaiseen tilanteeseen, ettei tosiaan rahan vuoksi saa tarvitsemaansa tukea. Tuo yksityinen toimintaterapia voi maksaa 150e/käynti. Kerran viikossa se tarkoittaisi 600e/kk + matkat. Ja lausunto kuitenkin on, että sitä tarvitsisi.

Olen lukenut paljon yksityiskohtaisempiakin juttuja täällä, enkä usko että lapsi tulee 10v. kuluttua lukemaan vauva-palstaa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:00"]Kukaan ei ole puhunut, että voitaisiin hakea Kelan vammaistukea :( Aivan kamalaa ajatella, että lapsi joutuu tällaiseen tilanteeseen, ettei tosiaan rahan vuoksi saa tarvitsemaansa tukea. Tuo yksityinen toimintaterapia voi maksaa 150e/käynti. Kerran viikossa se tarkoittaisi 600e/kk + matkat. Ja lausunto kuitenkin on, että sitä tarvitsisi.

Olen lukenut paljon yksityiskohtaisempiakin juttuja täällä, enkä usko että lapsi tulee 10v. kuluttua lukemaan vauva-palstaa.

ap
[/quote]Kela korvaa 60% yksityisellä käynnistä.

Vierailija
14/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän on ekalla, niin silloinhan juuri koululääkärin kanssa arvioidaan tilannetta. soita terkkarille ja kysy, koska koululääkäri tulee koululle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla oikeasti vähän tyhmä. Ota asioista itse selvää ja lopeta lapsesi asioiden julkinen vatvominen.

Vierailija
16/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho! Aika paljon ongelmia! Miten on käynyt niin, että noi on bongattu vasta 6 vuotiaana...?

Vierailija
17/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:05"]

Taidat olla oikeasti vähän tyhmä. Ota asioista itse selvää ja lopeta lapsesi asioiden julkinen vatvominen.

[/quote]

Sitten olen, mutta jos arpa osuisi omalle kohdallesi, luulen että sinäkin tekisit kaikkesi. Tai sitten et. Tähän mennessä olen soitellut, lähetellyt sähköpostia, hakenut niitä tahoja jotka voisivat auttaa, mutta lopputulos on nolla. Että ehkä täältä saisi vinkin tai kaksi. Hyvää päivänjatkoa sullekin :)

Vierailija
18/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:05"]

Oho! Aika paljon ongelmia! Miten on käynyt niin, että noi on bongattu vasta 6 vuotiaana...?

[/quote]

En todellakaan osaa sanoa. Aina olen neuvolassa sanonut, että häikkää on, mutta se on kuitattu "ohimenevänä". 

Vierailija
19/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 11:47"]

No ei tämä nyt mikään salaisuus ole, kyllä ne mahdolliset tutut tietävät jo ennalta :) Ja liekö tuo jotenkin häpeä? Saako yksityiseltä jotenkin paremmin lähetteen terapiaan? ap

[/quote]

Sä saat yksityiseltä just sitä palvelua, mistä maksat. Terapia lienee kallista. Yksityinen lääkäri ei varmaankaan voi tehdä suoraan lähetettä julkisen puolen kuntoutuspalveluihin, ainakin meillä on kaikilta tahoilta erilaiset puheterapeutin/toimintaterapeutin/lastenlääkärin jne suositukset x hoidon/tutkimuksen tarpeesta menneet ylilääkärin hyväksyttäväksi, ennen kuin mitään kuntoutusjaksoa on voitu aloittaa. Täällä toimitaterapian järjestää yksityinen taho, mutta julkisen kautta saa sinne maksusitoumuksen.

Teillä on jo mustaa valkoisella, että lapsen kehityksessä on ollut poikkeamaa ja kuntoutuksesta on ollut hyötyä. Voisitko ottaa yhteyttä lasta hoitaneeseen toiminaterapeuttiin ja fysioterapeuttin, tai kuka lapsen kanssa nyt onkaan työskennellyt, ja pyytää lausuntoa, että suosittelisivat jatkotutkimuksia ja kuntoutuksen jatkamista, tai ensiksi ainakin arviointikäyntiä tilanteen seuraamiseksi, ja sen kanssa sitten (koulu)lääkärin juttusille.

Ompa teidät jätetty ikävästi ns. tyhjän päälle :( Olen huomannut, että erilaisten tukitoimien saaminen on välillä hankalaa, tarvitsee lausuntoa ja lähetettä sieltä ja täältä, ja sen saadakseen pitäisi olla suositus tai lähete tuolta. Lasta kuntouttaneet tahot ovat onneksi olleet aktiivisia ja ovat auttaneet heti, jos olen soittanut, että nyt en tiedä, miten saan asian x etenemään. Eri terapeutit ja päiväkoti ovat myös tehneet tiiviisti yhteistyötä, niin että tieto on kulkenut joka suuntaan koko ajan ja aina ollut tiedossa "seuraava paikka", joka arvioi jatkotoimenpiteiden tarpeen, kun käynnit muualla ovat loppuneet.

Vierailija
20/41 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ad(h)d?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan neljä