Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minua kiehtoo kaikki autiot ja hylätyt talot ja mökit!

Vierailija
04.09.2015 |

Asun saaristossa ja täällä on niin hurjan paljon mökkejä, jotka on joskus 60-70-luvulla rakkaudella rakennettu ja nyt näkee että ne seisoo tyhjänä kesästä toiseen.

Paikka on aikoinaan huolella valittu; aurinkoinen paikka, suojassa länsimyrskyiltä. Ihan rannan tuntumaan pieni sauna ja laituri kalliolta mereen. 

Suuret ikkunat länteen on säleverhoilla suurinpiirtein peitetty, vanhimmista on jo verhot repeilleet alas. Puiset kuistit ja laiturit hapertuu, vielä  näkyy vanhanmallinen kesätuoli asetettu aurinkoonpäin, mutta ränsistyy jo sekin. Ihan niinkuin joku olisi viettänyt ihanan kesän rakkaassa paikassaan ja pakannut syksyn tullen perheensä kaupunkiin ja sitten: ei ketään. Ihan unohdettuna.

Mantereen puolella etelärinteessä kaunis pieni talo, pihalla jo liian isoksi kasvanut tammi. Rakentaja aikoinaan laittanut muutaman satasen lisää kustannuksiin ja tehnyt vinttiin pienet koristeelliset sivuikkunat. Sekin on jo 20 vuotta seissyt tyhjillään. 

Missä ne asukkaat ja perijät on? Miksi siellä ei käydä? Ruotsinkielisesltä alueelta toki muutettiin paljon ruotsiin joten ehkä seuraavat sukupolvet ovat jo jääneet sinne ja unohtaneet suvun mökin.

Nyt kun saaristo tyhjenee ja saan taas oleilla täällä rauhassa,käyn katselemassa niitä mökkejä ja miettimässä  niiden tarinaa. 

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
02.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin nämä on kiinostavia. Olen ollut ruotsissa töissä ja minulla oli kaksikin työkaveria, joiden jompikumpi tai jopa molemmat isovanhemmat olivat muuttaneet Suomesta. Kumpikaan näistä ei tiennyt mitään siitä, että miltä seudulta taikka paikkakunnalta heidän suku oli taikka mitään muutakaan suomesta. Oli ainakin aika täydellisesti kotouduttu, kun oli kieli ja koko historia ihan pimennossa!

Vierailija
42/45 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin nämä on kiinostavia. Olen ollut ruotsissa töissä ja minulla oli kaksikin työkaveria, joiden jompikumpi tai jopa molemmat isovanhemmat olivat muuttaneet Suomesta. Kumpikaan näistä ei tiennyt mitään siitä, että miltä seudulta taikka paikkakunnalta heidän suku oli taikka mitään muutakaan suomesta. Oli ainakin aika täydellisesti kotouduttu, kun oli kieli ja koko historia ihan pimennossa!

Tämä minuakin ihmetyttää, että miten helkkarin perusteellisesti sitä yhdessä-kahdessa sukupolvessa asetutaan uuteen maahan, huom. naapurimaahan, ettei kellään ole mitään käryä, mistäpäin suomea sinne on muutettu ja edes että mikä esim oli joku suvun suomalainen sukunimi!

Minäkin olen ruotsissa töissä ja monenlaista siirtolaista on työkavereissa ollut. Minusta esum albaanit, kroaatit, portugeeset ja espanjalaiset pitää vanhan hemlandin mielessään, käyvät siellä paljon ja monella on siellä ns kesämökki. Vaan ei finnet..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäkää rauhaan asutut tilat! Meillä on 28 rakennusta, joista osa tuotantokäytössä, osa asuntoina. Joka hemmetin vuosi löytyy yksi tai kaksi kävijää, jotka pokkana kulkee pitkin takapihaa ja ottaa kuvia. Kun menee sanomaan, että hei, sä olet meidän pihassa, niin ne väittää, että ei ole, tämä on asumaton paikka. Ihan kuin ruohonleikkurilla lyhyeksi kaluttu ruoho tai auto pihassa kertoisi, asutaanko jossain tai onko alue osa jonkun toisen kotipihaa. Hurjimmat yrittää kammeta ovia ja ikkunoita auki "ihan vain katsoakseen" vähän sisälle. Miksi ihmeessä?

Koskaan ei saa murtautua sisälle. 

Vierailija
44/45 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatat saada myyräkuumetartunnan

Vierailija
45/45 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden uteliaiden kotiinkin voisi tulla "kutsumattomia vieraita". Täysin sama asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yksi