Minua kiehtoo kaikki autiot ja hylätyt talot ja mökit!
Asun saaristossa ja täällä on niin hurjan paljon mökkejä, jotka on joskus 60-70-luvulla rakkaudella rakennettu ja nyt näkee että ne seisoo tyhjänä kesästä toiseen.
Paikka on aikoinaan huolella valittu; aurinkoinen paikka, suojassa länsimyrskyiltä. Ihan rannan tuntumaan pieni sauna ja laituri kalliolta mereen.
Suuret ikkunat länteen on säleverhoilla suurinpiirtein peitetty, vanhimmista on jo verhot repeilleet alas. Puiset kuistit ja laiturit hapertuu, vielä näkyy vanhanmallinen kesätuoli asetettu aurinkoonpäin, mutta ränsistyy jo sekin. Ihan niinkuin joku olisi viettänyt ihanan kesän rakkaassa paikassaan ja pakannut syksyn tullen perheensä kaupunkiin ja sitten: ei ketään. Ihan unohdettuna.
Mantereen puolella etelärinteessä kaunis pieni talo, pihalla jo liian isoksi kasvanut tammi. Rakentaja aikoinaan laittanut muutaman satasen lisää kustannuksiin ja tehnyt vinttiin pienet koristeelliset sivuikkunat. Sekin on jo 20 vuotta seissyt tyhjillään.
Missä ne asukkaat ja perijät on? Miksi siellä ei käydä? Ruotsinkielisesltä alueelta toki muutettiin paljon ruotsiin joten ehkä seuraavat sukupolvet ovat jo jääneet sinne ja unohtaneet suvun mökin.
Nyt kun saaristo tyhjenee ja saan taas oleilla täällä rauhassa,käyn katselemassa niitä mökkejä ja miettimässä niiden tarinaa.
Kommentit (45)
Sama juttu! Mun lapsuudenkodin lähellä on aivan ihana vanha hylätty kartano, pihapiirissä työväenasunto, aitta ja navetta, vähän matkan päässä rantasauna. Se paikka on niin kaunis ja kiehtova, että voisin vaikka tuntikausia kävellä kartanon mailla ja ihastella rakennuksia. Tuota paikkaa pidetään pelottavana kummitustalona, mutta minä en käe paikassa mitään pelottavaa. Voi jos joskus voittaisin lotossa, ostaisin heti tilan <3
Jättäkää rauhaan asutut tilat! Meillä on 28 rakennusta, joista osa tuotantokäytössä, osa asuntoina. Joka hemmetin vuosi löytyy yksi tai kaksi kävijää, jotka pokkana kulkee pitkin takapihaa ja ottaa kuvia. Kun menee sanomaan, että hei, sä olet meidän pihassa, niin ne väittää, että ei ole, tämä on asumaton paikka. Ihan kuin ruohonleikkurilla lyhyeksi kaluttu ruoho tai auto pihassa kertoisi, asutaanko jossain tai onko alue osa jonkun toisen kotipihaa. Hurjimmat yrittää kammeta ovia ja ikkunoita auki "ihan vain katsoakseen" vähän sisälle. Miksi ihmeessä?
No tuo tila mistä kolmosviestissä kerroin, on kyllä ihan 100% asumaton, kaikki tilan rakennukset.
Kirjottaako 3, Veittolan tiluksista?
Minusta on ihanaa käyskennellä vanhojen talojen ja mökkien ympäristössä ja yrittää aistia menneiden aikojen ja asukkaiden tunnelmia! Varovasti voin katsella vanhojen karteekien välistä sisällekin.
Tietysti semmoiset rakennukset joista näkee että ne on käytössä ja esim. uusia sähköjohtoja ja joku antenni katolla, niin näkeehän niistä että ne on käytössä. Ja kierrän kauempaa.
Lisäksihän sitä voi kylteillä ja vaikka aidoilla merkitä jos sun jotkut rakennukset ei olekaan autioita, vaan sulla käytössä. En mä silloin sinne hiippaile.
Vanhat ja hylätyt kesämökit on minusta surullisia. Puusto kasvaa niin pian umpeen ja pilaa talot. Tosin tänä kesänä oli iloinen yllätys tuossa vastapäätä olevalla autiomökillä kun laiturissa oli muutaman viikon ihan kunnollinen vene koneineen. Ehkä joku aloitteli siellä kesänviettoa jälleen.
Kuule kartanonomistaja:laita ne tilas ja tontttis selvästi merkityksi, että yksityisalue ja asiattomilta kulku kielletty. Ei tule kukaan kurkkimaan ikkunoista (?).
Jos taas jossain vitikon keskellä on vanha ja joskus arvokkaaksi rakennettu hylätty rakennus, niin sitä voi ihan vaikka historiallisesta tai kotiseutuhistoriasta kiinnostunut käydä katsomassa, Ja hui sentään, voi ottaa kuviakin.
En usko että tässä voi tämmöisessä harvaan asutussa suomenmaassa olla ongelmaa.
Minusta ne ovat myös mielenkiintoisia ja tosi haikeita samaan aikaan. Ajattelen aina milloinkohan talossa on viimeksi asuttu ja missä ihmiset ovat nykyään, millaisin tulevaisuuden toivein talo on silloin joskus rakennettu (varsinkin rintamamiestalot!)... Netistähän löytyy ns. urban exploration sivustoja jossa ihmiset kuvaavat vanhoja ja/tai hylättyjä taloja ja tehtaita yms. Minusta se että taloon, vaikkakin autioon, mennään sisään kuvaamaan on vähintäänkin arvelluttavaa enkä sellaista itse tekisi, mutta en kiellä ettenkö katselisi vanhoista taloista otettuja sisäkuvia suurella mielenkiinnolla. Jotkut kohteet vaikuttavat siltä, että asukkaat ovat sillon kymmeniä vuosia sitten lähteneet kotoaan vain hetkeksi käymään jossakin eikä aikeena ollut lopullisesti poistua. Kaapeissa on tavarat, sängyissä lakanat paikoilaan yms. Creepy.
Saaristosta noita hylättyjä mökkejä löytyy. Mitä ulommas mennään, niin sitä enemmän. Harmi vaan kun niiden laituireihin ei oikein voi salaa parkeerata kun se näkyy koko selälle että siellä joku on. Joskus kun oli vielä jäitä niin käveleskelin siellä täällä, mutta kun siitäkin jää jälkiä niin ei oikein voi kovin tarkkaan alkaa inventoimaan...
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 11:50"]Kirjottaako 3, Veittolan tiluksista?
[/quote]
Niitäpä juuri! :-)
Veneilen aina ohi oman suosikkini; se on tovin matkan Rosalan ulkopuolella, rakennettu aivan ihanaan lämpimään notkelmaan, suojassa tuulilta ja suojaissa syvässä lahdessa. Miten ihana sinne on ollut veneillä aikoinaan, ja miten lämmin tuo pieni laakso on ollut keväällä ja loppukesän lämpiminä öinä! Vanha pihapihlajakin on säilynyt siellä eikä myrskyt ole sitä kaataneet. Koko päivän aurinkoinen rinne kasvattaa perunat ja vihannekset.
Mutta enää siellä ei ole ketään. Pienet uimaportaat jo kallellaan, käsinvirkattu kappa pukuhuonenn ikkunassa repeillyt. Miksi siellä ei enää käydä, kenen se on, onko se kenenkään?
Vanhat kartanot kiinnostaa myös. Lapsuuden naapuritalo on valtava. Enää siellä asuu vanha emäntä yksin yhtä kamaria ja keittiötä. Kaikki muu täysin kalustetttuna ja piiitkillä räsymatoilla koristellut kamarit ja käytävät. Lapset kuolleet ja yksi ulkomailla, tuskin tulee edes äitinsä hautajaisiin. Surullista ja niin unohdettua.
Minuakin kiehtoisivat, mutta olen asunut aina kaupungissa niin en edes tiedä, mistä moisia löytyy. Saaristossa olisi varmaan mahtava asua.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:13"]
Kuule kartanonomistaja:laita ne tilas ja tontttis selvästi merkityksi, että yksityisalue ja asiattomilta kulku kielletty. Ei tule kukaan kurkkimaan ikkunoista (?).
Jos taas jossain vitikon keskellä on vanha ja joskus arvokkaaksi rakennettu hylätty rakennus, niin sitä voi ihan vaikka historiallisesta tai kotiseutuhistoriasta kiinnostunut käydä katsomassa, Ja hui sentään, voi ottaa kuviakin.
En usko että tässä voi tämmöisessä harvaan asutussa suomenmaassa olla ongelmaa.
[/quote]
Miksi minun pitää merkitä kotipihani yksityisalueeksi, kun lainsäädäntö jo nyt ihan ilman merkkejä sen yksityialueeksi määrittää. Jokamiehenoikeudella kun ei kuljeta rakennetussa ympäristössä, oli niissä rakennuksissa sitten asukkaita tai ei. Varastokäytössä olevat tilat eivät ole jokamiehenoikeuden piirissä, vaikka kaikenlaiset kuvaajat ovat kilvan sitä yrittäneet minulle selittää.
Meillä on yksi vanha asuinrakennus, jonka eteisen lattian läpi on muutamakin haaveilija pudonnut. Poliisille asia on joka kerta ollut yksiselitteisesti sama: koska talon ulko-ovi on ollut suljettuna ja koska taloon on menty vahinkoa tehden, ei omistajalla ole korvausvelvollisuutta. Ei edes silloin, kun salakatselija satuttaa itsensä pahasti.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 12:13"]
Kuule kartanonomistaja:laita ne tilas ja tontttis selvästi merkityksi, että yksityisalue ja asiattomilta kulku kielletty. Ei tule kukaan kurkkimaan ikkunoista (?).
Jos taas jossain vitikon keskellä on vanha ja joskus arvokkaaksi rakennettu hylätty rakennus, niin sitä voi ihan vaikka historiallisesta tai kotiseutuhistoriasta kiinnostunut käydä katsomassa, Ja hui sentään, voi ottaa kuviakin.
En usko että tässä voi tämmöisessä harvaan asutussa suomenmaassa olla ongelmaa.
[/quote]
Aika tyhmä on se ihminen, joka ei tajua, että talossa asutaan, jos sen pihassa on ajokelpoiselta vaikuttavia autoja ja piipusta nousee savu.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 11:50"]Kirjottaako 3, Veittolan tiluksista?
[/quote]
Missä tämä sijaitsee?
"Meillä on yksi vanha asuinrakennus, jonka eteisen lattian läpi on muutamakin haaveilija pudonnut. Poliisille asia on joka kerta ollut yksiselitteisesti sama: koska talon ulko-ovi on ollut suljettuna ja koska taloon on menty vahinkoa tehden, ei omistajalla ole korvausvelvollisuutta. Ei edes silloin, kun salakatselija satuttaa itsensä pahasti."
Mikä ihmeeen pahantahtoinen jonkun asumattoman rötiskön omistaja tämän kirjoittaja on? Ihan kuin toivoisit että ihmiset loukkais itsensä jossain lahossa tönössäs.
Ei se nyt kuule ihan noin mene kuitenkaan. Pidä huolta siitä omaisuudestasi ja laita ovet ja ikkunat sillain kiinni ettei sinne kukaan pääse. Kyllä se on sun vastuulla. Jos ei ole käyttöä talolle ja tyhjänä seisoo,niin laita sinne vapaa pääsy vaikka epätoivoisille turvapaikanhakijoille. kyllä joku roti pitää saada kaikille, myös sulle.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 14:57"]
Minuakin kiehtoisivat, mutta olen asunut aina kaupungissa niin en edes tiedä, mistä moisia löytyy. Saaristossa olisi varmaan mahtava asua.
[/quote]
Kyllä kaupungeissakin löytyy! Esim. Helsingissä Kruunuvuoren villat, sinne kipinkapin seikkailemaan, sillä alueelle on suunnitteilla uusi iso asuntoalue (voi olla, että noita vanhoja autiotaloja on jo alettu purkaa).
Veittolan tila on Ylöjärvellä. Todella kaunis paikka, ihan unelma. Illalla en yksin sinne menis, sen verran ne kummitusjutut on jäänyt mieleen:)
Käytöstä poistetut junanradat asemineen on myös tavattoman kiehtovia. Tosin useimmat asemarakennukset on otettu asuin- tai muuhun käyttöön, mutta radalla kulkiessa ja asemalle saapuessaan voi kuitenkin mielessään hyvin kuvitella ajan, jolloin radalla oli vielä matkustajaliikennettä. Kovin montaa tällaista kokonaan liikenteeltä suljettua rataa ei tosin Suomessa taida olla. Haapamäeltä Porin suuntaan, Taivalkosken rata ja Otavan satamarata Mikkelissä ainakin.
PS. Monilla radoilla on vielä tavarajunaliikennettä, joten sellaisille ei tietenkään saa mennä kuljeksimaan.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2015 klo 19:04"]
Käytöstä poistetut junanradat asemineen on myös tavattoman kiehtovia. Tosin useimmat asemarakennukset on otettu asuin- tai muuhun käyttöön, mutta radalla kulkiessa ja asemalle saapuessaan voi kuitenkin mielessään hyvin kuvitella ajan, jolloin radalla oli vielä matkustajaliikennettä. Kovin montaa tällaista kokonaan liikenteeltä suljettua rataa ei tosin Suomessa taida olla. Haapamäeltä Porin suuntaan, Taivalkosken rata ja Otavan satamarata Mikkelissä ainakin.
PS. Monilla radoilla on vielä tavarajunaliikennettä, joten sellaisille ei tietenkään saa mennä kuljeksimaan.
[/quote]
Otavan rata on kai ainakin osittain vielä käytössä!
Minä olen myös aivan fanaattinen kaikkien vanhojen talojen ja ulkorakennusteb kanssa! Mietin aina että missä he nukkuivat, paljonko siellä oli väkeä, oliko tienpää missä, missä lehmät oli jne. Voih kun saisi tietää!