Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kassalla asioimisen ja tavaroiden hihnalle asettelemisen kultaiset säännöt

Vierailija
02.09.2015 |

-Painavimmat ensin liukuhihnalle, kevyimmät viimeiseksi, ettei littaannu painavempien alle

-limupullot ym isot pullot vaakatasoon etteivät kaadu liukuhihnan lähtiessä liikenteeseen

-odotetaan rauhassa, että liukuhihnalle tulee tilaa

-laita kapula valmiiksi jo seuraavaa asiakasta varten

Lisää?

Kommentit (258)

Vierailija
101/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin paniikkihäiriöstä ja sosiaalifobiasta. Yksi pahimpia paikkoja minulle on kauppa, jossa on kuitenkin pakko joskus käydä. Että jos siellä kassalla on joku asiakas joka vaikuttaa hermostuneelta eikä osaa näitä kaikkia ihme sääntöjä, niin vähän ymmärrystä, kiitos! :) Menen monesti kassalla ihan lukkoon, enkä tiedä mitä pitäisi tehdä ensin ja menen vielä enemmän lukkoon kun ajattelen että pitäisi laittaa tavara hihnalle tietyssä järjestyksessä, ainiin ja se hiton kassi, bonuskortti läpi ja äkkiä pakkaamaan, mutta seisonko nyt väärässä paikassa ja entäs se kapula... Joko pitää mennä maksamaan mutta mihin mä sen lompakon panin. Tavarat vyöryy mua kohti enkä ehdi niitä oikeaoppisesti pakkaamaan sitä tahtia. Ja unohdinko jonkun säännön? Paniikki on valmis. Sen takia teen nykyään yhden asian kerrallaan siinä kassalla, muuten toimin vielä hitaammin. Kiitos ja anteeksi.

Vierailija
102/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota rauhallisesti, kyllä me muut voidaan se muutama sekunti kauemmin siinä odottaa. On ihan hyvä pyrkiä eroon tästä itseaiheutetun kiireen joukkohysteriasta muutenkin. Ei hätää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:49"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:48"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:44"]

-Painavimmat ensin liukuhihnalle, kevyimmät viimeiseksi, ettei littaannu painavempien alle

[/quote]

Jos minulla on kärryissä kevyimmät tuottee päällimmäisenä, niin minne laitan ne siksi aikaa, että saan painavimmat ensin hihnalle?

[/quote]Siinä kassahihnan vieressä on yleensä vähän tilaa, johon saa vähän tavaraa laskettua. Sitten kun olet muutaman maitopurkin sieltä kärrystä laittanut hihnalle, siellä kärryssä on jo taas tilaa kaivella lisää painavia tavaroita.

[/quote]

Nyt menee jo hiusten halkomiseksi :) Aloita laittamalla kevyitä tuotteita hihnan päässä olevalle tasolle ja siitä eteenpäin hihnalle tsip tsip tsip. Ei siihen koriin niin paljoa mahdu. Jos on pyörällinen kori, joka on siis isompi tilavuudeltaan, niin voi voi, oisit ottanut kärrit :D Kiitos ja anteeks....

[/quote]

Mille tasolle? Nykyään ei yleensä hihnan alkupäässä ole mitään tasoa, mihin voisi tavaroita laittaa, tai nostaa ostoskorin tyhjentämisen ajaksi.

[/quote]Missä sinä asioit? Niissä kaupoissa, joissa minä käyn, kyllä ihan jokaisessa on hihnan ympärillä sellainen pieni taso, johon mahtuu muutama salaattipussi ja jogurttipurkki. En ole kyllä missään nähnyt pelkkää hihnaa.

[/quote]

No täkäläisissä kaupoissa ainakin Lidlissä ja Prismassa on ihan vain suora hihna, ei minkäännäköistä tilaa päässä tai reunalla. Ja jos jossain kaupassa on tuollainen levike, niin se on yleensä vain ihan siinä kassan vieressä riittävän leveä, että siihen jotain mahtuisi, ja useimmiten siihen on sitten aseteltu jokin heräteostostyrkyte (Tästä suklaapatukat 0,50 €).

[/quote]

Laita sitten vaikka siihen koripinon päällimmäiseen koriin siksi aikaa, että saat omasta koristä painavat alta pois :)

T. 78

Vierailija
104/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan älyttömän ärsyttävää, että korista lappaat tavaroita hihnalle ja kun yrität laittaa tyhjän korin takaisin pinoon nii takana olijasi on jo odotellessa laittanut oman täyden korinsa siihen.

Vierailija
105/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:15"]Käännä viivakoodit valmiiksi kassaan päin. Eli siis jokainen tavara niin päin, että koodi on suoraan kassaan, ettei kassan tarvitse käännellä ja etsiä sitä.

Jotkut tomppelit vielä nykypäivänäkin vain nakkelevat tavarat miten sattuu kassajonoon. Joissain kassoilla on jo onneksi teksti, että viivakoodi kassaan päin
[/quote]

Just. Laitan miten haluan

Vierailija
106/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset, jotka laittavat täyteen pakatun korinsa telineeseen, kun ei jaksa pitää sitä käsissä. Sitten huomataankin, että edellisen asiakkaan tyhjä kori pitäisi laittaa telineeseen.

Vierailija
107/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:07"]

Kerran keskustelin loppuun vuorollani alkaneen jutun kassan kanssa, niin kahta "keskikaljaa" hakeva rouva käski vihaisesti siirtyä eteenpäin seisottamasta jonoa, vaikka kassa jo otti välissämme olevan miehen tuotteita ja minä jo pakkasin tavaroitani. Keskustelu liittyi kaupan erityisiin tuotteisiin ja niiden saatavuuteen. Annoin kyllä kuulua noin sata kertaa pahemmin takaisin ja huomautin myös hänen halvimman mahdollisen kaljan ostamisesta isosta marketista jossa on valinnanvaraakin. Tästä syntyi hyvä konflikti johon välissä oleva mieskin osallistui käskemällä minun pyytää anteeksi sanomisiani tuolle moukkamaiselle naiselle. No sain myös hänet suuttumaan noin kolmessa sekunnissa. Minulla oli kylläkin hauskaa, mutta olisin ennemmin asioinut ilman kahta urpoa ja niistä seuraavaa konfliktia perässäni. Minun ostokseni oli mahdollista ostaa vain kyseisestä kaupasta pyöräilymatkan päästä, joten asiani kauppaan ja keskustelu tuotteista oli minulle välttämätöntä.

[/quote]

Jos kassa jatkaa keskustelua edellisen asiakkaan kanssa, en koskaan maksa ostoksiani ennen kuin tuo keskustelu päättyy. Sanon kohteliaasti, että teillä on vielä juttu kesken, olkaa hyvä vaan, minä voin odottaa. Vaikka kassa siis olisi ostokseni jo skannannut. Minusta on äärettömän epäkohteliasta kassalta olettaa minun eli asiakkaan olevan näkymätön. Jos kassa sanoo, että kiitos vaan, voi jo maksaa ja niin sanon, että eiköhän aloiteta tämä maksutapahtuma ihan alusta ja asiallisesti, joten ensin sanotaa molemmar hei ja katsotaan ihan silmiin. Minäkin olen maksava asiakas, vaikka en perhetuttu.

[/quote]Entä, jos sinulla itselläsi on kassahenkilölle oikeasti hänen työhönsä liittyvää asiaa, onko sinusta kohteliasta, että hän tervehtii ja juttelee jo seuraavalle asiakkaalle, eikä kuuntele sinun asiaasi loppuun eikä vastaa siihen? Miten kassahenkilö voisi huomioida kaksi asiakasta yhtä aikaa? Vai pitäisikö se jono pysäyttää sen yhden asiakkaan puhumisen takia? Eihän se kassahenkilö voi mitään sille, jos joku asiakas puhuu jotain.
[/quote]

Kassahenkilö palvelee kohteliaasti yhden asiakkaan. Ja hoitaa homman oli ne tavarat miten vaan ladottu. Seuraavalla on taas oma vuoro, jolloin hänet huomioidaan

Vierailija
108/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei niin, että antaa sen "jani-petteri-palleron laittaa tavarat hihnalle. Kun ensin äiti ojentaa sille ja sitten pentu laittaa hihnalle, todella ärsyttävää ja hidasta!!!

Vierailija
109/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 17:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:40"] [quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:07"] Kerran keskustelin loppuun vuorollani alkaneen jutun kassan kanssa, niin kahta "keskikaljaa" hakeva rouva käski vihaisesti siirtyä eteenpäin seisottamasta jonoa, vaikka kassa jo otti välissämme olevan miehen tuotteita ja minä jo pakkasin tavaroitani. Keskustelu liittyi kaupan erityisiin tuotteisiin ja niiden saatavuuteen. Annoin kyllä kuulua noin sata kertaa pahemmin takaisin ja huomautin myös hänen halvimman mahdollisen kaljan ostamisesta isosta marketista jossa on valinnanvaraakin. Tästä syntyi hyvä konflikti johon välissä oleva mieskin osallistui käskemällä minun pyytää anteeksi sanomisiani tuolle moukkamaiselle naiselle. No sain myös hänet suuttumaan noin kolmessa sekunnissa. Minulla oli kylläkin hauskaa, mutta olisin ennemmin asioinut ilman kahta urpoa ja niistä seuraavaa konfliktia perässäni. Minun ostokseni oli mahdollista ostaa vain kyseisestä kaupasta pyöräilymatkan päästä, joten asiani kauppaan ja keskustelu tuotteista oli minulle välttämätöntä. [/quote] Jos kassa jatkaa keskustelua edellisen asiakkaan kanssa, en koskaan maksa ostoksiani ennen kuin tuo keskustelu päättyy. Sanon kohteliaasti, että teillä on vielä juttu kesken, olkaa hyvä vaan, minä voin odottaa. Vaikka kassa siis olisi ostokseni jo skannannut. Minusta on äärettömän epäkohteliasta kassalta olettaa minun eli asiakkaan olevan näkymätön. Jos kassa sanoo, että kiitos vaan, voi jo maksaa ja niin sanon, että eiköhän aloiteta tämä maksutapahtuma ihan alusta ja asiallisesti, joten ensin sanotaa molemmar hei ja katsotaan ihan silmiin. Minäkin olen maksava asiakas, vaikka en perhetuttu. [/quote]Entä, jos sinulla itselläsi on kassahenkilölle oikeasti hänen työhönsä liittyvää asiaa, onko sinusta kohteliasta, että hän tervehtii ja juttelee jo seuraavalle asiakkaalle, eikä kuuntele sinun asiaasi loppuun eikä vastaa siihen? Miten kassahenkilö voisi huomioida kaksi asiakasta yhtä aikaa? Vai pitäisikö se jono pysäyttää sen yhden asiakkaan puhumisen takia? Eihän se kassahenkilö voi mitään sille, jos joku asiakas puhuu jotain. [/quote] Kassahenkilö palvelee kohteliaasti yhden asiakkaan. Ja hoitaa homman oli ne tavarat miten vaan ladottu. Seuraavalla on taas oma vuoro, jolloin hänet huomioidaan

[/quote]Tarkoitin sitä, että pitääkö tosiaan odottaa edellisen asiakkaan juttu loppuun, ennen kuin voi koskea sinun tavaroihisi? Sehän pysäyttäisi jonon täysin, jos asiakas vain höpöttää ja kassahenkilö istuu vain siinä kuuntelemassa, vaikka seuraavan asiakkaan tavarat ovat jo hihnalla.

Vierailija
110/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten on aikaa miettiä hyllyn edessä viisi minuuttia, ostaisiko heinzia vai felixiä, ja pyöriä etsimässä pahvimukeja, mutta ei ole aikaa odottaa muutamaa minuuttia omaa vuoroa kassalla.

Vierailija
111/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen latokoot ostoksensa hihnalle miten haluaa, itsehän ne maksetaan. Ei siinä mitään "sääntöjä" ole.

Vierailija
112/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:06"]

Sitten kun kassa alkaa suoltamaan tavaraa läpi, mennään heti pakkaamaan niitä ostoksia. Ei sitä kassan työskentelyä tarvitse kytätä. Kun kassa on valmis, maksetaan ja poistutaan valmiiksi pakattujen ostosten kanssa.

Näin toimien kenenkään ei tarvitse odotella pakkaamisen valmistumista.

[/quote]

En mene.

Haluan nähdä, että tuotteen hinta kassakoneessa on sama kuin hyllyn reunassa, tuotteesta otetaan luvattu aleprosentti pois jne. Kaupat kusettavat näissä koko ajan ja suurin osa ihmisistä ei vaivaudu takaisin valittamaan, kun kotona kenties huomaavat kuitistaan, että makkarapaketti ei ollutkaan luvatulla tarjoushinnalla. Niistä muutamista kymmenistä senteistäkin tulee melko mittava kate, kun se viedään sadoilta ihmisiltä päivässä.

[/quote]

Kyse harvemmin on tahallisesta kusettamisesta vaan ihan yksinkertaisista vahingoista: hintalappu on unohtunut vaihtaa tai taustatietokoneelta muutettu hinta ei jostain syystä ole päivittynyt kassajärjestelmään yms. Inhimillisiä ja tietotekniikasta johtuvia virheitä. On laissa kiellettyä ohjata tahallisesti asiakasta harhaan.

Vierailija
113/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:06"] Sitten kun kassa alkaa suoltamaan tavaraa läpi, mennään heti pakkaamaan niitä ostoksia. Ei sitä kassan työskentelyä tarvitse kytätä. Kun kassa on valmis, maksetaan ja poistutaan valmiiksi pakattujen ostosten kanssa. Näin toimien kenenkään ei tarvitse odotella pakkaamisen valmistumista. [/quote] En mene. Haluan nähdä, että tuotteen hinta kassakoneessa on sama kuin hyllyn reunassa, tuotteesta otetaan luvattu aleprosentti pois jne. Kaupat kusettavat näissä koko ajan ja suurin osa ihmisistä ei vaivaudu takaisin valittamaan, kun kotona kenties huomaavat kuitistaan, että makkarapaketti ei ollutkaan luvatulla tarjoushinnalla. Niistä muutamista kymmenistä senteistäkin tulee melko mittava kate, kun se viedään sadoilta ihmisiltä päivässä.   [/quote] Kyse harvemmin on tahallisesta kusettamisesta vaan ihan yksinkertaisista vahingoista: hintalappu on unohtunut vaihtaa tai taustatietokoneelta muutettu hinta ei jostain syystä ole päivittynyt kassajärjestelmään yms. Inhimillisiä ja tietotekniikasta johtuvia virheitä. On laissa kiellettyä ohjata tahallisesti asiakasta harhaan.

[/quote]Ja usein käy niinkin, että asiakas on itse katsonut väärän tuotteen hintaa.

Vierailija
114/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen aina Suomessa käydessäni ihmetellyt, että kaupan kassalla toimimiseen on säännöt, ja kaikki kassallaolijat tarkkailevat toisiaan että näitä sääntöjä noudatetaan :D. Oikea ajoitus on hyvin tärkeää, eli missä vaiheessa laitetaan se kapula hihnalle, kuinka nopeasti lompakko ja kortit löytyvät laukusta tai taskusta, missä vaiheessa pakataan ostokset, ja kuinka nopeasti?

Ja sitten se itse maksutapahtuma, siinä kannattaa pitää pää kylmänä. Ei yhtään epäröivää liikettä, ei yhtään kysymystä kassahenkilöltä, vaan suorituksen on mentävä kerralla kohdalleen, ja nopeasti. Älä missään nimessä rupea kaivelemaan lompakostasi käteistä rahaa, eikä varsinkaan kolikoita. Siinä tuhraantuu turhia sekunteja. Maksa mieluimmin kortilla, ja sellaisella, jossa voit käyttää tunnuslukua. 

Tavaroiden oikea pakkaamisrytmi on myös hyvin tärkeää. Parasta olisi saada pakatuksi tavarat jo ennen maksutapahtumaa. Tämä vaatii jo kuitenkin täydellistä omistautumista asialle, ja harjoitus tekee mestarin tässäkin asiassa. On hyvin tärkeää hallita "siirtymävaihe" siitä kun on saanut viimeisen tavaran ostoskassiin. Pari nopeaa askelta takaisin maksupäätteelle, (huom. kortit oltava valmiina kädessä, ei enää laukussa tai taskussa!). Ongelmaksi tässä tulee se, jos seuraava asiakas on jo tullut kärryineen liian pitkälle (hyvin tavallista), niin silloin on peli menetetty. Ei mennyt ihan nappiin sen kertainen kaupassa asiointi! 

Älä koskaan missään tilanteessa unohda panna sitä kapulaa ostostesi perään. On viisainta panna se hihnalle, vaikka juuri sillä hetkellä kassalla ei olisikaan ketään perässäsi. Siihen saattaa äkkiä tulla joku, ja jos kapulaa ei ole, niin saatat saada siitä pahimmillaan jopa huomautuksen. Kiukkuisen katseen vähintäänkin saat! 

Vierailija
115/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan nyt te jotka tänne olette ehtinyt opastusta antamaan, noudatatte niitä omia ohjeitanne, niin meille muille jää sitten se oma parhaaksi kokemamme kaupassakäynnin loppuun vieminen :)                                                

Välillä ketjua lukiessani on tullut mielikuva, että pitäisi palvella/miellyttää kassahenkilöä, vaikka pidän kyllä asioivaa asiakasta ykkösenä. Hän tulee ostoksille ja odottaa kaupalta palvelua. Viimeisin palvelukontaksi tapahtuu juuri kassan toimesta. Hyvä kassapalvelu saattaa olla juuri se linkki joka vetää asiakkaan aina uudelleen samaan kauppaan ja jopa samalle kassalle :)  En tarkoita, ettei kassakokemus saa olla mukava/joustava molemmin päin. Jos asiakkaan asettelu ei miellytä, niin asiakashan voi vaihtaa toiseen kauppaan. Ainakin Helsingissä kauppoja riittää.  On hyvä huomioida, että vähän hitaammat/väärinpäin hihnalle asettavatkin tuovat kauppaan rahaa ja siten mahdollistavat kassallekin työpaikan.                                                                                                           

Itse en tykkää yhtään isojen kauppojen jättikärryistä, mutta käytän niitä koska mammuttikauppassa kierrellessä väsyy tavaroiden kantamiseen, eikä kahvakorille ole hihnan alkupäässä laskupaikkaa. On epähygieenistä laskea kori lattialle, koska ne kerätään päällekkäin ja kaiketi pestään harvoin. 

Vierailija
116/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot, mutta suosin aina kokenutta kassaa silloin kun asioin tutussa kaupassa. Jonosta katson onko paljon eläkeläisiä, lotto- tai muiden kuponkien kanssa pyörijiä, muita joiden päivän kohokohta se kaupassa käynti näyttää olevan. Vanhempi kassa ja kiireiset virkanaiset ostoksineen on paras yhdistelmä jos haluaa päästä sutjakkaasti liikkeestä ulos.

Vierailija
117/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää kassamyyjänä ehkä eniten just se, että niitä ostoksia ladotaan hinhnalle ihan sattumanvaraisessa järjestyksessä, ei puhettakaan että painavimmat tuotteet laitettaisiin ensimmäiseksi ja kevyet viimeiseksi. Joskus tuntuu jopa ihan kuin asiakas tarkoituksella olisi pistänyt ne tavarat juuri päinvastaisessa järjestyksessä (vaikka siitä tuskin on kyse) :D Tällä koko asialla ei niinkään ole väliä silloin kun ostoksia on suht vähän, mutta kun tuotteita on paljon, on niitä pakko yrittää lajitella sinne kassapäätyyn etteivät jugurtit liiskaannu maitopurkkien alle jne. Kun sitten asiakas laittaa ensimmäisenä salaatit, sipsipussit, keksit, jugurtit, kukkaset, kotikeittiön helposti ryttääntyvät tuotteet ynnä muut, tulee niiden varjelemisesta yksinkertaisesti mahdotonta kun tilaa kassapäädyn sivussa ei enää vain ole. Joillekin asiakkaille on varmaan ihan sama vaikka ne tomaatit liiskaantuisivatkin, mutta sitten on niitä jotka pimahtaa kun "Mun nuugelit menee ihan murskaksi!" "Sä teet näistä tuotteista entisiä!", vaikka parhaani mukaan yritän saada ne ihan älyttömässä järjestyksessä hihnalle laitetut tuotteet jotenkin säilymään ehjänä. 

Vierailija
118/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvokaas nyt miten toimitaan jos, kuten Lidlissä, on niin kapea tamä kolmionmuotoisen välikapulan alaosa (kanta), että kapula kaatuu kyljelleen. Onko takanatulevan epäkohteliasta nostaa se uudelleen pystyyn, vai kuuluuko vain odottaa että sen kapulan laittaja korjaa tilanteen?

Vierailija
119/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:12"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:59"]

...Sama bonuskortille, ajoissa esille...

[/quote]

Sen voi käyttää lukijassa jo ensimmäisen ostoksen lukemisen jälkeen.

[/quote]

Miksi tämä on saanut alapeukkua? Noin se toimii ainakin K-plussassa, Ässässä ja Pinsseillä. Toki eri jos se plussahomma on integroitu siihen maksukorttiin.
[/quote]

Maksukortinkin voi laittaa heti maksupäätteeseen, että se ottaa ne plussat/bonukset heti. Ei tarvi kassankaan toistella muuttuvaa summaa joka välissä.

Vierailija
120/258 |
02.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kassaneitinä voisin kirjoittaa mitä asiakas voisi tehdä.

1. Tarkista ihan ensimmäiseksi että se lompakko/rahat/pankkikortti on mukana. (ärsyttävää kun 100 tuotetta skannattu ja sitten sanotaan että ''hups en löydä lompakkoa'')

2. Älä laita omaa laukkuasi liukuhihnalle kun pakkaat kamojasi.. kassan päädyssä on tarkotuksella jalusta johon voit laittaa laukkusi/ostoskassisi missä pakkaat.

3. Jos et halua että croisanttisi litistyy älä laita sitä ensimmäiseksi ja valita sitten myyjälle kuinka croisanttisi on ihan lättänä.

4. Jos sinulla on tuotteita enemmän kuin lakisallii voit mennä pakkaamaan jo valmiiksi.. näin nopeutat myyjän työskentelyä.

5. Jos et numero 4 ^ osaa tehdä niin kaivappa se lompakko jo valmiiksi sieltä laukun pohjalta eikä vasta sitten kun myyjä sanoo ostosten hinnan.

6. Jos yli 10e ostoksesi haluat maksaa pelkillä 5senttisillä ja 10 senttisillä niin myyjä vihaa sinua ikuisesti. (pankkiin mm. saa viedä kolikot ja saat ne sitten tilillesi.)

7.  Jätä huonot vitsit kotiin. (tuote ei skannaudu heti, asiakas sanoo ''se on sit ilmanen'')

8. Älä anna lapsesi painella kortinlukijaa tai pelikoneita

9. Ostoksesi maksoi 12e20senttiä ja annat myyjälle 20e ja juuri kuin myyjä on ottanu vaihtorahat niin älä sano että ''mulla on tässä 2e 20senttiä'' jos haluat antaa ne ylimääräiset hilut annat ne samaan aikaan kuin muut rahat. hidastaa ja myyjä voi mennä sekaisin.

10. Kun myyjä tervehtii niin tervehdi takaisin.. jos et osaa suuta avata niin hymyile.

11. Anna jokaiselle asiakkaalle hajurako kun maksaa ostoksensa.. toisen iholla ei tarvitse olla kiinni.

12. Jos kaivat laukustasi jotain älä laita pullonpalautuskuittia/seteliä suuhun. YÖK

13. Älä aivasta käteesi ja anna samalla kädellä rahasi myyjälle. hyi vi***

Tässä oli nyt muutamia :D