Kassalla asioimisen ja tavaroiden hihnalle asettelemisen kultaiset säännöt
-Painavimmat ensin liukuhihnalle, kevyimmät viimeiseksi, ettei littaannu painavempien alle
-limupullot ym isot pullot vaakatasoon etteivät kaadu liukuhihnan lähtiessä liikenteeseen
-odotetaan rauhassa, että liukuhihnalle tulee tilaa
-laita kapula valmiiksi jo seuraavaa asiakasta varten
Lisää?
Kommentit (258)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:44"]-Painavimmat ensin liukuhihnalle, kevyimmät viimeiseksi, ettei littaannu painavempien alle -limupullot ym isot pullot vaakatasoon etteivät kaadu liukuhihnan lähtiessä liikenteeseen -odotetaan rauhassa, että liukuhihnalle tulee tilaa -laita kapula valmiiksi jo seuraavaa asiakasta varten Lisää? [/quote] Mua vituttaa ku kassahenkilöt pitää sitä hihnaa koko ajan päällä!Vaikka ois painavimmat ekana,niin ne loput tarvarat(painavuusjärjestyksessä)liskaa maitopurkit lyttyyn! Tiedän tasan yhden kassan,joka sitä hihnaa osaa käyttää!
[/quote]Jos kassalla on jo seuraava asiakas, ei siinä montaa tuotetta tarvitse lyödä kassaan, kun se pöytä ennen sitä takahihnaa on täynnä. Mitä siinä pitäisi tehdä, jos ei takahihnaa saa liikuttaa, mutta jononkin pitäisi kuitenkin edetä? Sitä takahihnaa pitää kuitenkin liikuttaa jo ennen seuraavan ihmisen ostoksia, että sen välikapulan saa siirrettyä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:49"]
Ostokset hihnalle mielellään tiiviisti, ei niin että yksitellen peräkkäin ettei seuraavana jonossa olevan tarvitse turhautua kun hihnalla ei yhtään tilaa hänen ostoksille.
[/quote]
Kyllä sitä tilaa tulee sitten kun edellisen ostokset etenevät alta pois. Ei pidä turhautua. Ei se edistä tipan vertaa jos ahdat ostoksesi hihnalle. Kassa sen hihnan nopeuden ratkaisee.
[/quote]
Ei muuten yksin kassa ratkaise sen hihnan nopeutta. Asiakkailla on hyvin tärkeä rooli siinä asiassa, jopa tärkein. Kävin pari päivää sitten Lidlissä ja edellämme oli kaksi vanhaa pirteää rouvaa, olivat tuttuja ja huomanneet toisensa siinä kassajonossa. Ensin menneellä oli ostoskärryllinen tavaraa, siis paljon, ja sillä toisella oli korillinen ja kesken kaiken hän kipitti vielä hakemaan Reissumiespussin, kun oli jo maksanut muut ostoksensa. Juttua rouvilla riitti niin, että ostoksien pakkaaminen unohtui kokonaan ja koko hihna pysähtyi näiden kahden rouvan vuoksi. No, muiden asiakkaiden kiukkuisten katseiden alla ensin asioinut rouva alkoi sitten pakkaamaan ostoksiaan hitaasti, niin toivottoman hitaasti osoittaakseen mieltään meille, jotka toivoimme häneltä rivakampaa toimintaa. Toinen rouva aloitti ostoksiensa pakkaamisen vasta sitten kun toinen rouva oli miltei valmis. Sittenkin piti kovasti miettiä laittaako kassiin ensin maitopurkin vai kaurahiutalepaketin. Voi elämän kevät!!! Seuraavalla kerralla, kun törmään vastaavaan, menen itse pakkaamaan ne kamat ja paiskon taatusti ne sikin sokin kasseihin. Eikö se täti olisi voinut pakata jo isoa osaa ostoksistaan siinä samalla, kun ne tulivat kassakoneen ohi. Hänellä oli koreja, joihin tavarat olisi saanut nopeasti ladottua.
Älä jää pakkaamaan siihen kortinlukijan kohdalle. Sitäkin joskus näkee.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:33"]
Kun pääset kassalta mene reippaasti autolle. Avaimet jo kädessä. Avaa lukitus laita ostokset autoon sulavin yhtäjaksoisin liikein. Sujahda jouhevasti ja vartalo sulavasti myötäillen istuimella . Laita ovi kinni ja sujahda turvavöihin ja starttaa ja laita vaihde ja pienimmällä vaihteella lähde matkaan polttoainetta säästeän vältttäen liiallista kiihdytystä jatka näin ja illan tullen sujahda vuoteeseesi ja ala nukkumaan jouhevasti ja jännittämättä.
Avansanat : Jouheva , sulava .
[/quote]
:D Saanko pyytää, voisitko tehdä myös ohjeet vessakäyntiä varten?
Älä anna vauvasi kuolata tuotetta/tuotteita joita et ole vielä maksanut. Oikeasti, yök. T. kassa
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:44"]
-Painavimmat ensin liukuhihnalle, kevyimmät viimeiseksi, ettei littaannu painavempien alle
[/quote]
Jos minulla on kärryissä kevyimmät tuottee päällimmäisenä, niin minne laitan ne siksi aikaa, että saan painavimmat ensin hihnalle?
[/quote]Siinä kassahihnan vieressä on yleensä vähän tilaa, johon saa vähän tavaraa laskettua. Sitten kun olet muutaman maitopurkin sieltä kärrystä laittanut hihnalle, siellä kärryssä on jo taas tilaa kaivella lisää painavia tavaroita.
[/quote]
Nyt menee jo hiusten halkomiseksi :) Aloita laittamalla kevyitä tuotteita hihnan päässä olevalle tasolle ja siitä eteenpäin hihnalle tsip tsip tsip. Ei siihen koriin niin paljoa mahdu. Jos on pyörällinen kori, joka on siis isompi tilavuudeltaan, niin voi voi, oisit ottanut kärrit :D Kiitos ja anteeks....
[/quote]
Mille tasolle? Nykyään ei yleensä hihnan alkupäässä ole mitään tasoa, mihin voisi tavaroita laittaa, tai nostaa ostoskorin tyhjentämisen ajaksi.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:41"]
[/quote]
Jos minulla on kärryissä kevyimmät tuottee päällimmäisenä, niin minne laitan ne siksi aikaa, että saan painavimmat ensin hihnalle?
[/quote]Siinä kassahihnan vieressä on yleensä vähän tilaa, johon saa vähän tavaraa laskettua. Sitten kun olet muutaman maitopurkin sieltä kärrystä laittanut hihnalle, siellä kärryssä on jo taas tilaa kaivella lisää painavia tavaroita.
[/quote]
Nyt menee jo hiusten halkomiseksi :) Aloita laittamalla kevyitä tuotteita hihnan päässä olevalle tasolle ja siitä eteenpäin hihnalle tsip tsip tsip. Ei siihen koriin niin paljoa mahdu. Jos on pyörällinen kori, joka on siis isompi tilavuudeltaan, niin voi voi, oisit ottanut kärrit :D Kiitos ja anteeks....
[/quote]
Mille tasolle? Nykyään ei yleensä hihnan alkupäässä ole mitään tasoa, mihin voisi tavaroita laittaa, tai nostaa ostoskorin tyhjentämisen ajaksi.
[/quote]Missä sinä asioit? Niissä kaupoissa, joissa minä käyn, kyllä ihan jokaisessa on hihnan ympärillä sellainen pieni taso, johon mahtuu muutama salaattipussi ja jogurttipurkki. En ole kyllä missään nähnyt pelkkää hihnaa.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 11:34"]
siis eiks se menee niin että plussakortin voi kyllä viedä lukijan läpi heti ensimmäisen ostoksen jälkeen, mutta s-bonuksessa pitää odottaa ensin että kaikki ostokset on maksettu?
[/quote]
Ei pidä paikkaansa tuo S-bonusjuttu. Kyllä sen kortin voi vetää läpi heti ensimmäisen ostoksen mentyä kassan ohi.
Tällaisiahan ne kassat yleensä ovat. http://www.tuhattori.com/?itid=3968&pol=125
Tuohon hihnan viereen mahtuu kyllä jonkun verran tavaraa.
Kerran keskustelin loppuun vuorollani alkaneen jutun kassan kanssa, niin kahta "keskikaljaa" hakeva rouva käski vihaisesti siirtyä eteenpäin seisottamasta jonoa, vaikka kassa jo otti välissämme olevan miehen tuotteita ja minä jo pakkasin tavaroitani. Keskustelu liittyi kaupan erityisiin tuotteisiin ja niiden saatavuuteen. Annoin kyllä kuulua noin sata kertaa pahemmin takaisin ja huomautin myös hänen halvimman mahdollisen kaljan ostamisesta isosta marketista jossa on valinnanvaraakin. Tästä syntyi hyvä konflikti johon välissä oleva mieskin osallistui käskemällä minun pyytää anteeksi sanomisiani tuolle moukkamaiselle naiselle. No sain myös hänet suuttumaan noin kolmessa sekunnissa. Minulla oli kylläkin hauskaa, mutta olisin ennemmin asioinut ilman kahta urpoa ja niistä seuraavaa konfliktia perässäni. Minun ostokseni oli mahdollista ostaa vain kyseisestä kaupasta pyöräilymatkan päästä, joten asiani kauppaan ja keskustelu tuotteista oli minulle välttämätöntä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 09:58"]
Älä anna lasten räpeltää toisten ostoksia. Kaiva rahat/pankkikortti lompsasta jo valmiiksi ennen maksutapahtumaa.
[/quote]
Tämä. Sen plussakortin voi laittaa siitä koneesta läpi heti ekan ostoksen jälkeen. Mutta kun mammat ensin pakkaavat KAIKKI ostokset ja sitten kaivavat niiden miljoonan turhan kortin joukosta sen oikean plussakortin ja sitten seuraavaksi etsitään sopivaa maksukorttia. Ja vielä mielellään maksetaankin kahdella eri kortilla ja vähän käteisellä.
No eihän tässä mihinkään kiire ole, mutta vituttaa nyt ylipäänsä katsella noin kädetöntä touhua.
[/quote]
Itse teen isojen ostosten kanssa niin, että menen pakkaamaan, mutta seuraan samalla sitä, milloin kamat alkaa loppua hihnalta. Menen sitten hyvissä ajoin kassalle ja kaivan kortit tai rahat esiin. Ei sitten tarvitse muiden odottaa sitä, että kaivan maksuvälineitä ja olen jo saanut osan tavaroista maksettua. Yksin ei kyllä ole helppo tehdä isoja ostoksia, kun pakkaamiseen menee niin paljon aikaa. Mieluummin kyllä menen yksin kauppaa kuin miehen ja lapsen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:08"]
Ne ostokset mennään pakkaamaan sinne hihnan päähän eikä jäädä tupeksimaan siihen sivuun niin että seuraava ei pääse ohi. Tämä vituttaa joka kerta!
[/quote]
Mä olen lyhyt... mä en ylety noukkimaan tavaroita sen lastauslaiturin yli pakko ottaa sivusta tai talousportaat mukaan.... ei ne siellä laarissa enää samassa järjestyksessä ole kuin hihnalle laittelin.
Joko on jossain kansanopistossa kurssi 'näin käyt kaupassa kaikkien sääntöjen mukaan ja ole mallikansalainen ja tunnollinen tyllerö'. Tulisi osallistujaryntäys.
Tai siinähän on jo liikeidea - meitä suomalaisiahan syytetään mielikuvituksettomuudesta ja yrittämisen vähäisyydestä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 12:08"]
Ne ostokset mennään pakkaamaan sinne hihnan päähän eikä jäädä tupeksimaan siihen sivuun niin että seuraava ei pääse ohi. Tämä vituttaa joka kerta!
[/quote]
No sieltä päästä ei yletä pakkaamaan. Ehkä pitkät, mutta pätkien pitäisi kiivetä siihen päätypöydälle ylettääkseen. Tämä siis joissakin kaupoissa. Itse kyllä seuraan kassaa ja maksan ennen kuin rynnin pakkaamaan. Daa. taidan olla kamala asiakas. no vältän ruuhka-aikoja ja käyn useimmin kaupassa aikaisin aamulla tai myöhään illalla.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:07"]
Kerran keskustelin loppuun vuorollani alkaneen jutun kassan kanssa, niin kahta "keskikaljaa" hakeva rouva käski vihaisesti siirtyä eteenpäin seisottamasta jonoa, vaikka kassa jo otti välissämme olevan miehen tuotteita ja minä jo pakkasin tavaroitani. Keskustelu liittyi kaupan erityisiin tuotteisiin ja niiden saatavuuteen. Annoin kyllä kuulua noin sata kertaa pahemmin takaisin ja huomautin myös hänen halvimman mahdollisen kaljan ostamisesta isosta marketista jossa on valinnanvaraakin. Tästä syntyi hyvä konflikti johon välissä oleva mieskin osallistui käskemällä minun pyytää anteeksi sanomisiani tuolle moukkamaiselle naiselle. No sain myös hänet suuttumaan noin kolmessa sekunnissa. Minulla oli kylläkin hauskaa, mutta olisin ennemmin asioinut ilman kahta urpoa ja niistä seuraavaa konfliktia perässäni. Minun ostokseni oli mahdollista ostaa vain kyseisestä kaupasta pyöräilymatkan päästä, joten asiani kauppaan ja keskustelu tuotteista oli minulle välttämätöntä.
[/quote]
Jos kassa jatkaa keskustelua edellisen asiakkaan kanssa, en koskaan maksa ostoksiani ennen kuin tuo keskustelu päättyy. Sanon kohteliaasti, että teillä on vielä juttu kesken, olkaa hyvä vaan, minä voin odottaa. Vaikka kassa siis olisi ostokseni jo skannannut. Minusta on äärettömän epäkohteliasta kassalta olettaa minun eli asiakkaan olevan näkymätön. Jos kassa sanoo, että kiitos vaan, voi jo maksaa ja niin sanon, että eiköhän aloiteta tämä maksutapahtuma ihan alusta ja asiallisesti, joten ensin sanotaa molemmar hei ja katsotaan ihan silmiin. Minäkin olen maksava asiakas, vaikka en perhetuttu.
Opeta lapsikullille, etteivät he saa riekkua kassahihnan päässä jonkun muun asiakkaan puolella. Mielellään ei tarvitsisi riekkua yhtään ollenkaan...
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 14:07"]
[/quote]
Jos kassa jatkaa keskustelua edellisen asiakkaan kanssa, en koskaan maksa ostoksiani ennen kuin tuo keskustelu päättyy. Sanon kohteliaasti, että teillä on vielä juttu kesken, olkaa hyvä vaan, minä voin odottaa. Vaikka kassa siis olisi ostokseni jo skannannut. Minusta on äärettömän epäkohteliasta kassalta olettaa minun eli asiakkaan olevan näkymätön. Jos kassa sanoo, että kiitos vaan, voi jo maksaa ja niin sanon, että eiköhän aloiteta tämä maksutapahtuma ihan alusta ja asiallisesti, joten ensin sanotaa molemmar hei ja katsotaan ihan silmiin. Minäkin olen maksava asiakas, vaikka en perhetuttu.
[/quote]Entä, jos sinulla itselläsi on kassahenkilölle oikeasti hänen työhönsä liittyvää asiaa, onko sinusta kohteliasta, että hän tervehtii ja juttelee jo seuraavalle asiakkaalle, eikä kuuntele sinun asiaasi loppuun eikä vastaa siihen? Miten kassahenkilö voisi huomioida kaksi asiakasta yhtä aikaa? Vai pitäisikö se jono pysäyttää sen yhden asiakkaan puhumisen takia? Eihän se kassahenkilö voi mitään sille, jos joku asiakas puhuu jotain.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 13:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Missä sinä asioit? Niissä kaupoissa, joissa minä käyn, kyllä ihan jokaisessa on hihnan ympärillä sellainen pieni taso, johon mahtuu muutama salaattipussi ja jogurttipurkki. En ole kyllä missään nähnyt pelkkää hihnaa.
[/quote]
No täkäläisissä kaupoissa ainakin Lidlissä ja Prismassa on ihan vain suora hihna, ei minkäännäköistä tilaa päässä tai reunalla. Ja jos jossain kaupassa on tuollainen levike, niin se on yleensä vain ihan siinä kassan vieressä riittävän leveä, että siihen jotain mahtuisi, ja useimmiten siihen on sitten aseteltu jokin heräteostostyrkyte (Tästä suklaapatukat 0,50 €).
[quote author="Vierailija" time="02.09.2015 klo 10:06"]
Sitten kun kassa alkaa suoltamaan tavaraa läpi, mennään heti pakkaamaan niitä ostoksia. Ei sitä kassan työskentelyä tarvitse kytätä. Kun kassa on valmis, maksetaan ja poistutaan valmiiksi pakattujen ostosten kanssa.
Näin toimien kenenkään ei tarvitse odotella pakkaamisen valmistumista.
[/quote]
En mene.
Haluan nähdä, että tuotteen hinta kassakoneessa on sama kuin hyllyn reunassa, tuotteesta otetaan luvattu aleprosentti pois jne. Kaupat kusettavat näissä koko ajan ja suurin osa ihmisistä ei vaivaudu takaisin valittamaan, kun kotona kenties huomaavat kuitistaan, että makkarapaketti ei ollutkaan luvatulla tarjoushinnalla. Niistä muutamista kymmenistä senteistäkin tulee melko mittava kate, kun se viedään sadoilta ihmisiltä päivässä.
Jos asioit pienemmässä kaupassa, missä veikkauksen asiat hoidetaan kassalla, älä tule ruuhka- aikana tarkistuttamaan kahtakymmentä vanhaa veikkaustositetta.
Näitä on ollut mukava lukea. Paljon samoja ärsytyksen aiheita kuin itsellänikin. Muutama uusi vinkkikin napattu. Pitäisikö tämä ketju lisätä myös uusien maahanmuuttajien kotuttamisohjelmaan :)