MOT-ohjelmassa Laboren tutkijalta petti pokka kun häneltä kysyttiin kuinka hän itse suhtautuisi uuteen työnhakumalliin jos olisi itse työtön
Kommentit (240)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin jakson ja minulle jäi sellainen olo, että ennenkaikkea pitkäaikaistyöttömiä pitäisi nyt auttaa. Tavalliset työttömät pääsevät kyllä ihan omin voimin töihin ilman, että heitä vahditaan joka käänteessä. Menee hirveästi aikaa ja rahaa siihen, että näitä itseohjautuvia työttömiä kytätään. Eikä pitkäaikaisiakaan pitäisi kytätä, vaan heitä pitäisi tukea yksilöllisesti.
Pitkäaikaistyöttömille, joilla on enemmän ikää, näyttää tulevan lähinnä kunnalta infoa eläkkeelle siirtymisestä 😂
Ja valtaosa pitkäaikaistyöttömistä on osittain tai kokonaan työkyvyttömiä. Kuten minä. Juttelemalla ei rikkinäiset kropat korjaannu eikä työnantajia kannusta palkkaamaan. Meitä on ihan turha hiillostaa haastatteluilla, vaan aika kannattaa käyttää terveempien työttömien työllistämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmassa konepajayrittäjä puhuu täyttä asiaa.
Siellä ei näkynyt nuoria työntekijöitä. Koulusta valmistuneet ei kelpaa, kun ei ole työkokemusta eikä työnanataja haluaa ottaa "oppipoikia". Mistä se työntekijät saa kun vanhat jää eläkkeelle? Jotain vastuuta silläkin. Kellä on vastuu siitä, että koulutuksen saaneella on valmistuessaan kaikki valmiudet tehdä työtä johon on kouluttautunut? Ei se valmistunut ainakaan tolla alalla voi itsekseen kotona opetella koulutuksesta puuttuvia työtaitoja.
Täysin pätevät työntekijät myös nykyään palkataan rekrypaskafirmojen kautta, kun ovat uusia alalla. Tulee helvetin kiinnostavat ajat seuraavan kymmenen vuoden aikana, kun kansa herää koko systeemin epäoikeudenmukaisuuteen. Se on tasan ja varma juttu, että ihmiset eivät tule pidemmän päälle hyväksymään tätä piittaamattomuutta ihmisoikeuksista. Suomen työmarkkinat ovat täysi vitsi.
Kaveri teki rekryfirman kautta 3 vuotta samalle työnantajalle duunia, huonommalla työterveydellä, palkalla ja lomatkin vietiin kun heidän mallillaan ne maksetaan ulos. Onneks sai samalata alalta töitä, naapurifirmasta :D Nyt on palkka, hyvä työterveys ja lomatkin saa niinkuin pitääkin saada!
Mulle taas kävi niin että eräs julkisen sektorin työnantaja palkkasi minut samoihin vaativiin hommin aina eri pätkillä joka kerran eri sopimuskuvioiden kautta hyödyntäen palkkatukea, tilapäisyyttä, ulkoistettuja ja kilpailutettavia projekteja, yms. Sitten viimeksi joutuivat kai jostain syistä palkkaamaan yksityisen vuokrafirman kautta. Kun sain paikan, vuokrafirma oli shokissa siitä palkasta mitä ehdotettiin ja sanoivat, että eivät voi asiantuntijoiden palkkoja polkea noin alas. Sainkin sitten melkein 1000 euroa enemmän palkkaa kuussa kuin aikaisemmissa kuvioissa samalla työnantajalla. Myös työtehtävät määriteltiin niin tarkasti, ettei tarvinnut ottaa mitään projektin ulkopuolisia tehtäviä. Julkisellahan helposti joudut jokapaikanhöyläksi.
Julkinen sektori ei saa käyttää vuokrafirmoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnhakumallissa jokaista te-virkailijaa kohden tarkistettava joka päivä 34 hakemusta ja kirjattava ne ko työttömälle haettuna paikkana. Siihen puhelut haastattelut tapaamiset sekä näitä työnhakuvelvoitteita etsittävä. Joopajoo, nyt lähtee työllisyys nousuun.
Ainahan nämä päätökset ja uudet mallit työllistää ihmisiä.
Siellä TE-palveluissa. Tulee avoimia virkoja. Sinnehän ne rahat menee suurimmalta osin.
Syksyllä päättäjät sitten kehuvat taas kilpaa miten on tehty toimiva malli kun työttömyys on vähentynyt 0,jotain %.
Jännän äärellä odotamme kokoomuksen aktiivimalli kolmosta. Miljardi lisää konsulttifirmoille kurssittamaan työttömiä. Kursseilla olevia ei lasketa työttömiksi niin näyttäähän se hyvältä. Kallista tilastokikkailua.
Nuo työttömien pellekurssit pitäisi lopettaa. Onko se joku korruption muoto? Korkeassa asemassa olevien henkilöiden hyvät kaverit pääsevät pitämään näitä kursseja ja nettoavat rahaa. Olen kuullut kursseista, joilla kouluttaja osasi opettamaansa asiaa huonommin kuin "oppilaat". Eihän siinä ole mitään tolkkua.
Olen ollut kahdella kurssilla.
Eka oli lyhyt pakollinen CV-kurssi joka oli ihan okei, mutta mulle henkilökohtaisesti aika turha.
Toinen oli akateemisille työttömille suunnattu kurssi, joka oli suuri farssi. Siinä oli erillinen tietokoneosio, joka oli kohtuullisen hyödyllinen. Muu osuus oli täyttä shaibaa. Yks pahimipia muistoja oli kuinka n. 15 korkeastikoulutetulle yli 40-vuotiaalle ihmiselle tulee joku "asiantuntija" sanomaan, että "kannattas kouluttautua lähihoitajaksi tai putkimieheksi". Really?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei näkynyt nuoria työntekijöitä. Koulusta valmistuneet ei kelpaa, kun ei ole työkokemusta eikä työnanataja haluaa ottaa "oppipoikia". Mistä se työntekijät saa kun vanhat jää eläkkeelle? Jotain vastuuta silläkin. Kellä on vastuu siitä, että koulutuksen saaneella on valmistuessaan kaikki valmiudet tehdä työtä johon on kouluttautunut? Ei se valmistunut ainakaan tolla alalla voi itsekseen kotona opetella koulutuksesta puuttuvia työtaitoja.
Täysin pätevät työntekijät myös nykyään palkataan rekrypaskafirmojen kautta, kun ovat uusia alalla. Tulee helvetin kiinnostavat ajat seuraavan kymmenen vuoden aikana, kun kansa herää koko systeemin epäoikeudenmukaisuuteen. Se on tasan ja varma juttu, että ihmiset eivät tule pidemmän päälle hyväksymään tätä piittaamattomuutta ihmisoikeuksista. Suomen työmarkkinat ovat täysi vitsi.
Kaveri teki rekryfirman kautta 3 vuotta samalle työnantajalle duunia, huonommalla työterveydellä, palkalla ja lomatkin vietiin kun heidän mallillaan ne maksetaan ulos. Onneks sai samalata alalta töitä, naapurifirmasta :D Nyt on palkka, hyvä työterveys ja lomatkin saa niinkuin pitääkin saada!
Mulle taas kävi niin että eräs julkisen sektorin työnantaja palkkasi minut samoihin vaativiin hommin aina eri pätkillä joka kerran eri sopimuskuvioiden kautta hyödyntäen palkkatukea, tilapäisyyttä, ulkoistettuja ja kilpailutettavia projekteja, yms. Sitten viimeksi joutuivat kai jostain syistä palkkaamaan yksityisen vuokrafirman kautta. Kun sain paikan, vuokrafirma oli shokissa siitä palkasta mitä ehdotettiin ja sanoivat, että eivät voi asiantuntijoiden palkkoja polkea noin alas. Sainkin sitten melkein 1000 euroa enemmän palkkaa kuussa kuin aikaisemmissa kuvioissa samalla työnantajalla. Myös työtehtävät määriteltiin niin tarkasti, ettei tarvinnut ottaa mitään projektin ulkopuolisia tehtäviä. Julkisellahan helposti joudut jokapaikanhöyläksi.
Taitaapa voida.
Näin se menee.
Hallitus tuplaa kehitysavun ilmastotoimiin ulkomaille
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/719ade1a-ca78-48e1-bece-7955119e5…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Minne luulet että Seure palkkaa ihmisiä? Ja Hansel Oy:llä on ns. sopimustoimittajia, joiden joukossa on henkilöstövuokraus- ja rekryfirmoja, eli voivat vuokrata/rekrytä työntekijöitä julkiselle sektorille.
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee.
No tuossa on se hyvä puoli, että osaaminen projekteihin tulee tietysti suomalaisilta yrityksiltä. Kyllä tuo saattaa hieman lisätä alan työpaikkoja Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen yrittäjä on kyllä ihan itse luonut ongelmansa. Sukulaislapsi opiskeli ammattikoulussa ja ammattikorkeakoulussa metallialaa. Molempien koulujen kanssa teki yhteistyötä alan yritykset lähiseudulta. Harjoitteluun pääsi jokainen helposti ja jokaisessa yrityksessä on paljon oppilaita työssä koulun jälkeen, lomilla ja valmistumisen jälkeen. Osa yrityksistä sittemmin on menettäneet nämä itse osittain kouluttamansa työntekijät, kun eivät ole panostaneet palkkaukseen, sen tasapuolisuuteen, hyviin työoloihin, työilmapiirin jne. Kyseinen nuori sai tuplapalkan valmistuttuaan AMK sta ja vakituinen työpaikka heti koulun jälkeen verrattuna ammattikoulun aikaiseen harjoittelupaikkaan. Samat työtehtävät molemmissa. Osassa esimiestyöhön panostetaan.
Minulla on yhä mielessä työllistämismalli millä palkataan aina puoleksi vuodeksi työvoimatoimistoon työtön töihin ja se kenellä paikka oli menee ansiosidonnaiselle 400 päiväksi. Näin saadaan päivärahojen maksu kokonaan kassoille kun kierrätetään työttömiä työvoimavirkailijoina. Kyllä se jotain säästöä tuo valtiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä niin kuin käytännössä toimii. Miten todistetaan oletko hakenut jotain työpaikkaa?
Työnhakija laittaa listan paikoista joihin hän on kuukauden sisällä hakenut ja omavirkailija soittaa kyseisiin yrityksiin ja varmistaa asian paikkansa pitävyyden
Kiva kun oikeasti todellakin haluaisit jonkun paikan ja joku "hoitotäti" soittaa perään. "Onko se meidän Minna nyt hakenut". Tosi ammattimaisen kuvan saa taas. Kaikki mahdollisuudet kariutuvat viimeistään tähän.
Tämä on niin totta. Nämä muka-asiantuntijat on pilanneet monen työttömän mahdollisuudet saada työpaikka. Olin esimiehenä ja minulle soitti eräs nainen, esittäytyi joksikin työvoimaviranomaiseksi. Kertoi että hänen asiakkaansa tarvitsisi haastattelukokemusta, voisinko haastatella hänet. Piti sen jälkeen aivan naurettavan pitkän ylistyspuheen tästä työttömästä, suunnilleen oli maailman paras ihminen. Hän sitten tuli ja oli oikein mukava ihminen, tosin ujo. Työtä ei ollut tarjota, kun yritys oli konkurssin partaalla. Kerroin että kyseinen virkailija estää sinua saamasta töitä, on niin epäammattimainen. Kannattaa luottaa itseensä vaikka jännittääkin se tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen yrittäjä on kyllä ihan itse luonut ongelmansa. Sukulaislapsi opiskeli ammattikoulussa ja ammattikorkeakoulussa metallialaa. Molempien koulujen kanssa teki yhteistyötä alan yritykset lähiseudulta. Harjoitteluun pääsi jokainen helposti ja jokaisessa yrityksessä on paljon oppilaita työssä koulun jälkeen, lomilla ja valmistumisen jälkeen. Osa yrityksistä sittemmin on menettäneet nämä itse osittain kouluttamansa työntekijät, kun eivät ole panostaneet palkkaukseen, sen tasapuolisuuteen, hyviin työoloihin, työilmapiirin jne. Kyseinen nuori sai tuplapalkan valmistuttuaan AMK sta ja vakituinen työpaikka heti koulun jälkeen verrattuna ammattikoulun aikaiseen harjoittelupaikkaan. Samat työtehtävät molemmissa. Osassa esimiestyöhön panostetaan.
Lähde?
MOT Maailman paras työnvälitysmalli 28 min ma 21.3.2022 41113 katselua
Hallitus lupaa vappuna voimaan tulevalla työnhaun mallilla työttömille työtä ja yrityksille helpotusta työntekijäpulaan. MOT selvitti, miten malli toimii ja mihin sen lupaukset perustuvat.
”Välikädet” tarjoavat jo joka kolmannen avoimen työpaikan – pula tekijöistä ei välttämättä johda houkutteleviin työehtoihin
Vierailija kirjoitti:
MOT Maailman paras työnvälitysmalli 28 min ma 21.3.2022 41113 katselua
Hallitus lupaa vappuna voimaan tulevalla työnhaun mallilla työttömille työtä ja yrityksille helpotusta työntekijäpulaan. MOT selvitti, miten malli toimii ja mihin sen lupaukset perustuvat.
”Välikädet” tarjoavat jo joka kolmannen avoimen työpaikan – pula tekijöistä ei välttämättä johda houkutteleviin työehtoihin
Suomessa on noin puoli miljoonaa kotimaista työtöntä tai vajaatyöllistettyö jotka haluaisivat lisää työtunteja ja palkkaa. Tähän vielä päälle kaikki rajan yli lompsivat virolaiset, venäläiset sun muut jotka vie osansa aina vaan harvenevista palkkaa maksavista avoimista paikoista.
Eli suomeksi sanottuna suomessa ei ole työvoimapulaa vaan tuota hoetaan koska ahneimmat työnantajat haluaa tuottaa suomeen vielä enemmän halpatyövoimaa muualta ilman ikäviä viisumivaatimuksia tai muutakaan byrokratiaa kuten työaikalakien tai muiden ikävien byrokraattisten pikkujuttujen noudattamista.
Se, että hölmöt broileripoliitikkomme joko poliitikkoina tai suojatöissään jossain virastoissa/järjestöissä hokevat tuota myös kertoo vaan sen miten vähän nuo ymmärtää tai välittää yhteiskunnan toimimisesta. Ei nuo välitä siitä miten asiat oikeasti toimii vaan ainoastaan siitä että on jotain kivalta kuulostavia hokemia joita julistaa haastattelussa, kuten nyt tää työvoimapulan hokeminen ja siihen ratkaisut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnhakumallissa jokaista te-virkailijaa kohden tarkistettava joka päivä 34 hakemusta ja kirjattava ne ko työttömälle haettuna paikkana. Siihen puhelut haastattelut tapaamiset sekä näitä työnhakuvelvoitteita etsittävä. Joopajoo, nyt lähtee työllisyys nousuun.
Siellä TE-palveluissa. Tulee avoimia virkoja. Sinnehän ne rahat menee suurimmalta osin.
Syksyllä päättäjät sitten kehuvat taas kilpaa miten on tehty toimiva malli kun työttömyys on vähentynyt 0,jotain %.
Jännän äärellä odotamme kokoomuksen aktiivimalli kolmosta. Miljardi lisää konsulttifirmoille kurssittamaan työttömiä. Kursseilla olevia ei lasketa työttömiksi niin näyttäähän se hyvältä. Kallista tilastokikkailua.
Nuo työttömien pellekurssit pitäisi lopettaa. Onko se joku korruption muoto? Korkeassa asemassa olevien henkilöiden hyvät kaverit pääsevät pitämään näitä kursseja ja nettoavat rahaa. Olen kuullut kursseista, joilla kouluttaja osasi opettamaansa asiaa huonommin kuin "oppilaat". Eihän siinä ole mitään tolkkua.
Olen ollut parilla hyödyttömällä CV-kurssilla. Kumpaisestakin jäivät mieleen ne kurssikaverit, joille kys. kurssi oli "työ". Toki on olemassa rajoitus sille, kuinka usein kurssille voi osallistua tietyn ajan kuluessa, mutta nämä tapaukset olivat jo konkareita, muutamalla jo kymmenes kierros saman kouluttajan johdolla meneillään. Rikkana rokassa noita CV-kursseja on alettu pitämään useamman erisorttisia. Ensin käyt sen peruskurssin, sen jälkeen markkinoivan kurssin, sen jälkeen jokin syventävä pätkä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut parilla hyödyttömällä CV-kurssilla. Kumpaisestakin jäivät mieleen ne kurssikaverit, joille kys. kurssi oli "työ". Toki on olemassa rajoitus sille, kuinka usein kurssille voi osallistua tietyn ajan kuluessa, mutta nämä tapaukset olivat jo konkareita, muutamalla jo kymmenes kierros saman kouluttajan johdolla meneillään. Rikkana rokassa noita CV-kursseja on alettu pitämään useamman erisorttisia. Ensin käyt sen peruskurssin, sen jälkeen markkinoivan kurssin, sen jälkeen jokin syventävä pätkä...
Itse kävin tuollaisen kurssin. Kurssin viimeinen päivä oli ainoa josta oli jotain hyötyä. Sain silloin mahani täyteen kun kävimme pizzpuffassa jonka kurssittaja tarjosi meille(lue veronmaksajat).
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee.
Jep jep, ei riitä rahat työllisyystoimiin mut edelleen riittää rahat intohimoiseen ja kiihkeään ilmastointitoimiin.
Vierailija kirjoitti:
Se tyrskäys kertoo kaiken tästä uudistuksesta.
Kertoo enemmän tyrskähtelijän ammattitaidosta tai oikeastaan sen puutteesta.
Niin paljon kouluja käydään, mutta niin pienet aivot:)
Vierailija kirjoitti:
Meillä pienemmällä kunnalla on ollut haussa ihmisiä töihin digineuvontaan ikäihmisille. Itse yritin hakeutua näihin hommiin, mutta paperilla oleva osaaminen uupuu, vaikka oikea osaaminen löytyy. Koitin selvittää kuntakokeilun, sossu, oppilaitosten jne kautta miten kyseinen kirjallinen "pätevyys" onnistuu ja vastaus on vähintään kaksi vuotta opiskelua. Eli pitää istua jossain koulussa vuosia oppimassa asioita, jotka jo osaa päästäkseen töihin. Tää on ihan saatanan hieno systeemi. Ei ole olemassa tapaa näyttää osaaminen ja saada se "pätevyys". Kaipa se on siis näin, että olen loinen kun työ ei kelpaa.
Mä opiskelin töiden ohella oppisopimuksena erikoisammattitutkinnon vuodessa. Opintojen kestossa huomioitiin aiempi osaaminen. Näyttötutkinto oli helppo suorittaa.
Kannattaa ehkä vielä sitkeästi sanoittaa omaa osaamista. Mahdolliselle työnantajalle voi myös yrittää tarjota "diiliä" oppisopimuksesta, eli esim. selvität, olisiko itselläsi palkkatukioikeus oppisopimuksen ajaksi.
Tsemppiä työnhakuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tyrskäys kertoo kaiken tästä uudistuksesta.
Kertoo enemmän tyrskähtelijän ammattitaidosta tai oikeastaan sen puutteesta.
Niin paljon kouluja käydään, mutta niin pienet aivot:)
Laitetaan vähän karkeampi vertaus jos se auttaisi sinua ymmärtämään. Pystyisitkö vakavalla naamalla selittämään että pinkki elefantti auttaa työllistymään? Riittää kun vilkaisee aikaisempia kokeiluja ja edellistä aktiivimallia niin näkee ettei niillä ole työllistävää vaikutusta. Ne kyllä maksaa enemmän kuin ns. perustyöttömyys. Sitä sopisi jokaisen veronmaksajan miettiä kun poliitikot hoitaa työttömyyttä. Lue keksivät kepityksiä työttömille.
Mutta tuossahan selitettiin selkokielellä miten firmoilla ei olesellaisia luppotyöntekijöitä, jotka on palkattu vain sen varalta, jos työkkäristä joku soittaa ja kysyy kuka on hakenut vapaata paikkaa.