MOT-ohjelmassa Laboren tutkijalta petti pokka kun häneltä kysyttiin kuinka hän itse suhtautuisi uuteen työnhakumalliin jos olisi itse työtön
Kommentit (240)
Hyvä sinänsä että MOT teki ohjelman. Toivottavasti tulee muuallakin asiasta lisää juttuja. Olisivat voineet ottaa mukaan myös asiaan paljon kuuluvia eli työministerin ja työministeriön ihmisiä.
Työnhaku Linkedinin kauttaa on kaksi napin painallusta. Ensin se että hae paikkaa, sen jälkeen se kysyy haluaako jättää saatteen tms. Sen voi jättää tyhjäksi. Aikaa meni 2-3 s. Ihan mitä tahansa voi hakea.
Ohjelmassa tuli selvästi esille että korkea työttömyys korvaus estää työllistymästä. Toinen asia oli ongelma löytää ammattitaitoisia työntekijöitä ainakin joillakin aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Ohjelmassa konepajayrittäjä puhuu täyttä asiaa.
Siellä ei näkynyt nuoria työntekijöitä. Koulusta valmistuneet ei kelpaa, kun ei ole työkokemusta eikä työnanataja haluaa ottaa "oppipoikia". Mistä se työntekijät saa kun vanhat jää eläkkeelle? Jotain vastuuta silläkin. Kellä on vastuu siitä, että koulutuksen saaneella on valmistuessaan kaikki valmiudet tehdä työtä johon on kouluttautunut? Ei se valmistunut ainakaan tolla alalla voi itsekseen kotona opetella koulutuksesta puuttuvia työtaitoja.
Katsoin jakson ja minulle jäi sellainen olo, että ennenkaikkea pitkäaikaistyöttömiä pitäisi nyt auttaa. Tavalliset työttömät pääsevät kyllä ihan omin voimin töihin ilman, että heitä vahditaan joka käänteessä. Menee hirveästi aikaa ja rahaa siihen, että näitä itseohjautuvia työttömiä kytätään. Eikä pitkäaikaisiakaan pitäisi kytätä, vaan heitä pitäisi tukea yksilöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä niin kuin käytännössä toimii. Miten todistetaan oletko hakenut jotain työpaikkaa?
Työnhakija laittaa listan paikoista joihin hän on kuukauden sisällä hakenut ja omavirkailija soittaa kyseisiin yrityksiin ja varmistaa asian paikkansa pitävyyden
Työnantajia nimenomaan EI velvoiteta pitämään kirjaa hakijoista.
TE-asiantuntija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne olivat sellaisia, että virkailija selasi mol.fi-sivustoa (siihen aikaan työpaikat ilmoitettiin siellä) ja printtaili sieltä minulle joitain sellaisia, joiden ammattinimike kuulosti vähän sinnepäin sopivalta. Esim. itselläni ei ollut ajokorttia, mutta saatoin saada kotiin nipun printtejä, joissa joihinkin vaadittiin ajokortti.
Voi olla, että joillekin noista mainitsemistasi keskusteluista on hyötyä, mutta valtaosa varmasti tietää asiat muutenkin, ja tuon kaikenhan voisi vain kirjata jonnekin infosivustoon, jonka jokainen voi käydä lukemassa. En ainakaan itse näe, mitä hyötyä olisi siitä, että (jos olisin työtön) joku soittelisi minulle ja juttelisi kanssani työttömyysturvasta ja tukien hakemisesta (osaan hakea minulle kuuluvat tuet, eikä minulla ole aiheesta mitään juteltavaa - jos en osaa jotain, tiedän mistä hakea tarvitsemani tiedon), olen jo tietoinen palkkatuesta, tarvittaessa osaan itsekin hakea tietoa valmennuksista, ja olen hyvin kartalla oman alani työtilanteesta sekä omalla alueellani että yleisesti. Minä en saa mitään iloa random virkailijan kanssa juttelemisesta - jos haluan saada iloa puhelinkeskusteluista, soitan vaikka ystävälle. Ja ennen kaikkea: se, että höpisen niitä näitä työttömyysturvan hakemisesta tai alan yleisestä työtilanteesta, se ei auttaisi minua ollenkaan työllistymisessä, se on vain puhelimessa höpöttelyä ajan kuluksi. Täysin hyödytöntä.
Se ei ehkä auta sinua, mutta on paljon ihmisiä jotka ilmoittautuvat työnhakijaksi eikä järjestelmä ole tuttu. Aika usein valitetaan siitä että haluttaisiin puhua ihmisen eikä automaatin kanssa. No, tässä sitä olisi tarjolla. Alkaen ihan siitä että moni asiakas ei esim. tiedä työttömyyskassan, Kelan ja TE-toimiston eroja, ja ilmoittaa muutoksista kassaan. Kun raha-asiat saa heti alussa kuntoon, voi keskittyä työnhakuun jatkossa.
En silti kannata uutta mallia, koska se ei sovi kaikille aloille ja kaikkiin tilanteisiin. Tosin - sellaista mallia tuskin on olemassakaan.
Ongelmahan on se, että ei työkkäri pysty luomaan uusia työpaikkoja. Kun edes niitä olemassaolevia työpaikkoja ei ole tarpeeksi vaikka jokaiseen saataisiin työtön tungettua.
Toiseksi TE-toimistot eivät enää ole työnvälitystoimistoja kuten ennen vanhaan. Silloin virkailijoilla oli henkilökotaiset suhteet paikkakunnan yrityksiin ja työhönottajiin.
Sitten on vielä se työnantajien puoli -- heiltä ei kukaan vaadi yhtään mitään työttömyyden hoidossa. Pääsevät kuin koira veräjästä vaikka tasan tarkkaan nollatuntisopimukset, vajaat tunnit, pätkätyöt ja laittomat ketjuttamiset ovat olleet tärkeä osa luomassa ihmisistä työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei näkynyt nuoria työntekijöitä. Koulusta valmistuneet ei kelpaa, kun ei ole työkokemusta eikä työnanataja haluaa ottaa "oppipoikia". Mistä se työntekijät saa kun vanhat jää eläkkeelle? Jotain vastuuta silläkin. Kellä on vastuu siitä, että koulutuksen saaneella on valmistuessaan kaikki valmiudet tehdä työtä johon on kouluttautunut? Ei se valmistunut ainakaan tolla alalla voi itsekseen kotona opetella koulutuksesta puuttuvia työtaitoja.
Täysin pätevät työntekijät myös nykyään palkataan rekrypaskafirmojen kautta, kun ovat uusia alalla. Tulee helvetin kiinnostavat ajat seuraavan kymmenen vuoden aikana, kun kansa herää koko systeemin epäoikeudenmukaisuuteen. Se on tasan ja varma juttu, että ihmiset eivät tule pidemmän päälle hyväksymään tätä piittaamattomuutta ihmisoikeuksista. Suomen työmarkkinat ovat täysi vitsi.
Konepajayrittäjä kertoo olennaiset asiat. Työvoimatoimiston kautta ei saa työntekijöitä yritykseen.
Yleisesti ansiosidonnaista päivärahaa saa tekemättä yhtään mitään. Rehellistä työtä tekemällä ansaitsee jopa vähemmän kuin ansiosidonnaista päivärahaa kotona nauttimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Työkkäristä ei kannata työntekijää kysellä, sieltä ei tekijää saa.
Moni työtön voisi miettiä, miksi työnantajaa ei kiinnosta palkata osaamattomuuttaan.
Accumulation of capital is theft from worker to capitalistic pig 🐖
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ne olivat sellaisia, että virkailija selasi mol.fi-sivustoa (siihen aikaan työpaikat ilmoitettiin siellä) ja printtaili sieltä minulle joitain sellaisia, joiden ammattinimike kuulosti vähän sinnepäin sopivalta. Esim. itselläni ei ollut ajokorttia, mutta saatoin saada kotiin nipun printtejä, joissa joihinkin vaadittiin ajokortti.
Voi olla, että joillekin noista mainitsemistasi keskusteluista on hyötyä, mutta valtaosa varmasti tietää asiat muutenkin, ja tuon kaikenhan voisi vain kirjata jonnekin infosivustoon, jonka jokainen voi käydä lukemassa. En ainakaan itse näe, mitä hyötyä olisi siitä, että (jos olisin työtön) joku soittelisi minulle ja juttelisi kanssani työttömyysturvasta ja tukien hakemisesta (osaan hakea minulle kuuluvat tuet, eikä minulla ole aiheesta mitään juteltavaa - jos en osaa jotain, tiedän mistä hakea tarvitsemani tiedon), olen jo tietoinen palkkatuesta, tarvittaessa osaan itsekin hakea tietoa valmennuksista, ja olen hyvin kartalla oman alani työtilanteesta sekä omalla alueellani että yleisesti. Minä en saa mitään iloa random virkailijan kanssa juttelemisesta - jos haluan saada iloa puhelinkeskusteluista, soitan vaikka ystävälle. Ja ennen kaikkea: se, että höpisen niitä näitä työttömyysturvan hakemisesta tai alan yleisestä työtilanteesta, se ei auttaisi minua ollenkaan työllistymisessä, se on vain puhelimessa höpöttelyä ajan kuluksi. Täysin hyödytöntä.
Se ei ehkä auta sinua, mutta on paljon ihmisiä jotka ilmoittautuvat työnhakijaksi eikä järjestelmä ole tuttu. Aika usein valitetaan siitä että haluttaisiin puhua ihmisen eikä automaatin kanssa. No, tässä sitä olisi tarjolla. Alkaen ihan siitä että moni asiakas ei esim. tiedä työttömyyskassan, Kelan ja TE-toimiston eroja, ja ilmoittaa muutoksista kassaan. Kun raha-asiat saa heti alussa kuntoon, voi keskittyä työnhakuun jatkossa.
En silti kannata uutta mallia, koska se ei sovi kaikille aloille ja kaikkiin tilanteisiin. Tosin - sellaista mallia tuskin on olemassakaan.
Eikö sitten voitaisi rehellisesti sanoa, että työttömiä haastatellaan säännöllisesti, jotta he voivat kysellä mitä eroa on TE-toimistolla, Kelalla ja työttömyyskassalla? Tai eikö vielä helpompaa olisi, että pakollisten haastattelujen sijaan olisi jokin infonumero, josta voi soittaa ja kysyä neuvoa? Jos kerran ideana on vain selventää työkkärin ja Kelan eroa, on typerää esittää, että tuo jotenkin liittyy työllistymiseen. Niin, ja aika moni osaa itsekin googlailla tarvittavat tiedot eri virastojen toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin pätevät työntekijät myös nykyään palkataan rekrypaskafirmojen kautta, kun ovat uusia alalla. Tulee helvetin kiinnostavat ajat seuraavan kymmenen vuoden aikana, kun kansa herää koko systeemin epäoikeudenmukaisuuteen. Se on tasan ja varma juttu, että ihmiset eivät tule pidemmän päälle hyväksymään tätä piittaamattomuutta ihmisoikeuksista. Suomen työmarkkinat ovat täysi vitsi.
Kaveri teki rekryfirman kautta 3 vuotta samalle työnantajalle duunia, huonommalla työterveydellä, palkalla ja lomatkin vietiin kun heidän mallillaan ne maksetaan ulos. Onneks sai samalata alalta töitä, naapurifirmasta :D Nyt on palkka, hyvä työterveys ja lomatkin saa niinkuin pitääkin saada!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tyrskäys kertoo kaiken tästä uudistuksesta.
Eiköhän se kerro siitä, että hän ei usko koulutetun, osaavan, työkokemusta hankkineen miehen päätyvän työkkärin asiakkaaksi. Jostain syystä meidän pitkäaikaistyöttömämme ja valittavat työttömämme ovat pääosin kouluttamattomia, mielenterveysongelmaisia ja jo kolmannen polven työttömiä. Ei sellaiseksi monikaan päädy, siihen synnytään tai se valitaan.
Melko kusipäinen asenne. Sulla ei taida itselläsi olla minkäänlaista kokemusta työelämästä. Tule kertomaan viiskymppisenä yt-kierroksessa potkut saaneena miten helppo on osaavan ja koulutetun keski-ikäisen löytää uusi työpaikka. Yhteenkään hakemukseen ei vastata eikä minnekään kelpaa. 10-20 vuotta työuraa jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hän oli taas ainoa joka vaikutti kommentoivan asiaa jotenkin katkerasti ja oman ahtaan poliittisen näkökulmansa suojista vailla laajempaa kokemusta.
Hän ei tajunnut myöskään sitä, että hänen alallaan työntekijöitä ei ole paljon, koska metalliala ei nuoria enää kiinnosta, eikä ole kiinnostanut pitkään aikaan.
Ne joilla alan kokemusta on, ovat ammatti-ihmisiä, joille on kysyntää, joten ei varmasti kannata ekaan työpaikkaan lähteä jos saa ansiopäivärahaa vaan kannattaa toki katsella itselleen se paras paikka niin kauan kun on kerrankin työnhakijan markkinat.
Ym. tyypille harva varmaan haluaa duuniin, vaikutti sen verran v-maiseltä ukolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vmäisen oloinen mies ihan muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta hän oli taas ainoa joka vaikutti kommentoivan asiaa jotenkin katkerasti ja oman ahtaan poliittisen näkökulmansa suojista vailla laajempaa kokemusta.
Hän ei tajunnut myöskään sitä, että hänen alallaan työntekijöitä ei ole paljon, koska metalliala ei nuoria enää kiinnosta, eikä ole kiinnostanut pitkään aikaan.
Ne joilla alan kokemusta on, ovat ammatti-ihmisiä, joille on kysyntää, joten ei varmasti kannata ekaan työpaikkaan lähteä jos saa ansiopäivärahaa vaan kannattaa toki katsella itselleen se paras paikka niin kauan kun on kerrankin työnhakijan markkinat.
Ym. tyypille harva varmaan haluaa duuniin, vaikutti sen verran v-maiseltä ukolta.
Heh, laitoin vmäisyyskommentin lukematta ylläolevaa, kiva että joku muukin huomasi, että tympeän oloinen tyyppi jolle ei haluaisi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Työkkäristä ei kannata työntekijää kysellä, sieltä ei tekijää saa.
Moni työtön voisi miettiä, miksi työnantajaa ei kiinnosta palkata osaamattomuuttaan.
Niin kuten sanot, työnantajat ovat usein osaamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tuo nyt Porvoon TE-toimisto, kun se virkailija oli kuntakokeilusta? Eli eikö ne edes tienneet, mistä virastosta tekivät juttuaan.
Kai ne kuntakokeilut työntekijätkin toimivat paikallisen TE-toimiston tiloissa. Ainakin Helsingissä näyttäisi näin olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sitten voitaisi rehellisesti sanoa, että työttömiä haastatellaan säännöllisesti, jotta he voivat kysellä mitä eroa on TE-toimistolla, Kelalla ja työttömyyskassalla? Tai eikö vielä helpompaa olisi, että pakollisten haastattelujen sijaan olisi jokin infonumero, josta voi soittaa ja kysyä neuvoa? Jos kerran ideana on vain selventää työkkärin ja Kelan eroa, on typerää esittää, että tuo jotenkin liittyy työllistymiseen. Niin, ja aika moni osaa itsekin googlailla tarvittavat tiedot eri virastojen toiminnasta.
Aiemmassa kohdassa keskustelua kerroin myös kaikista niistä työllisyyteen liittyvistä toimista joita puhelun aikana tottakai käydään kunkin asiakkaan tilanteeseen sopivalla tavalla läpi. Eli alueella vapaana olevat alan työpaikat toki, muut mahdolliset paikat, piilotyöpaikkojen haku, mahdollisuudet työnhakualueen laajentamiseen, ohjausta työnhakuvalmennuksiin, palkkatuki, koulutukset jne.
Oliko tuo nyt Porvoon TE-toimisto, kun se virkailija oli kuntakokeilusta? Eli eikö ne edes tienneet, mistä virastosta tekivät juttuaan.