hyppyritapaturmasta - tätä en ymmärrä nyt
siis onko se paikka semmoinen missä ollaan / lasketellaan vapaa-aikana? että on ns sallittua olla siellä tai oliko ne nuoret salaa siellä "säheltämässä", tätä en ole nyt ymmärtänyt tässä asiassa. Siis erittäin traagista on MUTTA jos on paikka missä ei kuulu olla en näe syytä kirjoittaa noin paljon siitä, sittenhän on jotenkin mielestäni "omaa tyhmyyttä" jos menee sinne leikkimään, ajattelenko väärin? eihän ole tarkoituskaan olla siellä siinä tapauksessa, tai? Sama asia kun jos kiipeisin nosturiin, tippuisin ja olisi suuri halloo miksi siellä ei ollut tarpeeksi hyvä suojaverkko minulle....
Kommentit (532)
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:47"]Tapana on ollut pitää pää niin alhaalla, jotta pääsee vaijerin ali. On siitä pulkallakin menty talvella.
[/quote]
Ihme ettei vakavaa onnettomuutta ole sattunut jo aiemmin..
No siis tapahtuma kiteytettynä: joukko teinejä ryyppäämässä kielletyssä paikassa ja yksi valopää saa huikean idean lähteä laskemaan mäkeä. Nuoruus+tyhmyys+humala=tämä kauhea tapahtuma. Turha on kaupunkia syyttää, mutta ei myöskään nyt kannata nuoria syyllistää kun ovat menettäneet rakkaan ystävän.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:16"]
Edelleen sanon, että voi miksi siellä ei voinut olla jotain muuta estettä kuin vaijeria? Juuri sen takia, mitä joku kirjoitti, että yleinen elämänkokemus sanoo, että kuitenkin joku laskee. Sinne olisi voitu laittaa varuilta jotain muuta, vaikka semmosta oranssia verkkoa, jota on laskettelurinteissäkin.
[/quote] Luultavasti sellainen ehkä jopa hieman periksiantava verkko olisi vain lisännyt sen mäenlaskun hauskuutta, kun siihen olisi voinut ns. heittäytyä alastullessaan. Mikä sitten olisi ollut paras este, sitä en osaa sanoa. Oletuksena toki on että kielletyistä paikoista pysytään poissa.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:37"]
Uusi käänne hyppyrijutussa. Olisihan siellä ollut valo mutta nuoret ovat kivittäneet sen. Mäeltä on nyt revitty kylttejä irti ja spreiattu, että näyttäisi siltä ettei kylttejä ole mukamas ollutkaan. Tätä kummastellaan.
[/quote]
Laittakaahan nyt ne linkit uutisiinkin tai pidän näitä turhana huuteluna.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:20"]Ei siellä mitään säkkipimeätä ollut. Täysikuu paistoi taivaalla suoraan hyppyrimäkeen ja kyltteihin(kin).
Joku on varmasti neuvonut, että parempi sanoa tässä vaiheessa, että oli "kauhean pimeää", "vaarallista" ja "luulin että vaijereita oli yksi". Näin luulisi saavan paremmin korvauksia, jos ensiksi unohdetaan että olivat aidalla alueella asiattomasti. Humalassa.
[/quote]
Aina toi humalassa- kortti. Itsehän et taatusti ole koskaan alkoholia maistanut.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:53"]
No siis tapahtuma kiteytettynä: joukko teinejä ryyppäämässä kielletyssä paikassa ja yksi valopää saa huikean idean lähteä laskemaan mäkeä. Nuoruus+tyhmyys+humala=tämä kauhea tapahtuma. Turha on kaupunkia syyttää, mutta ei myöskään nyt kannata nuoria syyllistää kun ovat menettäneet rakkaan ystävän.
[/quote]
Oletko lukenut ketjua yhtään? Niitä oli noin kahdeksan nuorta, jotka lähtivät laksemaan mäkeä alas. Eli ei ollut vain yhden nuoren idea. Joukossa tyhmyys jne jne.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:20"]Ei siellä mitään säkkipimeätä ollut. Täysikuu paistoi taivaalla suoraan hyppyrimäkeen ja kyltteihin(kin).
Joku on varmasti neuvonut, että parempi sanoa tässä vaiheessa, että oli "kauhean pimeää", "vaarallista" ja "luulin että vaijereita oli yksi". Näin luulisi saavan paremmin korvauksia, jos ensiksi unohdetaan että olivat aidalla alueella asiattomasti. Humalassa.
[/quote]
Aina toi humalassa- kortti. Itsehän et taatusti ole koskaan alkoholia maistanut.
[/quote] En ole tuo, mutta kyllä sitä on itsekin humalassa tehnyt varmasti tyhmyyksiä. Mutta kuitenkin aina ollut joku järki päässä ja pieni itsesuojeluvaisto. Jos oli pimeää ja oltiin kielletyllä paikalla niin miksi sitä mäkeä piti lähteä laskemaan? Itseä olisi ainakin pelottanut että siellä on jotain esteitä, vaikka rikottuja pulloja joihin voi osua ja teloa itsensä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:53"]
[/quote]
Oletko lukenut ketjua yhtään? Niitä oli noin kahdeksan nuorta, jotka lähtivät laksemaan mäkeä alas. Eli ei ollut vain yhden nuoren idea. Joukossa tyhmyys jne jne.
[/quote] Ehkä tarkoitettiin kun yksi idiootti on saanut sen idean niin muut perässä..
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:53"]
monet ketjut täällä on ihan hulluja, mutta tämän keissin käsittely täällä saa minut menettämään uskoni ihmisyyteen. Niin monen mielestä tällainen giljotiiniketju oli keinona ok ja "syyllinen sai rangaistuksensa".
Laitoin jo eilen ja toistan vielä: Jos naapurin mopopoika oikaisee minun tonttini kautta, ei ole ok, että viritän häntä varten siihen giljotiinin, että seuraavalla kerralla sitten näkee kuinka käy, kjäh kjäh, minun tontillani ei mellestetä... jos toimin näin olen kyllä täysin mielisairas hullu ja telkkien taakse pitäisi toimittaa. Voin olla harmissani mopoilijasta, voin puhua hänelle, hänen vanhemmilleen, laittaa aidat tonttini ympärille, vaikka jonkun hälytysjärjestelmän, voin soittaa poliisit, jos olen niin hermona tai mopopoika aiheuttaa perheelleni vaaraa... mutta EN voi virittää tappavaa ketjua, koska muut keinot eivät muka toimi. Viime kädessä vaikka muutan pois, mutta en virittele mitään systeemejä, jossa tuo alaikäinen oikopolkua ajava lapsi voi kuolla. Hän on kuitenkin lapsi, ei ymmärrä, että naapuri kokee suurta häiriötä. Minä sen sijaan olen aikuinen, ja ymmärrän, että jos hän ajaa mopollaan minun teräslankaani niin käy helvetin huonosti. naapurin moponulikka voi olla väärässä, v-mäinen, vaikka mikä p***ahou** mun mielestä, mutta silti minulla ei voi olla oikeutta tappaa häntä!
Tässä tapauksessa tiedettiin, että mäki on nuorison ajanviettopaikka, ilmeisesti jo useassa sukupolvessa. Voidaan laittaa hälytysjärjestelmä, jos nuorista halutaan eroon. Vartija pariksi viikonlopuksi ja vartija sitten tekee ilmoituksen nuorisosta vanhemmille, poliisille, sossuun tai vaikka presidentille.
Mutta siis tiedettiin, että mopoilijat ja peffamäen laskijat käyttävät mäkeä, niin laitettiin keskelle mäkeä ansa, koska se on varmasti riittävän tehokas... ei kukaan normaalijärjellä varustettu ihminen kasvata kaupungin nuorisoa näin! Se että tällainen "kasvatusmetodi" on täällä palstalla ihmisten mielestä hyvä ja hyväksyttävä, on todella kuvottavaa.
[/quote] Joo, ei se giljotiini ollut ollut siellä vasta kuin 20v.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:53"]monet ketjut täällä on ihan hulluja, mutta tämän keissin käsittely täällä saa minut menettämään uskoni ihmisyyteen. Niin monen mielestä tällainen giljotiiniketju oli keinona ok ja "syyllinen sai rangaistuksensa". Laitoin jo eilen ja toistan vielä: Jos naapurin mopopoika oikaisee minun tonttini kautta, ei ole ok, että viritän häntä varten siihen giljotiinin, että seuraavalla kerralla sitten näkee kuinka käy, kjäh kjäh, minun tontillani ei mellestetä... jos toimin näin olen kyllä täysin mielisairas hullu ja telkkien taakse pitäisi toimittaa. Voin olla harmissani mopoilijasta, voin puhua hänelle, hänen vanhemmilleen, laittaa aidat tonttini ympärille, vaikka jonkun hälytysjärjestelmän, voin soittaa poliisit, jos olen niin hermona tai mopopoika aiheuttaa perheelleni vaaraa... mutta EN voi virittää tappavaa ketjua, koska muut keinot eivät muka toimi. Viime kädessä vaikka muutan pois, mutta en virittele mitään systeemejä, jossa tuo alaikäinen oikopolkua ajava lapsi voi kuolla. Hän on kuitenkin lapsi, ei ymmärrä, että naapuri kokee suurta häiriötä. Minä sen sijaan olen aikuinen, ja ymmärrän, että jos hän ajaa mopollaan minun teräslankaani niin käy helvetin huonosti. naapurin moponulikka voi olla väärässä, v-mäinen, vaikka mikä p***ahou** mun mielestä, mutta silti minulla ei voi olla oikeutta tappaa häntä! Tässä tapauksessa tiedettiin, että mäki on nuorison ajanviettopaikka, ilmeisesti jo useassa sukupolvessa. Voidaan laittaa hälytysjärjestelmä, jos nuorista halutaan eroon. Vartija pariksi viikonlopuksi ja vartija sitten tekee ilmoituksen nuorisosta vanhemmille, poliisille, sossuun tai vaikka presidentille. Mutta siis tiedettiin, että mopoilijat ja peffamäen laskijat käyttävät mäkeä, niin laitettiin keskelle mäkeä ansa, koska se on varmasti riittävän tehokas... ei kukaan normaalijärjellä varustettu ihminen kasvata kaupungin nuorisoa näin! Se että tällainen "kasvatusmetodi" on täällä palstalla ihmisten mielestä hyvä ja hyväksyttävä, on todella kuvottavaa. [/quote] Ansa on edelleen sellainen josta ei varoiteta. Tästä vaijerista varoitettiin, asiaton oleskelu kiellettiin ja se mäenlaskukin oli merkillä kielletty. Jos vertaat sitä johonkin omalle pihalle viritettyyn vaijeriin josta ei ole kyltin kylttiä niin oot aika hakoteillä.
[/quote]
heko heko, en voi virittää mitään tappoansaa kyltin kerakaan, mieti nyt 2 kertaa. Sellainen kylttihän on oikea houkutin jopa paljon pienemmille lapsille, että hei, tuolla on jotain jännää ja vaarallista, mennääs katsomaan naapurin tädin tonttia vähän lähempää "yksityisalue, oleskelu kieletty. Varo teräsnarua"
Hei, kivaa, mennään seikkailemaan, otetaan uudet linkkuveitset mege. Ja älkää nyt vaan kuvitelko, ettei ne teidän murut niin tekisi, kyllä ne tekisi.
Omaisuus ja omistaminen ei anna oikeutta tappaa toisia. Ja tässä nyt puhutaan verovaroin rakennetusta paikasta, pistetty pari milliä kiinni, että joku Pertti saa harjoitella mäkihyppyä ja voi sitten Garmisch-Partenkirschenillä edustaa Suomea ollen 50. ja sen jälkeen alkoholisoitua ja puukottaa ihmisiä.
Mun puolesta siihen saa laittaa pari milliä tai vaikka miljardin verovaroja, mutta vois sitten samalla laittaa aidat ympärille ja aitaan hälyjärjestelmän tms. normaalin tavan suojella tätä arvokasta omaisuutta.
Olen itsekin laskenut nuorena talvella hyppyrimäen alastulorinnettä! Ja olen myös kiivennyt hyppyrimäkeen... Tietenkin se oli kiellettyä, mutta emme me nuorina kokeneet tekevämme mitään väärää. Emme rikkoneet paikkoja tms, vaan käyttäydyimme ihan siivosti ja halusimme vain pitää hauskaa. Eikä varsinkaan tullut mieleen, että KESKELLÄ MÄKEÄ (vauhdin ollessa jo kova) olisi viritettynä tappava metallivaijeri.
Miettikää vähän mitä puhutte, kun haukutte mäkeen menneitä nuoria. Entä jos kyseessä olisi oma lapsenne? Vieläkö sanoisitte, että oma vika kun meni?
Tällaiset onnettomuudet pitää ehkäistä ennalta, paremmilla aidoituksilla ja valvonnalla, eikä rankaisemalla ajattelematonta nuorta silloin kun vahinko on jo tapahtunut.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 10:13"]Olen itsekin laskenut nuorena talvella hyppyrimäen alastulorinnettä! Ja olen myös kiivennyt hyppyrimäkeen... Tietenkin se oli kiellettyä, mutta emme me nuorina kokeneet tekevämme mitään väärää. Emme rikkoneet paikkoja tms, vaan käyttäydyimme ihan siivosti ja halusimme vain pitää hauskaa. Eikä varsinkaan tullut mieleen, että KESKELLÄ MÄKEÄ (vauhdin ollessa jo kova) olisi viritettynä tappava metallivaijeri.
Miettikää vähän mitä puhutte, kun haukutte mäkeen menneitä nuoria. Entä jos kyseessä olisi oma lapsenne? Vieläkö sanoisitte, että oma vika kun meni?
Tällaiset onnettomuudet pitää ehkäistä ennalta, paremmilla aidoituksilla ja valvonnalla, eikä rankaisemalla ajattelematonta nuorta silloin kun vahinko on jo tapahtunut.
[/quote]
Asia on varmasti vaikea hyväksyä ja on helpompaa yrittää syyttää jotain ulkopuolista, muttakun tässä ei ole mitään muuta "syyllistä" kuin alueelle kielloista huolimatta menneet teinit. Tällaiset onnettomuudet pitää ennalta ehkäistä ymmärtämällä mitä sana "kielletty" tarkoittaa. Ei me jumalauta voida alkaa aitaamaan kaikkia "vaarallisia" paikkoja, varsinkin kun kaikesta saat vaarallista. Kyllä meidänkin paikkakunnalla on uimapaikka jossa pääsee hyppimään veteen kallioseinämältä. Seinämä ei kuitenkaan ole tasainen kun on luonnon mukainen, joten ylhäältä pitää hypätä niin pitkälle ettei putoa kielekkeiden päälle. Iät ja ajat on sieltä hypitty eikä ole kukaan kuollut. Jos joku kuitenkin putoaisi kielekkeen päälle, pitäisikö alue aidata, miinoittaa tai parhaassa tapauksessa imeä lampi kuiviin ja louhia kalliot? Ei se mene niin, ei kaikkea yksinkertaisesti voi kieltää ja estää kun aina löytyy joku joka onnistuu kiellon kiertämään tai olemaan piittaamatta. Kamalia asioita sattuu, surullisinta on kun se tapahtuu "turhaan", eli omasta tyhmyydestä. Tytöllä oli elämä edessä, kavereilla onneksi on yhä. Perheelle ja läheisille mielettömästi jaksamista ja tukea, mutta tämä syyllisen etsiminen ei tuo tyttöä takaisin.
.
Ps. Joku väitti että mäki olisi ollut turvallinen laskea pyllymäkeä jos vaijeria ei olisi ollut - no eikä olisi. Kun sitä ei ole siihen tarkoitettu. Seettei aikaisemmin ole mitään sattunut, ei tarkoita että se olisi koskaan ollut pyllymäkeen turvallista.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 08:28"]
Ei nuori voi ymmärtää, miksei saisi lasketella pyllymäkeä ketään häiritsemättä.
[/quote]
Ymmärtääkö nuori, että toisten omaisuutta ei saa vahingoittaa?
Tässä tapauksessa oli vahingonteko se syy, miksi oleskelu oli kielletty eikä pyllymäen lasku.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 08:39"]
Tavallaan ymmärrän aloittajan pohdinnan. Mutta miettikääpä tilannetta, jossa vaijeri on päätetty laittaa. Miten siihen on päädytty ja onko mahdollinen virityksen vaarallisuus tullut mieleen? Veikkaisin, että moni äiti-ihminen olisi todennut, että ei tuollaista vaijeria VOI laittaa. Koska nuoret kuitenkin tuolla hengaavat ja se on kutkuttava paikka, jossa on hauska olla... Nuoret tuskin ajattelivat kovin luvattomassa paikassa olevansa, koska "käyhän täällä muutkin". En kuitenkaan olisi vaijerinvirittäjiä tuomitsemassa, inhimillinen virhe siinä missä kuolleen tytön viimeinen laskukin.
[/quote]
Tää on mun mielestä aika oleellinen asia siinä, miten nuoret hengailee kaikenlaisissa paikoissa. Itsekin olin todella kiltti teini, en polttanut tai juonut jne. Ja silti tuli oltua joskus paikoissa, joissa ei kuulunut olla ilman lupaa. Juuri kaikenlaiset urheilukentät ja parkkialueet ja sen sellaiset ulkotilat oli käytössä. Ja ajatuksena oli se, että "kun eihän tästä koidu kellekään mitään haitallista, jos tässä oleskelee", kyse oli kuitenkin julkisista tiloista.
On ihan normaalia tutkia olosuhteet, kun kuolemantapaus sattuu vaikka nuoret olivatkin luvattomasti alueella. Ikävä tapaturma, mutta ehkäpä muistuttaa nuoria (tai edes meitä vanhempia) siitä, että vieraisiin paikkoihin luvatta hakeutumisella yömyöhään voi olla vakaviakin seurauksia.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:32"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:16"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 08:55"]Eli olisivatko kaikki 8 laskijaa teistä ansainneet kuoleman koska eivät noudattaneet sääntöjä? Että "ihan oma syy"? Jos se oli oikeus ja kohtuus tottelemattomuudesta yhdelle niin samalla logiikalla kaikki kahdeksan joutaa kuolla pois, niinkö? Ei tämä sääntösuomi ole vain päättäjien vika, aikuiset ihmiset kiljuvat suu vaahdossa että oppivatpa teinit nyt noudattamaan sääntöjä! Oletteko oikeasti ihan terveitä päästänne? [/quote] Lähes jokainen on sanonut, että tapaus on surullinen ja on pahoillaan tytön kohtalosta. MUTTA se, että etsitään raivopäisesti syyllistä kaikkialta muualta kuin laskeneista teineistä ei taas uppoa monelle syystä. Vastuu on teinin itse, sen takia että teini teki tietoisesti väärin piittaamatta riskeistä. Seurauksena oli kuolema. Niin. Kyllä se oli oma syy. Kenen syy se sitten sinun mielestä oli?. Se, että toteaa silkan faktan, ei tarkoita, että toivoisi, että siellä nyt laumallinen teinejä olisi kaulansa katkaissut. Tällä periaattella, kaikki teineille tapahtuva on muiden syytä, koska näköjään teineiltä ei tule odottaa minkäänlaista järjenkäyttöä tai vastuuntuntoa, koska teinit on "tyhmiä", eikä niiden tarvitse kantaa vastuuta. (aivan järjetöntä kasvatusta monella palstalaisilla). Joskus muistan tapauksen, jossa teini kiipesi junavaunun päälle. Sai sähköiskun ja kuoli. Sekin on toki jonkun muun syy?. Keskustelu käydään siitä, kuka on vastuussa onnettomuudesta, eikä siitä kuka ansaitsee saada kaulansa katki. Jos itse menet luvatta vaikka rakennustyömaalle, niin oletatko, että se paikka on tehty turvalliseksi, jotta voit vaikka kiivetä rakennustelineille, kun nyt sattuu kännipäissään huvittaa kiivetä. Jos sitten tipahdat, niin ketäs ajattelit siinä tapauksessa syyttää?.
[/quote]
Tän palstan logiikalla syytetään rakennustyömaata kun se ei ollut tarpeeksi turvalliseksi tehty yöllistä känniläistä varten.
[/quote]
No työmaiden turvallisuudesta säädetään kyllä laissa ja asetuksissa.
[/quote]
Kyllä. Työntekijöiden turvallisuudesta. Kukaan ei pääse työmaalle edes vierailemaan ilman kypärää, turvakenkiä, kulkulupaa ja työnjohtajan (tmv) lupaa.
Jos joku menee perjantai-lauantai välisenä yönä kännissä työmaalle (joka yleensä on aidattu ja kieltomerkeilla varustettu. Tiedäthän: asiattomilta pääsy kielletty?) ja jotain sattuu, on se kännisen oma vika ja työmaa ei ole vastuussa.
Väännetäänkö vielä?
[/quote]
Varmaan asiantuntijana tiedät senkin, että myös työmaan turvallisuudesta sivullisille ja merkitsemisestä on säädöksensä. Tässä Herttoniemen tapauksessa tullee arvioitavaksi, oliko merkinnät ulkopuolisille säädösten mukaiset. ja riittävät. Ehkä olivat, ehkä ei.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 10:13"]Olen itsekin laskenut nuorena talvella hyppyrimäen alastulorinnettä! Ja olen myös kiivennyt hyppyrimäkeen... Tietenkin se oli kiellettyä, mutta emme me nuorina kokeneet tekevämme mitään väärää. Emme rikkoneet paikkoja tms, vaan käyttäydyimme ihan siivosti ja halusimme vain pitää hauskaa. Eikä varsinkaan tullut mieleen, että KESKELLÄ MÄKEÄ (vauhdin ollessa jo kova) olisi viritettynä tappava metallivaijeri. Miettikää vähän mitä puhutte, kun haukutte mäkeen menneitä nuoria. Entä jos kyseessä olisi oma lapsenne? Vieläkö sanoisitte, että oma vika kun meni? Tällaiset onnettomuudet pitää ehkäistä ennalta, paremmilla aidoituksilla ja valvonnalla, eikä rankaisemalla ajattelematonta nuorta silloin kun vahinko on jo tapahtunut. [/quote] Asia on varmasti vaikea hyväksyä ja on helpompaa yrittää syyttää jotain ulkopuolista, muttakun tässä ei ole mitään muuta "syyllistä" kuin alueelle kielloista huolimatta menneet teinit. Tällaiset onnettomuudet pitää ennalta ehkäistä ymmärtämällä mitä sana "kielletty" tarkoittaa. Ei me jumalauta voida alkaa aitaamaan kaikkia "vaarallisia" paikkoja, varsinkin kun kaikesta saat vaarallista. Kyllä meidänkin paikkakunnalla on uimapaikka jossa pääsee hyppimään veteen kallioseinämältä. Seinämä ei kuitenkaan ole tasainen kun on luonnon mukainen, joten ylhäältä pitää hypätä niin pitkälle ettei putoa kielekkeiden päälle. Iät ja ajat on sieltä hypitty eikä ole kukaan kuollut. Jos joku kuitenkin putoaisi kielekkeen päälle, pitäisikö alue aidata, miinoittaa tai parhaassa tapauksessa imeä lampi kuiviin ja louhia kalliot? Ei se mene niin, ei kaikkea yksinkertaisesti voi kieltää ja estää kun aina löytyy joku joka onnistuu kiellon kiertämään tai olemaan piittaamatta. Kamalia asioita sattuu, surullisinta on kun se tapahtuu "turhaan", eli omasta tyhmyydestä. Tytöllä oli elämä edessä, kavereilla onneksi on yhä. Perheelle ja läheisille mielettömästi jaksamista ja tukea, mutta tämä syyllisen etsiminen ei tuo tyttöä takaisin. . Ps. Joku väitti että mäki olisi ollut turvallinen laskea pyllymäkeä jos vaijeria ei olisi ollut - no eikä olisi. Kun sitä ei ole siihen tarkoitettu. Seettei aikaisemmin ole mitään sattunut, ei tarkoita että se olisi koskaan ollut pyllymäkeen turvallista.
[/quote]
Käsittämättömän pitkät sepustukset joissa puolustellaan kaupunkia. Ilmeisesti joku puisto-osasto aktivoitunut tms. Eikö tosiaan ole muita keinoja estää luvaton oleskelu kuin viritellä erilaisia ansoja? Mitä ihmettä joku vaijeri tekee alamäessä? Olisiko sen voinut laittaa ehkä "hieman" järkevämpään paikkaan? Nyt tulee mieleen väkisinkin että vihainen talonmies on käynyt ansoittamassa paikan jotta kuriton nuoriso oppisi tavoille. Nih.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:13"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 08:42"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 08:37"] Niinpä. Voi hohhoijjaa jos ton ikäsellä ei ole sen vertaa järkeä. "Kun ei niitä kylttejä näe pimeällä". Vittu jos ei järki sano missä sopii leikkiä ja missä ei niin antaa mennä vaan. Mutta turha etsiä tässäkään muita syyllisiä. [/quote] Hohhoijjaa, eipä ne aikuisetkaan aina sääntöjä noudata. Ajetaan ylinopeutta ja punaisia päin, suojeteistä ei paljon piittailla. Mutta varjele kun joku nuori tekee niinkin kaamean rikoksen kun laskee pyllymäkeä niin johan ollaan sitä mieltä, että kyllä kuolemantuomio tuollaisesta on paikallaan. Ihan oikein oli, mitäs ei noudattanut sääntöjä. Kyllä pitää vaijerit virittää ettei kukaan vaan pyllymäkeä laske, on se niin kamala rikos. [/quote] Niin. Mutta katsos kun jos ajat ylinopeutta ja ajat jonkun päälle niin syyte napsahtaa sulle KOSKA AJOIT YLINOPEUTTA etkä piitannut säännöistä, vaikka kuinka selittäisit että mutkun en mä nähnyt ja sillä ihmisellä, kenen yli ajoit, ei ollut heijastinta.
[/quote]
Sä rikot lakia kun ajat ylinopeutta mutta jalankulkijalta lähtee henki. Nuo nuoret rikkoivat järjestyssääntöä (ei siis lakia) ja henki meni. Tuolla ei saa oleskella koska joku on joskus aiheuttanut ilkivaltaa ja yksi nuori maksoi siitä hengellään.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:13"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 08:42"][quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 08:37"] Niinpä. Voi hohhoijjaa jos ton ikäsellä ei ole sen vertaa järkeä. "Kun ei niitä kylttejä näe pimeällä". Vittu jos ei järki sano missä sopii leikkiä ja missä ei niin antaa mennä vaan. Mutta turha etsiä tässäkään muita syyllisiä. [/quote] Hohhoijjaa, eipä ne aikuisetkaan aina sääntöjä noudata. Ajetaan ylinopeutta ja punaisia päin, suojeteistä ei paljon piittailla. Mutta varjele kun joku nuori tekee niinkin kaamean rikoksen kun laskee pyllymäkeä niin johan ollaan sitä mieltä, että kyllä kuolemantuomio tuollaisesta on paikallaan. Ihan oikein oli, mitäs ei noudattanut sääntöjä. Kyllä pitää vaijerit virittää ettei kukaan vaan pyllymäkeä laske, on se niin kamala rikos. [/quote] Niin. Mutta katsos kun jos ajat ylinopeutta ja ajat jonkun päälle niin syyte napsahtaa sulle KOSKA AJOIT YLINOPEUTTA etkä piitannut säännöistä, vaikka kuinka selittäisit että mutkun en mä nähnyt ja sillä ihmisellä, kenen yli ajoit, ei ollut heijastinta.
[/quote]
Sä rikot lakia kun ajat ylinopeutta mutta jalankulkijalta lähtee henki. Nuo nuoret rikkoivat järjestyssääntöä (ei siis lakia) ja henki meni. Tuolla ei saa oleskella koska joku on joskus aiheuttanut ilkivaltaa ja yksi nuori maksoi siitä hengellään.
[/quote]
On se vaan niin pirun vaikeeta noudattaa niitä sääntöjä. Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa, niin se menee.
Jos ne nuoret olisivat laskeneet mäkeä oikeaoppisesti eli selällään maaten kuten vesiliukumäessä konsanansa, ei tuotakaan olisi tapahtunut. Vaijerihan oli 50 sentin korkeudessa. Oikealla tekniikalla nuoret olisivat sujahtaneet vaijerin alta näpsäkästi. Mitä liikuntatunteilla nykyisin nuorille opetetaan jos ei oikeaa liukumistaktiikkaa?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:25"]
[quote author="Vierailija" time="31.08.2015 klo 09:16"]Edelleen sanon, että voi miksi siellä ei voinut olla jotain muuta estettä kuin vaijeria? Juuri sen takia, mitä joku kirjoitti, että yleinen elämänkokemus sanoo, että kuitenkin joku laskee. Sinne olisi voitu laittaa varuilta jotain muuta, vaikka semmosta oranssia verkkoa, jota on laskettelurinteissäkin. [/quote] Jos nuoret katkoivat metallivaijereita, niin kuvitteletko, että muovi olisi pysynyt ehjänä? Ette tajua ollenkaan mitä kuluja noista nuorista on tullut. Ajetaan mopoilla ja pilataan mäki, katkotaan vaijereita jne. Meinaatte vain ettei toisten rahanmeno haittaa, kerran nuoret haluavat pitää hauskaa.
[/quote]
Vähän aiheen vierestä, mutta huvittavaa, että valitat rahanmenosta, joka tulee muutaman vaijerin tai muoviverkon ostamisesta. Mutta silti sinusta on ihan okei, että verorahoilla rakennetaan helvetin kalliita hyppytorneja, joiden ylläpitokaan ei ole ihan ilmaista, muutamalle hyppijälle.
Minun mielipiteeni on että on vain ja ainoastaan hyvä, että hyppytorneista voisivat nauttia muutkin kuin ne muutamat mäkihyppääjät, jos ja kun nuo hyppytornit rakennetaan verorahoilla. Eikä siitä pyllymäen laskemisesta edes koskaan ollut mitään haittaa mäelle, vaan ongelma oli ne moottoriajoneuvot siellä. Eli vahingontekoon täysin syytön nuori kuoli.