Muita, jotka ovat aikuisena tajunneet lapsuudenkodin epähygieenisyyden?
Tulipa taas vaan mieleen, kun olin äitini luona käymässä viikonloppuna, että elän itse paljon paljon hygieenisemmin, kuin mitä lapsuudenkodissani elettiin. Esimerkiksi:
- ikinä ei kukaan aikuinen käskenyt mennä pesemään käsiä sisälle tultaessa, ei edes ennen ruokaa,
- siivottiin pintapuolisesti ehkä kerran kuukaudessa,
- äidilläni on edelleen käytössä samoja 20-vuotta vanhoja tyynyjä ja peitteitä kuin mitä lapduudenkodissani käytettiin (eikä niitä koskaan pesty, vietiin vaan talvella pakkaseen),
- äitini käsin tiskaamat astiat jäävät aina rasvaisiksi,
- vessanpesutapahtumia en muista ainuttakaan lapsuudenkodistani,
- kahvipannua taikka suodatinosaa ei IKINÄ pesty saippualla vaan ainoastaan huuhtaistiin vedellä.
Suihkussa pesulla käytiin kuitenkin joka päivä ja aina oli puhtaita vaatteita, mutta ympäristön siisteydestä ei vanhemmillani ole koskaan ollut mitään ymmärrystä, vaikka kuitenkin molempien isovanhempieni luona on aina ollut siistiä.
Nyttemmin mieheni kanssa yhteen muutettuani olen tajunnut kuinka oksettavan epähygieenisissä oloissa olen lapsuuteni elänyt ja oppinut anopilta (joka kyllä on vähän turhankin tarkka siivooja ja bakteerienpelkääjä) millainen se siisti koti ja elinympäristö oikein on. Onko täällä muita joiden lapsuudenkodissa olikin oikeasti tosi epäsiistiä ja vasta omaan kotiin muutettua on sen tajunnut?
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:41"]No, sairastelitko paljon? Sairasteleeko äitisi? Onko sulla allergioita tai autoimmuunisairauksia? Onko lapsillasi?
[/quote]
Ohis, mutta meillä oli todella, TODELLA paskaista lapsuuden kodissa (katso pari jaksoa himohamstraajia, niin pääset jyvälle) ja minulla on keliakia (autoimmuunisairaus), sekä allergiaoireita tulee välillä joistakin eläimistä hilsetyypistä riippuen. Joten äläpä ylpeästi selittele, että paskassa eläminen ehkäisisi sairauksia kun niin ei absoluuttisesti ole.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:57"] Siis ihan oikeastikko kukaan teistä allergia-toitottajista ei näe mitään ongelmaa esimerkiksi siinä, että astiat jäävät rasvaisiksi, kahvipannua ei pestä tai käsiä ei pestä edes vessassa käynnin jälkeen? [/quote] No ei. En pese käsiä nykyäänkään vessassakäynnin jälkeen, eikä niitä pitänyt pestä kotonakaan. Meillä oli kyllä ihan hyvä hygieniataso muuten, mutta en minäkään käynyt ratsastustuntien jälkeen suihkussa, vaan saunottiin kerran viikossa. Yhteen aikaan tunti oli kylläkin muistaakseni ennen saunaa, ah, se olikin ihanaa.. Nykyään en siivoakaan melkein ollenkaan, kun kotona äiti moitti minua liikaa siitä, etten siivoa hänen kotiaan. Kuulemma kun muutan pois, voin elää kuten haluan. Silti sen mielestä loukkaan häntä nykyäänkin kotini siivolla. En jaksa välittää muusta kuin että yhteys on poikki tuon itkun takia. [/quote] meillä oli ala-asteella alemmalla luokalla tyttö joka haisi joka päivä hevosenpaskalta.Säälitti sen luokkakaverit.Se haju tarttuu ja itsellä nenä tottuu nopeasti->muilla ei.
[/quote]
No mä se en ollut, en luonut lantaa ja kävin tallilla vain kerran viikossa, eli haisin korkeintaan hevoselle, ja ihan sama jos haisin. Minusta hevosenhaju oli hyvä, jos se muita häiritsi niin häh häh hää
Ei meillä tollaista ollut. Olen siis elänyt lapsuuteni lähinnä 80-luvulla. Kädet kehotettiin pesemään, vessaa siivottiin, lakanoita vaihdettiin (ja äitini esim. silitti ne, mitä itse en tee), oli astianpesukonekin.
Tämä ketju tuo mieleeni meidän kotielämän nyt. Lapseni varmaan sanoo että ei käsketty pesemään sitä ja tätä. Häntä kyllä muistutetaan mutta mikään ei pysy päässä. Ei muista pestä käsiä vessareissun jälkeen, tai sisään tultua, tai pöytään tullessa, jos sanon että mene suihkuun ja sitten sänkyyn, niin livahtaa sänkyyn ja jättää suihkun väliin. Jos en erikseen sano hammaspesusta joka päivä, niin jättäisi senkin väliin. Tukkaa ei kampaisi ikinä mutta kun sanon ennen ulos lähtöä.
Vähän mietin, että monellako täällä on ollut samanlaista, ennen kuin on itse alkanut tajuta että miksi niitä asioita tehdään.
Me kävimme suihkussa/saunassa kerran viikossa! Siinä vaiheessa kun huomasin, että tukka alkaa rasvoittumaan useammin, niin kävin joka päiväsuihkussa tai jokatoinen päivä, mutta muut jatkoivat 1-2 vkossa käyntiä saunassa/suihkussa. Siivottiin varmaan n. 4 kertaa vuodessa suursiivous
Minunkaan vanhemmillani ei ole mitään käsitystä normaalista siisteydestä. Muistan lapsuudesta että meidän vessanpönttö oli aina ihan keltainen siitä vesirajasta alaspäin. Jos tuli kova kakka niin se hankasi valkoisen raidan siihen likaan. Ovenkahvoja ei pyyhitty koskaan, lattiakaivoa ei tyhjennetty vasta kun se ei vetänyt yhtään, vessanpeili oli niin hammastahnassa ettei siitä näe kunnolla itseään, kylppäriä ei muutenkaan siivottu ikinä. Sisällä poltettiin tupakkaa ja seinät oli keltaiset siitä käryyttämisestä. Aivan sama vaikka tulisi allergioita, mutta itse en noin voi asua. Hyvä kun pystyn edes yhden yön vierailemaan vanhempien luona, kun ällöttää niin.
Myöskään henkilökohtaisesta hygieniasta ei pidetty huolta. Olen alkanut pesemään hampaita 12-vuotiaana. Muistan miltä tuntuu hampaat joissa on niin paksusti plakkia että sitä voi raaputella pois. Sen muistan että hiukset oli hyvässä kunnossa kun kävi vaan kerran viikossa saunassa. Kun tulin teini-ikään ja aloin pesemään hiukset shampoolla useana päivänä viikosta, ne ovat olleet sen jälkeen aina kuivat. Mutta ei vaan pysty oleen jos ei pese.
Meillä ei kukaan pessyt käsiä ikinä. Ei meillä ollut edes käsisaippuaa sitä varten. :D Eikä kukaan pessyt koskaan hampaita.
Itse aloitin säännöllisen hampaiden pesun ja käsien pesun (ostin itse käsisaippuaa, hammasharjat ja tahnaa) yläasteella. Mutta kiitos syljen koostumuksen (sillä on oikesti todella paljon väliä) minulle ei helposti tule reikiä hampaisiin.
Mä en muista mitään käsienpesurituaalia lapsuudestani, mutta kai ne pestiin... Meidän opettaja nimittäin piti aamuisin aina käsi- ja kynsitarkastuksen, ja taisi se joiltakin kaulan ja korvantauksetkin tsekata, eikä sanojaan säästellyt, jos jotain huomautettavaa löysi. Passitti myös herkästi pesulle. Nenäliinat tarkastettiin samalla. Sai miinuksen listaan, jos se oli likainen tai unohtunut kotiin.
En pitänyt tarkastusta mitenkään outona tai ahdistavana, joten olin kai sitten sopivan siisti lapsi.
Näin eteläsuomalaisessa pikkukaupungissa vuonna 1967.
Olen huomannut saman. Tokihan meillä siivottiin säännöllisesti, myös vessat lähes viikoittain. Mutta samoja vaatteita saatettiin pitää monta päivää, sauna lämmitettiin kahdesti viikossa ja ainoastaan silloin käytiin myös suihkussa (paitsi me lapset teini-iässä useammin). Mutta tuo kahvinkeittimen pesu oli todellakin pelkkä huuhtelu jne.
Kiinnitin asiaan huomiota vasta kotoa lähdettyäni ja omien tapojeni myötä. Iän myötä vanhempieni hygienia on yhä heikkoa eli pesulla käydään kerran pari viikossa ja samoja vaatteita saatetaan pitää monta päivää. olen asiasta sanonut usein, mutta he vain loukkaantuvat. En voi ymmärtää miten aikuinen, muuten älykäs ihminen HALUAA haista hielle ja lialle. Ärsyttävää!
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:41"]No, sairastelitko paljon? Sairasteleeko äitisi? Onko sulla allergioita tai autoimmuunisairauksia? Onko lapsillasi?
[/quote]
Ohis, mutta meillä oli todella, TODELLA paskaista lapsuuden kodissa (katso pari jaksoa himohamstraajia, niin pääset jyvälle) ja minulla on keliakia (autoimmuunisairaus), sekä allergiaoireita tulee välillä joistakin eläimistä hilsetyypistä riippuen. Joten äläpä ylpeästi selittele, että paskassa eläminen ehkäisisi sairauksia kun niin ei absoluuttisesti ole.
[/quote]
Meillä oli kans. Paljon sisaruksia on eikä kellään mitään allergioita tms. eikä oltu usein kipeänä. Jos oltiin niin ne taudit tarttui pikkusisaruksille päiväkodista, jossa kiertää paljon tauteja luonnollisesti.
Mieheni on tajunnut lapsuudenkotinsa epähygieenisyyden aikuisena. Appiukko oli säilyttänyt ruuantähteitä sähköuunissa seuraavaan päivään...
Keittiön kaapistot olivat pinttyneissä sormenjäljissä...
Nykyään miestäni vähän ällöttää vanhemoiensa luona, on tottunut toisenlaiseen hygienian tasoon.
Meillä oli aika lailla perussiistiä, eli imuroitiin kerran viikossa, astianpesukone pyöri päivittäin jne, mutta ei mitään bakteerikammoa ollut. Meillä on aina ollut myös kissoja ja koira, jotka ovat saaneet vapaasti tulla ja mennä. Minulla tai sisaruksillani ei ole mitään allergioita.
Anoppini taas on kohtuuttoman bakteerikammoinen. Hinkkaa kaikenlaisilla myrkyillä joka nurkan. Kun lapsemme oli vauva, tuntui että tuttiinkin olisi saanut koskea vain kumihanskat kädessä. Jos vauva oli lattialla, sen piti pysyä tarkasti jollain tietyllä peitolla, vaikka lattiat oli juuri imuroitu ja pesty. No, miehelläni on hirveä lista allergioita ja anoppi on varmaan kuukausittain flunssassa.
On kyllä aina niin liikuttavaa lukea, miten siivottomat ihmiset selitelevät kotinsa sotkuisuutta ja omaa heikkoa henkilökohtaista hygieniaa allergiattomuudella jne.
Ihan perussiisteys ja puhtaus ei niitä allergioita aiheuta, ja perussiisteys ei ole synonyymi sanalle hysteerinen puhtaus. Jos kerran viikossa siivoaa pintapuolisesti ja välillä sitten perusteellisemmin, niin kyllä siinä ehtii niitä bakteereja sun muita kertymään sen verran, että luonnollinen vastustuskyky ei häiriinny. Eli ihan turha selitellä sitä siivotonta kotia muulla kuin laiskuudella.
Ja tätä käsien pesemättömyyden puolustelua eniten kummastelen. Siinähän ne taudit nimenomaan leviävät, kun ei pestä. Kiva varmaankin olla usein vatsataudissa, se nyt on ainakin taattua mikäli ei yleisessäkään wc:ssä käydessään viitsi käsiä pestä. Siitä sitten suoraan syömään, niin on norot ja muut varmasti elimistössä itämässä.
Itse pesen joskus turhankin hanakasti, mutta toisaalta viimeksi olen vatsataudissa ollut n. 12 vuotta sitten. Kunnon kuumeessa olin muistaakseni 6 vuotta sitten.
Jep, meillä oli tietyt asiat aikalailla retuperällä. Meillä oli toki kerran viikossa siivouspäivä jolloin matot vietiin ulos ja tampattiin, lattiat pyyhittiin ja imuroitiin mutta.. Harrastin pienenä paljon urheilua, mutta meitä ei kertaakaan opastettu menemään suihkuun urheilusuoritusten jälkeen. Jos meillä ei sattunut olemaan saunapäivä (ma, ke tai la), ei suihkuun voinut mennä (tai sitä ei ainakaan kukaan meille neuvonut että hei, olet hikoillut, mene suihkuun). Samoja vaatteita täytyi pitää viikko, ennenkuin sai laittaa pesuun. Eläinten (kissojen) ruokailuastiat pestiin samalla tiskiharjalla kuin meidän ihmisten käytössä olleet astiat ja ruokailuvälineet. Lakanoita ei vaihdettu kuin noin kerran kuussa tai harvemmin. Tiskirättejä ei vaihdettu juuri koskaan.. Onhan noita muutamia muitakin vielä, tuossa nyt muutama mainitakseni.