Muita, jotka ovat aikuisena tajunneet lapsuudenkodin epähygieenisyyden?
Tulipa taas vaan mieleen, kun olin äitini luona käymässä viikonloppuna, että elän itse paljon paljon hygieenisemmin, kuin mitä lapsuudenkodissani elettiin. Esimerkiksi:
- ikinä ei kukaan aikuinen käskenyt mennä pesemään käsiä sisälle tultaessa, ei edes ennen ruokaa,
- siivottiin pintapuolisesti ehkä kerran kuukaudessa,
- äidilläni on edelleen käytössä samoja 20-vuotta vanhoja tyynyjä ja peitteitä kuin mitä lapduudenkodissani käytettiin (eikä niitä koskaan pesty, vietiin vaan talvella pakkaseen),
- äitini käsin tiskaamat astiat jäävät aina rasvaisiksi,
- vessanpesutapahtumia en muista ainuttakaan lapsuudenkodistani,
- kahvipannua taikka suodatinosaa ei IKINÄ pesty saippualla vaan ainoastaan huuhtaistiin vedellä.
Suihkussa pesulla käytiin kuitenkin joka päivä ja aina oli puhtaita vaatteita, mutta ympäristön siisteydestä ei vanhemmillani ole koskaan ollut mitään ymmärrystä, vaikka kuitenkin molempien isovanhempieni luona on aina ollut siistiä.
Nyttemmin mieheni kanssa yhteen muutettuani olen tajunnut kuinka oksettavan epähygieenisissä oloissa olen lapsuuteni elänyt ja oppinut anopilta (joka kyllä on vähän turhankin tarkka siivooja ja bakteerienpelkääjä) millainen se siisti koti ja elinympäristö oikein on. Onko täällä muita joiden lapsuudenkodissa olikin oikeasti tosi epäsiistiä ja vasta omaan kotiin muutettua on sen tajunnut?
Kommentit (55)
Ei meilläkään tuota käsienpesujuttua ollut, muuta kuin vessassa käynnin jälkeen opetettiin pesemään. Lakanoita vaihdettiin aika harvoin.
Olen huomannut, että vanhempani ovat tulleet sotkuisemmiksi iän myötä. Suurin syy on varmaan äitini tavarankeräysvimmassa, se käy kirppareilla monta kertaa viikossa ja joka kerta se kantaa sieltä jotain mukanaan. Asuvat omakotitalossa ja kaikki huoneet ovat täynnä kaikenlaista pikkutavaraa ja huonekalujakin on liikaa, ja tästä johtuen järjestyksen ylläpito vaikeaa. Mistään ei kuitenkaan osata luopua.
No, sairastelitko paljon? Sairasteleeko äitisi? Onko sulla allergioita tai autoimmuunisairauksia? Onko lapsillasi?
Katsoitko eilen ykköseltä ohjelmaa allergioista. Allergisilla on vähemmän suolistobakteereita kuin muilla ja länsimaissa ihmisillä on vähän näitä bakteereita verrattuna alkuperäiskansoihin. Mistähän tämä johtuu, putsaammeko itsemme hengiltä?
Meillä oli siinä suhteessa epähygieenistä että äitini oli neuroottinen siivouksen kanssa. Käsiäkin piti joka käänteessä pestä pöpöjen takia.
Noh, meillä kaikilla muksuilla on jotakin allergiaa. Voi toki olla sattumaakin.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:41"]No, sairastelitko paljon? Sairasteleeko äitisi? Onko sulla allergioita tai autoimmuunisairauksia? Onko lapsillasi?
[/quote]
Ei ole allergioita, mutta ainakin kolme-neljä kertaa vuodessa olin kuumeessa tai oksennustaudissa viikon putkeen. Ja meillä ei edes sen vessakäynnin jälkeen opetettu pesemään käsiä. Eikö tuo teistä ihan oikeasti kuulostaa yhtään kuvottavalta vaan ihan normaalilta? :o Ja ainiin harrastin koko lapsuuteni ratsastusta ja vasta 12-vuotiaana äiti sanoi, että pitää alkaa nyt joka ilta käymään suihkussa varsinkin tallilta tulemisen jälkeen. Voin vaan kuvitella sitä paskan ja hien hajua itsessäni sitä nuorempana kun ei heppailun jälkeen kukaan opastanut suihkuun. Ap
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:41"]No, sairastelitko paljon? Sairasteleeko äitisi? Onko sulla allergioita tai autoimmuunisairauksia? Onko lapsillasi?
[/quote]
Ei ole allergioita, mutta ainakin kolme-neljä kertaa vuodessa olin kuumeessa tai oksennustaudissa viikon putkeen. Ja meillä ei edes sen vessakäynnin jälkeen opetettu pesemään käsiä. Eikö tuo teistä ihan oikeasti kuulostaa yhtään kuvottavalta vaan ihan normaalilta? :o Ja ainiin harrastin koko lapsuuteni ratsastusta ja vasta 12-vuotiaana äiti sanoi, että pitää alkaa nyt joka ilta käymään suihkussa varsinkin tallilta tulemisen jälkeen. Voin vaan kuvitella sitä paskan ja hien hajua itsessäni sitä nuorempana kun ei heppailun jälkeen kukaan opastanut suihkuun. Ap
[/quote]
Ja sitten taas verrattuna mieheeni, jonka äiti piti siiateyttä ja hygieniaa yllä kotona niin miehelläni kyllä on muutamia ruoka-aine, kasvi- ja eläinallergioita, mutta hän ei lapsena sairastellut kuin hyvin harvoin. Mutta myös miehen äidillä ja isällä on allergioita. Ap
En nyt millään puolustele sitä, että en ole ihan hysteerinen siivousfriikki, mutta meidän lapsilla ei ole mitään allergioita. Kaikilla veljieni lapsilla on allergioita ja muutamalla vielä astmakin. Kaikki kolme kälyäni siivoavat fanaattisesti. Mahtaako asioilla olla yhteyttä toisiinsa?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:41"]No, sairastelitko paljon? Sairasteleeko äitisi? Onko sulla allergioita tai autoimmuunisairauksia? Onko lapsillasi?
[/quote]
[/quote]
Ja sitten taas verrattuna mieheeni, jonka äiti piti siiateyttä ja hygieniaa yllä kotona niin miehelläni kyllä on muutamia ruoka-aine, kasvi- ja eläinallergioita, mutta hän ei lapsena sairastellut kuin hyvin harvoin. Mutta myös miehen äidillä ja isällä on allergioita. Ap
[/quote]
Ainiin ja vielä lisäyksenä siskollani ja veljelläni on kyllä molemmilla todella pahat siitepölyallergiat, vaikka samasta kodista ja perheestä tullaan.
Se ohjelma oli Prisma: Nykyajan allergiat ja näkyy olevan Yle Areenassa. t: vitonen
Kyllä.
En nähnyt äitini koskaan siivoavan.
Aloin itse huolehtia lapsena kodistamme.
Aikuisena minusta on tullut äärettömän siisti ja tarkka kaikesta.
Lapsuuden kodissasi elettiin ihan järkipohjaista elämää. Nykyään on lietsottu siivoushysteria, jonka taustalla on monikansallisten jättiyhtiöiden taloudelliset intressit. Kyllä kodin saa puhtaaksi ihan perussiivouksella, ei tarvitse joka pintaa käsitellä omalla kemikaalillaan.
Siis ihan oikeastikko kukaan teistä allergia-toitottajista ei näe mitään ongelmaa esimerkiksi siinä, että astiat jäävät rasvaisiksi, kahvipannua ei pestä tai käsiä ei pestä edes vessassa käynnin jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:55"]Kyllä.
En nähnyt äitini koskaan siivoavan.
Aloin itse huolehtia lapsena kodistamme.
Aikuisena minusta on tullut äärettömän siisti ja tarkka kaikesta.
[/quote]
Jatkan itse vielä, että sairastelin todella paljon. Kaikki mahdolliset taudit tulirokosta tuhkarokkoon. Nyt aikuisena en sairasta edes flunssia.
Itse en, mutta mieheni on elänyt lapsuutensa likaisessa kodissa ja on vasta nyt huomannut asian. Talossa asuu vielä vanhemmat ja nuorin. Nuorin on lähes joka toinen viikko poissa koulusta kipeänä. Suihkussa käydään kerran viikossa lauantaisaunan yhteydessä. Taloa ei olla varmaankaan ikinä siivottu kunnolla, keittiötä pintapuolisesti kuitenkin lähes päivittäin onneksi. Tilanne on pahentunut kun taloon tuli koira ja sen jätöksiä ei kerätä pois. Mies oireilee heti kun menemme lapsuudenkotiin todella pahasti. Itsellä olo huononee vasta jos talossa viettää yön. Mieheni saa vain väkisin käymään vanhempiensa luona parin kk välein, koska on vasta nyt huomannut millaisessa ympäristössä on kasvanut ja tuntee olonsa hirveäksi tämän vuoksi.
Meillä oli toisin, liian siistiä. Joka päivä imuroitiin, kerran viikossa suursiivous. Siskoni kärsii kauheista allergioista. Minä ja veljeni säästyttiin niiltä, tosin olin todella usein kipeä. Nyt omassa asunnossa en ole niin tarkka siivouksen kanssa, vaikka ei täällä mitään sekasotkua ja törkyä ole, enkä ole ollut kahteen vuoteen sairaana.
Liika hygieenisyys ei ole terveellistä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:43"]Meillä oli siinä suhteessa epähygieenistä että äitini oli neuroottinen siivouksen kanssa. Käsiäkin piti joka käänteessä pestä pöpöjen takia.
Noh, meillä kaikilla muksuilla on jotakin allergiaa. Voi toki olla sattumaakin.
[/quote]
Mun äiti oli/on kans neuroottinen siivoaja, ja minä olen nykyään myös. Yritän opetella ottamaan rennommin, mutta se tuntuu onnistuvan vain, kun minä tai lapset ovat sairaana.
Minulla tai sisaruksillani ei ole allergioita.
Voi sua, aloittaja, sait hyvän naurun aikaiseksi :D - olen 56-v ja mun lapsuudessa siellä maalla käytiin kerran viikossa saunassa. Suihkua ei ollut, toki alapesut ja kainalot jotenkin pestiin päivittäin. Ruoat otettiin tarjolle, ne seisoivat pöydällä niin kauan, että kaikki olivat syöneet. Sitten ne laitettiin takaisin "kylmään". Ihan varhaislapsuudestani muistan sen, että edes jääkaappia ei ollut. Sen virkaa toimitti kuistilla ollut kaappi, jonka lämpötila oli ulkoilman ja huoneenlämmön väliltä. Ei ollut nettiä, jonka kautta kysellä tyyliin "jauhelihakastike unohtui pöydälle 2 tunnin ajaksi, voiko syödä". Koskaan ei ollut ruokamyrkytystä, olimme aina terveenä.
Meillä oli lapsena kotona siistiä, mutta ei siellä todellakaan joka päivä imuroiti/mopattu. Kerta viikossa riitti ja tarvittaessa isoimpia roskia pois päivittäin harjalla ja rikkalapiolla. Samaa olen jatkanut omassa kodissani, eli kerran viikossa siivouspäivä ja muina päivinä raivataan illalla päivän jäljet paikoilleen. Ei ole allergioita, mutta kerran vuodessa kausiflunssa on vieraana.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:39"]
Ei meilläkään tuota käsienpesujuttua ollut, muuta kuin vessassa käynnin jälkeen opetettiin pesemään. Lakanoita vaihdettiin aika harvoin.
Olen huomannut, että vanhempani ovat tulleet sotkuisemmiksi iän myötä. Suurin syy on varmaan äitini tavarankeräysvimmassa, se käy kirppareilla monta kertaa viikossa ja joka kerta se kantaa sieltä jotain mukanaan. Asuvat omakotitalossa ja kaikki huoneet ovat täynnä kaikenlaista pikkutavaraa ja huonekalujakin on liikaa, ja tästä johtuen järjestyksen ylläpito vaikeaa. Mistään ei kuitenkaan osata luopua.
[/quote]
Jatkan vielä kirjoitustani.. Lapsena kävin kerran viikossa saunassa, en muista että viikolla oltaisiin suihkussa käyty. Alusvaatteita vaihdettiin kai siinä välissäkin, mutta ei joka päivä. Koulusta kun tultiin kotiin vaihdettiin päälle toiset päällysvaatteet. Teini-ikään tullessani aloin pestä päivittäin alapään , kasvot ja kainalot vessassa. Kipeänä oltiin harvoin. Siivouspäivä oli kotona kerran viikossa, silloin vietiin matot ulos, imuroitiin ja pyyhittiin lattiat ja pestiin vessa.
Eikö ole ketään? :o