Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka ovat aikuisena tajunneet lapsuudenkodin epähygieenisyyden?

Vierailija
30.08.2015 |

Tulipa taas vaan mieleen, kun olin äitini luona käymässä viikonloppuna, että elän itse paljon paljon hygieenisemmin, kuin mitä lapsuudenkodissani elettiin. Esimerkiksi:
- ikinä ei kukaan aikuinen käskenyt mennä pesemään käsiä sisälle tultaessa, ei edes ennen ruokaa,
- siivottiin pintapuolisesti ehkä kerran kuukaudessa,
- äidilläni on edelleen käytössä samoja 20-vuotta vanhoja tyynyjä ja peitteitä kuin mitä lapduudenkodissani käytettiin (eikä niitä koskaan pesty, vietiin vaan talvella pakkaseen),
- äitini käsin tiskaamat astiat jäävät aina rasvaisiksi,
- vessanpesutapahtumia en muista ainuttakaan lapsuudenkodistani,
- kahvipannua taikka suodatinosaa ei IKINÄ pesty saippualla vaan ainoastaan huuhtaistiin vedellä.
Suihkussa pesulla käytiin kuitenkin joka päivä ja aina oli puhtaita vaatteita, mutta ympäristön siisteydestä ei vanhemmillani ole koskaan ollut mitään ymmärrystä, vaikka kuitenkin molempien isovanhempieni luona on aina ollut siistiä.
Nyttemmin mieheni kanssa yhteen muutettuani olen tajunnut kuinka oksettavan epähygieenisissä oloissa olen lapsuuteni elänyt ja oppinut anopilta (joka kyllä on vähän turhankin tarkka siivooja ja bakteerienpelkääjä) millainen se siisti koti ja elinympäristö oikein on. Onko täällä muita joiden lapsuudenkodissa olikin oikeasti tosi epäsiistiä ja vasta omaan kotiin muutettua on sen tajunnut?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä siivottiin usein. Mutta vessassa käynnin jälkeen ei opetettu pesemään käsiä. Ja suihkussa ei käyty joka päivä vain silloin kun lämmitettiin myös sauna. Eli pesulla käytiin noin kaksi kertaa viikossa.

Tuon käsien pesemisen tarpeellisuuden opin vasta koulussa kun opettaja kertoi. Muistan että olin tosi hämmentynyt että miksi kotona ei pesty. Mutta aloin pesemään opettajan opastuksen jälkeen.

Hygienia asioita olen oppinut itse. Ja omille lapsilleni olen opettanut henkilökohtaisen hygieenian hoidon. Koska se on minusta tärkeää.

Ja tiedoksi vaan, että muistan lapsuudesta ne lukuisat oksennustaudit jotka kas vain kiersivät kaikki talon pennut säännöllisin väliajoin. Ja siskoni sairastelu paljon lapsena muitakin tauteja mm. oli pahassa virtsarakon tulehdus kierteessä. Minä olin harvoin muuten kipeenä kuin noissa mahataudeissa.

Vierailija
22/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että koskaan olisi lapsena pesty käsiä muuten kuin, että ne jonkin ulkoleikin jälkeen olivat aivan mudassa ja mullassa. 

Muutenkin tosi epähygienista, sama rätti toimitti lattirievun ja keittiöpöydän pyykijän virkaa. Aina käveltiin kengillä sisällä, jos tarkoitus oli lähteä vielä ulos, ... se kai nyt on sama kun kuitenkin oli koira. Eihän koiran tassuja kuivalla kelillä pyyhitä mitenkään sisään tullessa muissakaan kodeissa yleensä?

Lakanat vaihdettiin ehkä kerran vuodessa jne. 

Mutta ihan terve olen, itse asiassa erityisen terve. En saa mitään kausiflunssiakaan. Viisikymmentä on nyt ikää. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita joilla on pakonomainen tarve lytätä vanhempansa ja kaikki heidän edustama teininä/varhaisaikuisuudessa?

Tunnistan itseni ap:n tekstistä...mulla se liittyi ruokaan, mitä paskaa äiti meille lapsina syöttikään.

Vierailija
24/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuttiin 70-luvun alkupuolella valmistuneessa kerrostaloyksiössä elämäni ensimmäiset 11 vuotta. Siivottiin kyllä kerran viikossa, mutta se oli lähinnä imurointia ja lattian luutuamista. Pinttynyttä sotkua oli paljon: varsinkin keittiö oli paikoitellen suorastaan likainen. Infrastruktuuri oli yleisesti aika kamala ja mahdollisti kyllä aikamoisen eläintarhan noin niin kuin bakteerien kannalta. Vessan seinissä oli esimerkiksi pitkään vohvelimaisen huokoiset paperin tapaiset tapetit, jotka tietenkin irvisteli aivan kamalasti, kunnes kylppäri uudistettiin remontissa ollessani noin 9-vuotias, ja melkein kaikki pinnat ja päällysteet vaihdettiin muovisiksi. Hometta ei kuitenkaan koskaan ollut, mutta viime vuosina on tullut mietittyä, mitähän kaikkia bakteereita siellä saumoissa on mahtanutkaan asua. 

Henkilökohtaisesta hygieniasta ei oltu hysteerisiä. Peseydyin usein, mutta tein sen omasta aloitteestani, sillä rakastin pulikoida kylpyammeessa :) 

Nyt, 20-vuotiaana, minulla ei ole yhtään ainutta allergiaa tai yliherkkyyttä, ja omaan todella hyvän vastustuskyvyn. Saan perusflunssankin yleensä korkeintaan kaksi kertaa vuodessa. Olen siis periaatteessa kiitollinen lapsuudenkotini, öhöm, kyseenalaisesta siisteydestä, vaikka se joskus on ällöttänytkin.  

Vierailija
25/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:57"]

Siis ihan oikeastikko kukaan teistä allergia-toitottajista ei näe mitään ongelmaa esimerkiksi siinä, että astiat jäävät rasvaisiksi, kahvipannua ei pestä tai käsiä ei pestä edes vessassa käynnin jälkeen?

[/quote]

Lapsena tuohon ei kiinnittänyt huomiota. Tai minä en ainakaan. Muistan kyllä ihmetelleeni kyläpaikoissa kavereilla, kun ruokapöytään mennessä passitettiin käsien pesulle. 

Mutta kuuliainen 60-luvun lapsi kun olin, niin en kysellyt miksi, vaan toimin kuten sanottiin. Olin siis kotihoidossa kouluikään asti. Silloin vain köyhien työläisäitien lapset olivat päiväkodeissa. Että en osaa sanoa niiden hygieniatasosta mitään. 

Vierailija
26/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:16"]En muista, että koskaan olisi lapsena pesty käsiä muuten kuin, että ne jonkin ulkoleikin jälkeen olivat aivan mudassa ja mullassa. 

Muutenkin tosi epähygienista, sama rätti toimitti lattirievun ja keittiöpöydän pyykijän virkaa. Aina käveltiin kengillä sisällä, jos tarkoitus oli lähteä vielä ulos, ... se kai nyt on sama kun kuitenkin oli koira. Eihän koiran tassuja kuivalla kelillä pyyhitä mitenkään sisään tullessa muissakaan kodeissa yleensä?

Mutta ihan terve olen, itse asiassa erityisen terve. En saa mitään kausiflunssiakaan. Viisikymmentä on nyt ikää. 
[/quote]

Koiran tassut pyyhitään aina sisään tullessa ja sadekelillä suihkutetaan.

Vierailija
27/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsien pesua opetettiin nuoresta asti, siihen aikaan tosin ei ollut juoksevaa vettä kaikilla, keittiössä pesuvati aina esillä saippua vieressä.  Saunassa lämmitettiin vettä muulloinkin kuin saunapäivinä, kylmä oli ei haitannut.

Puhdas esiliina jos näkyi vieraita kesken töiden.

Joku sukulainen oli ollut törkyinen ja siitä on kuultu näihin päiviin asti.  Noin yleensä ihmiset eivät olleet 60-luvulla likaisia, kaupungille ei menty ennen kuin vaihdettiin siistit vaatteet.  Enkä muista kenenkään haisseen, kuten nykyään.  Helteistä aikaa monta päivää, silti.

Vierailija
28/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja itse en siis koulussakaan pessyt käsiä kuin hyvin harvoin ja huonosti, kun ei sitä kotona oltu opetettu. Vielä teini-ikäisenäkin saatoin suoraan yleisestä vessasta mennä pikaruokalaan syömään käsin... Ap

Vierailija
29/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeastikko kukaan teistä allergia-toitottajista ei näe mitään ongelmaa esimerkiksi siinä, että astiat jäävät rasvaisiksi, kahvipannua ei pestä tai käsiä ei pestä edes vessassa käynnin jälkeen?

[/quote]

No ei. En pese käsiä nykyäänkään vessassakäynnin jälkeen, eikä niitä pitänyt pestä kotonakaan. Meillä oli kyllä ihan hyvä hygieniataso muuten, mutta en minäkään käynyt ratsastustuntien jälkeen suihkussa, vaan saunottiin kerran viikossa. Yhteen aikaan tunti oli kylläkin muistaakseni ennen saunaa, ah, se olikin ihanaa.. 

Nykyään en siivoakaan melkein ollenkaan, kun kotona äiti moitti minua liikaa siitä, etten siivoa hänen kotiaan. Kuulemma kun muutan pois, voin elää kuten haluan. Silti sen mielestä loukkaan häntä nykyäänkin kotini siivolla. En jaksa välittää muusta kuin että yhteys on poikki tuon itkun takia. 

Vierailija
30/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aina siistiä mutta en muista että käsiä olisi usein pesty ja minulla olikin lapsena usein yrjötauti. Lapsena kävin saunassa vain kerran viikossa mutta onneksi vaatteita vaihdettiin siinä välissäkin. Teininä alkoi käydä suihkussa useimmin.

Sen muistan että hammaspesut oli tärkeitä. Hampaat piti pestä aamuin illoin ettei saa tekareita rippilahjaksi ;)

Vierailija
31/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 12:16"]En muista, että koskaan olisi lapsena pesty käsiä muuten kuin, että ne jonkin ulkoleikin jälkeen olivat aivan mudassa ja mullassa. 

[/quote]

Koiran tassut pyyhitään aina sisään tullessa ja sadekelillä suihkutetaan.
[/quote]

Kyllä, näin tehdään! Muistan, meidän koira oppi tuon heti ja meni itse aina kph odottamaan että tulehan pesemään tassut!

Vierailija
32/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:31"]

Tulipa taas vaan mieleen, kun olin äitini luona käymässä viikonloppuna, että elän itse paljon paljon hygieenisemmin, kuin mitä lapsuudenkodissani elettiin. Esimerkiksi: - ikinä ei kukaan aikuinen käskenyt mennä pesemään käsiä sisälle tultaessa, ei edes ennen ruokaa, - siivottiin pintapuolisesti ehkä kerran kuukaudessa, - äidilläni on edelleen käytössä samoja 20-vuotta vanhoja tyynyjä ja peitteitä kuin mitä lapduudenkodissani käytettiin (eikä niitä koskaan pesty, vietiin vaan talvella pakkaseen), - äitini käsin tiskaamat astiat jäävät aina rasvaisiksi, - vessanpesutapahtumia en muista ainuttakaan lapsuudenkodistani, - kahvipannua taikka suodatinosaa ei IKINÄ pesty saippualla vaan ainoastaan huuhtaistiin vedellä. Suihkussa pesulla käytiin kuitenkin joka päivä ja aina oli puhtaita vaatteita, mutta ympäristön siisteydestä ei vanhemmillani ole koskaan ollut mitään ymmärrystä, vaikka kuitenkin molempien isovanhempieni luona on aina ollut siistiä. Nyttemmin mieheni kanssa yhteen muutettuani olen tajunnut kuinka oksettavan epähygieenisissä oloissa olen lapsuuteni elänyt ja oppinut anopilta (joka kyllä on vähän turhankin tarkka siivooja ja bakteerienpelkääjä) millainen se siisti koti ja elinympäristö oikein on. Onko täällä muita joiden lapsuudenkodissa olikin oikeasti tosi epäsiistiä ja vasta omaan kotiin muutettua on sen tajunnut?

[/quote]

Kyllä meillä siivottiin, mutta ei meillä koskaan siistiä ollut. Mutta olemme kaikki säästyneet allergioilta ja olemme terveitä. Tiedän perheitäkin, jossa on kuurattu joka viikko talo lattiasta kattoon, ja lapset kärsivät ties mistä sairauksista.

Vierailija
33/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:41"]

Katsoitko eilen ykköseltä ohjelmaa allergioista. Allergisilla on vähemmän suolistobakteereita kuin muilla ja länsimaissa ihmisillä on vähän näitä bakteereita verrattuna alkuperäiskansoihin. Mistähän tämä johtuu, putsaammeko itsemme hengiltä?

[/quote]

Ei se ihan noinkaan mennyt,  allergisilla ja ei-allergisilla oli eirlaisi asuolistobakteereja. Pahasti allergiselta pojalta toisn puuttuui kokonaa bifidus-bakteeri. 

Vierailija
34/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kanssa kiitollinen vanhemmilleni, et meillä ei oltu todellakaan ylihygieenisiä DDD. Ei ole allergioita, en juurikaan sairastele, olen 50 v. ja minulla on ollut flunssa ehkä n. 5 kertaa elämäni aikana, olin sairauden takia poissa koulussa tasan kerran: silloinkin sain kuumetta ja köhää ylipitkäksi venähtäneen hiihtoreissun takia. Olin usein epidemioiden aikana pienessä koulussa luokkani ainoa oppilas, joka oli paikalla. 

Ja meillä ei siis käsiä pahemmin pesty. Kissat, koirat ja ihmiset elivät sikinsokin keskenään. Marjoja, vihanneksia, juolaheiniä syötiin suoraan luonnosta. Viikkosiivous oli, matot tampattiin, keittiön lattia pestiin, muut pyyhittiin. Kahvipannua pestiin ehkä kerran vuodessa, jos sitäkään. Ennen joulua oli sitten yksi hieman perusteellisempi siivous, kaikki lattiat esim. pestiin. Vuodevaatteita vaihdettiin kyllä harvakseltaan. Itse täkit ja tyynyt olivat ikivanhoja. Kaikki vaatteeni olivat kierrätettyjä. Sauna oli kaksi kertaa viikossa ja silloin vaihdettiin puhtaat alusvaatteet. 

Olen aikuisena yrittänyt pitää samaa linjaa, pienin säädöin tosin. Sopivan siistiä. Käyn joka päivä suihkussa ja pesen kädet aina ennen ruokailua ja vessakäyntien jälkeen. Mut kaikkia tymäköitä myrkkyputsareita yritän välttää kaikin tavoin, samoin turhaa ja neuroottista jynssäämistä, josta ei ole kuin vain haittaa. Onneksi olen niin perussiisti ihminen, ettei siivottavaa itse asiassa edes tule kovin paljoa näin yksineläjänä. Tiskiä ei juuri tule, pölyt pyyhkäisee nopeasti ja sit huitaisee näkyville jääneet tavarat paikoilleen, niin jo kelpaa. Imuroin harvoin. Ainoastaan vessan pesen viikottain hieman tarkemmin. Ja jääkaapin.

Vierailija
35/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman olen traumoja saanut mutta en niinkään epähygieenisyydestä vaan ihan vaan sotkusta.Kädet kyllä pestiin,ruoka aina kuumennettiin kunnolla että pöpöt kuolee yms. Mutta järjestystä ei pidetty,itse aloin varhaisteininä puunata lattiasta kattoon,järjestelin 10 vuoden ajalta kertynyttä tavaraa..ötököitö löytyi pusseista joihin oli vaikka karkkeja jäänyt.Puunaan huomattavasti enemmän kuin äitini,mutta päivittäiset/viikottaiset siivoukset ilman pesuaineita(tiskatessa fairy).Kemikaaleja minimissä mutta siistiä on ja sairasteluakaan ei pahemmin ole näkynyt.

Vierailija
36/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 16:53"][quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 11:57"]

[/quote]

No ei. En pese käsiä nykyäänkään vessassakäynnin jälkeen, eikä niitä pitänyt pestä kotonakaan. Meillä oli kyllä ihan hyvä hygieniataso muuten, mutta en minäkään käynyt ratsastustuntien jälkeen suihkussa, vaan saunottiin kerran viikossa. Yhteen aikaan tunti oli kylläkin muistaakseni ennen saunaa, ah, se olikin ihanaa.. 

Nykyään en siivoakaan melkein ollenkaan, kun kotona äiti moitti minua liikaa siitä, etten siivoa hänen kotiaan. Kuulemma kun muutan pois, voin elää kuten haluan. Silti sen mielestä loukkaan häntä nykyäänkin kotini siivolla. En jaksa välittää muusta kuin että yhteys on poikki tuon itkun takia. 
[/quote]

meillä oli ala-asteella alemmalla luokalla tyttö joka haisi joka päivä hevosenpaskalta.Säälitti sen luokkakaverit.Se haju tarttuu ja itsellä nenä tottuu nopeasti->muilla ei.

Vierailija
37/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei opetettu kotona, että kädet pitää pestä pissalla käymisen jälkeen. Eikä myöskään käsien pesua ulkona olemisen jälkeen. Kavereilla ollessani kyllä mukauduin talon tapoihin, mutta kotona ollessani en tehnyt.

Muuten oli todella siistiä kotona

Vierailija
38/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kotona aina sekaista eli paljon tavaraa, mutta ei kuitenkaan likaista. Kädet piti pestä ja kerran viikossa oli siivouspäivä, jolloin matot vietiin ulos, imuroitiin talo ja siivottiin vessa ym.

Nykyäänkin vanhemmillani on viikkosiivous, mutta se on pelkkä imurointi, vessaa ei kukaan pese. Pyyhkeitä vaihtavat sitten kun ne ovat kauhean likaisia. Lakanoita vaihtavat varsin harvoin. Pyykkiä äitini pesee, mutta vessan kuurauksen ym. on vanhemmiten ilmeisesti lopettanut.

Vierailija
39/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2015 klo 16:53"]

[/quote]

[/quote]

Niin ja mulla on aina ollut hyvä vastustuskyky, ei ole joka vuosi flunssaakaan, eikä ole ollut mitään useita oksennustauteja. Samoin lapsillamme ei ole allergioita, vaikka miehen suvussa on paljon allergioita. 

Vierailija
40/55 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin saman kun aikoinani muutin pois kotoa. eräänä päivänä porukoila vieraillessani tajusin että sielä haisee oudolta ja kaikki keittiön tasot ja lattiat ovat ihan likaisia. samoin astiat eivät tunnu heillä koskaan tiskaantuvan puhtaiksi vaikka on ihan hyvä tiskikone. vessassa ei myöskään ollut saippuaa ollenkaan. Nykyään heillä on vessassa saippua purkki jonka ostin heille joululahjaksi muutama vuosi sitten. eivät siis itse käytä sitä lainkaan. itse elän paljon hygieenisemmin, tosin tietynlainen leväperäisyyttä minullakin on siivoamisen suhteen, mutta ei ihan sellaista mitä vanhemmillani.. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme