TE-toimiston hyökkäykset työttömiä vastaan: Millaisista päätöksistä olet valittanut muutoksenhakulautakuntaan?
Sosiaaliasioiden muutoksenhakulautakuntaan on vuoden (!) käsittelyjono tällä hetkellä. Viime vuonna kun jouduin hakemaan muutosta, käsittelyjono oli puoli vuotta. Epäilen, että TE-toimiston lisääntynyt terrori, johon liittyy ihmisen perustoimeentulon vieminen, on aiheuttanut tämän suman. Oletko joutunut tekemään valituksen muutoksenhakulautakuntaan TE-toimiston (henkistä tai taloudellista hyvinvointiasi heikentävistä) päätöksistä? Saitko asiasi oikaistua?
Kommentit (247)
TE-toimisto ei edes hyväksy sitä tosiasiaa, että työtä ei yksinkertaisesti vaan ole kaikille. Tästä voi sitten TE-toimiston mielestä syyttää työttömiä ja tällä antavat itselleen oikeutuksen mielivaltaan. Työn vähyys ei kuitenkaan ole työttömien syytä, eikä se siis myöskään oikeuta mielivaltaan työttömiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavin rikos, johon Suomessa voi vuonna 2022 syyllistyä on työttömyys, joka oikeuttaa tähän erittäin vakavaan rikokseen syyllistyneen mielivaltaisen kohtelun. Kummallista vain, että Suomen laki ei edes tunnista ” työttömyyttä” rikokseksi. Tästäkään huolimatta edes perustuslaki tai muutkaan Suomen allekirjoittamat ja ratifioimat sopimukset mm. orjatyöhön liittyvät kiellot eivät päde työttömiin. Työttömät ovat erittäin syrjitty vähemmistöryhmän, eikä se kohtelu, jota työttömiin kohdistetaan onnistuisi minkään muun vähemmistöryhmäksi katsottavan kohdalla. Kummallista, että näinä aikoina, jolloin tällaiset asiat ovat nousseet esille kukaan ei kuitenkaan ole puuttunut näkyvästi työttömien asiaan, eikä työttömien asemaa ole haluttu parantaa, vaan päinvastoin.
Todella järkyttävää tämä toiminta, jossa pakotetaan työtön hakemaan töitä. Kyseessä on vakava ihmisoikeusrikkomus eikä sitä voi selittää sillä, että moni suomalainen työikäinen on töissä. He ovat sitä kasvotonta massaa, joka ei tiedä, että työtä ei tarvitse tehdä, perustuslain mukaan valtion tulee taata suomalaisille samanlainen elintaso kuin tanskalaisilla on keskimäärin.
Kyse on kylläkin siitä, että työtöntä neuvotaan väärin, tehdään käsittämättömiä päätöksiä, kohdellaan kuin roskaa tai juurikin rikollista, pakotetaan kuntouttavaan työtoimintaan, turhille kursseille, lähihoitajan koulutukseen ja juurikin hakemaan niitä TE-toimiston määräämiä itselle täysin sopimattomia työpaikkoja. Nämä toimenpiteet tehdään juurikin uhkailemalla ja pakottamalla. Koko ajan on lisäksi pelko karenssista, josta on todella vaikea päästä eroon. TE-toimiston työntekijät ovat mielipuolia, jotka eivät tiedä mistään mitään, eikä asioita saa hoidettua, mutta kaikkea pidetään työttömän omana syynä. Meininki on sellainen, että ketään ei haluta auttaa, vaan tehdä työttömien elämästä mahdollisimman vaikeaa ja lätkäistä karenssi mahdollisimman monelle. Tämä kun on hyvä keino säästää. Myös asioista kertomatta jättäminen ja asioiden vaikeutettaminen ovat tietoisia valintoja, joiden tavoitteena on säästäminen. Samalla tavoinhan Kelakin toimii, eikä oikeasti halua maksaa kenellekään mitään.
Jossain joku teki gradun, jonka pohjalta selvisi, että karensseja saa alle 10% työkkärin asiakkaista! Ne loput osaa toimia lakien mukaan eikä heillä ole mitään ongelmia.
10 % tarkoittaa 70 000:ta työtöntä...
Harva sellainen, joka ei ole joutunut tuolla helvetin esikartanossa asioimaan ei myöskään ymmärrä siellä vastaan tulevaa todellisuutta. Ilman parempaa tietoa nämäkin ovat kuitenkin helposti syyttelemässä juurikin työttömiä, vaikka oikea syyllinen on kuitenkin joku ihan muu.
Olin vuoden määräaikaisessa työsuhteessa, joka sisälsi kuukauden kesäloman. Ilmoittauduin työkkäriin niin, että työttömyyteni alkaa kesäloman päätyttyä (PVM). Kohta tuli postissa työtarjous osa-aikaisesta paikasta, joka sijaitsi 80 km päässä. Hakuaika umpeutui kesälomani aikana,
En hakenut paikkaa, koska työttömyyteni ei ollut vielä edes alkanut, niin velvollisuutta ei ollut.
Seuraavaksi tuli päätös 3 kk karenssista.
Siis niin ammattitaitoista toimintaa 🤪.
Karenssi kyllä poistettiin, kun sain heidät ymmärtämään, että eivät voikaan ohjailla ihmistä, jonka työttömyys ei ole edes vielä alkanut.
TE-toimiston mielestä yksi ratkaisu ongelmiin on lähihoitajan koulutus. Tuonnempana suunnilleen kaikki viimeisenä keinona sitten pakotetaan kun muutakaan ei keksitä.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimiston mielestä yksi ratkaisu ongelmiin on lähihoitajan koulutus. Tuonnempana suunnilleen kaikki viimeisenä keinona sitten pakotetaan kun muutakaan ei keksitä.
Siis, mitä ennakoiva taas kirjoitti? Tarkoituksena oli sanoa, että lähihoitajan koulutusta pidetään sitten viimeisenä keinona, jonne kaikki ongelmatapaukset lopulta ohjataan. Omat kokemukset TE-toimistosta ovat pelkästään traumaattisia, siis järkyttävän huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä tilanne, että Kela ei myöntänyt opintotukea, koska"oikeutettu työttömyysetuuteen". Soitin kelaan ja kysyin miksi tämä päätös, virkailija oli sillä asenteella että ei hän oikeestaan tiedä mutta nauti nyt tästä. Sitten työkkäri soitti ja pyysi selvitystä. Lähetin selvityksen. Työkkäri soitti sen jälkeen "työllistymissuunnitelman teosta" pakollisen puhelun jonka lopussa täti sanoi että työkkäriä ei nyt tosiaan makseta kun opiskelen (eli oli oikeastaan se ja sama, että olin pois tunnilta ottaakseni tämän työkkärin keskelle päivää valitseman soittoajan). Olen sairaslomalla opiskellessa, joten minun kuuluisi saada sairauspäivärahaa, mutta kela on hylännyt sen. Kela on hylännyt siis sairaspäivärahan omista mielivaltaisista syistään, sitten opintotuen, koska saan muka työttömyysrahaa, mutta sitten työkkäri sanoo että en oikeasti saa sitä työttömyyspäivärahaa opiskelun takia, ja että Kela on eri laitosta, joten he ei tiedä miksi sieltä päätetään niinkuin päätetään. Sanoin, että kyllä minun pitäisi saada joko sitä työttömyyskorvausta tai opintotukea ajalla kun olen sairaslomalla, koska minulla kuitenkin on se sairasloma. Ja lain mukaan sairauspäivärahan tilalle haetaan työttömyyskorvausta odotusajalle ja silloin, jos sitä ei hyväksytä. Työkkäri siihen että joo, voit varmaan hakea toimeentulotukea. En ole toimeentulotukeen oikeutettu eli ainoa vaihtoehto saada suht nopeasti rahaa olisi irtisanoa opiskelupaikka. Sitten olisi ilmeisesti parempi, kun olisin työttömänä pyörimässä.
Ei Kela anna sellaista päätöstä, että et saa opintotukea, koska sinulla on oikeus johonkin toiseen tukee, jota et ole hakenut. Kela hylkää sairausloman perustelut todella harvoin, eli nyt et kerro ihan kaikkea. Työkkäri ei pyydä selvityksiä puhelimitse, saat aina kirjeen, siis ihan aina!
En todellakaan keksi, miksi opiskelet ollessasi sairas ja haluat vielä työttömyysetuuttakin, vaikka et aio lopettaa opintoja.
Päinvastoin, sairaspäiväraha hylätään hyvinkin usein. Tästäkin voisi joku toimittaja tehdä jutun miksi näin on.
Minulle ainakin syyksi sanotaan, että näyttöä ei ole riittävästi. Näyttöä on vaan vaikea hankkia, kun julkinen terveydenhuolto ei halua ottaa mitään kontolleen, mikä ei vaadi välitöntä hoitoa. Jos liitteitä onnistuu hankkimaan, Kela herjaa että ne eivät ole oikea-aikaisia. Sekä lääkärin että hakemuksien käsittelyn odotukset on niin pitkiä, että käytännössä vaatimus että ne menisi yksiin on melkein mahdoton.
Hieman outona koen sen, että Te-toimisto ei tarjoa polkuja osaamisen kehittämiseen niin että omaa palkkaluokkaa ja toimenkuvaa voisi nostaa. Kaikki pakotetut työpaikat ovat oman osaamisen ja palkkaluokan alapuolella tai korkeintaan samalla tasolla. Hmm... Keino pitää köyhät köyhinä?
Vierailija kirjoitti:
Hieman outona koen sen, että Te-toimisto ei tarjoa polkuja osaamisen kehittämiseen niin että omaa palkkaluokkaa ja toimenkuvaa voisi nostaa. Kaikki pakotetut työpaikat ovat oman osaamisen ja palkkaluokan alapuolella tai korkeintaan samalla tasolla. Hmm... Keino pitää köyhät köyhinä?
Ja tähän kun yhdistetään se että kaikkiin niiden tarjoamiin "apukeinoihin" liittyy toimeentulon riistämisen uhka niin saadaan oikein ikävä laitos ja outo ilmapiiri ja vihaa sekä työttömiä että itse te-toimistoa kohtaan. Miten meni Suomi noin niin ku omasta mielestä?
Vierailija kirjoitti:
Minun tapaukseni on monimutkainen, joten kerron lyhyesti pääasiat.
Siinä vaiheessa, kun minut lopulta hyväksyttiin työttömäksi työnhakijaksi, minulle osoitettu virkailija vaihtoi työpaikkaa ja jätti kaiken sovitun tekemättä. Kuukausien kuluttua yksi monista valituksistani hyväksyttiin, tuet maksettiin takautuvasti ja minä pääsin maksamaan rästejä. Raha kuitenkin tuli liian myöhään, ja ensimmäinen makuhäiriömerkintä tuli noihin aikoihin.
Kela näki tiliotteistani, että tuo suuri summa rahaa oli tullut tililleni ja lähtenyt sieltä eri suuntiin, joten Kelan tuet loppuivat kuukausiksi. Perintätoimistot eivät tee maksusuunnitelmaa tulottomalle henkilölle, joten maksuhäiriömerkintöjä tipahteli lisää.
Lopputulema oli se, että päädyin asunnottomaksi ja olen työtön, rahaton ja maksuhäiriöinen lopun ikääni. Aivan koko elämä mureni terveyttä myöten, Herään joka aamu siihen ajatukseen, että ei se ranteen leikkaaminen kirpaise kuin kerran.
Eräs TE-toimiston kokeneista ja kaiken nähneistä virkailijoista sai minut suostumaan TYPin asiakkaaksi. Jos sen kautta saamani upea ammattilaistiimi olisi ollut auttamassa pari vuotta aikaisemmin, asuisin edelleen rakkaassa kodissani, olisin päässyt velkajärjestelyyn, en olisi loukannut itseäni kadulla ja minulla olisi toivoa. Valitettavasti apu ei ehtinyt.
Ei kannata kysellä lisätietoja, koska tapaus on todella sotkuinen.
Kuulostaa ihan kauhealta, olen pahoillani siitä, mitä olet joutunut kokemaan. Oletko vielä Typin asiakkaana tai muun avun piirissä? Toivon sinulle voimia ja kaikkea hyvää jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun minut lopulta hyväksyttiin työttömäksi työnhakijaksi, minulle osoitettu virkailija vaihtoi työpaikkaa ja jätti kaiken sovitun tekemättä. Kuukausien kuluttua yksi monista valituksistani hyväksyttiin, tuet maksettiin takautuvasti ja minä pääsin maksamaan rästejä. Raha kuitenkin tuli liian myöhään, ja ensimmäinen makuhäiriömerkintä tuli noihin aikoihin.
Kela näki tiliotteistani, että tuo suuri summa rahaa oli tullut tililleni ja lähtenyt sieltä eri suuntiin, joten Kelan tuet loppuivat kuukausiksi. Perintätoimistot eivät tee maksusuunnitelmaa tulottomalle henkilölle, joten maksuhäiriömerkintöjä tipahteli lisää.
Lopputulema oli se, että päädyin asunnottomaksi ja olen työtön, rahaton ja maksuhäiriöinen lopun ikääni. Aivan koko elämä mureni terveyttä myöten, Herään joka aamu siihen ajatukseen, että ei se ranteen leikkaaminen kirpaise kuin kerran.
Eräs TE-toimiston kokeneista ja kaiken nähneistä virkailijoista sai minut suostumaan TYPin asiakkaaksi. Jos sen kautta saamani upea ammattilaistiimi olisi ollut auttamassa pari vuotta aikaisemmin, asuisin edelleen rakkaassa kodissani, olisin päässyt velkajärjestelyyn, en olisi loukannut itseäni kadulla ja minulla olisi toivoa. Valitettavasti apu ei ehtinyt.
Kuulostaa ihan kauhealta, olen pahoillani siitä, mitä olet joutunut kokemaan. Oletko vielä Typin asiakkaana tai muun avun piirissä? Toivon sinulle voimia ja kaikkea hyvää jatkoon.
Luulen olevani TYPin piirissä, mutta kuntakokeilu on tainnut sotkea sitä viime kuukausina. Kaikki on loppukädessä kiinni rahasta. Koska töihin meneminen ei edes kannattaisi, ainoa keino päästä pois tästä ihmisvarastosta on kohtuullisen ison lottovoiton saaminen.
En pysty olemaan väkivaltainen edes itseäni kohtaan, joten ainoa tavoitteeni elämässä on suuren unilääkemäärän hankkiminen. Rahaa on hyvin vähän, liikkumaan en pääse, eikä kontaktejakaan ole, joten huonolta näyttää. Kadulta saatavien troppien laatu lienee myös niin vaihteleva, että kertalaakin sijasta saattaa päätyä vihannekseksi. ja sitä en halua, vaikkei se tästä nykytilasta kovin paljon eroaisikaan.
Muutama vuosi sitten olin ihan onnellinen, itsenäinen ja työtätekevä viisikymppinen. Ei ollut harmainta aavistusta siitä, miten pahasti voi käydä.
Nainen kysyi, että mitä teen vapaa-ajallani.
Valitin.
Nainen sai potkut muutaman viikon sisällä.
M26
En mistään. Ei tarvitse tapella myöskään Kelan kanssa, kun elättää itsensä ihan itse. Suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen olevani TYPin piirissä, mutta kuntakokeilu on tainnut sotkea sitä viime kuukausina. Kaikki on loppukädessä kiinni rahasta. Koska töihin meneminen ei edes kannattaisi, ainoa keino päästä pois tästä ihmisvarastosta on kohtuullisen ison lottovoiton saaminen.
En pysty olemaan väkivaltainen edes itseäni kohtaan, joten ainoa tavoitteeni elämässä on suuren unilääkemäärän hankkiminen. Rahaa on hyvin vähän, liikkumaan en pääse, eikä kontaktejakaan ole, joten huonolta näyttää. Kadulta saatavien troppien laatu lienee myös niin vaihteleva, että kertalaakin sijasta saattaa päätyä vihannekseksi. ja sitä en halua, vaikkei se tästä nykytilasta kovin paljon eroaisikaan.
Muutama vuosi sitten olin ihan onnellinen, itsenäinen ja työtätekevä viisikymppinen. Ei ollut harmainta aavistusta siitä, miten pahasti voi käydä.
Itse päädyin oudoksi ja ahdistavaksi menneen "työuran" ylläpitämiseksi syömään kolmea eri lääkettä. Nyt tarjottiin neljättä että jaksan toimia työpaikan marionettina. "That will keep you going throught the show..." Vaihtoehto on te-toimiston räsynukkena. En voi sanoa, mitä minun on tehnyt mieli tehdä, koska viestini poistettaisiin.
Tämä on viimeinen tapa terrorisoida työttömiä.Ruotsissa tätä on käytetty jo kymmenkunta vuotta nöyryytyksenä työttömiä vastaan.
Kiittäkää EU ta tästäkin.Tämä kuuluu heidän agendaan laittaa köyhät kyykkyyn.Kun ruotsalaiset ovat valittaneet Eu hun saivat vastauksen että jokainen maa hoitaa omat sisäiset asiat.Siis me olemme vaan nettomaksajia etelä.Euroopan maille.
Meillä ei ole mitään hyötyä EUsta! Päinvastoin.
Niin tyhmää porukkaa, ettekö herää nytkään?
En tarvitse opastusta terveelliseen ruokavalioon kirjoitti:
Minä ihmettelen kun te toimisto lähettelee näitä työtarjouksia joita en voi terveydellisten rajoitteiden takia ottaa vastaan, tämä on jatkuvaa lääkärinlausuntojen päivitystä ja sairaslomatodistusten hakua. Mutta joo, ymmärrän että jos on te toimistossa hakijana, pitäisi voida vast.ottaa kokopäivätyötä tai suostua jollekin kurssille josta ei varsinaisesti ole hyötyä.Tai kuntouttavaan työtoimintaan milloin mitäkin tekemään. Jotkut lääkärit ihan selvästi puoltaa te toimistoa, yleensä kuuluvat siihen ns.työryhmään. Sairaistakin tehdään terveitä. No,ei tästä nyt ymmärtänyt kukaan paitsi joku samassa tilanteessa oleva ja vähän jo ikääntyneempi kuten itse olen.
Niin hullulta kun se kuulostaakin, niin julkinen terveydenhuolto tekee yhteistyötä työkkärin kanssa ja vaikuttavat asioihisi puolin ja toisin. Samoin kela ja sosiaalitoimi. Olet ihan oikeassa, että tätä kuviota ei ymmärrä ennenkuin sen itse kokee. Vankila voi tuntua helpommalta ratkasulta.
Saa asian oikaistua. Ja saat takautuvasti rahat takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimisto ei hyökkää ketään vastaan. Ei ole olemassa vastakkainasettelua.
Olisi hyvä sisäistää oikeuksiisi sisältyvät velvoitteet. Ei ole olemassa oikeuksia ilman velvollisuuksia.
Rahojen pois ottaminen on äärimmäistä väkivaltaa tässä laskujen maksamiseen perustuvassa yhteiskunnassa ja aivan epäsuhtainen keino tähän kyseiseen virheeseen nähden.
Eli kaikille pitäisi vaan maksaa mukisematta, ihan sama mitä se kansalainen perseilee, maksaako laskunsa vai jättääkö maksamatta? Kyllä jokaisella oikeasti on vastuu omasta elämästään sen verran että pitää huolen että ne asiat mitkä edellyttää jonkun rahan saamista tulee hoidettua. Jos on kyse työstä, pitää käydä töissä sovitusti ja tehdä hyvin työt sopimuksen mukaan jos haluaa palkkaa saada, sama etuuksien kanssa, jos haluat lapsilisää, sulla pitää olla lapsi, jos haluat työttömyysetuutta, sun pitää olla työtön ja hakea töitä tai koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakavin rikos, johon Suomessa voi vuonna 2022 syyllistyä on työttömyys, joka oikeuttaa tähän erittäin vakavaan rikokseen syyllistyneen mielivaltaisen kohtelun. Kummallista vain, että Suomen laki ei edes tunnista ” työttömyyttä” rikokseksi. Tästäkään huolimatta edes perustuslaki tai muutkaan Suomen allekirjoittamat ja ratifioimat sopimukset mm. orjatyöhön liittyvät kiellot eivät päde työttömiin. Työttömät ovat erittäin syrjitty vähemmistöryhmän, eikä se kohtelu, jota työttömiin kohdistetaan onnistuisi minkään muun vähemmistöryhmäksi katsottavan kohdalla. Kummallista, että näinä aikoina, jolloin tällaiset asiat ovat nousseet esille kukaan ei kuitenkaan ole puuttunut näkyvästi työttömien asiaan, eikä työttömien asemaa ole haluttu parantaa, vaan päinvastoin.
Todella järkyttävää tämä toiminta, jossa pakotetaan työtön hakemaan töitä. Kyseessä on vakava ihmisoikeusrikkomus eikä sitä voi selittää sillä, että moni suomalainen työikäinen on töissä. He ovat sitä kasvotonta massaa, joka ei tiedä, että työtä ei tarvitse tehdä, perustuslain mukaan valtion tulee taata suomalaisille samanlainen elintaso kuin tanskalaisilla on keskimäärin.
Kyse on kylläkin siitä, että työtöntä neuvotaan väärin, tehdään käsittämättömiä päätöksiä, kohdellaan kuin roskaa tai juurikin rikollista, pakotetaan kuntouttavaan työtoimintaan, turhille kursseille, lähihoitajan koulutukseen ja juurikin hakemaan niitä TE-toimiston määräämiä itselle täysin sopimattomia työpaikkoja. Nämä toimenpiteet tehdään juurikin uhkailemalla ja pakottamalla. Koko ajan on lisäksi pelko karenssista, josta on todella vaikea päästä eroon. TE-toimiston työntekijät ovat mielipuolia, jotka eivät tiedä mistään mitään, eikä asioita saa hoidettua, mutta kaikkea pidetään työttömän omana syynä. Meininki on sellainen, että ketään ei haluta auttaa, vaan tehdä työttömien elämästä mahdollisimman vaikeaa ja lätkäistä karenssi mahdollisimman monelle. Tämä kun on hyvä keino säästää. Myös asioista kertomatta jättäminen ja asioiden vaikeutettaminen ovat tietoisia valintoja, joiden tavoitteena on säästäminen. Samalla tavoinhan Kelakin toimii, eikä oikeasti halua maksaa kenellekään mitään.
Jossain joku teki gradun, jonka pohjalta selvisi, että karensseja saa alle 10% työkkärin asiakkaista! Ne loput osaa toimia lakien mukaan eikä heillä ole mitään ongelmia.
Johan vitsin murjasit!
Haen mielelläni töitä. Mutta niin kauan kun ihmiset vasten tahtoaan ja osaamistaan kiristämällä pakotetaan työpaikkoihin, joita en itse olisi hakenut, joissa olen täysin osaamaton ja ulkopuolinen, systeemi ei toimi.