TE-toimiston hyökkäykset työttömiä vastaan: Millaisista päätöksistä olet valittanut muutoksenhakulautakuntaan?
Sosiaaliasioiden muutoksenhakulautakuntaan on vuoden (!) käsittelyjono tällä hetkellä. Viime vuonna kun jouduin hakemaan muutosta, käsittelyjono oli puoli vuotta. Epäilen, että TE-toimiston lisääntynyt terrori, johon liittyy ihmisen perustoimeentulon vieminen, on aiheuttanut tämän suman. Oletko joutunut tekemään valituksen muutoksenhakulautakuntaan TE-toimiston (henkistä tai taloudellista hyvinvointiasi heikentävistä) päätöksistä? Saitko asiasi oikaistua?
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olisin varmaan nyt töissä, ellei TE-toimisto olisi alkanut yhtäkkiä painostamaan ja pakottamaan minua paikkoihin, joissa en todellakaan osannut mitään ja joissa vein paikan joltain oikealta tyypiltä. Vaikka siis hain ihan omiin paikkoihini aktiivisesti, mutta muutamia kuukausia oli aina työttömyyspätkiä, niin ne alkoi tiputtelemaan pakkotyöpaikkoja niiden aikana mulla täysin järkyttäviin paikkoihin. Niinpä hain lopulta työkyvyttömyyspaperit, ettei mua enää voida koskaan pakottaa vasten tahtoa rahojen viemisen uhalla mihinkään paikkaan, johon en ole sopiva. Eli haen rauhassa omia työpaikkojani ja lopetan sitten "työkyvyttömyyden", kun taas tulee sopiva paikka kohdalle.
Miten sait työkyvyttömyyden?
Vierailija kirjoitti:
Te-toimiston virkailijoistahan on tehty tutkimusta jo muutaman vuoden. Tulokset ovat olleet häkellyttäviä. Monella virkaijalla oli todettu lievää,tai keskilieviä persoonallisuus häiriöitä. En muista,mistä artikkelista toi gradu oli. Mut jotenki tuntuu,et ko ammattiin valitaan juuri tollasia ihmisiä tarkoituksella. Onko nää ihmiset olleet joskus varhaisnuoruudessa kiusaajia/kiusattuja. Vaikee sanoa,mutta syy ja seuraamus kulkee käsi kädessä. Joku asia on laukaissut piilevänä kytevän narsismin/psykopatian.
Höpö höpö 😂 että oikein tutkimusta. Koitas nyt löytää se lähteesi.
Vierailija kirjoitti:
Mene laiska töihin, äläkä kuvittele että sinulla on oikeus makoilla muiden rahoilla kotonasi.
KAIKILLE niille, jotka kirjoittavat tämäntyyppisiä kommentteja toisille:
Kun elämässäsi jokin menee pieleen tai sinulla on mitä hyvänsä vaikeuksia ja vastoinkäymisiä, et ole oikeutettu saamaan muilta myötätuntoa ja tukea. Kun sinun kimppuusi käydään sellaisessa tilanteessa, olet ansainnut sen. Muista silloin tämä teksti ja kaikki itse kirjoittamasi v-tuilut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä typissä on se sossu paikalla? Mikä sen funktio on?
Siis jos asiakas ei edes ole sossun asiakas.
Ei välttämättä ole. Ainakin minun tapauksessani tiimin alku oli oma TE-virkailijani, joka otti mukaan terveydenhoitajan. Minä pyysin mukaan vain kokeneita ihmisiä, koska en itsekään ole untuvikko, ja tuo terkkari oli kyllä mahtava tyyppi, sellainen, joka ei hätkähdä mitään. Koska palvelu räätälöidään, esimerkiksi opinto-ohjaaja tsemppasi minut tekemään toisen tutkintoni loppuun, vaikka elämä olikin jo romahtanut.
Jos riittävän suurella ihmisjoukolla on huonoja kokemuksia työkkäristä, työkkärin toimintaan voisi ehkä vaikuttaa keräämällä faktoja ja tekemällä asiasta jutun.
Vierailija kirjoitti:
Miksi siellä typissä on se sossu paikalla? Mikä sen funktio on?
Siis jos asiakas ei edes ole sossun asiakas.
Sossun asiakkaaksi joutuu pakotettuna aktivointisuunnitelmapalaverissa, jossa pakotetaan asiakas kuntouttavaan työtoimintaan. Tässä on mukana sosiaalityöntekija, te- virkailija ja asiakas. Tässä pakotetaan asiakas allekirjoittamaan papereita, jotka antavat määräysvallan täysin näille virkailijoille. Joudut luovuttamaan kaikki terveystietosi ym. henkilökohtaiset näille henkilöille. Jos et suostu allekirjoittamaan, johon tämä palaveri tähtää, rangaistuksena on karenssi. Ja jos et suostu jatkamaan kuntouttavaa työtoimintaa kun sopimusaika on mennyt, seuraa karenssi. Sairas järjestelmä.
Sosiaalitoimiston asiakkaaksi joudut vasten tahtoasi, kun palvelu on sosiaalihuollon alaista. Etuutena tulee matkakorvauksia ja 9 euron päiväpalkka. Sen takia sossu on paikalla. Nämä palaverit ovat todella henkisesti raskaita asiakkaalle, koska et saa kieltäytyä edes terveystietojen luovuttamisesta. Ja nämä ihmiset eivät ole mukavinta laatua, vaan sosiaalityöntekijäkin voi olla todella hyökkäävä asiakasta kohtaan. Vallankäyttöä pahimmillaan te-palveluissa. Kukaan ei puutu tähän, miksi?
Kokemuksesta kerron. Oli todella ahdistavaa.
Vakavin rikos, johon Suomessa voi vuonna 2022 syyllistyä on työttömyys, joka oikeuttaa tähän erittäin vakavaan rikokseen syyllistyneen mielivaltaisen kohtelun. Kummallista vain, että Suomen laki ei edes tunnista ” työttömyyttä” rikokseksi. Tästäkään huolimatta edes perustuslaki tai muutkaan Suomen allekirjoittamat ja ratifioimat sopimukset mm. orjatyöhön liittyvät kiellot eivät päde työttömiin. Työttömät ovat erittäin syrjitty vähemmistöryhmän, eikä se kohtelu, jota työttömiin kohdistetaan onnistuisi minkään muun vähemmistöryhmäksi katsottavan kohdalla. Kummallista, että näinä aikoina, jolloin tällaiset asiat ovat nousseet esille kukaan ei kuitenkaan ole puuttunut näkyvästi työttömien asiaan, eikä työttömien asemaa ole haluttu parantaa, vaan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Jos riittävän suurella ihmisjoukolla on huonoja kokemuksia työkkäristä, työkkärin toimintaan voisi ehkä vaikuttaa keräämällä faktoja ja tekemällä asiasta jutun.
Valitettavasti tämä ei toimi. Esim. MOT on tehnyt ohjelmia työkkärin prseilyistä 90-luvulta asti, on tehty lehtijuttuja, ihmiset kirjoittelevat palstoille ja suoraan kansanedustajille jne. MITÄÄN ei ole tapahtunut 30 vuoteen. Suomessa on vahva porvaripuolueiden ja keskiluokan eetos, että työtön on itse syyllinen tilaansa ja että työtön on vain laiska. Meillä on käytännössä 2 kansanosaa: hyväveliverkoston jäsenet ja sitten ne joilla ei verkostoja ole. Työttömistä lähes kaikki kuuluvat jälkimmäiseen. Valinta tapahtuu nuorena, kakkosryhmästä ei pääse pysyvään työputkeen kuin nuorena ja jos keski-iässä jää työttömäksi, pääsee takaisin työelämään vain jos on suhteita eli kuuluu ykkösryhmään.
Puolueista vasemmistoliitto on ainoa joka on pitänyt työttömien puolta yhtään. Nämä ilmaistyöt sun muut ovat demarien käsialaa: Filatov v. 2005 loi kuntouttavan ekan version. Ikävä kyllä VAS ei muista syistä monikaan voi äänestää ja kaikki muut puolueet ovat tätä laiskat työttömät -asennetta täynnä. Pahin on itse asiassa kepu, joka ekana koronakesänä selvin sanoin kertoi näkemyksensä suomalaisista työttömistä: eivät kelpaa heille maataloustöihin koska ovat laiskoja eivätkä jaksa tehdä töitä (10000 suomalaista haki noita paikkoja!).
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka ei lue ohjeita. Työkkäri antaa maksajalle lausunnon, että ei voi maksaa etuutta, lausunnosta ei voi valittaa (koska se ei ole päätös) ja silti siitä valitetaan, kun pitäisi valittaa maksajan tekemästä päätöksestä.
Ap juuri kirjoitti, ettei ole saanut tietoa asiasta. Vaikea tietää määräpäivää, jos sellaisesta ei ole tietoa. Hänhän oli luullut, että se on voimassa.
Eikö teillä ole luetunymmärtämiskykyä? Miten selviätte töistänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mäkin olisin varmaan nyt töissä, ellei TE-toimisto olisi alkanut yhtäkkiä painostamaan ja pakottamaan minua paikkoihin, joissa en todellakaan osannut mitään ja joissa vein paikan joltain oikealta tyypiltä. Vaikka siis hain ihan omiin paikkoihini aktiivisesti, mutta muutamia kuukausia oli aina työttömyyspätkiä, niin ne alkoi tiputtelemaan pakkotyöpaikkoja niiden aikana mulla täysin järkyttäviin paikkoihin. Niinpä hain lopulta työkyvyttömyyspaperit, ettei mua enää voida koskaan pakottaa vasten tahtoa rahojen viemisen uhalla mihinkään paikkaan, johon en ole sopiva. Eli haen rauhassa omia työpaikkojani ja lopetan sitten "työkyvyttömyyden", kun taas tulee sopiva paikka kohdalle.
Lääkäriltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriltä.
Ja kela hyväksyi?
Tarvetta olisi mm. seuraaville tapahtumille:Työttömät pride-kulkue ja tähän liittyen erityinen teemaviikko ja monet eri organisaatiot osoittamassa näkyvästi tukeaan työttömille, Työttömät-kapina, jossa työttömät sulkevat Mannerheimintien, työttömien mielenosoitus eduskuntatalolla jne. Mitenköhän oikeasti suhtauduttaisiin jos nämä oikeista tapahtumista inspiraationsa saaneet tapahtumat olisikin järjestetty työttömien hyväksi? Suhtautuminen olisi varmasti täysin kielteistä, eikä tällaista katsottaisi lainkaan hyvällä.
Vierailija kirjoitti:
Oisin saanut työpaikan, jos olisin käynyt tekemässä pari kurssia avoimessa yliopistossa. Se työpaikka siis oikeesti sanoi, että ne odottaa, että saan ne tehtyä, koska ne haluais just minut sinne. Työkkäri ei antanut lupaa suorittaa niitä kursseja ja ilman työttömyystukea ei ollut varaa opiskella. Ilman niitä kursseja taas en voinut tehdä sitä työtä. Tein valituksen, että miettikääpä nyt vielä uusiksi ja heltisi se lupa käydä ne pari kurssia, joilla pätevöidyin siihen tehtävään.
Olipas typerästi tehty sinulta. Siis ylipäätään puhua mitään näistä kursseista. Huonommassa tapauksessa olisit kilttinä tyttönä menettänyt koko työpaikan. Järkevä toimintatapa olisi ollut käydä ne kurssit eikä kertoa kellekkään mitään. Pahimmassa tapauksessa olisit joskus tyyliin 2 vuoden työssä olon jälkeen jounut maksamaan kuukauden työttömyysturvat takaisin, todennäköisesit kukaan ei koskaan olisi huomannut mitään.
Taitaa tosin nykyään olla mahdollista ihan virallisestikkin opiskella sen 5op per kuukausi eikä vaikuta tukiin.
Työkkärin mielestä päätoiminen yrittäjä, vaikka oken sivutoiminen yrittäjä. Teen tämän yrittäjyyden lisäksi palkkatöitä muualla.
Valitus on mennyt ja kuulemma kestää vuoden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäriltä.
Ja kela hyväksyi?
Ei kun TE-toimisto.
Vierailija kirjoitti:
Hei Hesarin tai IS:n toimittaja tai toimittajan kaveri, joka luet tätä palstaa! Voitko tehdä tästä aiheesta jutun tai viedä asiaa eteenpäin? Millaiset tapaukset muutoksenhakulautakuntaa työllistävät? Miksi jono on jo yli vuoden? Kuinka paljon siellä on työntekijöitä? Onko Kelan valituksiin ja Te-toimiston valituksiin omat osastot? Millä perusteella he muuttavat päätöksiä? Millaisista summista on kyse keskimäärin / tapaus. Kiitos!
Ei tuohon toimittajaa tarvita, sen kun otat itse yhteyttä muutoksenhakulautakuntaan ja kysyt.
Vierailija kirjoitti:
Vakavin rikos, johon Suomessa voi vuonna 2022 syyllistyä on työttömyys, joka oikeuttaa tähän erittäin vakavaan rikokseen syyllistyneen mielivaltaisen kohtelun. Kummallista vain, että Suomen laki ei edes tunnista ” työttömyyttä” rikokseksi. Tästäkään huolimatta edes perustuslaki tai muutkaan Suomen allekirjoittamat ja ratifioimat sopimukset mm. orjatyöhön liittyvät kiellot eivät päde työttömiin. Työttömät ovat erittäin syrjitty vähemmistöryhmän, eikä se kohtelu, jota työttömiin kohdistetaan onnistuisi minkään muun vähemmistöryhmäksi katsottavan kohdalla. Kummallista, että näinä aikoina, jolloin tällaiset asiat ovat nousseet esille kukaan ei kuitenkaan ole puuttunut näkyvästi työttömien asiaan, eikä työttömien asemaa ole haluttu parantaa, vaan päinvastoin.
Todella järkyttävää tämä toiminta, jossa pakotetaan työtön hakemaan töitä. Kyseessä on vakava ihmisoikeusrikkomus eikä sitä voi selittää sillä, että moni suomalainen työikäinen on töissä. He ovat sitä kasvotonta massaa, joka ei tiedä, että työtä ei tarvitse tehdä, perustuslain mukaan valtion tulee taata suomalaisille samanlainen elintaso kuin tanskalaisilla on keskimäärin.
Mitäs jos etsisit töitä niin ei olisi näitä ongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella järkyttävää tämä toiminta, jossa pakotetaan työtön hakemaan töitä. Kyseessä on vakava ihmisoikeusrikkomus eikä sitä voi selittää sillä, että moni suomalainen työikäinen on töissä. He ovat sitä kasvotonta massaa, joka ei tiedä, että työtä ei tarvitse tehdä, perustuslain mukaan valtion tulee taata suomalaisille samanlainen elintaso kuin tanskalaisilla on keskimäärin.
Kyse on kylläkin siitä, että työtöntä neuvotaan väärin, tehdään käsittämättömiä päätöksiä, kohdellaan kuin roskaa tai juurikin rikollista, pakotetaan kuntouttavaan työtoimintaan, turhille kursseille, lähihoitajan koulutukseen ja juurikin hakemaan niitä TE-toimiston määräämiä itselle täysin sopimattomia työpaikkoja. Nämä toimenpiteet tehdään juurikin uhkailemalla ja pakottamalla. Koko ajan on lisäksi pelko karenssista, josta on todella vaikea päästä eroon. TE-toimiston työntekijät ovat mielipuolia, jotka eivät tiedä mistään mitään, eikä asioita saa hoidettua, mutta kaikkea pidetään työttömän omana syynä. Meininki on sellainen, että ketään ei haluta auttaa, vaan tehdä työttömien elämästä mahdollisimman vaikeaa ja lätkäistä karenssi mahdollisimman monelle. Tämä kun on hyvä keino säästää. Myös asioista kertomatta jättäminen ja asioiden vaikeutettaminen ovat tietoisia valintoja, joiden tavoitteena on säästäminen. Samalla tavoinhan Kelakin toimii, eikä oikeasti halua maksaa kenellekään mitään.
Jossain joku teki gradun, jonka pohjalta selvisi, että karensseja saa alle 10% työkkärin asiakkaista! Ne loput osaa toimia lakien mukaan eikä heillä ole mitään ongelmia.