Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimiston hyökkäykset työttömiä vastaan: Millaisista päätöksistä olet valittanut muutoksenhakulautakuntaan?

Suomi 2022
19.03.2022 |

Sosiaaliasioiden muutoksenhakulautakuntaan on vuoden (!) käsittelyjono tällä hetkellä. Viime vuonna kun jouduin hakemaan muutosta, käsittelyjono oli puoli vuotta. Epäilen, että TE-toimiston lisääntynyt terrori, johon liittyy ihmisen perustoimeentulon vieminen, on aiheuttanut tämän suman. Oletko joutunut tekemään valituksen muutoksenhakulautakuntaan TE-toimiston (henkistä tai taloudellista hyvinvointiasi heikentävistä) päätöksistä? Saitko asiasi oikaistua?

Kommentit (255)

Vierailija
241/255 |
21.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju ei varsinaisesti rauhoita mieltäni nyt, kun TE-toimiston rutiinisoitto on tulossa.

Tiedän, että puhelun tarkoituksena on kartoittaa asiakkaan tilannetta, mutta mitä virkailija tarkalleen haluaa kuulla ja tietää?

Et miten olet yrittänyt saada töitä. Ja oletko tehnyt jotain kuten opiskellut tai tehnyt pikkutöitä, joide perusteella rahat voi ottaa pois.

Passiivisuudesta saa kuukauden karenssin, tapaamisesta myöhästymisestä saa kuukauden karenssin, jonkun päivämäärän unohtamisesta kuukauden karenssin ja pakkotöistä kieltäytymisestä ja siitä jos pakotettuun työhön tehty pakotettu hakemus ei ole työnantajalle mieleinen, saa kaksi kuukautta karenssia ja sinulle tarjotusta pakkotyöstä ja pakkokurssista kieltäytymisestä kolme.

Täydentäjää ja korjatkaa, jos tulee jotai vielä mieleen.

Karenssi tulee jos ei mene käskettyyn kuulusteluun. Mutta kun ei ollut työkkärin virkakyösti itse jaksanut vääntäytyä paikalle, niin kukaan ei edes pahoitellut keskellä kesää. Oli käskenyt karenssin uhalla kesäksi ajan parin viikon varoitusajalla mutta kyseltyäni selvisi että oli vuosilomalla. Ihan vaan kiusallaan tekevät.

Tämä! Kesälomamatkat kannattaa miettiä niin että sieltä pääsee käymään nopeasti omalla paikkakunnalla työkkärissä. Ja jos vaikka puolison loman ajaksi on mietitty pidempi matka niin se on aika riski koska et ole työmarkkinoiden käytettävissä, jos työmarkkinat soittaa että tule huomenna työhön.

Te-toimisto hankkii tiedot tullilta. Jos varaat lennon menee siitä tieto tullin tietokantaan ja tullista työkkäriin viranomaisyhteistyönä. Seuraavana päivänä kun varaat matkan lähtee työkkäristä kutsu kuulusteluun sille ulkomaalla oleskelusi ajalle. Kuulostaa varmaan uskomattomalle mutta käyttävät lailliset ja laittomat keinot, ettei suomalainen työtön hakisi ulkomailta töitä. Tai auta armias pitäisi lomaa. 500 euron paskakorvaus antaa työkkärille oikeuden kohdella kuin omaansa, eli kuin orjaa.

Jos sinne ulkomaille haluaa mennä työnhakuun, pitää vaan hyväksyä että korvaus työttömyydestä katkeaa viranomaisten toimesta ja että sitten tosissaan koittaa saada mitä vaan töitä. Kannattaa etukäteen hakea.

Eli työtön on eräänlainen ehdonalaisvanki. Työtön saa rikollisen kohtelun suomessa niin työnantajilta, eduskunnalta kuin TE-toimistolta.

Joo, kuulemma pitää etukäteen  ilmoittaa että mihin on  matkustamassa ja kuinka kauan on poissa suomesta.

Ja kaupassa sanotaan ihmisille, että vie pullat ja karkit takaisin, olet ylipainoinen.

Vierailija
242/255 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne täällä huutelee täyttä p... kaa. Menkää pliis töihin provoilemasta ja trollaamasta. Joku onneton vielä uskoo teitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/255 |
22.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisiinko joskus laittaa minimipalkka kaikille aloille, myös yritystoimiin. Esim. kahdeksan tunnin työpäivästä saisi vähintään 2500 euroa. Kiitos! Saatais tätä suhteellista köyhyyttä tai köyhyyden tunnetta rikkaiden porskutuksen rinnalla pienennettyä. 

Katselen aina kävelyllä isojen omakotitalojen pihoja kun taas ovat kohta laittaneet niin nätiksi (olen ylpeä teistä!) keväisen puutarhansa ja mietin, mitä nämä kaikki tekevät työkseen. Ja miksi minulle ei ole kukaan kertonut sellaisesta kuin "työura" tai mitä "kannattaa" opiskella. Olen vain yrittänyt selvytyä päivä kerrallaan ja räpiköinyt sitä ja tätä pikkuhommaa ja sitten on välillä tätä työttömyyttä.

Häpeä epäonnistumisesta elämän kilpailussa vielä tuplaantuu kun roikkuu Te-toimiston löysässä hirressä josta ne muistavat kiskaista aina välillä napakasti.

Vierailija
244/255 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitaisiinko joskus laittaa minimipalkka kaikille aloille, myös yritystoimiin. Esim. kahdeksan tunnin työpäivästä saisi vähintään 2500 euroa. Kiitos! Saatais tätä suhteellista köyhyyttä tai köyhyyden tunnetta rikkaiden porskutuksen rinnalla pienennettyä. 

Katselen aina kävelyllä isojen omakotitalojen pihoja kun taas ovat kohta laittaneet niin nätiksi (olen ylpeä teistä!) keväisen puutarhansa ja mietin, mitä nämä kaikki tekevät työkseen. Ja miksi minulle ei ole kukaan kertonut sellaisesta kuin "työura" tai mitä "kannattaa" opiskella. Olen vain yrittänyt selvytyä päivä kerrallaan ja räpiköinyt sitä ja tätä pikkuhommaa ja sitten on välillä tätä työttömyyttä.

Häpeä epäonnistumisesta elämän kilpailussa vielä tuplaantuu kun roikkuu Te-toimiston löysässä hirressä josta ne muistavat kiskaista aina välillä napakasti.

2 500 siivoamisesta, joopa joo. 2 500 lasten kanssa leikkimisestä, niin varmaan. 2 500 salaattien kasvattamisesta, dream on, 2 500 kassalla istumisesta, hoh hoijaa. 

Vierailija
245/255 |
23.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt että työnhakuni on mennyt poikki. En ollut saanut siitä mitään ilmoitusta vaikka te-toimisto sanoi että siitä on lähetty posti. Mitään postia en ollut saanut. Minulle ei tule roskapostia eikä lehtiä joten ei se ole voinut mihinkään toisen postin väliinkään mennä. Niin siitä lähti minulta usean kuukauden tulot koska asia selvisi minulle vasta kun hain työttömyysturvaa ja sieltä sanottiin ettei työnhakuni ole voimassa, ei voida maksaa. Valitin muutoksenhakulautakuntaan ja te-toimistoon ja te-toimisto itse poisti päätöksensä, mutta siitäkään en saanut mitään ilmoitusta eli valitus meni muutoksenhakulautakuntaan ja ne käsittelivät sen turhaan. Huoh.

Se on vain ja ainoastaan sinun homma pitää päivämäärät tiedossa. Kun saat tukia - on velvoitteita!

Syö pääsi typerys! Itsekkin tiedät,ettei asia noin ole!

Vierailija
246/255 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kela-, sossu,  ja  te-järjestelmä  on  rasistinen alistava  syrjivä  ja  ihmisoikeus-rikollinen.

Olisi  jo  aika  siirtyä  kansanpalkkaan  heti!!!!

Vierailija
247/255 |
08.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin opiskelun työmarkkinatuella ja kaiken piti olla selvää työkkärin puolesta. Kurssit kuitenkin ajoittuivat niin, etten pystynyt suorittamaan 30op helmik. loppuun mennessä. Soittelin työkkäriin ja rouva ehdotti lopuksi että siirtyisin takaisin osa-aikaopiskelijaksi. Ok mun puolesta. Laki saneli ettei tutkintoon tähtäävä ja opiskelupaikan saanut voi olla osa-aikainen ja saada tyött.turvaa. Niinpä sain kehotuksen maksaa elok. tmt takaisin.

Soittelin työkkäriin ja rouva ei myöntänyt että oli sanonut mitä oli sanonut vaan suositteli vaatimukset täyttävää ohjelmaa (joka ei ollut mahdollinen). Eikä voinut muutakaan, kuten tehdä uusi selvitys asioista. Valitin lokakuussa siitä elokuun tmt:sta. Kaikki paperit oli tehty siten, että opiskelu alkoi syyskuussa.

Seuraavan vuoden elokuussa sain päätöksen, että sain pitää elok. tmt:n. Lokakuussa tuli päätös ettei valitustani käsitellä, koska oli tehty uusi päätös.

Opintotuen hakemiseen ei työkkärissä koskaan opastettu. Sain sitä heti, kun ymmärsin hakea.

Vierailija
248/255 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun tapaukseni on monimutkainen, joten kerron lyhyesti pääasiat.

Siinä vaiheessa, kun minut lopulta hyväksyttiin työttömäksi työnhakijaksi, minulle osoitettu virkailija vaihtoi työpaikkaa ja jätti kaiken sovitun tekemättä. Kuukausien kuluttua yksi monista valituksistani hyväksyttiin, tuet maksettiin takautuvasti ja minä pääsin maksamaan rästejä. Raha kuitenkin tuli liian myöhään, ja ensimmäinen makuhäiriömerkintä tuli noihin aikoihin.

Kela näki tiliotteistani, että tuo suuri summa rahaa oli tullut tililleni ja lähtenyt sieltä eri suuntiin, joten Kelan tuet loppuivat kuukausiksi. Perintätoimistot eivät tee maksusuunnitelmaa tulottomalle henkilölle, joten maksuhäiriömerkintöjä tipahteli lisää.

Lopputulema oli se, että päädyin asunnottomaksi ja olen työtön, rahaton ja maksuhäiriöinen lopun ikääni. Aivan koko elämä mureni terveyttä myöten, Herään joka aamu siihen ajatukseen, että ei se ranteen leikkaaminen kirpaise kuin kerran.

Eräs TE-toimiston kokeneista ja kaiken nähneistä virkailijoista sai minut suostumaan TYPin asiakkaaksi. Jos sen kautta saamani upea ammattilaistiimi olisi ollut auttamassa pari vuotta aikaisemmin, asuisin edelleen rakkaassa kodissani, olisin päässyt velkajärjestelyyn, en olisi loukannut itseäni kadulla ja minulla olisi toivoa. Valitettavasti apu ei ehtinyt.

Ei kannata kysellä lisätietoja, koska tapaus on todella sotkuinen.

Karmea tarina. Toivottavasti se on provo edes vähän. Mikä on TYP?

Ei ole yhtään provo. Aika paljon jäi tarkoituksella kertomatta. Tämän edessä on moni ammattilainenkin mykistynyt, ja maallikot syyttävät valehtelemisesta.

TYP on työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu. Netistä löytää lähinnä asiatekstiä ja haukkumista. Minä taidan olla niitä harvoja, joilla on siitä pelkkää hyvää sanottavana, vaikka juuri se työllistyminen on jäänyt toteutumatta. Moniammatillisen työryhmän ansiosta olen elossa, mutta tulevaisuutta tarkastellen olisi ollut parempi, että olisin kuollut sinne hellekesän jokivarteen viineineni ja mattoveitsineni.

Elämäni  alamäki alkoi typistä, joten tietysti olen hieman hämmentyntyt että sieltä joku on saanut apua. Minun typ-helvettini vain jatkuu eikä minkäänlaista sympatiaa tai apua heru. Ei mitään haluakaan ymmärtää tilannettani, vain haukutaan, syyllistettään ja provosoidaan. Jos minä puhuisin siellä mattoveitsestä, siellä sanottais että mikset ole jo käyttänyt sitä.

Mit vit. ?? Mä olisin nostanut sellaisen haloon että seinät sortuu ja porukka saa vaihtaa työpaikkaa, mutta ensin ne todisteet: Seuraavalla kerralla laita puhelin nauhoittamaan ja jos tämmöinen kohtelu jatkuu niin julki vaikka pariin paikkaan AVIiin vai mikä näiden pomo onkaan, pitää ottaa selvää, ja julkisuuteen lehtiin. Taistele!

Mihin noista ri koksista kannattaa valittaa, kun käskyt tulevat ylempää? Itse veikkaan, että valitus pitäisi saada Suomen ulkopuolelle? Ihmisoik  eustuomi  oistuin?

Olen siis eri ja myös sitä mieltä, kuten muutamat muutkin ketjussa, että työllisyyspalveluiden työntekijöitä koulutetaan pahoinpitelemään ja tuhoamaan ihmisiä.

Haukkukaa hulluksi, sitten näette ja koette, kun itse joudutte siihen helvettiin!

Vierailija
249/255 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
250/255 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisessa ketjussa on ollut juttua typin toiminnasta ja siitä että pääsevät  tai ainakin terveydenhoitaja pääsee lukemaan laittomasti kaikki sun terveystiedot kielloista huolimatta. Pääkaupunkiseudulla terveydenhoitaja pääsee katsomaan jopa mielenterveystoimiston vanhat kirjaukset vaikka hoitosuhde olisi päättynyt. Niitä tietoja on käytetty lyömäaseena, mikä on törkeää aseman väärinkäyttöä. Luetellaan puhelimessa tai käynnillä kaikkea mitä hän on saanut sinusta selville ja huomauttelee esim. labratuloksista joista lääkäri on sanonut, että ihan normaali arvot.

Muutos tähän laittomaan tietojen katseluun on kuitenkin tulossa, ainakin eduskunnan sivulla olevan lakiesityksen mukaan, jonka tarkoitus on tulla voimaan mahdollisimman pian. Hallituksen esitys HE 12/2020 vp.

Lähde:  https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_12+2020.as…

Mikä tilanne nykyään työllisyyspalveluissa? Voiko terveystietojen saamista estää vai saavatko tosiaan kaikki haluamansa tiedot? 

Vierailija
251/255 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siellä typissä on se sossu paikalla? Mikä sen funktio on?

Siis jos asiakas ei edes ole sossun asiakas.

Sossun asiakkaaksi joutuu pakotettuna aktivointisuunnitelmapalaverissa, jossa pakotetaan asiakas kuntouttavaan työtoimintaan.  Tässä on mukana sosiaalityöntekija, te- virkailija ja asiakas. Tässä pakotetaan asiakas allekirjoittamaan papereita, jotka antavat määräysvallan täysin näille virkailijoille. Joudut luovuttamaan kaikki terveystietosi ym. henkilökohtaiset näille henkilöille. Jos et suostu allekirjoittamaan, johon tämä palaveri tähtää, rangaistuksena on karenssi. Ja jos et suostu jatkamaan kuntouttavaa työtoimintaa kun sopimusaika on mennyt, seuraa karenssi. Sairas järjestelmä.

Sosiaalitoimiston asiakkaaksi joudut vasten tahtoasi, kun palvelu on sosiaalihuollon alaista. Etuutena tulee matkakorvauksia ja 9 euron päiväpalkka. Sen takia sossu on paikalla. Nämä palaverit ovat todella henkisesti raskaita asiakkaalle, koska et saa kieltäytyä edes terveystietojen luovuttamisesta. Ja nämä ihmiset eivät ole mukavinta laatua, vaan sosiaalityöntekijäkin voi olla todella hyökkäävä asiakasta kohtaan. Vallankäyttöä pahimmillaan te-palveluissa. Kukaan ei puutu tähän, miksi?

Kokemuksesta kerron. Oli todella ahdistavaa. 

Sama täällä. Todella hyökkäävä asenne. Se on sen verran systemaattista ja kierosti toteutettu, että täytyy olla niin, että saavat jonkinlaista psykologin konsultaatiota, ohjeistusta, koulutusta siitä miten ihmisen mieli nujerretaan. Laki fyysisestä koskemattomuudesta estää suoran pahoinpitelyn, mutta on erittäin vaikea todistaa henkistä pahoinpitelyä, vaikka se voi olla jopa vahingollisempaa.

Näyttää siltä, että asiaan ei puututa ennen kuin se alkaa koskettamaan valtaväestöä.

Edes poliilaitoksella käynti kuulusteluissa ei ollut niin paha kuin aktivointisuunnitelmapalaveri, jossa nujerretaan ihminen perinpohjaisesti. Sosiaalityöntekijäkin oli koulutettu haukkumaan asiakasta, kun työvoimatoimisto on siihen luvan antanut. Kaksi pahaa ihmistä yhtä heikkoa vastaan. Mitään tolkkua ei ole tässä hommassa.  Suomessa mättää ihmisoikeudet todella pahasti ainakin työttömien kohdalla. Saa kohdella mielivaltaisesti miten haluaa.

Työttömillä ei ole ihmisoikeuksia, jos yhteiskunnan tukia tarvitsee, kuten lähes kaikki tarvitsevat. Kukaan ei auta, ei kukaan! 

Vierailija
252/255 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto ei hyökkää ketään vastaan. Ei ole olemassa vastakkainasettelua.

Olisi hyvä sisäistää oikeuksiisi sisältyvät velvoitteet. Ei ole olemassa oikeuksia ilman velvollisuuksia.

Rahojen pois ottaminen on äärimmäistä väkivaltaa tässä laskujen maksamiseen perustuvassa yhteiskunnassa ja aivan epäsuhtainen keino tähän kyseiseen virheeseen nähden.

Perustulo olisi oikean sivistysvaltion ratkaisu.

Se ei taas millään Suomessa käy, koska sillä on vaikea nöyryyttää.

Perustulokokeilusta oli hyviä kokemuksia ja mahdollisti pienienkin pätkätöiden tekemisen. Lisäksi työttömät perustulokokeilun aikana muutenkin voivat paremmin. Ainoa järkevä syy miksei sitä oteta käyttöön on juuri tuo nöyryytys.

Ainoa järkevä syy oli se, että työttömillä kyllä oli kivaa kun rahaa saadakseen ei tarvinnut tehdä mitään, mutta työllisyyteen perustulolla ei ollut vaikutusta. Pieniä pätkätöitä teki tuskin kukaan, muutama kokeili yritystoimintaa ja suurin osa lepäili ja voi hyvin. Kokeilun jälkneen todettiin, että perustulo ei kannustanut työntekoon.

Kaikille ei ole töitä. Onko susta yhteiskunnan kannalta parempi että on työtön ja voi huonosti vai että on työtön ja voi hyvin. Se että voi hyvin, tarkoittaa että yhteiskunta säästää terveyspalveluissa. Ai niin...unohdin! Se että työtön voi huonosti hän työllistää montaa muuta tahoa siinä samalla syömällä enemmän lääkkeitä ja joutuu käyttämään kelaa ja terveyskeskusta useammin. Työllistävä vaikutus. Joo nyt ymmmärrän.

Koko järjestelmä valkenee nyt: (kunnan) TE-toimisto ahdistaa ihmisiä nurkkaan, hidän mielenterveytensä akaa  heiketä ja he hakevat apua (kunnan) terveyskeskuslääkäreiltä ja hän suosittelee (kunnan) mielenterveyspalveluita ja mitä näitä nyt on + (kunnan) kuntouttavia makaroninliimauskursseja. Kuka hyötyy? Qui bono? Kunnan työntekijät, joilla palkka juoksee työtöntä juoksuttaessa.

Lopulta kun työttömältä on viety terveys, itsetunto ja itseluottamus, hänet voidaan kuntouttaa makaronienliimaajasta johonkin kunnan työhön. Palkkaa siitä ei tietenkään makseta, eikä aivopesty työtön sellaista enää osaa edes vaatia. Tätä on moderni orj*uus.

Vierailija
253/255 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin kauan sitten yliopisto-opintojeni loppuvaiheessa kaupungissa A. Aikomukseni oli muuttaa kaupunkiin B, joten hain opinto-oikeutta sen yliopistoon, samaan oppiaineeseen, jota opiskelin kaupunki A:ssa. Muutettuani kaupunkiin B, pääsin sinne siirto-opiskelijaksi, mutta suunnitelmat muuttuivat ja päädyin kuitenkin tekemään opinnot loppuun kaupunkiin A. Terveydellisten syiden vuoksi jäin valmistumiseni jälkeen työttömäksi. Useita vuosia myöhemmin työkkärissä tuli puheeksi, etten ollut koskaan eronnut tuosta kaupungin B yliopistosta. Eipä tuo tullut mieleeni, kun olin jo sen tutkinnon toiseen yliopistoon valmiiksi tehnyt – oletin myös, että tuo siirto-opiskeluoikeus katkeaisi automaattisesti, kun tutkinto toisaalle tulee valmiiksi. Työkkäri käynnisti asiasta selvittelyt ja oli sitä mieltä, että olin ollut koko työttömyysaikani opiskelija. Tämän perusteella taas Kela lätkäisi minulle yli 20 000 euron takaisinperinnän. Valitin toki asiasta ja muistaakseni vasta vakuutusoikeus teki järkipäätöksen, eli että en ole voinut suorittaa tuota tutkintoa kaupungin B yliopistoon, kun opintosuoritukseni olivat jo sisällytettyinä kaupungissa A suorittamaani tutkintoon.

Vau! Oikea helmiesimerkki te-toimiston menosta. Mikä sitä laitosta vaivaa? Voin uskoa, miltä on tuntunut saada 20 000 euron lasku. Olisi luullut, että tämän kaupungin B yliopisto olisi vain laatinut paperin, että ei ole suorittanut meillä opintoja.

Niin ne laativatkin, mutta se ei työkkärille kelvannut. Hulluinta tässä kaikessa oli, että mikäli olisin suorittanut yhdenkin kurssin, olisi opiskelu luettu sivutoimiseksi, eikä ongelmaa olisi ollut. Kun en suorittanut mitään, olinkin yhtäkkiä päätoiminen opiskelija.

Arman Alizad hohoi! Tässä materiaalia uuteen Suomi-jaksoon. Myös Rikun ja Tunnan käsissä TE-toimiston temput voisisivat saada ansaitsemaansa huomiota hyvällä twistillä.

Itse toivon MOT-ohjelmaa tästä aiheesta, koska se olisi kuitenkin asiallisin ja saisi eniten huomiota. Ylen ohjelmana mainittaisiin varmasti myös Ylen uutisissa. Huomenna tulee kuitenkin MOT-ohjelma työnvälitysmallista. Tämä ei nyt sama asia ole, mutta ehkä tässä keskustelussa puhuttua tuossa sivutaan.

MOT voisi tehdä 3. osaisen tutkivan sarjan TE,-palveluista, KELA:sta ja kuntien sosiaalitoimesta. Nämä kaikkihan ovat kytköksissä toisiinsa.

Lisäisin vielä mukaan hyvinvointialueiden roolin tässä sopassa ja työttömien työkykyselvitykset. Eivät kestä päivänvaloa nekään.

Vierailija
254/255 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

L O I S E T   T Ö I H I N 

Vierailija
255/255 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi siellä typissä on se sossu paikalla? Mikä sen funktio on?

Siis jos asiakas ei edes ole sossun asiakas.

Sossun asiakkaaksi joutuu pakotettuna aktivointisuunnitelmapalaverissa, jossa pakotetaan asiakas kuntouttavaan työtoimintaan.  Tässä on mukana sosiaalityöntekija, te- virkailija ja asiakas. Tässä pakotetaan asiakas allekirjoittamaan papereita, jotka antavat määräysvallan täysin näille virkailijoille. Joudut luovuttamaan kaikki terveystietosi ym. henkilökohtaiset näille henkilöille. Jos et suostu allekirjoittamaan, johon tämä palaveri tähtää, rangaistuksena on karenssi. Ja jos et suostu jatkamaan kuntouttavaa työtoimintaa kun sopimusaika on mennyt, seuraa karenssi. Sairas järjestelmä.

Sosiaalitoimiston asiakkaaksi joudut vasten tahtoasi, kun palvelu on sosiaalihuollon alaista. Etuutena tulee matkakorvauksia ja 9 euron päiväpalkka. Sen takia sossu on paikalla. Nämä palaverit ovat todella henkisesti raskaita asiakkaalle, koska et saa kieltäytyä edes terveystietojen luovuttamisesta. Ja nämä ihmiset eivät ole mukavinta laatua, vaan sosiaalityöntekijäkin voi olla todella hyökkäävä asiakasta kohtaan. Vallankäyttöä pahimmillaan te-palveluissa. Kukaan ei puutu tähän, miksi?

Kokemuksesta kerron. Oli todella ahdistavaa. 

Sama täällä. Todella hyökkäävä asenne. Se on sen verran systemaattista ja kierosti toteutettu, että täytyy olla niin, että saavat jonkinlaista psykologin konsultaatiota, ohjeistusta, koulutusta siitä miten ihmisen mieli nujerretaan. Laki fyysisestä koskemattomuudesta estää suoran pahoinpitelyn, mutta on erittäin vaikea todistaa henkistä pahoinpitelyä, vaikka se voi olla jopa vahingollisempaa.

Näyttää siltä, että asiaan ei puututa ennen kuin se alkaa koskettamaan valtaväestöä.

Edes poliilaitoksella käynti kuulusteluissa ei ollut niin paha kuin aktivointisuunnitelmapalaveri, jossa nujerretaan ihminen perinpohjaisesti. Sosiaalityöntekijäkin oli koulutettu haukkumaan asiakasta, kun työvoimatoimisto on siihen luvan antanut. Kaksi pahaa ihmistä yhtä heikkoa vastaan. Mitään tolkkua ei ole tässä hommassa.  Suomessa mättää ihmisoikeudet todella pahasti ainakin työttömien kohdalla. Saa kohdella mielivaltaisesti miten haluaa.

Työttömillä ei ole ihmisoikeuksia, jos yhteiskunnan tukia tarvitsee, kuten lähes kaikki tarvitsevat. Kukaan ei auta, ei kukaan! 

Paitsi jos olet ilman papereita maahan saapunut. Silloin sulla on apunasi lauma eri instansseja ja juristeja pitämässä huolta sun oikeuksista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi