TE-toimiston hyökkäykset työttömiä vastaan: Millaisista päätöksistä olet valittanut muutoksenhakulautakuntaan?
Sosiaaliasioiden muutoksenhakulautakuntaan on vuoden (!) käsittelyjono tällä hetkellä. Viime vuonna kun jouduin hakemaan muutosta, käsittelyjono oli puoli vuotta. Epäilen, että TE-toimiston lisääntynyt terrori, johon liittyy ihmisen perustoimeentulon vieminen, on aiheuttanut tämän suman. Oletko joutunut tekemään valituksen muutoksenhakulautakuntaan TE-toimiston (henkistä tai taloudellista hyvinvointiasi heikentävistä) päätöksistä? Saitko asiasi oikaistua?
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tavallinen tapaus itselläni on se, että kysyn jostain asiasta, minkä jälkeen neuvotaan päin honkia, mistä seuraa se, että päätökset ovat päin honkia. Sen verran monta kertaa tapahtunut tämä, että nauhoitan nykyään kaiken, jotta voin sitten tarvittaessa litteroida saamani ohjeet valitukseen. Kelan ohella tämä on varmaan ainut työpaikka, jossa työntekijä voi olla täysin ulalla omasta työstään.
Tämä! Sama havainto. Te-toimisto on ihan ulapalla omasta työnkuvastaan. Ne ei oikein tiedä, mikä niiden funktio on Suomessa. Ne ei tiedä mitään asiakkaan alan työnkuvasta, työttömyystilanteesta tai mahdollisuuksista, niillä ei ole mitään verkostoja aloille, ei tietoa, miten ihmisen tilannetta lähdetään hoitamaan, miten häntä voidaan auttaa ongelmatilanteissa ja edes miten tehdään johdonmukaisia päätöksiä edellisten päätösten tai muiden laitosten päätösten kanssa jos muuta apua ei ole. Ne hutkivat menemään, kyttäävät päivämääriä ja lähettelevät summittaisia työtarjouksia. Ja sitten muutetaan omia päätöksiä tai kuormitetaan muutoksenhakulautakuntaa.
Itselleni ei myöskään aukea se, että ensin minua vaaditaan täyttämään vaikka mitä tietoja ties minne järjestelmiin ja toimittamaan ties mitä liitteitä ja kun saan päätöksen sen viesti on hieman eri sanoin ilmaistuna "en perehtynyt järjestelmän tietoihin tai liitteisiin mutta tässä kuitenkin tämä päätös". Sitten valitus on luokkaa pätkä päätöstä, ei näin, katso liite se ja se, pätkä päätöstä, ei näin, katso se toinen liite.
Joo siellä ei mene perille sitä mitä asiakas sanoo. Usein vaikuttaa automaatilta sekä vastaviestit että päätökset. Olen joutunut esim. siteeraamaan työttömyysturvalainsäädäntöä te-virkailijalle. Tosiaan joku kansalaisaloite pitäisi tehdä. Täällä ei ole turvallista olla jos laitokset saavat ihan laillisesti ottaa yhtäkkiä rahat pois ihmiseltä.
En ole aisoinut TE-toimiston kanssa 5 vuoteen. Osa-aikatyössä olen ollut koko sen ajan ja saan kelalta tukia työnantajan maksaman palkan lisäksi.
Tai soitin työkkäriin tässä 2 viikkoa sitten että poistavat mun tiedoista kuorma-autonkuljettajan ammatin koska en ole sen alan töitä tehnyt koskaan enkä tule tekemään ja sanoin että laittavat nykyisen työni ammatiksi. Tekivät työtä käskettyä ja vaihtoivat.
Eihön sillä asialla niin merkitystä ole kun en edes käy työkkärin sivuilla koskaan juurikaan. Olisinko 2 kertaa käyny 5 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt että työnhakuni on mennyt poikki. En ollut saanut siitä mitään ilmoitusta vaikka te-toimisto sanoi että siitä on lähetty posti. Mitään postia en ollut saanut. Minulle ei tule roskapostia eikä lehtiä joten ei se ole voinut mihinkään toisen postin väliinkään mennä. Niin siitä lähti minulta usean kuukauden tulot koska asia selvisi minulle vasta kun hain työttömyysturvaa ja sieltä sanottiin ettei työnhakuni ole voimassa, ei voida maksaa. Valitin muutoksenhakulautakuntaan ja te-toimistoon ja te-toimisto itse poisti päätöksensä, mutta siitäkään en saanut mitään ilmoitusta eli valitus meni muutoksenhakulautakuntaan ja ne käsittelivät sen turhaan. Huoh.
Kuinka sulla on jäänyt saamatta "usean kuukauden tulot"? Työttömyysetuuttahan haetaan 4 viikon välein. Luulisi työnhaun katkeamisen paljastuneen siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt että työnhakuni on mennyt poikki. En ollut saanut siitä mitään ilmoitusta vaikka te-toimisto sanoi että siitä on lähetty posti. Mitään postia en ollut saanut. Minulle ei tule roskapostia eikä lehtiä joten ei se ole voinut mihinkään toisen postin väliinkään mennä. Niin siitä lähti minulta usean kuukauden tulot koska asia selvisi minulle vasta kun hain työttömyysturvaa ja sieltä sanottiin ettei työnhakuni ole voimassa, ei voida maksaa. Valitin muutoksenhakulautakuntaan ja te-toimistoon ja te-toimisto itse poisti päätöksensä, mutta siitäkään en saanut mitään ilmoitusta eli valitus meni muutoksenhakulautakuntaan ja ne käsittelivät sen turhaan. Huoh.
Eikö noita saa sähköpostiin tai muuten sähköisesti?
Luotettavampi kanava nykyään.
Te-toimiston viestit tulevat Omapostiin. Veikkaan, että ap:lle on käynyt niin että hän ei ole edes tietoinen e-kirjeistä joita hänelle on vuosien mittaan lähetetty. On voinut joskus kirjautua Omapostiin ja sen jälkeen unohtanut koko asian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä tilanne, että Kela ei myöntänyt opintotukea, koska"oikeutettu työttömyysetuuteen". Soitin kelaan ja kysyin miksi tämä päätös, virkailija oli sillä asenteella että ei hän oikeestaan tiedä mutta nauti nyt tästä. Sitten työkkäri soitti ja pyysi selvitystä. Lähetin selvityksen. Työkkäri soitti sen jälkeen "työllistymissuunnitelman teosta" pakollisen puhelun jonka lopussa täti sanoi että työkkäriä ei nyt tosiaan makseta kun opiskelen (eli oli oikeastaan se ja sama, että olin pois tunnilta ottaakseni tämän työkkärin keskelle päivää valitseman soittoajan). Olen sairaslomalla opiskellessa, joten minun kuuluisi saada sairauspäivärahaa, mutta kela on hylännyt sen. Kela on hylännyt siis sairaspäivärahan omista mielivaltaisista syistään, sitten opintotuen, koska saan muka työttömyysrahaa, mutta sitten työkkäri sanoo että en oikeasti saa sitä työttömyyspäivärahaa opiskelun takia, ja että Kela on eri laitosta, joten he ei tiedä miksi sieltä päätetään niinkuin päätetään. Sanoin, että kyllä minun pitäisi saada joko sitä työttömyyskorvausta tai opintotukea ajalla kun olen sairaslomalla, koska minulla kuitenkin on se sairasloma. Ja lain mukaan sairauspäivärahan tilalle haetaan työttömyyskorvausta odotusajalle ja silloin, jos sitä ei hyväksytä. Työkkäri siihen että joo, voit varmaan hakea toimeentulotukea. En ole toimeentulotukeen oikeutettu eli ainoa vaihtoehto saada suht nopeasti rahaa olisi irtisanoa opiskelupaikka. Sitten olisi ilmeisesti parempi, kun olisin työttömänä pyörimässä.
Ei Kela anna sellaista päätöstä, että et saa opintotukea, koska sinulla on oikeus johonkin toiseen tukee, jota et ole hakenut. Kela hylkää sairausloman perustelut todella harvoin, eli nyt et kerro ihan kaikkea. Työkkäri ei pyydä selvityksiä puhelimitse, saat aina kirjeen, siis ihan aina!
En todellakaan keksi, miksi opiskelet ollessasi sairas ja haluat vielä työttömyysetuuttakin, vaikka et aio lopettaa opintoja.
Päinvastoin, sairaspäiväraha hylätään hyvinkin usein. Tästäkin voisi joku toimittaja tehdä jutun miksi näin on.
Ap:llä ei ole omapostia. Ihan normipostilla piti tulla kirje. Ja kyllä, asiassa meni monta kuukautta, koska ensin kuukauden kuluttua huomasin että en pysty maksamaan vuokraa koska en saa tukea koska työnhaku on jossain vaiheessa mennyt poikki ja sitten seuraava kuukausi menikin siitä valittaessa. Ja en tiennyt että työnhaku voi edes mennä poikki. Sen verran aloittelija tukien käyttäjä olin.
Minun tapaukseni on monimutkainen, joten kerron lyhyesti pääasiat.
Siinä vaiheessa, kun minut lopulta hyväksyttiin työttömäksi työnhakijaksi, minulle osoitettu virkailija vaihtoi työpaikkaa ja jätti kaiken sovitun tekemättä. Kuukausien kuluttua yksi monista valituksistani hyväksyttiin, tuet maksettiin takautuvasti ja minä pääsin maksamaan rästejä. Raha kuitenkin tuli liian myöhään, ja ensimmäinen makuhäiriömerkintä tuli noihin aikoihin.
Kela näki tiliotteistani, että tuo suuri summa rahaa oli tullut tililleni ja lähtenyt sieltä eri suuntiin, joten Kelan tuet loppuivat kuukausiksi. Perintätoimistot eivät tee maksusuunnitelmaa tulottomalle henkilölle, joten maksuhäiriömerkintöjä tipahteli lisää.
Lopputulema oli se, että päädyin asunnottomaksi ja olen työtön, rahaton ja maksuhäiriöinen lopun ikääni. Aivan koko elämä mureni terveyttä myöten, Herään joka aamu siihen ajatukseen, että ei se ranteen leikkaaminen kirpaise kuin kerran.
Eräs TE-toimiston kokeneista ja kaiken nähneistä virkailijoista sai minut suostumaan TYPin asiakkaaksi. Jos sen kautta saamani upea ammattilaistiimi olisi ollut auttamassa pari vuotta aikaisemmin, asuisin edelleen rakkaassa kodissani, olisin päässyt velkajärjestelyyn, en olisi loukannut itseäni kadulla ja minulla olisi toivoa. Valitettavasti apu ei ehtinyt.
Ei kannata kysellä lisätietoja, koska tapaus on todella sotkuinen.
Puoliso oli aikaisemmin saanut työttömyysturvaa ja oli selvittänyt todella olemattomat yritystulot sinne. Tuessa taisi olla yhtenä kesänä lyhyt katkos ja syksyllä kun työnhaku uusittiin, tukikin päätös että työllistyy kokoaikaisena yrittäjänä! Hän oli ehtinyt syksyn aikana olla jo hetken kuntouttavassa työtoiminnassakin ja eikun rahat katki pari kuukautta takautuvasti. Olen itse Kelassa ja hattu kourassa työkaverilta kysymään mitä nyt kannattaa tehdä.
TE-toimiston ja Kelan päätöksissä kun ei anneta vinkkiäkään siitä, miten työtön voi osoittaa sen, että sitä yritystoimintaa ei ole. Miten sen voi todistaa, kun joku TE-toimisto on päättänyt että sellaista on, vaikka ei ollut YEL-vakuutusta eikä yhtään mitään. Sain työkaverilta vinkin, että TE-toimistolle riittää selvitys, että iskee sinne selvitykseen jonkin päivämäärän että sen ja sen jälkeen ei ole enää ollut minkäänlaista yritystoimintaa. Ja työnhaku uusittiin.
Valitus muuten meni läpi eikä 890 euroa tarvinnut maksaa takaisin. Se olisi ollut kova paukku, koska puolisoni on ollut ihan oikeasti työtön.
Vihaan TE-toimistoa ja sen toimintaa. Siinä on taho, joka saa sarvet kasvamaan päässäni kertakaikkiaan. Tietysti tiedän että työtään ne siellä tekevät, mutta erittäin epäkiitollista työstä. Kelassa sentään joskus saa kiitostakin haukkujen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa, kun minut lopulta hyväksyttiin työttömäksi työnhakijaksi, minulle osoitettu virkailija vaihtoi työpaikkaa ja jätti kaiken sovitun tekemättä. Kuukausien kuluttua yksi monista valituksistani hyväksyttiin, tuet maksettiin takautuvasti ja minä pääsin maksamaan rästejä. Raha kuitenkin tuli liian myöhään, ja ensimmäinen makuhäiriömerkintä tuli noihin aikoihin.
Kela näki tiliotteistani, että tuo suuri summa rahaa oli tullut tililleni ja lähtenyt sieltä eri suuntiin, joten Kelan tuet loppuivat kuukausiksi. Perintätoimistot eivät tee maksusuunnitelmaa tulottomalle henkilölle, joten maksuhäiriömerkintöjä tipahteli lisää.
Lopputulema oli se, että päädyin asunnottomaksi ja olen työtön, rahaton ja maksuhäiriöinen lopun ikääni. Aivan koko elämä mureni terveyttä myöten, Herään joka aamu siihen ajatukseen, että ei se ranteen leikkaaminen kirpaise kuin kerran.
Eräs TE-toimiston kokeneista ja kaiken nähneistä virkailijoista sai minut suostumaan TYPin asiakkaaksi. Jos sen kautta saamani upea ammattilaistiimi olisi ollut auttamassa pari vuotta aikaisemmin, asuisin edelleen rakkaassa kodissani, olisin päässyt velkajärjestelyyn, en olisi loukannut itseäni kadulla ja minulla olisi toivoa. Valitettavasti apu ei ehtinyt.
Karmea tarina. Toivottavasti se on provo edes vähän. Mikä on TYP?
Vierailija kirjoitti:
Mene laiska töihin, äläkä kuvittele että sinulla on oikeus makoilla muiden rahoilla kotonasi.
Mikä tämä älyvapaa piipittäjä on? Taitaa vaivata aika vakava latvaroso! Todella säälittävä tapaus/kirjoitus.
Suomessa saa siis aidosti pelätä oman toimeentulonsa puolesta, mikä nostattaa myös vihaa, kuten näistä tarinoista näkyy.
Miten on voi olla sellainen uhkaava taho edes kehittynyt kuin TE-toimisto, joka aidosti pyrkii heikentämään ihmisiä, jotka räpiköivät Suomen heikentyvillä työmarkkinoilla jo valmiiksi? Eikö tälle fasistiselle laitokselle saada loppua?
Suomalaiset ovat perinteisesti olleet rehellistä kansaa, joka pyrkii aina tekemään parhaansa ja ahkeroi monella kolmannen sekrotin tahollakin urheiluseuratoiminnasta mummojen auttamiseen ja lastenhoitorinkeihin. Miten tavallisista ihmisistä - perheenäideistä, vastavalmistuneista ja pätkätyöläisistä - on tullut rikollisen tasoisia ihmisiä, joihin voi kohdistaa raakoja pakkokeinoja, kuten rahojen jäädyttäminen. MITÄ TÄÄLLÄ TAPAHTUU??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisin saanut työpaikan, jos olisin käynyt tekemässä pari kurssia avoimessa yliopistossa. Se työpaikka siis oikeesti sanoi, että ne odottaa, että saan ne tehtyä, koska ne haluais just minut sinne. Työkkäri ei antanut lupaa suorittaa niitä kursseja ja ilman työttömyystukea ei ollut varaa opiskella. Ilman niitä kursseja taas en voinut tehdä sitä työtä. Tein valituksen, että miettikääpä nyt vielä uusiksi ja heltisi se lupa käydä ne pari kurssia, joilla pätevöidyin siihen tehtävään.
En usko tätä. Voit toki tehdä valituksen, mutta sen käsittely vie niin pitkään, että ne kurssit meni jo. Lisäksi avoimen kurssit saa hyvin suoritettua töiden ohessa.
Ja mä en ymmärrä, et miten tyhmä pitää olla, että menee työkkärille kertomaan avoimen opinnoista. Ei kuulu sille puljulle yhtään, mitä teet vapaa-ajallasi. Kunhan samaan aikaan olet työtön työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisin saanut työpaikan, jos olisin käynyt tekemässä pari kurssia avoimessa yliopistossa. Se työpaikka siis oikeesti sanoi, että ne odottaa, että saan ne tehtyä, koska ne haluais just minut sinne. Työkkäri ei antanut lupaa suorittaa niitä kursseja ja ilman työttömyystukea ei ollut varaa opiskella. Ilman niitä kursseja taas en voinut tehdä sitä työtä. Tein valituksen, että miettikääpä nyt vielä uusiksi ja heltisi se lupa käydä ne pari kurssia, joilla pätevöidyin siihen tehtävään.
En usko tätä. Voit toki tehdä valituksen, mutta sen käsittely vie niin pitkään, että ne kurssit meni jo. Lisäksi avoimen kurssit saa hyvin suoritettua töiden ohessa.
Ja mä en ymmärrä, et miten tyhmä pitää olla, että menee työkkärille kertomaan avoimen opinnoista. Ei kuulu sille puljulle yhtään, mitä teet vapaa-ajallasi. Kunhan samaan aikaan olet työtön työnhakija.
Varmaan sellainen, joka ei tajunnut, että siinä on mitään väärää. Monille työttömille nimittäin tulee yllätyksenä, että on tehnyt jotain väärin, esim. hakenut opiskelemaan, tehnyt vähän töitä tai jättänyt vastaamatta tuntemattomaan numeroon. Sen tietää vasta sitten, kun tulee päätös että "työttömyysetuutesi on laitettu poikki, heippa, koeta pärjäillä".
Vähän ap:n kysymyksen vierestä, mutta...
TE-palvelut ei laita rastia johonkin ruutuun enkä sitten kelan mielestä ole työtön enkä oikeutettu työttömyysetuihin. Laitoin molemmille pari kertaa asiasta tiedustelua, kela ei tee mitään ja te-porukka on nyt puolisen vuotta selvitellyt.
No ehkä mieluummin elelen pari sataa köyhempänä enkä kiusaa itseäni työ- tai koulutushömpällä. Hain kyllä parille oman alan kurssille mutten päässyt, eivät tuolloinkaan maininneet että statuksessa olisi joku ongelma. Eli en tiedä kenen vastuulla ongelma on, mutta joku sitä välttelee. (Muukin kuin minä.)
Toinen keissi oli kun te-posse ei myöntänyt aikuiskoulutustukea koska olin saanut hyväksiluettua viisi opintopistettä koulun ulkopuolisesta "työ"-keikasta. Syy oli siis että mulla oli viisi pistettä liikaa.
Huvittavaa oli myös sipilän hallituksen aikaan kun kelalla oli ilmeisesti jokin poliittinen agenda luoda työttömiä (nythän tilanne on näköjään päinvastainen). Kela ei hyväksynyt että olin opiskelija toimeentulotuella ja yrittivät pakottaa työttömäksi, no te-toimisto oli asiasta erimieltä kun en oikeastaan halunnutkaan mitään heidän palvelujaan ja jäin sitten toimeentulotuelle, mitä kela sitten kostoksi laski satasella. Vuoden jaksoin kunnes ilmoittauduin työttömäksi täyspäiväiseksi opiskelijaksi jotta sain satasen takaisin. Soittelivat silloin tällöin te-palveluilta että mitäs tää on, voidaanko pyyhkiä sut meidän listoilta. Sanoin että pyyhkikää vaan mutta tarvitsen hyvät paperit kelalle. Totesivat että parempi ettei tehdä mitään.
Oon valtion papereissa varmaan niin syvällä mappi öössä, että koettavat vaan päästä halvalla eroon. Mutta todellisuudessa olin karvan päässä valmistumisesta työvoimapulaiselle korkeapalkka-alalle ennenkuin alkoivat pomputtamaan, kun nyt taas en ole tehnyt useampaan vuoteen mitään koska en halua tukea tätä vedätystä. Tekivät minusta järjestelmälle kalliin.
Vierailija kirjoitti:
Mene laiska töihin, äläkä kuvittele että sinulla on oikeus makoilla muiden rahoilla kotonasi.
Kyllä sota opettaa ja lopettaa tollaset kitinät.
Te toimiston tehtävä on vain työllistää oman henkilökunnan. Asiakasta hyppytetään täysin jonnininjoutavilla kursseilla ja karasenssin uhkailua, työllistämisen kannalta näillä ei ole muuta kuin haittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karmea tarina. Toivottavasti se on provo edes vähän. Mikä on TYP?
Ei ole yhtään provo. Aika paljon jäi tarkoituksella kertomatta. Tämän edessä on moni ammattilainenkin mykistynyt, ja maallikot syyttävät valehtelemisesta.
TYP on työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu. Netistä löytää lähinnä asiatekstiä ja haukkumista. Minä taidan olla niitä harvoja, joilla on siitä pelkkää hyvää sanottavana, vaikka juuri se työllistyminen on jäänyt toteutumatta. Moniammatillisen työryhmän ansiosta olen elossa, mutta tulevaisuutta tarkastellen olisi ollut parempi, että olisin kuollut sinne hellekesän jokivarteen viineineni ja mattoveitsineni.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö pysyä aloituksen aiheessa tai jos siihen ei ole järkevää sanottavaa niin sitten voi olla hiljaa.
Miksi siellä typissä on se sossu paikalla? Mikä sen funktio on?
Siis jos asiakas ei edes ole sossun asiakas.
Jos ei ole töitä ei tarkoita että on laiska. Elämässä on muutakin tekemistä kuin työ. Mä olen töissä mutta olen laiska niin töissä kuin vapaa-ajallakin.