TE-toimiston hyökkäykset työttömiä vastaan: Millaisista päätöksistä olet valittanut muutoksenhakulautakuntaan?
Sosiaaliasioiden muutoksenhakulautakuntaan on vuoden (!) käsittelyjono tällä hetkellä. Viime vuonna kun jouduin hakemaan muutosta, käsittelyjono oli puoli vuotta. Epäilen, että TE-toimiston lisääntynyt terrori, johon liittyy ihmisen perustoimeentulon vieminen, on aiheuttanut tämän suman. Oletko joutunut tekemään valituksen muutoksenhakulautakuntaan TE-toimiston (henkistä tai taloudellista hyvinvointiasi heikentävistä) päätöksistä? Saitko asiasi oikaistua?
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te-toimisto koitti pakottaa ilmaistöihin en suostunut ja kiristi sillä että menetän 500 euron korvauksen. Katkaisivat sen sitten ja valitin. Vuoden käsittelyn jälkeen sain 6kk työkkärin varastamista korvauksista 1kk pitää, eli minkä oli ehtineet maksaa. Vastaus oli diipadaapaata eikä enää valitusoikeutta.
Vaikuttaa, että tässä on menetelty väärin, koska työttömyysturvalainsäädännön mukaan ihmisellä on oikeus kieltäytyä työstä, jonnka palkka jää alle työttömyysturvan, kun otetaan lisäksi huomioon työn vastaanottamisesta koituvat kulut (esim matkat). Valita AVIiin!
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290
Henkilöllä on pätevä syy kieltäytyä hänelle tarjotusta työstä, jos:
1) osa-aikatyöstä maksettava palkka ja hänelle mahdollisesti maksettava työttömyysetuus työmatkakustannusten ja muiden työn vastaanottamisen aiheuttamien kustannusten vähentämisen jälkeen jää pienemmäksi kuin hänelle muutoin maksettava työttömyysetuus;
Ei päde työstä kieltäytymisen säännöt palveluihin. Kun edellinen kieltäytyy ilmaistyöstä, hän tarkoittaa työkokeilua tai kuntouttavaa, ei työsuhdetta.
Kiitos täsmennyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa saa siis aidosti pelätä oman toimeentulonsa puolesta, mikä nostattaa myös vihaa, kuten näistä tarinoista näkyy.
Miten on voi olla sellainen uhkaava taho edes kehittynyt kuin TE-toimisto, joka aidosti pyrkii heikentämään ihmisiä, jotka räpiköivät Suomen heikentyvillä työmarkkinoilla jo valmiiksi? Eikö tälle fasistiselle laitokselle saada loppua?
Suomalaiset ovat perinteisesti olleet rehellistä kansaa, joka pyrkii aina tekemään parhaansa ja ahkeroi monella kolmannen sekrotin tahollakin urheiluseuratoiminnasta mummojen auttamiseen ja lastenhoitorinkeihin. Miten tavallisista ihmisistä - perheenäideistä, vastavalmistuneista ja pätkätyöläisistä - on tullut rikollisen tasoisia ihmisiä, joihin voi kohdistaa raakoja pakkokeinoja, kuten rahojen jäädyttäminen. MITÄ TÄÄLLÄ TAPAHTUU??
Perustulolla olisi paljon helpompi tehdä esim. pätkätöitä, osapäivätöitä sieltä täältä, ilman hirvittävää byrokratiaa. Nyt tipahtaa pienestäkin työpätkästä tulottomaksi ja pahimmillaan talous menee kuralle pidemmäksikin aikaa. Kokopäiväistä työtä ei ole kaikille tarjolla. Osapäivätyön lisäksi voi joutua kuntouttavaan ja se jostain kumman syystä onkin sitten tärkeämpi kuin se palkkatyö. Palkkatyö pitää sovittaa kuntouttavan aikatauluihin. Ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän tilaisuutta hyväkseni ja kysyn, kun kerran nimettömänä voin.
Kiinnostuin äskettäin työvoimakoulutuksesta, joka lähempää tarkasteltuna olisikin ollut huono juttu, joten jätin hakematta. Lähiaikoina on tulossa kuntakokeilun rutiiniyhteydenotto, ja haluaisin vaikuttaa virkailijan silmissä mahdollisimman aktiiviselta. Olen toivoton tapaus eli pitkäaikaistyötön, jolla ei ole mitään toivoa päästä enää töihin.
Ammunko itseäni jalkaan, jos mainitsen kiinnostukseni tuota työvoimakoulutusta kohtaan ja sen, etten hakenut sitä? (Sitä ei tarjottu minulle, joten TE-tsto ei tiedä siitä mitään.) Voiko virkailija katsoa, että en ole tehnyt kaikkea mahdollista työllistyäkseni? Vai pitäisinkö varmuuden vuoksi suuni kiinni?
Entinen virkailijani ymmärsi tilanteeni erittäin hyvin, mutta kuntakokeilussa minut siirrettiin uudelle virkailijalle, jota ei oikein jaksa kiinnostaa.
En sanoisi, jos kerta et hakenut paikkaa. Et hänen silmissän siis tehnyt "kaikkea mahdollista", kun et hakenut paikkaa.
Muutenkin ehkä kannattaa kysyä, mitkä koulutuksista ovat sellaisia, jotka saat tehdä työttömänä. Parhaassa tapauksessa saat koulutuken työttömyyskorvauksella + 9 euroa joka päivältä sen päälle, pahimmassa tapauksessa olet hakenut jotenkin väärin ja menetät korvaukset.
Tämä oli tarkoitettu nimenomaan työttömille, ja minä olin juuri oikeaa kohderyhmää.
Työnantajien suuntaan sitä mainostettiin mahdollisuutena saada kokenut ammattilainen töihin puoleksi vuodeksi pikkurahalla. Jo hakemus oli sitova (karenssin uhalla), ja hakemuksen jälkeen koulutuksen järjestäjä jakaa hakijat mukaan ilmoittautuneille firmoille. Jollei hakija kelpaa kenellekään, häntä ei valita koulutukseenkaan. Firmoja ja koulutuksen järjestäjää ei tietenkään sido mikään. Oli niin monta riskitekijää, että ei kannattanut ryhtyä arpomaan.
Jos ei ole tiedossa yhtään mitään töitä eikä mitään omia suunnitelmia, ehkä menisin tällaiseen mukaan. Kauheaa myydä asiantuntijoita "pikkurahalla" kyllä... vähän sellaista orjatyövoimaa, jota kaupataan torilla. Mutta itse menisin, koska en oikein kestä olla tekemättä mitään. Miksi et kiinnostunut? Mikä se riski on?
Pitäisi tehdä valitus ja nyt on hakusessa että miten prosessi etenee? Onko neuvoja antaa?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tehdä valitus ja nyt on hakusessa että miten prosessi etenee? Onko neuvoja antaa?
No kerro ihmeessä enemmän, ehkä joku tietää.
En minkäänlaisista, sillä tiedän että maailmassa miljoonat LAPSET työskentelevät huonoissa tehdasoloissa, ja me valittavat työttömät istumme perseellämme lukemassa turhia AV-ketjuja ja valitamme kun rahaa ei tipu tästä puuhasta. Suomen valtio meidät on toki tähän opettanut, tyhmähän se on joka tekee jos ei ole pakko. Kuten eräs ei-suomessa -syntynyt ystäväni aidoisti huuli pyöreänä ihmetteli: "Siis miksi ihmeessä kerrotte TE-toimistolle, että teille on tarjottu töitä, jos he eivät sitä mistään näe?"
Jokainen alapeukuttaja voi nyt katsoa peiliin ja miettiä omaa defenssiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostuin äskettäin työvoimakoulutuksesta, joka lähempää tarkasteltuna olisikin ollut huono juttu, joten jätin hakematta. Lähiaikoina on tulossa kuntakokeilun rutiiniyhteydenotto, ja haluaisin vaikuttaa virkailijan silmissä mahdollisimman aktiiviselta. Olen toivoton tapaus eli pitkäaikaistyötön, jolla ei ole mitään toivoa päästä enää töihin.
Ammunko itseäni jalkaan, jos mainitsen kiinnostukseni tuota työvoimakoulutusta kohtaan ja sen, etten hakenut sitä? (Sitä ei tarjottu minulle, joten TE-tsto ei tiedä siitä mitään.) Voiko virkailija katsoa, että en ole tehnyt kaikkea mahdollista työllistyäkseni? Vai pitäisinkö varmuuden vuoksi suuni kiinni?
Entinen virkailijani ymmärsi tilanteeni erittäin hyvin, mutta kuntakokeilussa minut siirrettiin uudelle virkailijalle, jota ei oikein jaksa kiinnostaa.
En sanoisi, jos kerta et hakenut paikkaa. Et hänen silmissän siis tehnyt "kaikkea mahdollista", kun et hakenut paikkaa.
Muutenkin ehkä kannattaa kysyä, mitkä koulutuksista ovat sellaisia, jotka saat tehdä työttömänä. Parhaassa tapauksessa saat koulutuken työttömyyskorvauksella + 9 euroa joka päivältä sen päälle, pahimmassa tapauksessa olet hakenut jotenkin väärin ja menetät korvaukset.
Tämä oli tarkoitettu nimenomaan työttömille, ja minä olin juuri oikeaa kohderyhmää.
Työnantajien suuntaan sitä mainostettiin mahdollisuutena saada kokenut ammattilainen töihin puoleksi vuodeksi pikkurahalla. Jo hakemus oli sitova (karenssin uhalla), ja hakemuksen jälkeen koulutuksen järjestäjä jakaa hakijat mukaan ilmoittautuneille firmoille. Jollei hakija kelpaa kenellekään, häntä ei valita koulutukseenkaan. Firmoja ja koulutuksen järjestäjää ei tietenkään sido mikään. Oli niin monta riskitekijää, että ei kannattanut ryhtyä arpomaan.
Jos ei ole tiedossa yhtään mitään töitä eikä mitään omia suunnitelmia, ehkä menisin tällaiseen mukaan. Kauheaa myydä asiantuntijoita "pikkurahalla" kyllä... vähän sellaista orjatyövoimaa, jota kaupataan torilla. Mutta itse menisin, koska en oikein kestä olla tekemättä mitään. Miksi et kiinnostunut? Mikä se riski on?
En halunnut sitoutua etukäteen jonkin nimeltä mainitsemattoman yrityksen harjoittelija-työntekijäksi. Liikun niin huonosti, että yrityksen sijainti olisi ykköskysymys. Kun on nimi paperissa ja karenssilla uhataan, on huono piipittää vastaan.
Olisin mahdollisesti hakenut koulutukseen, jos sen voisi tehdä verkossa. Ei voi. Olisin kyllä joutunut vielä ottamaan selvää siitä, miten 9 euron kulukorvaus vaikuttaa asumistukeen ja etenkin toimeentulotukeen. Asuntokin on koko ajan katkolla, joten ei ole vakituista kotipesää, joka minun mielestäni on työssäkäymisen edellytys.
Melkeinpä mille tahansa yritykselle olisi minun ammattitaidoistani hyötyä, mutta 55+ ei kelpaa tavanomaisesti palkattavaksi. Tällaisen F.C.E. -koulutuksen tilastoja ei oikein ole saatavilla, mutta nettijuttujen perusteella vaikuttaa siltä, että työllistyminen ei ole todennäköistä. Jonkin projektin voi polkaista pystyyn ja teettää "harjoittelijalla", joka voi olla vaikka työttömäksi jäänyt, yli-ikäinen talouspäällikkö tai markkinointiammattilainen.
Hakuaikaa on näemmä pidennetty, joten halukkaita ei taida olla tungokseksi asti.
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt että työnhakuni on mennyt poikki. En ollut saanut siitä mitään ilmoitusta vaikka te-toimisto sanoi että siitä on lähetty posti. Mitään postia en ollut saanut. Minulle ei tule roskapostia eikä lehtiä joten ei se ole voinut mihinkään toisen postin väliinkään mennä. Niin siitä lähti minulta usean kuukauden tulot koska asia selvisi minulle vasta kun hain työttömyysturvaa ja sieltä sanottiin ettei työnhakuni ole voimassa, ei voida maksaa. Valitin muutoksenhakulautakuntaan ja te-toimistoon ja te-toimisto itse poisti päätöksensä, mutta siitäkään en saanut mitään ilmoitusta eli valitus meni muutoksenhakulautakuntaan ja ne käsittelivät sen turhaan. Huoh.
Aika mielenkiintoista on se, että mihin tarvitset työttömyysturva lainkaan, jos haet useamman kuukauden kerralla? Sitä paitsi jokaisessa te-lausunnossa lukee mihin saakka työnhaku on voimassa…..
Vierailija kirjoitti:
En minkäänlaisista, sillä tiedän että maailmassa miljoonat LAPSET työskentelevät huonoissa tehdasoloissa, ja me valittavat työttömät istumme perseellämme lukemassa turhia AV-ketjuja ja valitamme kun rahaa ei tipu tästä puuhasta. Suomen valtio meidät on toki tähän opettanut, tyhmähän se on joka tekee jos ei ole pakko. Kuten eräs ei-suomessa -syntynyt ystäväni aidoisti huuli pyöreänä ihmetteli: "Siis miksi ihmeessä kerrotte TE-toimistolle, että teille on tarjottu töitä, jos he eivät sitä mistään näe?"
Kiitos erittäin hyvästä kommentista.
Ainoa järkevä kommentti koko ketjussa.
-sivujen selailija-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa saa siis aidosti pelätä oman toimeentulonsa puolesta, mikä nostattaa myös vihaa, kuten näistä tarinoista näkyy.
Miten on voi olla sellainen uhkaava taho edes kehittynyt kuin TE-toimisto, joka aidosti pyrkii heikentämään ihmisiä, jotka räpiköivät Suomen heikentyvillä työmarkkinoilla jo valmiiksi? Eikö tälle fasistiselle laitokselle saada loppua?
Suomalaiset ovat perinteisesti olleet rehellistä kansaa, joka pyrkii aina tekemään parhaansa ja ahkeroi monella kolmannen sekrotin tahollakin urheiluseuratoiminnasta mummojen auttamiseen ja lastenhoitorinkeihin. Miten tavallisista ihmisistä - perheenäideistä, vastavalmistuneista ja pätkätyöläisistä - on tullut rikollisen tasoisia ihmisiä, joihin voi kohdistaa raakoja pakkokeinoja, kuten rahojen jäädyttäminen. MITÄ TÄÄLLÄ TAPAHTUU??
Perustulolla olisi paljon helpompi tehdä esim. pätkätöitä, osapäivätöitä sieltä täältä, ilman hirvittävää byrokratiaa. Nyt tipahtaa pienestäkin työpätkästä tulottomaksi ja pahimmillaan talous menee kuralle pidemmäksikin aikaa. Kokopäiväistä työtä ei ole kaikille tarjolla. Osapäivätyön lisäksi voi joutua kuntouttavaan ja se jostain kumman syystä onkin sitten tärkeämpi kuin se palkkatyö. Palkkatyö pitää sovittaa kuntouttavan aikatauluihin. Ei mitään järkeä.
Meillä on varaa maksaa 300 e/kk perustuloa, joten ilman muuta mennään siihen. Ei asumistukea, ei sairaspäivärahaa jne. vaan perustulo, joka verotetaan kokonaan pois, jos saat palkkaa yli 600 e/kk. Katsottaisiin sitten, miten tyytyväinen kansa on perustulonsa varassa.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain valitusohjeet päätöksen yhteydessä eli katso päätöksen liitteet, siellä on ohjeet.
Vierailija kirjoitti:
Okei, tässä tulee:
1. Vertaat asiaan, joka ei liity kysymykseen (lapsityövoimaan).
2. Annat ymmärtää, että lapsityövoiman käyttökin on jollain tapaa kunnioitettavampi tilanne kuin esim. pätkätyökierre kokopäivätöiden puuttuessa.
3. Vihjaat, että kaikkien pitäisi olla sunnuntaina töissä.
4. Lietsot vihaa tiettyä ihmisryhmää kohtaan (työttömiä), mikä alkaa olla Suomessa laitonta.
5. Vihjaat, että työtön on laiska ottamatta huomioon pätkä- ja silpputöiden lisääntymistä yhteiskunnassa.
6. Jos ihmiset eivät saa työtä eivätkä tukea, he eivät saaa asuntoja ja ruokaa ja kodittomat valtaavat kadut ja hiippailevat pian sinunkin kotisi lähellä etsien varastettavaa.
No nyt en jaksa enempää, koska teen koneella samaan aikaan huomisen töitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat kertoa jostain, mikä ei kiinnosta? Varmaan työnantajallekin kerrot työhaastattelussa iloisesti, että olit kiinnostunut monesta muustakin paikasta, mutta jätit hakematta, koska olisi ollut kamala joutua töihin.
Vierailija kirjoitti:
TE-toimiston mielestä yksi ratkaisu ongelmiin on lähihoitajan koulutus. Tuonnempana suunnilleen kaikki viimeisenä keinona sitten pakotetaan kun muutakaan ei keksitä.
Tämä on kyllä ihmeellinen juttu. Opiskelin toisen asteen tutkinnon alle tavoiteajan enkä koronasta johtuen työllistynyt puoleen vuoteen. Puolen vuoden aikana minulle tuputettiin lähihoitajan tutkinnon suorittamista kahteen otteeseen, vaikka kerroin ettei minusta ole sellaiseen työhön.
Kerroin virkailijalle suunnittelevani ammattikorkeakouluun hakemista, jolla voisin täydentää juuri saatuja papereita koulusta. Virkailija nauroi ja sanoi ettei minun iässä kannata opintolainaa ottaa, kun olen jo niin vanha. Työ kannattaa löytää ennemmin.
Löysin vakityön, mutta TE-toimiston virkailija olisi halunnut asettaa karenssin, koska en mennyt tapaamiseemme, sillä aloitin vakituisen työn seuraavana päivänä. Ja ilmoitin asiasta hyvissä ajoin.
T. Tosi vanha 35v., jonka pitäisi varmaan suunnitella hautajaisiaan eikä osaamisen kohottamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halunnut sitoutua etukäteen jonkin nimeltä mainitsemattoman yrityksen harjoittelija-työntekijäksi. Liikun niin huonosti, että yrityksen sijainti olisi ykköskysymys. Kun on nimi paperissa ja karenssilla uhataan, on huono piipittää vastaan.
Olisin mahdollisesti hakenut koulutukseen, jos sen voisi tehdä verkossa. Ei voi. Olisin kyllä joutunut vielä ottamaan selvää siitä, miten 9 euron kulukorvaus vaikuttaa asumistukeen ja etenkin toimeentulotukeen. Asuntokin on koko ajan katkolla, joten ei ole vakituista kotipesää, joka minun mielestäni on työssäkäymisen edellytys.
Melkeinpä mille tahansa yritykselle olisi minun ammattitaidoistani hyötyä, mutta 55+ ei kelpaa tavanomaisesti palkattavaksi. Tällaisen F.C.E. -koulutuksen tilastoja ei oikein ole saatavilla, mutta nettijuttujen perusteella vaikuttaa siltä, että työllistyminen ei ole todennäköistä. Jonkin projektin voi polkaista pystyyn ja teettää "harjoittelijalla", joka voi olla vaikka työttömäksi jäänyt, yli-ikäinen talouspäällikkö tai markkinointiammattilainen.
Hakuaikaa on näemmä pidennetty, joten halukkaita ei taida olla tungokseksi asti.
Ai tää oli niitä. Juu ei. Kävin kerran juttelemassa siellä. Hyvin epämääräinen järjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat kertoa jostain, mikä ei kiinnosta? Varmaan työnantajallekin kerrot työhaastattelussa iloisesti, että olit kiinnostunut monesta muustakin paikasta, mutta jätit hakematta, koska olisi ollut kamala joutua töihin.
"-- haluaisin vaikuttaa virkailijan silmissä mahdollisimman aktiiviselta."
TE-toimistoa kiinnostaa käsittääkseni kovastikin se, miten oma-aloitteinen asiakas on. Se, että kyseistä virkailijaa ei kiinnosta, ei ole oleellista.
Minä luulen, ettei näillä työttömien haukkujilla ole oikeasti tietoa siitä minkälainen pulju TE-toimisto oikeasti on ja minkälainen se laki on, mikä TE-toimistoa ohjaa. MITÄÄN aktiviteettia ei saa olla, tai tuet katkaistaan, koska sinut tulkitaan todella helposti yrittäjäksi tai opiskelijaksi. Esim. tuo opiskelujuttu on ihan naurettava. Vaikka olisit vain kirjoilla jossain koulussa, mutta et suorita mitään ja voit todistaa sen ja etsit töitä, olet silti päätoiminen opiskelija, ei oikeutta työttömyysetuuteen. TE-toimisto pakottaa ihmisiä eroamaan koulusta. Itsekin jouduin luopumaan tutkinnon suoritusoikeudesta, vaikka suunnitelmissa oli etsiä ensin työ ja opiskella sitten sen ohessa vuoden, parin päästä. Korjaus olisi niin helppo: todista opintorekisteriotteella vaikka kuukauden tai parin välein, että et suorita opintoja siinä koulussa, johon sulla on opinto-oikeus. Näin ei pakotettaisi ihmisiä eroamaan kouluista, joihin osaan pääsy on saattanut olla todella ison työn takana.
Toinen iso ongelma on tuo niiden käsitys yrittäjyydestä. Jos kudot sukkia ja myyt pari paria naapureille ja TE-toimisto saa tietää, ne katkaisevat tukesi, koska oletkin päätoiminen yrittäjä. Sama käy jos teet mitään luovaa ylipäätään. Ihan täysin mielivaltaista, henkilöllä saattaa olla nollatulot ja hänet lasketaan silti päätoimiseksi yrittäjäksi. Korjaus olisi tähänkin helppo: ei katsota miten ansaitset tulon esim. suojarajaan asti, vaan katsotaan kuinka paljon ansaitset. Ei jaotella palkkaa ja yritystuloa.
Mutta ei tunnu olevan millään puolueella halua parantaa tätä mielivaltaista laitosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai tää oli niitä. Juu ei. Kävin kerran juttelemassa siellä. Hyvin epämääräinen järjestelmä.
F.C.E. on siis vieläkin toiminnassa vaikka se ei työllistä!!? Ihan riistohommakoulutus ja ilmaseks saat tehdä ja kenenkään jonka tiedän sen käyneen ei ole sitä kautta työllistynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"-- haluaisin vaikuttaa virkailijan silmissä mahdollisimman aktiiviselta."
TE-toimistoa kiinnostaa käsittääkseni kovastikin se, miten oma-aloitteinen asiakas on. Se, että kyseistä virkailijaa ei kiinnosta, ei ole oleellista.
Riippuu virkailijasta. Saattaa jopa ärsyyntyä siitä että olet aktiivinen tai esität todisteita aktiivisuudestasi. Kannattaa vähän kuulostella ensin millainen virkailija on. Jos on sosiaalisesti lahjakas pääsee helpommalla. Pitää ymmärtää milloin sinua provosoidaan ja silloin pitää osata olla provosoitumatta ja suunnata keskustelu huomaamattomasti muualle. Samoin jos huomaa, että toinen provosoituu, vaihda sujuvasti keskustelunaihetta. Laita vaikka puhelimeesi valesoitto...ihan mitä vaan, mikä vie huomion pois. Varaudu etukäteen.
Mit vit. ?? Mä olisin nostanut sellaisen haloon että seinät sortuu ja porukka saa vaihtaa työpaikkaa, mutta ensin ne todisteet: Seuraavalla kerralla laita puhelin nauhoittamaan ja jos tämmöinen kohtelu jatkuu niin julki vaikka pariin paikkaan AVIiin vai mikä näiden pomo onkaan, pitää ottaa selvää, ja julkisuuteen lehtiin. Taistele!