Mitä ihmettä tarkoittaa: "perheenjäsenillä eri elintaso"?!
Monet naiset perustelevat yhteisiä rahoja perheessä sillä, että perheenjäsenillä ei saa olla eri elintasoa. En ymmärrä, mitä tällä tarkoitetaan.
Jos asutaan samassa asunnossa, syödään samaa ruokaa, nukutaan samoissa lakanoissa, eikö elintaso ole silloin aika lailla sama?
Vai pitäisikö kummallakin olla kymmenen euron tarkkuudella sama summa käyttörahaa joka kuussa, jotta elintasot olisivat yhtenevät?
Mitä jos toinen tykkää säästää ja toinen käyttää rahaa parempaan elintasoon? Tämäkin on kiellettyä?
Selittäkää!
Kommentit (291)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:32"]
En ole tuo, jolle kommentoit, mutta miksi se kuulostaa hurjalta? Siinä oli lueteltu niitä yhteisiä menoja, kopioin ne tähän: asuminen, sähkö, vakuutukset netti, ruoka, lasten harrastukset, vaatteet, bensa jne. Mun mielestä ei ole lainkaan hurjaa, että 70 % tuloista menee niihin.
[/quote]Olen tottunut siihen, että ns. pakollisiin menoihin kuluu enintään puolet tuloista. Puolet sitten säästöön ja vapaaseen kulutukseen. Myönnän, ettei minulla ole mitään tilastotietoa suomalaisten kotitalouksien tilanteesta tässä suhteessa. -ap
[/quote]
Sama mulla, 70% tuloista "yhteisiin" menoihin (joka yleensä on sama kuin "pakolliset") kuulostaa tosi paljolta. Mutta esim. asuntolainan/lainojen lyhennystä ei meillä lasketa yhteiseksi kuluksi, koska molemmilla on omat lainat joita maksetaan omaan tahtiin niinkuin huvittaa (koska mulla oli alkupääomaa huomattavasti enemmän). Ehkä tuon voi jotenkuten ymmärtää jos on yhteinen todella iso asuntolaina joka sitten maksetaan yhtenä osana yhteisiä menoja.
Vertailuna, meillä menee yhteisiin menoihin itselläni 21% ja puolisolla 28% (molemmat laitetaan rahana saman verran, puolisolla hiukan pienempi palkka). Jos lasketaan erilliset lainat mukaan, niin menee 39% ja 51%. 70%:iin saisi olla jo aika mellevä asuntolaina.
Palstalogiikan mukaan mekin siis eletään "eri elintasolla" kun ei ole yhteiset rahat. Vaikkakin pienempituloisellakin jää luokkaa 500e/kk säästöön.. Kai se on "eri elintasoa" kun mulla jää sitten muutama satanen enemmän?! Tai ainakin näin täällä on väitetty, että on väärin maksaa kulut puoliksi vaikka palkat on erit, kun sitten on se kuuluisa eri elintaso.
[/quote]
Olet varmaan ap. kun vänkytät samaa asian vierustaa kuin hänkin. Keskusteluhan lähti eri elintasoista, ei siitä että voiko olla sama elintaso. Jos teillä on omat rahat ja kumpikin tyytyväinen omana elintasoonsa, niin eihän teillä ole silloin mitään ongelmaa. Mitä sitten jos toinen jää työttömäksi, muuttuuko säännöt kun toisella ei olekaan rahaa pistää saman verran niihin yhteisiin menoihin?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:21"]
Kun puhutaan erilaisista elintasoista perheessä, puhutaan vaikkapa siitä, että toinen tienää hyvin ja toinen on kotihoidontuella kotona, mutta joutuu edelleen maksamaan vaikkapa puolet perheen yhteisistä menoista ja joutuu sitten tinkimään omasta hyvinvoinnistaan.
[/quote]Kunpa tämä olisikin totta! Mutta palstalla saa yhtenään törmätä (ilmeisesti lähinnä naisten levittämiin) käsityksiin siitä, että puolisoilla ei voi olla käytössä eri määrää käyttörahaa, koska se johtaa "eri elintasoihin" perheen sisällä. Siksi vähemmän tienaava on oikeutettu käyttämään myös toisen ansaitsemia rahoja niin, että hänellä on varaa vähintään yhtä suureen kulutukseen kuin sillä, joka rahat on ansainnutkin. Tämä on se näkemys, jota kritisoin. -ap
[/quote]
Jaa, en mä vain ole törmännyt tämmöisiin käsityksiin. Ainoa henkilö tässä ketjussa, joka on tätä mieltä, olet sinä. Muut ymmärtävät, mitä perheen sisäisillä erilaisilla elintasoilla tarkoitetaan.
Sulla ei ole selvästikään kosketuspintaa siihen elämäntilanteeseen, joka suurimmalla osalla palstan rahankäyttöasioita puivilla keskustelijoilla on: taidat itse olla perheetön ja yksin asuva mies, jolla ei välttämättä ole sellaista omaisuuttakaan, johon pitää satsata rahaa säännöllisesti (esim. vakuutusten, lainanlyhennysten tai remonttien muodossa). Täällä taas enemmistö on perheellisiä naisia. Monella on ne autot, omakotitalot, autot ja ehkä kesämökitkin. Kun perheessä on tämmöistä omaisuutta, niiden ylläpitoon kuluu myös rahaa. Naiset myös ovat pitempään perhevapailla kuin miehet, mikä alentaa naisten tuloja. Näiden olosuhteiden tuomasta epäsuhdasta kumpuavat nämä keskustelut perheen erilaisista tulotasoista.
(Minun perheessäni on perheenjäsenillä sama elintaso, joten omakohtaisesti en näihin keskusteluihin osallistu. Koska olen perhevapailla, perheemme ei ole semmoisessa tilanteessa, että voisimme miettiä, mihin tuon ja tuonkin viisisatasen kuluttaisin.)
Meillä on tuollaista. Minä saan verojen jälkeen 500€ ja mies 2500€ Verojen jälkeen. Mies matkustelee paljon, ostelee merkkivaatteita, käy kalliissa ravintoloissa, käy salilla ja ostelee uusia moottoripyöriä. Minä käytän kaikki rahani puoleen yhtövastikkeesta, puolet sähköistä, puolet vesimaksusta ja omat puhelinlaskuni, hsl-lippuun (mieheni menee omalla hienolla autollansa tai moottoripyörällä) ja ruokaani, lääkkeisiin. Vaatteeni ovat rikkinäisiä enimäkseen, ja kirpparikamaa. Tällaista on tuo "eri elintaso". Ja olemme naimisssa olleet kohta 10v, meillä on aina ollut erikseen kaikki. Lasta ei ole, ei se onnistu koska minun koko 500€ menee jo, ei jää euroakaan säästöön, ja mies vaatii että maksaisin puolet lapsen kuluista. Harmi, koska molemmat haluaisimme vanhemmiksi.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]
Sulle on ap yritetty jankata että jonkunlaiset tuloerot on ihan ok, jos ne kummankin osapuolen mielestä ovat ok. Jos jompikumpi kituuttaa tai on selkeää vallankäyttöä rahalla, se ei oo ok. Onko sun luetunymmärtäminen ok?
[/quote]Ei kovin vakuuttava vastaus, kun horiset joistakin tuloeroista, vaikka kyse on koko ajan ollut elintasoeroista. Ihmiset voivat myös pitää sopivana vaikka minkälaisia kummallisia järjestelyjä (toinen asuu kellarissa ja maksaa kaiken rahansa puolisolleen vuokrana), mutta tämä ei kerro mitään siitä, mitä "eri elintasot" perheessä tarkoittavat ja mitä ne eivät tarkoita.
Ilmeisesti se, että toisella on yhteisiin menoihin osallistumisen jälkeen vara kalliiseen harrastukseen ja toisella, on jonkun mielestä "eri elinasoa" ja väärin. Minusta asia ei ole näin. -ap
[/quote]
Ilmeisesti päättelet joidenkin olevan jotain mieltä, vaikka he kertoisivat sinulle että asia ei ole näin. Taidat kuulla ääniä.
Kun puhutaan erilaisista elintasoista perheessä, puhutaan vaikkapa siitä, että toinen tienää hyvin ja toinen on kotihoidontuella kotona, mutta joutuu edelleen maksamaan vaikkapa puolet perheen yhteisistä menoista ja joutuu sitten tinkimään omasta hyvinvoinnistaan.
[/quote]Kunpa tämä olisikin totta! Mutta palstalla saa yhtenään törmätä (ilmeisesti lähinnä naisten levittämiin) käsityksiin siitä, että puolisoilla ei voi olla käytössä eri määrää käyttörahaa, koska se johtaa "eri elintasoihin" perheen sisällä. Siksi vähemmän tienaava on oikeutettu käyttämään myös toisen ansaitsemia rahoja niin, että hänellä on varaa vähintään yhtä suureen kulutukseen kuin sillä, joka rahat on ansainnutkin. Tämä on se näkemys, jota kritisoin. -ap
[/quote]
Selitä AP mulle se, että miksi menee toisen kanssa avioliittoon, jossa kaikki on yhteistä, tullaan jopa yhdeksi lihaksi, ja tehdään yhteisiä lapsia, jos eritellään että kuka on tienannut mitkä rahat? Jos raha on tärkeämpi kuin rakkaimmat perheenjäsenet, niin kannattaisi vaan pysyä sinkkuna, saa nauttia omista rahoistaan ihan yksin. Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:24"]
Normaalitilanteessa jossa molemmat käyvät töissä, on tuloerot minimaalisia, ja siksi onkin typerää väittää että "omat rahat ja kulujen maksaminen puoliksi = automaattisesti eri elintaso". Ei todellakaan ole, koska ne tulot on yleisimmin niin lähellä toisiaan että reaaliero jää muutamiin satasiin. Ja se muutama satanen kuussa kai todettiin tässäkin ketjussa niin pieneksi eroksi, ettei vielä voi puhua mistään elintason eroista.
Väite, että kulujen maksaminen puoliksi ja omat rahat tarkoittaisi eri elintasoa, onkin siis vain hyvin pientä harvinaista ryhmää koskeva. Suurimmalla osalla ei moista ongelmaa tule. Ilmeisesti tuon väitteen tarkoitus onkin vain päästä käsiksi myös toisen rahoihin ja muuttaa nekin omaksi kulutukseksi, kun reilu tasajako ei onnistu.
[/quote]Kiitos, että jaksoit rauhallisesti selittää sen, mihin oma kärsivällisyyteni ei riitä. Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. -ap
[/quote]
Hoitovapaalla tai työttämänä olevat = pieni, marginaalinen ryhmä. justjust. Ootteko kuulleet että oman elämänne ulkopuolella on (hui) muita ihmisiä?
[/quote]
Suomalainen nainen tekee keskimäärin alle 2 lasta. Keskimääräinen kotihoitoaika taitaa olla noin 2v/lapsi. Keskimääräinen suomalainen on siis hoitovapaalla noin 4 vuotta elämästään. Työikää on noin 40 vuotta. Kyllä, 10% ON marginaalista.
Työttömyysaste suomessa on noin 8%. Kyllä, 8% ON marginaalista.
Mikä sun mielestä sitten on marginaalista jos < 10% ei sitä ole?!
[/quote]
Eli ei ole mahdollista, että näitä keskusteluja perheensisäisistä eri elintasoista avaisivat juuri nämä ihmiset, jotka ovat hoitovapaalla tai työttöminä, koska he ovat niin marginaalisia?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:26"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:02"] Niinpä nro 2:lla on varaa kaikenlaiseen semmoiseen, mihin nro 1 ei voi kuvitellakaan rahoja panevansa. [/quote]Koska käsitteellinen ajattelu tuntuu olevan vaikeaa, turvaudutaan esimerkkiin. A ja B asuvat yhdessä. He asuvat samassa asunnossa, syövät samaa ruokaa, käyvät samoissa ravintoloissa, masavat yhteistä asuntolainaa ja niin edelleen. A arvostaa kauniita vaatteita, joten hän käyttää pukeutumiseensa enemmän kuin B, joka taas tykkää ostaa kirjoja. Kuitenkin B ansaitsee työssään sen verran enemmän, että hänellä on varaa kalliiseen harrastukseen, sanotaan vaikka vanhojen autojen entisöintiin. Hän käyttää 500 euroa kuussa omaa, itse ansaitsemaansa rahaa siihen, että saa räknäillä autojen kanssa yksikseen. 1. Onko A:lla ja B:llä sama vai eri elintaso? 2. Onko mahdollinen elintasoero väärin vai oikein? Kaikki saavat vastata. -ap [/quote] Taas epäkelpo kysymyksenasettelu. Missä tiedot tuloista ja menoista?
[/quote]B:llä on esimerkissä 500 e/kk isommat tulot. Menojen jako ei vaikuta elintasoon. -ap
[/quote]
Totta kai menoilla on merkitystä. Ja tulojen suuruudella. Ja sillä asutaanko vuokralla vai omistus ja kuka omistaa. Meidän perheen historiaa : äiti elätti perheen, kun isä korkeakoulussa. Kun isä tienasi enemmän valmistuttuaan, pisti rahansa harrastuksiinsa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:22"]
Esim. mies tienaa 20 000 e nettona tilille. Nainen saa tukia 400 e tilille.
Mies ei anna omistaan naiselle. Nainen kituuttaa sille 400:lla, mies törsää rahansa kaikkeen muuhun kuin naiseen tai yhteiseen hyvään.
Usko pois, on talouksia, joissa on mun rahat ja sun rahat.
[/quote]
Meillä just näin. Mies toki ostelee omille lapsilleen (exliitosta) vuittoneita ja iphoneja. Vaan ei mulle eikä todellakaan mun omille lapsille.
Joskus tuntuu pahalta. Esim osti mulle 40€ synttärilahjan, mutta tyttärelleen 250€:n. Toki mies on myös itselleen ostanut rolexin sekä muita yhtä kalliita ja kalliimpiakin leluja.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:36"]
Normaalitilanteessa jossa molemmat käyvät töissä, on tuloerot minimaalisia, ja siksi onkin typerää väittää että "omat rahat ja kulujen maksaminen puoliksi = automaattisesti eri elintaso". Ei todellakaan ole, koska ne tulot on yleisimmin niin lähellä toisiaan että reaaliero jää muutamiin satasiin. Ja se muutama satanen kuussa kai todettiin tässäkin ketjussa niin pieneksi eroksi, ettei vielä voi puhua mistään elintason eroista.
Väite, että kulujen maksaminen puoliksi ja omat rahat tarkoittaisi eri elintasoa, onkin siis vain hyvin pientä harvinaista ryhmää koskeva. Suurimmalla osalla ei moista ongelmaa tule. Ilmeisesti tuon väitteen tarkoitus onkin vain päästä käsiksi myös toisen rahoihin ja muuttaa nekin omaksi kulutukseksi, kun reilu tasajako ei onnistu.
[/quote]Kiitos, että jaksoit rauhallisesti selittää sen, mihin oma kärsivällisyyteni ei riitä. Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. -ap
[/quote]
Hoitovapaalla tai työttämänä olevat = pieni, marginaalinen ryhmä. justjust. Ootteko kuulleet että oman elämänne ulkopuolella on (hui) muita ihmisiä?
[/quote]
Suomalainen nainen tekee keskimäärin alle 2 lasta. Keskimääräinen kotihoitoaika taitaa olla noin 2v/lapsi. Keskimääräinen suomalainen on siis hoitovapaalla noin 4 vuotta elämästään. Työikää on noin 40 vuotta. Kyllä, 10% ON marginaalista.
Työttömyysaste suomessa on noin 8%. Kyllä, 8% ON marginaalista.
Mikä sun mielestä sitten on marginaalista jos < 10% ei sitä ole?!
[/quote]
Hyvä matikka. Noista tulee yhteensä 18%. Lapset lie ei ole työssäkäyviä parisuhteessa olevia. Eikä yksineläjät.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:22"]
Esim. mies tienaa 20 000 e nettona tilille. Nainen saa tukia 400 e tilille.
Mies ei anna omistaan naiselle. Nainen kituuttaa sille 400:lla, mies törsää rahansa kaikkeen muuhun kuin naiseen tai yhteiseen hyvään.
Usko pois, on talouksia, joissa on mun rahat ja sun rahat.
[/quote]
Meillä just näin. Mies toki ostelee omille lapsilleen (exliitosta) vuittoneita ja iphoneja. Vaan ei mulle eikä todellakaan mun omille lapsille.
Joskus tuntuu pahalta. Esim osti mulle 40€ synttärilahjan, mutta tyttärelleen 250€:n. Toki mies on myös itselleen ostanut rolexin sekä muita yhtä kalliita ja kalliimpiakin leluja.
[/quote]
Miksi menitte yksiin? Asutteko erillään?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:37"]
Jos kumpikin saa sitä mitä haluaa, ei ole eri elintaso, jos toinen jää paitsi jostain ja toinen ei anna rahaa siihen, on eri elintaso. [/quote]
Aika vaarallinen määritelmä. Pakko antaa puolisolle rahaa siihen mihin se haluaa, muuten on eri alintaso. Entäs jos se parempituloinen haluaa säästää johonkin omasta mielestään järkevään, ja se pienempituloinen haluaisi hassata vaikka motocrossharrastukseen 500e/kk. Pitääkö parempituloisen uhrata oma unelmansa siksi että toinen haluaa käyttää rahaa harrastukseensa, etenkin jos se parempituloinen on "pihimpi" eikä ikinä raaskisi laittaa omaan harrastukseen noin paljon rahaa?
En todellakaan ole siis kanssasi samaa mieltä, että ihmisen "halut" määräisivät hänen elintasonsa tilan. Jos se kotona makaava elämäntapatyötön puoliso haluaa työssäkäyvän maksavan hänelle oman hevosen, niin ei ole väärin kieltäytyä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:11"]
Tiedän moni perheitä, joissa kaikki pakolliset menot, eli asuminen, ruoka jne., maksetaan TASAN puoliksi. Harvoin kuitenkin puolisoilla on ihan sama tulotaso. Toiselle voi jäädä pakollisten menojen jälkeen jopa tonneja omaa käyttörahaa, kun toisella ei jää mitään.
[/quote]
Väittäisin kyllä, että tyypillisin tilanne ei todellakaan ole se että toisella jäisi tonneja ja toisella ei mitään.
Suomen palkkaerot ovat todella pieniä, ja progressiivinen verotus pienentää eroja entisestään. Siihen päälle vielä se fakta että keskimäärin pariudutaan saman tulotason ihmisten kanssa. Tyypillinen nettotulojen ero lienee pariskuntien välillä siis ennemminkin luokkaa 100-500 euroa, ja isommat erot ovat harvinaisia.
Tietysti esim. työttömyys tai lasten hoito kotona tekee isomman eron, mutta ne ovatkin poikkeustilanteita ja oletettavasti esim. sen hoitovapaan ajan työssäkäyvä ottaa isomman vastuun (jos kerran yhdessä päätetty että lapset hoidetaan kotona), eikä silloin 50/50 maksaminen ole voimassa.
[/quote]
Aha. Minä tienaan joka kk 1650 € netto ja mies 3500-5500 € netto. Ja näillä tuloilla ollaan menty jo kohta 20 vuotta. Kyllä tässä aikamoinen tuloero on, mutta mies ei anna sen missään näkyä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:34"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:59"]
Vastaukset ja esimerkit on kerrottu jo.
[/quote]Ei ole. Esimerkiksi tähän ei ole vastannut ollenkaan: Mitä jos toinen tykkää säästää ja toinen käyttää rahaa parempaan elintasoon? Tämäkin on kiellettyä? -ap
[/quote]
En ihan hahmota millaista tilannetta tarkoitat. Voitko avata? Onko näillä hypoteettisilla ihmisillä samat tulot? Maksavatko he muuten yhteisistä menoista yhtä paljon? Mitä se joka käyttää rahansa, hankkii sillä, ja mihin se toinen myöhemmin säästönsä käyttää?
[/quote]
Minä käytän omaa esimerkkiä (meillä siis omat rahat, yhteiset menot maksetaan puoliksi).
Nettopalkkani on noin 500e isompi kuin miehellä. Molemmilla on varaa mihin haluaa, ja miehelläkin jää rahaa säästöön. Hän kuitenkin harrastaa kallista lajia, ja ostaa välillä esim. 2000e harrastusvälineitä.
Koska minulla jää 500e kuussa enemmän ja haluan laittaa sen säästöön, onko väärin etten anna siitä 250e miehen harrastusvälineostoksiin/hänen säästöihinsä laitettavaksi? Minusta todellakaan ei, mutta monen mielestä on, koska "meillä on eri elintaso" kun ei ole yhteisiä rahoja ja mulla on isompi palkka. En vaan käsitä miksi minun pitäisi rahoittaa miehen harrastusta, koska hänellä on siihen itselläänkin varaa (ottaa niistä omista säästöistään), ja etenkin kun itse en ikinä mitään noin kallista raaskisi ostaa.
[/quote]
Voi pyhä yksinkertaisuus! Eihän teillä ole eri elintaso, koska kumpikaan ei joudu tinkimään mistään. Vaikka toisaalta, jos kerran olette sitoutuneet elämään elämänne loppuun asti yhdessä, niin vähintään siinä vaiheessa kun toinen kuolee, jää kaikki kerätty omaisuus sille toiselle elämänsä loppuun, ja loput sitten mahdollisille perijöille tai valtiolle. Sitten kun teille tulee ajankohtaiseksi vaikka joku yhteinen isompi hankinta esim. putkiremontti tms., ja miehellä ei olekaan siihen laittaa vaikka kymppitonnia ja sulla on, niin joutuuko mies hakemaan pankista lainaa vaikka sulla makaa tililillä sama summa ylimääräisenä? Mihin sinä säästät? Mitäs jos tulee avioero, onko teillä avioehto ja säästät sitä aikaa silmälläpitäen että pääset inhottavasta ukostasi eroon?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:23"]
Meillä on koko avioliittomme ajan ollut vain yksi tili, johonkin kummankin kaikki tulot menevät, ja jolta kaikki menot maksetaan, molemmilla siis täysi käyttöoikeus ja pankkikortti samaan tiliin. Mielestäni tämä on hyvin kätevä tapa, ei tarvitse miettiä ja sumplia ja laskea, kuka mitäkin maksaa tai ostaa. Valtaosan yhdessäoloajastamme vain minä olen ollut töissä ja puolisoni opiskellut, mutta ei minua haittaa, etten saa tuhlata "omia" rahojani. Tuleepahan elettyä säästäväisemmin. Minulla ja puolisollani on molemmilla sama näkemys, että avioliitto on vähän niinkuin yhteisyritys, ei siinä kuulu olla mitään omia rahoja kummallakaan.
[/quote]
Onko teillä molemmilla omat vaatteet? Sun yhteisyritys -analogian mukaan vaatteetkin pitäisi olla yhteiskäytössä, sillä ei yrityksen sisällä omaisuutta mitenkään jaotella...
Sitäpaitsi yhteisten rahojen tapauksessa nimenomaan JOUTUU sumplimaan ja laskemaan, kun samaa tiliä käyttää 2 henkilöä. Jos käyttää vain omia rahojaan tietää mitä on ostanut ja paljonko on rahaa jäljellä ja mitä voi ostaa - ei tartte tarkistaa toiselta että mitäs sinä ostit eilen (ja mikä ei näy vielä tilillä) tai tarvitsetko johonkin rahaa viikon päästä. Yhteiset menot ja laskut on automatisoitu ja kerran laskettu, ei se vaadi mitään sen kummempaa sumplimista.
[/quote]
Hieman olkiukon makua. Tosin meillä on puolisoni kanssa 27 cm pituuseroa ja kengännumerossa 8 numeroa eroa, joten hauskan näköistä voisi olla nuo yhteiskäyttövaatteet.
Nojoo, leikki sikseen, myönnän, että ei kai siihen muutaman tilin pyörittämiseen nyt nii-in kauan aikaa menisi, tosiaan voihan sitä toistomaksuja sun muita laittaa nettipankkiin. Taitaa se sumplimista ja miettimistä helpottava asia olla meillä oikeasti se, ettemme ole ikinä käyttäneet kaikkia tienattuja rahoja, vaan pyrimme pitämään vähintään pari kertaa kuukausiliikevaihdon verran puskuria tilillä, jottei päivittäisessä ja viikottaisessa elämässä tarvitse miettiä, onko tilillä rahaa vai ei. Tosin olemme aina tehdessämme isompia elämänmuutoksia, kuten asuntoa vaihtaessa, vanhempainvapaata miettiessä jne. etukäteen laskeneet, miten tulomme riittävät menoihin uudessa tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:41"]
[/quote]
Selitä AP mulle se, että miksi menee toisen kanssa avioliittoon, jossa kaikki on yhteistä, tullaan jopa yhdeksi lihaksi, ja tehdään yhteisiä lapsia, jos eritellään että kuka on tienannut mitkä rahat? Jos raha on tärkeämpi kuin rakkaimmat perheenjäsenet, niin kannattaisi vaan pysyä sinkkuna, saa nauttia omista rahoistaan ihan yksin. Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan.
[/quote]
Pitäähän ne tulot jo verotustakin varten eritellä. Kyllä minun ansaitsemani rahat kuuluvat minulle, ja käytän niitä sitten sekä omiin että yhteisiin menoihin että säästöihin ja sijoituksiin. Osoittaa sinulta joko tyhmyyttä tai epärehellisyyttä väittää, että läheiset ihmiset olisivat minulle tämän vuoksi vähemmän tärkeitä kuin raha. -ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:41"]
[/quote]
Selitä kommentoija mulle se, että miksi menee toisen kanssa avioliittoon, jossa kaikki on yhteistä, tullaan jopa yhdeksi lihaksi, ja tehdään yhteisiä lapsia, jos eritellään että kuka saa tuhlata mitkä rahat? Jos raha on tärkeämpi kuin rakkaimmat perheenjäsenet, niin kannattaisi vaan pysyä sinkkuna, saa nauttia omista rahoistaan ihan yksin. Ahne vie toisenkin rahat, oikeasti rakastava käyttää vain omansa.
Eli miksi määrittelet että omat rahansa itsellään pitävä "ajattelee vain rahaa", kun taas TOISEN rahoja itselleen haluava onkin hyvä ja sydämellinen tosirakastava? Yhtä fiksu määritelmä kuin vasemmistoliiton ajatusmalli, jossa toisen rahoja on ihan ok käyttää, mutta omansa itse haluava on ahne porvari.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:42"]
Totta kai menoilla on merkitystä. Ja tulojen suuruudella. Ja sillä asutaanko vuokralla vai omistus ja kuka omistaa. Meidän perheen historiaa : äiti elätti perheen, kun isä korkeakoulussa. Kun isä tienasi enemmän valmistuttuaan, pisti rahansa harrastuksiinsa.
[/quote]Elintason kannalta ole väliä, ovatko rahat perittyjä, sijoitustuottoja, työllä ansaittuja, lahjoituksena saatuja... Jos väität muuta, et ymmärrä elintason käsitettä. -ap
Se tarkoittaa sitä, että mies tulee kotiin ja ilmoittaa lähtevänsä älyttömän halvalla äkkilähdön ja lähtee käymään kavereiden kanssa kahden viikon sukellusreissulla. Ja itse laskeskelet siinä keittiön pöydän äärellä että montako päivää saa sitä samaa makaronipussia jatkettua, jotta lasten kanssa syödään.
Ihan tositapaus muuten. Sama mies muuten jatkuvasti valitti, miten rahaa ei ole mihinkään. Paitsi jos sattui saamaan jotain "älyttömän halvalla".
Eri elintasot tarkoittaa sitä, että uuteen sänkyyn ei ole varaa, "katsotaan sitten alennusmyynneistä" (koska se olisi tullut molempien käyttöön) mutta omaan silmäleikkaukseen rahat löytyy samantien.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:52"]
Eihän teillä ole eri elintaso, koska kumpikaan ei joudu tinkimään mistään.
[/quote]Juuri tällaisten virheellisten oletusten paljastamiseksi olisi vain kannattanut vastata alkuperäisiin kysymyksiin.
Afrikan köyhä ja Wall Streetin pankkiiri voivat molemmat kokea, ettei heiltä puutu mitään, mutta ei heillä silti ole samaa elintasoa. -ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:02"]
Niinpä nro 2:lla on varaa kaikenlaiseen semmoiseen, mihin nro 1 ei voi kuvitellakaan rahoja panevansa.
[/quote]Koska käsitteellinen ajattelu tuntuu olevan vaikeaa, turvaudutaan esimerkkiin.
A ja B asuvat yhdessä. He asuvat samassa asunnossa, syövät samaa ruokaa, käyvät samoissa ravintoloissa, masavat yhteistä asuntolainaa ja niin edelleen. A arvostaa kauniita vaatteita, joten hän käyttää pukeutumiseensa enemmän kuin B, joka taas tykkää ostaa kirjoja. Kuitenkin B ansaitsee työssään sen verran enemmän, että hänellä on varaa kalliiseen harrastukseen, sanotaan vaikka vanhojen autojen entisöintiin. Hän käyttää 500 euroa kuussa omaa, itse ansaitsemaansa rahaa siihen, että saa räknäillä autojen kanssa yksikseen.
1. Onko A:lla ja B:llä sama vai eri elintaso?
2. Onko mahdollinen elintasoero väärin vai oikein?
Kaikki saavat vastata. -ap
[/quote]
No se riippuu siitä saako myös A harrastaa mitä haluaa, jos A:lla jää pakollisten yhteisten menojen jälkeen sellainen summa jotta hän saa harrastettua sitä mitä haluaa.
Jos elintaso on sama, eli molemmat harrastavat mitä haluavat, ei ole väliä onko se toinen harrastus vähän kalliimpi, jos molemmat voivat käydä samoilla lomamatkoilla ym. eli ei käy niin, että A:lla ei ole varaa kuin kirpputorivaatteisiin ja hän tarvitsisi vaikka uudet talvikengät jotka maksaa 100€, ja samalla B törsää 500€ autonromuun. A:lla ei ole talvikenkiä jotka hän välttämättä tarvitsisi, mutta B ei anna rahaa niihin vaan laittaa rahansa sellaiseen joka ei ole välttämätön kellekään.
Jos kumpikin saa sitä mitä haluaa, ei ole eri elintaso, jos toinen jää paitsi jostain ja toinen ei anna rahaa siihen, on eri elintaso. Ei perheen sisällä voi olla eri elintasoja koska ollaan perhe, onko se niin kauhean vaikea tajuta?