Mitä ihmettä tarkoittaa: "perheenjäsenillä eri elintaso"?!
Monet naiset perustelevat yhteisiä rahoja perheessä sillä, että perheenjäsenillä ei saa olla eri elintasoa. En ymmärrä, mitä tällä tarkoitetaan.
Jos asutaan samassa asunnossa, syödään samaa ruokaa, nukutaan samoissa lakanoissa, eikö elintaso ole silloin aika lailla sama?
Vai pitäisikö kummallakin olla kymmenen euron tarkkuudella sama summa käyttörahaa joka kuussa, jotta elintasot olisivat yhtenevät?
Mitä jos toinen tykkää säästää ja toinen käyttää rahaa parempaan elintasoon? Tämäkin on kiellettyä?
Selittäkää!
Kommentit (291)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:18"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:09"] Olen ollut aina sitä mieltä että pitäisi naida omasta sosioekonomisesta lokerosta. Aika usein aikaa myöten alkaa tulla ristiriitoja, jos parisuhteen osapuolten arvomaailmat ja lähtökohdat ovat kovin erilaisia. [/quote] Sosioekonominen lokero ei ole vakio. Aika moni pariskunta tapaa opiskeluaikana, ei siinä vaiheessa voi oikein määritellä, millaiseksi tulevaisuus muodostuu. Tämän lisäksi perhevapaat ovat yksi merkittävä tuloerojen kasvattaja. [/quote] Perhevapaiden aikana tulisi aina olla yhteiset rahat, vaikka muulloin olisi erilliset. Tai tulontasaus puolisoiden välillä.
[/quote]
No näinhän se varmasti aika monen mielestä on, mutta eivät kaikki ihmiset ajattele tästäkään samoin.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:29"]Päätimme vieraassa kaupungissa olessamme käydä ulkona syömässä. Mukana oli mieheni ja hänen veljensä minun lisäkseni. Miehet päättivät mennä syömään kalliiseen paikkaan ja minä menin vastapäiseen mäkkäriin. Veljen ihmettelyyn asiasta mieheni (ex) totesi, ettei sillä ole rahaa. Asuimme siis yhdessä ja olimme kihloissakin.
[/quote]
Järkyttää! Onneksi on ex.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:02"]
Niinpä nro 2:lla on varaa kaikenlaiseen semmoiseen, mihin nro 1 ei voi kuvitellakaan rahoja panevansa.
[/quote]Koska käsitteellinen ajattelu tuntuu olevan vaikeaa, turvaudutaan esimerkkiin.
A ja B asuvat yhdessä. He asuvat samassa asunnossa, syövät samaa ruokaa, käyvät samoissa ravintoloissa, masavat yhteistä asuntolainaa ja niin edelleen. A arvostaa kauniita vaatteita, joten hän käyttää pukeutumiseensa enemmän kuin B, joka taas tykkää ostaa kirjoja. Kuitenkin B ansaitsee työssään sen verran enemmän, että hänellä on varaa kalliiseen harrastukseen, sanotaan vaikka vanhojen autojen entisöintiin. Hän käyttää 500 euroa kuussa omaa, itse ansaitsemaansa rahaa siihen, että saa räknäillä autojen kanssa yksikseen.
1. Onko A:lla ja B:llä sama vai eri elintaso?
2. Onko mahdollinen elintasoero väärin vai oikein?
Kaikki saavat vastata. -ap
[/quote]
Taas epäkelpo kysymyksenasettelu. Missä tiedot tuloista ja menoista?
Meillä on koko avioliittomme ajan ollut vain yksi tili, johonkin kummankin kaikki tulot menevät, ja jolta kaikki menot maksetaan, molemmilla siis täysi käyttöoikeus ja pankkikortti samaan tiliin. Mielestäni tämä on hyvin kätevä tapa, ei tarvitse miettiä ja sumplia ja laskea, kuka mitäkin maksaa tai ostaa. Valtaosan yhdessäoloajastamme vain minä olen ollut töissä ja puolisoni opiskellut, mutta ei minua haittaa, etten saa tuhlata "omia" rahojani. Tuleepahan elettyä säästäväisemmin. Minulla ja puolisollani on molemmilla sama näkemys, että avioliitto on vähän niinkuin yhteisyritys, ei siinä kuulu olla mitään omia rahoja kummallakaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:11"]
Tiedän moni perheitä, joissa kaikki pakolliset menot, eli asuminen, ruoka jne., maksetaan TASAN puoliksi. Harvoin kuitenkin puolisoilla on ihan sama tulotaso. Toiselle voi jäädä pakollisten menojen jälkeen jopa tonneja omaa käyttörahaa, kun toisella ei jää mitään.
[/quote]
Väittäisin kyllä, että tyypillisin tilanne ei todellakaan ole se että toisella jäisi tonneja ja toisella ei mitään.
Suomen palkkaerot ovat todella pieniä, ja progressiivinen verotus pienentää eroja entisestään. Siihen päälle vielä se fakta että keskimäärin pariudutaan saman tulotason ihmisten kanssa. Tyypillinen nettotulojen ero lienee pariskuntien välillä siis ennemminkin luokkaa 100-500 euroa, ja isommat erot ovat harvinaisia.
Tietysti esim. työttömyys tai lasten hoito kotona tekee isomman eron, mutta ne ovatkin poikkeustilanteita ja oletettavasti esim. sen hoitovapaan ajan työssäkäyvä ottaa isomman vastuun (jos kerran yhdessä päätetty että lapset hoidetaan kotona), eikä silloin 50/50 maksaminen ole voimassa.
Normaalitilanteessa jossa molemmat käyvät töissä, on tuloerot minimaalisia, ja siksi onkin typerää väittää että "omat rahat ja kulujen maksaminen puoliksi = automaattisesti eri elintaso". Ei todellakaan ole, koska ne tulot on yleisimmin niin lähellä toisiaan että reaaliero jää muutamiin satasiin. Ja se muutama satanen kuussa kai todettiin tässäkin ketjussa niin pieneksi eroksi, ettei vielä voi puhua mistään elintason eroista.
Väite, että kulujen maksaminen puoliksi ja omat rahat tarkoittaisi eri elintasoa, onkin siis vain hyvin pientä harvinaista ryhmää koskeva. Suurimmalla osalla ei moista ongelmaa tule. Ilmeisesti tuon väitteen tarkoitus onkin vain päästä käsiksi myös toisen rahoihin ja muuttaa nekin omaksi kulutukseksi, kun reilu tasajako ei onnistu.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:21"]
Kun puhutaan erilaisista elintasoista perheessä, puhutaan vaikkapa siitä, että toinen tienää hyvin ja toinen on kotihoidontuella kotona, mutta joutuu edelleen maksamaan vaikkapa puolet perheen yhteisistä menoista ja joutuu sitten tinkimään omasta hyvinvoinnistaan.
[/quote]Kunpa tämä olisikin totta! Mutta palstalla saa yhtenään törmätä (ilmeisesti lähinnä naisten levittämiin) käsityksiin siitä, että puolisoilla ei voi olla käytössä eri määrää käyttörahaa, koska se johtaa "eri elintasoihin" perheen sisällä. Siksi vähemmän tienaava on oikeutettu käyttämään myös toisen ansaitsemia rahoja niin, että hänellä on varaa vähintään yhtä suureen kulutukseen kuin sillä, joka rahat on ansainnutkin. Tämä on se näkemys, jota kritisoin. -ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:59"]
Vastaukset ja esimerkit on kerrottu jo.
[/quote]Ei ole. Esimerkiksi tähän ei ole vastannut ollenkaan: Mitä jos toinen tykkää säästää ja toinen käyttää rahaa parempaan elintasoon? Tämäkin on kiellettyä? -ap
[/quote]
En ihan hahmota millaista tilannetta tarkoitat. Voitko avata? Onko näillä hypoteettisilla ihmisillä samat tulot? Maksavatko he muuten yhteisistä menoista yhtä paljon? Mitä se joka käyttää rahansa, hankkii sillä, ja mihin se toinen myöhemmin säästönsä käyttää?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:15"]
Niinpä nro 2:lla on varaa kaikenlaiseen semmoiseen, mihin nro 1 ei voi kuvitellakaan rahoja panevansa.
[/quote]Koska käsitteellinen ajattelu tuntuu olevan vaikeaa, turvaudutaan esimerkkiin.
A ja B asuvat yhdessä. He asuvat samassa asunnossa, syövät samaa ruokaa, käyvät samoissa ravintoloissa, masavat yhteistä asuntolainaa ja niin edelleen. A arvostaa kauniita vaatteita, joten hän käyttää pukeutumiseensa enemmän kuin B, joka taas tykkää ostaa kirjoja. Kuitenkin B ansaitsee työssään sen verran enemmän, että hänellä on varaa kalliiseen harrastukseen, sanotaan vaikka vanhojen autojen entisöintiin. Hän käyttää 500 euroa kuussa omaa, itse ansaitsemaansa rahaa siihen, että saa räknäillä autojen kanssa yksikseen.
1. Onko A:lla ja B:llä sama vai eri elintaso?
2. Onko mahdollinen elintasoero väärin vai oikein?
Kaikki saavat vastata. -ap
[/quote]
Jos a jää työttömäksi, ei voikaan enää käydä ravintoloissa, ei voikaan enää ostaa kauniita vaatteita, ja b yhä vain räknää kaikilla rahoilla autoaan, vittuilee risoista vaatteista ja syö illalliset ulkona, onko a:lla ja b:lla eri vai sama elintaso? Ap saa vastata.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:02"] Niinpä nro 2:lla on varaa kaikenlaiseen semmoiseen, mihin nro 1 ei voi kuvitellakaan rahoja panevansa. [/quote]Koska käsitteellinen ajattelu tuntuu olevan vaikeaa, turvaudutaan esimerkkiin. A ja B asuvat yhdessä. He asuvat samassa asunnossa, syövät samaa ruokaa, käyvät samoissa ravintoloissa, masavat yhteistä asuntolainaa ja niin edelleen. A arvostaa kauniita vaatteita, joten hän käyttää pukeutumiseensa enemmän kuin B, joka taas tykkää ostaa kirjoja. Kuitenkin B ansaitsee työssään sen verran enemmän, että hänellä on varaa kalliiseen harrastukseen, sanotaan vaikka vanhojen autojen entisöintiin. Hän käyttää 500 euroa kuussa omaa, itse ansaitsemaansa rahaa siihen, että saa räknäillä autojen kanssa yksikseen. 1. Onko A:lla ja B:llä sama vai eri elintaso? 2. Onko mahdollinen elintasoero väärin vai oikein? Kaikki saavat vastata. -ap [/quote] Taas epäkelpo kysymyksenasettelu. Missä tiedot tuloista ja menoista?
[/quote]B:llä on esimerkissä 500 e/kk isommat tulot. Menojen jako ei vaikuta elintasoon. -ap
Meillä koko ajan elintasoeroa(?):
Kun tapasimme, olin minä töissä ja mies työtön. Minä maksoin kaiken, lomamatkat jne.
Sitten mies oli töissä ja minä opiskelijana, mies maksoi kaiken.
Ei oltu tuolloin naimisissa mutta olimme sopineet, että se aina maksaa, jolla on rahaa. Ja sama pätee edelleen nyt naimisissa ollessakin. Tasoero tulee esim. siitä, että mies osti itselleen veneen, syö töissä ollessaan ulkona jne jne. ja minulla ei noihin ole varaa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:24"]
Normaalitilanteessa jossa molemmat käyvät töissä, on tuloerot minimaalisia, ja siksi onkin typerää väittää että "omat rahat ja kulujen maksaminen puoliksi = automaattisesti eri elintaso". Ei todellakaan ole, koska ne tulot on yleisimmin niin lähellä toisiaan että reaaliero jää muutamiin satasiin. Ja se muutama satanen kuussa kai todettiin tässäkin ketjussa niin pieneksi eroksi, ettei vielä voi puhua mistään elintason eroista.
Väite, että kulujen maksaminen puoliksi ja omat rahat tarkoittaisi eri elintasoa, onkin siis vain hyvin pientä harvinaista ryhmää koskeva. Suurimmalla osalla ei moista ongelmaa tule. Ilmeisesti tuon väitteen tarkoitus onkin vain päästä käsiksi myös toisen rahoihin ja muuttaa nekin omaksi kulutukseksi, kun reilu tasajako ei onnistu.
[/quote]Kiitos, että jaksoit rauhallisesti selittää sen, mihin oma kärsivällisyyteni ei riitä. Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. -ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:23"]
Meillä on koko avioliittomme ajan ollut vain yksi tili, johonkin kummankin kaikki tulot menevät, ja jolta kaikki menot maksetaan, molemmilla siis täysi käyttöoikeus ja pankkikortti samaan tiliin. Mielestäni tämä on hyvin kätevä tapa, ei tarvitse miettiä ja sumplia ja laskea, kuka mitäkin maksaa tai ostaa. Valtaosan yhdessäoloajastamme vain minä olen ollut töissä ja puolisoni opiskellut, mutta ei minua haittaa, etten saa tuhlata "omia" rahojani. Tuleepahan elettyä säästäväisemmin. Minulla ja puolisollani on molemmilla sama näkemys, että avioliitto on vähän niinkuin yhteisyritys, ei siinä kuulu olla mitään omia rahoja kummallakaan.
[/quote]
Onko teillä molemmilla omat vaatteet? Sun yhteisyritys -analogian mukaan vaatteetkin pitäisi olla yhteiskäytössä, sillä ei yrityksen sisällä omaisuutta mitenkään jaotella...
Sitäpaitsi yhteisten rahojen tapauksessa nimenomaan JOUTUU sumplimaan ja laskemaan, kun samaa tiliä käyttää 2 henkilöä. Jos käyttää vain omia rahojaan tietää mitä on ostanut ja paljonko on rahaa jäljellä ja mitä voi ostaa - ei tartte tarkistaa toiselta että mitäs sinä ostit eilen (ja mikä ei näy vielä tilillä) tai tarvitsetko johonkin rahaa viikon päästä. Yhteiset menot ja laskut on automatisoitu ja kerran laskettu, ei se vaadi mitään sen kummempaa sumplimista.
Sulle on ap yritetty jankata että jonkunlaiset tuloerot on ihan ok, jos ne kummankin osapuolen mielestä ovat ok. Jos jompikumpi kituuttaa tai on selkeää vallankäyttöä rahalla, se ei oo ok. Onko sun luetunymmärtäminen ok?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:20"]Vaikkapa toisella ei oo varaa salikorttiin mutta toisella on.
[/quote]
Tai toisella ei ole varaa edes kirpparivaatteisiin mutta toiselle teetetään mittatilauspukuja.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:29"]
Sulle on ap yritetty jankata että jonkunlaiset tuloerot on ihan ok, jos ne kummankin osapuolen mielestä ovat ok. Jos jompikumpi kituuttaa tai on selkeää vallankäyttöä rahalla, se ei oo ok. Onko sun luetunymmärtäminen ok?
[/quote]Ei kovin vakuuttava vastaus, kun horiset joistakin tuloeroista, vaikka kyse on koko ajan ollut elintasoeroista. Ihmiset voivat myös pitää sopivana vaikka minkälaisia kummallisia järjestelyjä (toinen asuu kellarissa ja maksaa kaiken rahansa puolisolleen vuokrana), mutta tämä ei kerro mitään siitä, mitä "eri elintasot" perheessä tarkoittavat ja mitä ne eivät tarkoita.
Ilmeisesti se, että toisella on yhteisiin menoihin osallistumisen jälkeen vara kalliiseen harrastukseen ja toisella, on jonkun mielestä "eri elinasoa" ja väärin. Minusta asia ei ole näin. -ap
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:28"]
[/quote]Kiitos, että jaksoit rauhallisesti selittää sen, mihin oma kärsivällisyyteni ei riitä. Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. -ap
[/quote]
Hoitovapaalla tai työttämänä olevat = pieni, marginaalinen ryhmä. justjust. Ootteko kuulleet että oman elämänne ulkopuolella on (hui) muita ihmisiä?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:25"]
[/quote]Ei ole. Esimerkiksi tähän ei ole vastannut ollenkaan: Mitä jos toinen tykkää säästää ja toinen käyttää rahaa parempaan elintasoon? Tämäkin on kiellettyä? -ap
[/quote]
En ihan hahmota millaista tilannetta tarkoitat. Voitko avata? Onko näillä hypoteettisilla ihmisillä samat tulot? Maksavatko he muuten yhteisistä menoista yhtä paljon? Mitä se joka käyttää rahansa, hankkii sillä, ja mihin se toinen myöhemmin säästönsä käyttää?
[/quote]
Minä käytän omaa esimerkkiä (meillä siis omat rahat, yhteiset menot maksetaan puoliksi).
Nettopalkkani on noin 500e isompi kuin miehellä. Molemmilla on varaa mihin haluaa, ja miehelläkin jää rahaa säästöön. Hän kuitenkin harrastaa kallista lajia, ja ostaa välillä esim. 2000e harrastusvälineitä.
Koska minulla jää 500e kuussa enemmän ja haluan laittaa sen säästöön, onko väärin etten anna siitä 250e miehen harrastusvälineostoksiin/hänen säästöihinsä laitettavaksi? Minusta todellakaan ei, mutta monen mielestä on, koska "meillä on eri elintaso" kun ei ole yhteisiä rahoja ja mulla on isompi palkka. En vaan käsitä miksi minun pitäisi rahoittaa miehen harrastusta, koska hänellä on siihen itselläänkin varaa (ottaa niistä omista säästöistään), ja etenkin kun itse en ikinä mitään noin kallista raaskisi ostaa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:28"]
[/quote]
Hoitovapaalla tai työttämänä olevat = pieni, marginaalinen ryhmä. justjust. Ootteko kuulleet että oman elämänne ulkopuolella on (hui) muita ihmisiä?
[/quote]
Suomalainen nainen tekee keskimäärin alle 2 lasta. Keskimääräinen kotihoitoaika taitaa olla noin 2v/lapsi. Keskimääräinen suomalainen on siis hoitovapaalla noin 4 vuotta elämästään. Työikää on noin 40 vuotta. Kyllä, 10% ON marginaalista.
Työttömyysaste suomessa on noin 8%. Kyllä, 8% ON marginaalista.
Mikä sun mielestä sitten on marginaalista jos < 10% ei sitä ole?!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:25"]
[/quote]
[/quote]
Minä käytän omaa esimerkkiä (meillä siis omat rahat, yhteiset menot maksetaan puoliksi).
Nettopalkkani on noin 500e isompi kuin miehellä. Molemmilla on varaa mihin haluaa, ja miehelläkin jää rahaa säästöön. Hän kuitenkin harrastaa kallista lajia, ja ostaa välillä esim. 2000e harrastusvälineitä.
Koska minulla jää 500e kuussa enemmän ja haluan laittaa sen säästöön, onko väärin etten anna siitä 250e miehen harrastusvälineostoksiin/hänen säästöihinsä laitettavaksi? Minusta todellakaan ei, mutta monen mielestä on, koska "meillä on eri elintaso" kun ei ole yhteisiä rahoja ja mulla on isompi palkka. En vaan käsitä miksi minun pitäisi rahoittaa miehen harrastusta, koska hänellä on siihen itselläänkin varaa (ottaa niistä omista säästöistään), ja etenkin kun itse en ikinä mitään noin kallista raaskisi ostaa.
[/quote]
Teidän perhe ei kuulu tähän keskusteluun. Mikäli et vaadi mieheltä liian korkeaa yleiselintasoa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 14:16"]
Aivan. Ap. taitaa olla narsisti, joka ei näe mitään väärää siinä että on eri elintasot ja kyselee nyt että missä muiden sietokykyraja menee, jotta osaa näyttää edes ulospäin riittävän tasa-arvoiselta.
[/quote]Sinä vaikutat vilpittömästi liian tyhmältä ymmärtääksesi, että räikeä esimerkki jostakin piittaamattoman rikkaan ja alistuvan köyhän välisestä suhteesta ei kerro mitään siitä, mitä eri elintasoilla tarkoitetaan. Kärjistäminen ei tuo esiin ilmiön rajoja, koska kaikki ymmärtävät, että tuossa on kyse eri elintasoista. Mutta kun ihmiset eivät itsekään tiedä, mistä puhuvat, ei voi kovin hyvää selitystä odottaakaan. -ap