Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä tarkoittaa: "perheenjäsenillä eri elintaso"?!

Vierailija
28.08.2015 |

Monet naiset perustelevat yhteisiä rahoja perheessä sillä, että perheenjäsenillä ei saa olla eri elintasoa. En ymmärrä, mitä tällä tarkoitetaan.

Jos asutaan samassa asunnossa, syödään samaa ruokaa, nukutaan samoissa lakanoissa, eikö elintaso ole silloin aika lailla sama?

Vai pitäisikö kummallakin olla kymmenen euron tarkkuudella sama summa käyttörahaa joka kuussa, jotta elintasot olisivat yhtenevät?

Mitä jos toinen tykkää säästää ja toinen käyttää rahaa parempaan elintasoon? Tämäkin on kiellettyä?

Selittäkää!

Kommentit (291)

Vierailija
41/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:31"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:24"]Meilläkin on kummallakin omat rahat mutta yhtenäinen elintaso.

[/quote]

No mitenkäs tuo on mahdollista? Elätte köyhemmän mukaan ja toinen rahastoi tai makselee vanhoja velkoja loppurahollaan?

[/quote]Etkö oikeasti keksi? Se on mahdollista siten, että me ansaitsemme suurin piirtein saman verran rahaa. -ap

Vierailija
42/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä yksiin ihan eri viiteryhmän henkilön kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:15"]

Et oo noin tyhmä. Kukaan ei mene tähän provoon.

[/quote]Jos asia on niin yksinkertainen, varmaan osaat sen selittää tarkasti ja yksinkertaisesti. -ap

[/quote]

Sellaisissa talouksissa on sun rahat ja mun rahat. Näin yksinkertaisesti väännettynä.

[/quote]Meilläkin on kummallakin omat rahat mutta yhtenäinen elintaso.

Ei näköjään ollutkaan niin yksinkertainen asia vääntää. -ap

[/quote]

Sä et oikeasti voi olla noin yksinkertainen...

Jos molemmat puolisot tienaavat osapuilleen saman verran, ei tällaista elintasoeroa synny. Siksi ehkä leikit nyt tyhmää, kun itselläsi ei ole moista tilannetta ollut.

Mutta jos toinen puolisoista on vaikkapa kotihoidontuella, joka on sen jotain alle 400 € ja toinen on töissä tienaamassa palkkaa, sanotaan nyt vaikka 5000 € ja molemmat pitäytyvät omissa rahoissa, eli joko maksavat kaikki omat kustannuksensa ruokaa myöten itse tai vaihtoehtoisesti maksavat ihan kaikesta puolet, jää  elintasoon kaksi vaihtoehtoa:

a) eletään sitä yhteistä elintasoa, johon sillä kotonaolijalla on varaa, eli hyvin niukkaan elämään

b) se kotona olija ei pysty edes syömään, koska koko tulo menee puolikkaaseen asumiskustannuksista ja se palkansaaja taas voi syödä mitä haluaa ja tehdä mitä huvittaa tai säästää.

Ymmärrätkö nyt vai väännetäänkö vielä rautalankaa?

[/quote]

Tämä on ihan itsestäänselvää. Vaan kun joidenkin mielestä elintasoero syntyy aina, kun rahat ovat yhteisiä.

Kuinka paljon enemmän toisella saa olla käytettävissä rahaa, että kyseessä on kaksi eri elintasoa? -ap

Vierailija
44/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:32"]

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta miksi se kuulostaa hurjalta? Siinä oli lueteltu niitä yhteisiä menoja, kopioin ne tähän: asuminen, sähkö, vakuutukset netti, ruoka, lasten harrastukset, vaatteet, bensa jne. Mun mielestä ei ole lainkaan hurjaa, että 70 % tuloista menee niihin.

[/quote]Olen tottunut siihen, että ns. pakollisiin menoihin kuluu enintään puolet tuloista. Puolet sitten säästöön ja vapaaseen kulutukseen. Myönnän, ettei minulla ole mitään tilastotietoa suomalaisten kotitalouksien tilanteesta tässä suhteessa. -ap

[/quote]

Kerro vähän perhetilanteestasi. Asumiskulut (vuokra/omistus/ASO, onko velaton vai lyhennetäänkö lainaa, onko yhtiövastiketta, vai kenties joku muu järjestely), onko moottoriajoneuvoja (onko niistä velkaa, montako vakuutusta), onko lapsia, jos on, minkä ikäisiä, onko harrastuksia jne. Tai onko teillä mahdollisesti aika suuret tulot, mutta syystä tai toisesta pienehköt menot?

Vierailija
45/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos nr 42. Halaan takaisin.

Joskus olin katkera omasta sinisilmäisyydestäni. Ja sitten lopulta tuli enemmän niitä hetkiä, jolloin ajattelen että köyhälläkin on sentään kunniansa ja mitään ei saa hautaan mukaan. Ai niin, ja lapset perii kuitenkin.

Vierailija
46/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:31"]

Minä olen elänyt tuollaisessa kahden elintason perheessä. Miksikö? No alkuun se oli tietysti ihan ymmärrettävää, mies kävi töissä ja hänellä oli rahaa, minä olin kotona, enhän minä edes tarvinnut niitä viikonloppureissuja. Ja auto oli miehen nimissä, mutta minäkin sitä käytin (vaikka en omistanutkaan)

Lapsethan ei hirveästi kuluttaneet, ja minulla oli aikaa kiertää kirpputoreja. Olin ylpeäkin siitä, että pystyin kantamaan korteni kekoon "yhteisen" talouden eteen.

Sitten kun menin töihin minäkin, niin asiat pysyivät ennallaan. Maksoin lasten tarhamaksut, ostin parempaa ruokaa (enemmän lihaa), kirppareille ei ehtinyt enää samalla tavalla. Ei säästöön vieläkään mitään.

Mies vaihtoi kalliimpaan autoon, osti sijoitusasunnon - minä maksoin näitä talouden juoksevia kuluja. Eikä siinä vielä tässäkään vaiheessa mitään, hyvinhän ne rahat riitti minullakin kun lapset aloitti koulun ja tarhamaksut jäi pois. Säästämisen kanssa oli vähän niin ja näin, kun mies katsoi että nyt voidaan tehdä yhteisiä lomamatkoja, joihin tietysti osallistuin.

Siinä vaiheessa, kun ero viimein tuli, miehellä oli ihan kohtuullinen omaisuus. Minulla parin tonnin säästötili. Eikä siinä mitään, itsehän se oli omaisuutensa hankkinut eikä siitä minulle mitään kuulunutkaan.

[/quote]

Just tuon vuoksi avioliittu, niin silloin tuolainen epätasa-arvoinen eläminen voidaan tasata viimeistään erossa.

t.mies

Vierailija
47/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:39"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:15"]

Et oo noin tyhmä. Kukaan ei mene tähän provoon.

[/quote]Jos asia on niin yksinkertainen, varmaan osaat sen selittää tarkasti ja yksinkertaisesti. -ap

[/quote]

Sellaisissa talouksissa on sun rahat ja mun rahat. Näin yksinkertaisesti väännettynä.

[/quote]Meilläkin on kummallakin omat rahat mutta yhtenäinen elintaso.

Ei näköjään ollutkaan niin yksinkertainen asia vääntää. -ap

[/quote]

Sä et oikeasti voi olla noin yksinkertainen...

Jos molemmat puolisot tienaavat osapuilleen saman verran, ei tällaista elintasoeroa synny. Siksi ehkä leikit nyt tyhmää, kun itselläsi ei ole moista tilannetta ollut.

Mutta jos toinen puolisoista on vaikkapa kotihoidontuella, joka on sen jotain alle 400 € ja toinen on töissä tienaamassa palkkaa, sanotaan nyt vaikka 5000 € ja molemmat pitäytyvät omissa rahoissa, eli joko maksavat kaikki omat kustannuksensa ruokaa myöten itse tai vaihtoehtoisesti maksavat ihan kaikesta puolet, jää  elintasoon kaksi vaihtoehtoa:

a) eletään sitä yhteistä elintasoa, johon sillä kotonaolijalla on varaa, eli hyvin niukkaan elämään

b) se kotona olija ei pysty edes syömään, koska koko tulo menee puolikkaaseen asumiskustannuksista ja se palkansaaja taas voi syödä mitä haluaa ja tehdä mitä huvittaa tai säästää.

Ymmärrätkö nyt vai väännetäänkö vielä rautalankaa?

[/quote]

Tämä on ihan itsestäänselvää. Vaan kun joidenkin mielestä elintasoero syntyy aina, kun rahat ovat yhteisiä.

Kuinka paljon enemmän toisella saa olla käytettävissä rahaa, että kyseessä on kaksi eri elintasoa? -ap

[/quote]Siis joidenkin mielestä elintasoero syntyy, kun rahat eivät ole yhteisiä. -ap

Vierailija
48/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä yksiin ihan eri viiteryhmän henkilön kanssa.

[/quote]

Tai kannattaa mennä yksiin sellaisen henkilön kanssa, jonka käsitykset perheestä ja tuloista voi jakaa.

Vierailija
49/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nr 38, sinua minun piti halata!

Vierailija
50/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös erilaisten tulotasojen perheissä voi olla samanlainen elintaso. Tällöin perheen varat ovat käytännössä yhteiset (eli paremmin toimeentuleva maksaa enemmän). Tällaisessa tapausessa kuitenkaan sen paremmin toimeentulevan elintaso ei ole niin korkea kuin se olisi, jos hänellä ei olisi (reilusti) pienituloisempaa puolisoa.

Aina ei tarvitse tienata (suunnilleen) yhtä paljon, jotta elintasot olisivat samantasoiset.

Vierailija
51/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta miksi se kuulostaa hurjalta? Siinä oli lueteltu niitä yhteisiä menoja, kopioin ne tähän: asuminen, sähkö, vakuutukset netti, ruoka, lasten harrastukset, vaatteet, bensa jne. Mun mielestä ei ole lainkaan hurjaa, että 70 % tuloista menee niihin.

[/quote]Olen tottunut siihen, että ns. pakollisiin menoihin kuluu enintään puolet tuloista. Puolet sitten säästöön ja vapaaseen kulutukseen. Myönnän, ettei minulla ole mitään tilastotietoa suomalaisten kotitalouksien tilanteesta tässä suhteessa. -ap

[/quote]

Kerro vähän perhetilanteestasi. Asumiskulut (vuokra/omistus/ASO, onko velaton vai lyhennetäänkö lainaa, onko yhtiövastiketta, vai kenties joku muu järjestely), onko moottoriajoneuvoja (onko niistä velkaa, montako vakuutusta), onko lapsia, jos on, minkä ikäisiä, onko harrastuksia jne. Tai onko teillä mahdollisesti aika suuret tulot, mutta syystä tai toisesta pienehköt menot?

[/quote]Nämä tiedot eivät kuulu sinulle. -ap

Vierailija
52/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:41"]

Myös erilaisten tulotasojen perheissä voi olla samanlainen elintaso. Tällöin perheen varat ovat käytännössä yhteiset (eli paremmin toimeentuleva maksaa enemmän). Tällaisessa tapausessa kuitenkaan sen paremmin toimeentulevan elintaso ei ole niin korkea kuin se olisi, jos hänellä ei olisi (reilusti) pienituloisempaa puolisoa.

Aina ei tarvitse tienata (suunnilleen) yhtä paljon, jotta elintasot olisivat samantasoiset.

[/quote]Juuri näin. Yllättävän monen mielestä tämä ei kuitenkaan ole mahdollista. -ap

Vierailija
53/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Meidän perheessämme on juuri näin. Rahat ovat yhteiset. Olen kotihoidontuella lasten kanssa, mies töissä. Meidän ns. omat menot ovat sen verran pieniä, ettei niistä tarvitse riidellä ja saadut tulot sen verran pieniä, ettei niiden käyttämisestäkään tarvitse riidellä - on selvää, että ne käytetään pakollisiin menoihin. Meillä on yksi vähän kalliimpi harrastus, mutta se on yhteinen.-

Vierailija
54/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä jolla on enemmän rahaa, on myös helposti enemmän päätösvaltaa perheen asioissa. Perheen vanhempien pitäisi kuitenkin olla tasa-arvoisia.

Vierailija
55/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:40"]Siis nr 38, sinua minun piti halata!
[/quote]

Ja mä halaan ap:tä.

Vierailija
56/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:29"]

Noihin aloituksen kysymyksiin saa muuten vastata. Ne eivät ole siellä tilan täytteenä. :) -ap

[/quote]

Älystä ja luetun ymmärtämisestä päättelen et teidän sama elintaso ei oo kovin korkea, tai sit on perittyä rahaa. :)

Vierailija
57/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli exän kanssa eri elintaso samassa taloudessa, kun mies vaati että kaikki kulut 50/50. Hän oli vakityössä ja minä opintotuella ja viikonlopputöissä joka toinen viikonloppu. Mulla ei siis ollut varaa mihinkään, mietin jopa kirppiksellä, että onko mulla nyt varaa tähän 5€ talvitakkiin kun bussikorttikin pitäis ostaa ja mies osteli kaikkea ns. turhaa kuten uuden 3000€ sähkökitaran. Siihen se sitten kariutuikin, kun miehelle oli tärkeää, että kumpikin maksaa just yhtä paljon yhteisiä kuluja joka kuukausi. Nykyisessä suhteessa sivan erilaista vaikka mulla pienempi palkka onkin. Vuokra puoliksi ja mies maksaa sähkön ja veden ja minä netin ja suurimman osan ruuista ja koiran jutut, mutta jos jommalla kummalla tulee jotain yllättävää niin toinen maksaa sit muita kuluja enemmän ilman mitään räknäyksiä paljonko on nyt velkaa.

Vierailija
58/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Nämä tiedot eivät kuulu sinulle. -ap

[/quote]

No ilman niitä on hieman vaikea edistää tätä keskustelua. Ehkä sun pitää sitten vain jäädä ihmettelemään. Luuletko, että mua kiinnostavat sun henkilökohtaiset asiat? Eivät tippaakaan, vaan se, että sulla taitaa olla jollain tavalla poikkeava elämäntilanne keskivertoperheeseen verrattuna, ja sen takia pitää ihmetellä toisten normaalia elämää.

Vierailija
59/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:44"]

[/quote]Juuri näin. Yllättävän monen mielestä tämä ei kuitenkaan ole mahdollista. -ap

[/quote]

Aha. Mistä olet tullut tällaiseen johtopäätökseen?

Vierailija
60/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:24"]Meilläkin on kummallakin omat rahat mutta yhtenäinen elintaso. [/quote] No mitenkäs tuo on mahdollista? Elätte köyhemmän mukaan ja toinen rahastoi tai makselee vanhoja velkoja loppurahollaan? [/quote] No jos puolisot ovat lähtökohtaisesti yhtä varakkaita ja toimeentulevia.

[/quote]

Eihän niillä siloinkaa ole YHTEINEN elintaso, vaan erikseen saman tasoiset elintasot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi