Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä tarkoittaa: "perheenjäsenillä eri elintaso"?!

Vierailija
28.08.2015 |

Monet naiset perustelevat yhteisiä rahoja perheessä sillä, että perheenjäsenillä ei saa olla eri elintasoa. En ymmärrä, mitä tällä tarkoitetaan.

Jos asutaan samassa asunnossa, syödään samaa ruokaa, nukutaan samoissa lakanoissa, eikö elintaso ole silloin aika lailla sama?

Vai pitäisikö kummallakin olla kymmenen euron tarkkuudella sama summa käyttörahaa joka kuussa, jotta elintasot olisivat yhtenevät?

Mitä jos toinen tykkää säästää ja toinen käyttää rahaa parempaan elintasoon? Tämäkin on kiellettyä?

Selittäkää!

Kommentit (291)

Vierailija
21/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätimme vieraassa kaupungissa olessamme käydä ulkona syömässä. Mukana oli mieheni ja hänen veljensä minun lisäkseni. Miehet päättivät mennä syömään kalliiseen paikkaan ja minä menin vastapäiseen mäkkäriin. Veljen ihmettelyyn asiasta mieheni (ex) totesi, ettei sillä ole rahaa. Asuimme siis yhdessä ja olimme kihloissakin.

Vierailija
22/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomamatkaa varattaessa (kumpikin maksaa oman osuutensa matkasta) toinen katselee 5 tähden hotelleja Barbadokselta, kun taas toinen olisi mielellään viettämässä kylpylälomaa Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:26"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:24"]

No jos on omat rahat ja maksetaan asuminen puoliksi. Toiselle jää hyvin rahaa harrastuksiin ja kaikkeen kivaan, mutta toisella ei jää rahaa edes ruokaan. Toinen tekee illalla kivan salaatin iltapalaksi ja toinen menee nälissää nukkumaan ja ajattelee pärjätä aamupuuroon asti syömättä. Toinen kulkee kalliissa merkkivaatteissa ja häntä ehkä jopa nolottaa kulkea kirpparirytkyissä kulkevan puolisonsa kanssa. Lomala köyhempi joutuu jäämään etelänmatkalta pois, kun ei olekaan varaa matkustaa.

[/quote]Mutta jos toisella on käytettävissä 100 euroa kuussa enemmän, onko kyseessä silloin eri elintaso? Entä 50 euroa? -ap

[/quote]

Älä nyt ole tyhmä, ihan totta =) Mitä hemmetin väliä jollain satasella luulet olevan.

Vierailija
24/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noihin aloituksen kysymyksiin saa muuten vastata. Ne eivät ole siellä tilan täytteenä. :) -ap

Vierailija
25/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä perheitä tiedetään. Isällä on hyvät tulot, harrastaa moottoriurheilua, golfaa, pyöräilee. Näihin on kaikki laitteet, on autotalli vehkeille ja hän matkustelee kotimaassa ja ulkomailla kavereidensa kanssa niihin liittyen.

Huonekalut kotona on kaikki sukulaisilta haalittu, remonttia ei ole tehty. Vaimo kulkee kymmenen vuotta vanhoissa halvoissa vaatteissa, lapsilla halvinta mitä saa. Lapset ja vaimo lomailee pienellä mökillä, eivät matkustele. Vaimo tekee kotiruokaa ja syö töissä eväitä.

Vierailija
26/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:16"]

Esim se, että mies syö töissä joka päivä ravintola-aterian ja minä kotona ollessani äitiyslomalla euron pizzoja. Sinub esimerkissäsi ei ollut esimerkkiä eri elintasosta.

[/quote]

Eli työssä olevan lounasetu on sitten siltä kotona loisivalta kotiäidiltä pois.. :D OMG LOL

[/quote]

Usein lounas kyllä maksetaan ihan itse.

Vierailija
27/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elänyt tuollaisessa kahden elintason perheessä. Miksikö? No alkuun se oli tietysti ihan ymmärrettävää, mies kävi töissä ja hänellä oli rahaa, minä olin kotona, enhän minä edes tarvinnut niitä viikonloppureissuja. Ja auto oli miehen nimissä, mutta minäkin sitä käytin (vaikka en omistanutkaan)

Lapsethan ei hirveästi kuluttaneet, ja minulla oli aikaa kiertää kirpputoreja. Olin ylpeäkin siitä, että pystyin kantamaan korteni kekoon "yhteisen" talouden eteen.

Sitten kun menin töihin minäkin, niin asiat pysyivät ennallaan. Maksoin lasten tarhamaksut, ostin parempaa ruokaa (enemmän lihaa), kirppareille ei ehtinyt enää samalla tavalla. Ei säästöön vieläkään mitään.

Mies vaihtoi kalliimpaan autoon, osti sijoitusasunnon - minä maksoin näitä talouden juoksevia kuluja. Eikä siinä vielä tässäkään vaiheessa mitään, hyvinhän ne rahat riitti minullakin kun lapset aloitti koulun ja tarhamaksut jäi pois. Säästämisen kanssa oli vähän niin ja näin, kun mies katsoi että nyt voidaan tehdä yhteisiä lomamatkoja, joihin tietysti osallistuin.

Siinä vaiheessa, kun ero viimein tuli, miehellä oli ihan kohtuullinen omaisuus. Minulla parin tonnin säästötili. Eikä siinä mitään, itsehän se oli omaisuutensa hankkinut eikä siitä minulle mitään kuulunutkaan.

Vierailija
28/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:29"]

Noihin aloituksen kysymyksiin saa muuten vastata. Ne eivät ole siellä tilan täytteenä. :) -ap

[/quote]

Kukaan ei viitsi ruveta vastaamaan sinun kysymyksiin aloituksessa, kun sinun ennakkoasenteesi paistaa niistä niin ikävästi läpi. Hukkaan heitettyä energiaa vaikka mitä sinulle sanoisimme.

Vierailija
29/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:24"]Meilläkin on kummallakin omat rahat mutta yhtenäinen elintaso.

[/quote]

No mitenkäs tuo on mahdollista? Elätte köyhemmän mukaan ja toinen rahastoi tai makselee vanhoja velkoja loppurahollaan?

Vierailija
30/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:26"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:24"]

No jos on omat rahat ja maksetaan asuminen puoliksi. Toiselle jää hyvin rahaa harrastuksiin ja kaikkeen kivaan, mutta toisella ei jää rahaa edes ruokaan. Toinen tekee illalla kivan salaatin iltapalaksi ja toinen menee nälissää nukkumaan ja ajattelee pärjätä aamupuuroon asti syömättä. Toinen kulkee kalliissa merkkivaatteissa ja häntä ehkä jopa nolottaa kulkea kirpparirytkyissä kulkevan puolisonsa kanssa. Lomala köyhempi joutuu jäämään etelänmatkalta pois, kun ei olekaan varaa matkustaa.

[/quote]Mutta jos toisella on käytettävissä 100 euroa kuussa enemmän, onko kyseessä silloin eri elintaso? Entä 50 euroa? -ap
[/quote]

Miten saat aikaan elintasokuilun tonnilla vuodessa? Mieti, mitä tarkoittaa elintaso.

Vierailija
31/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:13"]

Monet naiset perustelevat yhteisiä rahoja perheessä sillä, että perheenjäsenillä ei saa olla eri elintasoa. En ymmärrä, mitä tällä tarkoitetaan.

Jos asutaan samassa asunnossa, syödään samaa ruokaa, nukutaan samoissa lakanoissa, eikö elintaso ole silloin aika lailla sama?

Vai pitäisikö kummallakin olla kymmenen euron tarkkuudella sama summa käyttörahaa joka kuussa, jotta elintasot olisivat yhtenevät?

Mitä jos toinen tykkää säästää ja toinen käyttää rahaa parempaan elintasoon? Tämäkin on kiellettyä?

Selittäkää!

[/quote]

se tarkoittaa sitä, että miehen tienaamat rahat ovat yhteisiä.

Vierailija
32/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:25"]

Seiska lisää että itse olen meidän perheesäs se enemmän tienaava ja ihan mielelläni käytän 'omia' rahojani vaikka yhteiseen reissuun tai maksan isomman osan uudesta autosta/tv:stä tms koska muuten se jäisi ostamatta. Arjessa meillä rahat jaetaan tulojen suhteessa eli yhteiselle tilille siirretään kuukausittain n 70% palkasta ja tästä maksetaan asuminen, sähkö, vakuutukset netti, ruoka, lasten harrastukset, vaatteet, bensa jne. Tuosta jää jonkinverran puskurirahaa jota voidaan sitten käyttää yllättäviin menoihin esim auton korjaukseen tai reissuihin. Omista rahoista maksetaan oma puhelinlasku ja omat harrastukset, vaatteet, loput omiin sijoituskohteisiin säästöön

[/quote]Onko teillä mielestäsi eri vai sama elintaso? Sinullehan jää enemmän rahaa omiin sijoituksiin ja hankintoihin kuin puolisollasi, ja tämä on ilmeisesti palstan mielestä väärin.

Aika hurjaa muuten, jos teillä menee yhteisiin menoihin 70 % palkasta. -ap

[/quote]

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta miksi se kuulostaa hurjalta? Siinä oli lueteltu niitä yhteisiä menoja, kopioin ne tähän: asuminen, sähkö, vakuutukset netti, ruoka, lasten harrastukset, vaatteet, bensa jne. Mun mielestä ei ole lainkaan hurjaa, että 70 % tuloista menee niihin.

Vierailija
33/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim se, että mies syö töissä joka päivä ravintola-aterian ja minä kotona ollessani äitiyslomalla euron pizzoja. Sinub esimerkissäsi ei ollut esimerkkiä eri elintasosta.

[/quote]

Eli työssä olevan lounasetu on sitten siltä kotona loisivalta kotiäidiltä pois.. :D OMG LOL

[/quote]

Missä kohtaa sanoin kyseessä olevan lounasetu? Lol vaan itsellesi!

Vierailija
34/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ole tyhmä, ihan totta =) Mitä hemmetin väliä jollain satasella luulet olevan.

[/quote]Minusta sillä ei ole "mitään hemmetin väliä". Mutta kun joidenkin palstamammojen mielestä kaikkien rahojen tulee ilmeisesti olla täysin yhteisiä, tai muuten perheenjäsenillä on eri elintasot. Toisella ei saa olla enemmän rahaa käytössä kuin toisella.

Jos ei sadassa eurossa, missä sinun mielestäsi kulkee raja, jolloin toisella on huonompi elintaso kuin toisella? -ap

Vierailija
35/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nöyryyttävässä tilanteessa se köyhempi lainaa siltä rikkaammalta. Ja joka lainattu euro on maksettava takaisin, vaikka lainattu raha olisi mennyt koko perheen ruokaan, vessapaperiin tai vaikkapa pölypusseihin.

Vierailija
36/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:18"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:15"]

Et oo noin tyhmä. Kukaan ei mene tähän provoon.

[/quote]Jos asia on niin yksinkertainen, varmaan osaat sen selittää tarkasti ja yksinkertaisesti. -ap

[/quote]

Sellaisissa talouksissa on sun rahat ja mun rahat. Näin yksinkertaisesti väännettynä.

[/quote]Meilläkin on kummallakin omat rahat mutta yhtenäinen elintaso.

Ei näköjään ollutkaan niin yksinkertainen asia vääntää. -ap

[/quote]

Sä et oikeasti voi olla noin yksinkertainen...

Jos molemmat puolisot tienaavat osapuilleen saman verran, ei tällaista elintasoeroa synny. Siksi ehkä leikit nyt tyhmää, kun itselläsi ei ole moista tilannetta ollut.

Mutta jos toinen puolisoista on vaikkapa kotihoidontuella, joka on sen jotain alle 400 € ja toinen on töissä tienaamassa palkkaa, sanotaan nyt vaikka 5000 € ja molemmat pitäytyvät omissa rahoissa, eli joko maksavat kaikki omat kustannuksensa ruokaa myöten itse tai vaihtoehtoisesti maksavat ihan kaikesta puolet, jää  elintasoon kaksi vaihtoehtoa:

a) eletään sitä yhteistä elintasoa, johon sillä kotonaolijalla on varaa, eli hyvin niukkaan elämään

b) se kotona olija ei pysty edes syömään, koska koko tulo menee puolikkaaseen asumiskustannuksista ja se palkansaaja taas voi syödä mitä haluaa ja tehdä mitä huvittaa tai säästää.

Ymmärrätkö nyt vai väännetäänkö vielä rautalankaa?

Vierailija
37/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:31"]

Minä olen elänyt tuollaisessa kahden elintason perheessä. Miksikö? No alkuun se oli tietysti ihan ymmärrettävää, mies kävi töissä ja hänellä oli rahaa, minä olin kotona, enhän minä edes tarvinnut niitä viikonloppureissuja. Ja auto oli miehen nimissä, mutta minäkin sitä käytin (vaikka en omistanutkaan)

Lapsethan ei hirveästi kuluttaneet, ja minulla oli aikaa kiertää kirpputoreja. Olin ylpeäkin siitä, että pystyin kantamaan korteni kekoon "yhteisen" talouden eteen.

Sitten kun menin töihin minäkin, niin asiat pysyivät ennallaan. Maksoin lasten tarhamaksut, ostin parempaa ruokaa (enemmän lihaa), kirppareille ei ehtinyt enää samalla tavalla. Ei säästöön vieläkään mitään.

Mies vaihtoi kalliimpaan autoon, osti sijoitusasunnon - minä maksoin näitä talouden juoksevia kuluja. Eikä siinä vielä tässäkään vaiheessa mitään, hyvinhän ne rahat riitti minullakin kun lapset aloitti koulun ja tarhamaksut jäi pois. Säästämisen kanssa oli vähän niin ja näin, kun mies katsoi että nyt voidaan tehdä yhteisiä lomamatkoja, joihin tietysti osallistuin.

Siinä vaiheessa, kun ero viimein tuli, miehellä oli ihan kohtuullinen omaisuus. Minulla parin tonnin säästötili. Eikä siinä mitään, itsehän se oli omaisuutensa hankkinut eikä siitä minulle mitään kuulunutkaan.

[/quote]

Halaus täältä sinulle. Tiedän mistä puhut. Ainoa hyvä puoli on se ettei sellaisen ihmisen kanssa tarvitse enää elää. Ikinä en enää mene naimisiin.

Vierailija
38/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:24"]Meilläkin on kummallakin omat rahat mutta yhtenäinen elintaso.

[/quote]

No mitenkäs tuo on mahdollista? Elätte köyhemmän mukaan ja toinen rahastoi tai makselee vanhoja velkoja loppurahollaan?
[/quote]

No jos puolisot ovat lähtökohtaisesti yhtä varakkaita ja toimeentulevia.

Vierailija
39/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 13:32"]

En ole tuo, jolle kommentoit, mutta miksi se kuulostaa hurjalta? Siinä oli lueteltu niitä yhteisiä menoja, kopioin ne tähän: asuminen, sähkö, vakuutukset netti, ruoka, lasten harrastukset, vaatteet, bensa jne. Mun mielestä ei ole lainkaan hurjaa, että 70 % tuloista menee niihin.

[/quote]Olen tottunut siihen, että ns. pakollisiin menoihin kuluu enintään puolet tuloista. Puolet sitten säästöön ja vapaaseen kulutukseen. Myönnän, ettei minulla ole mitään tilastotietoa suomalaisten kotitalouksien tilanteesta tässä suhteessa. -ap

Vierailija
40/291 |
28.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

oOhhoh. Taidat olla aika kusipää livenä? Jos sulla olisi vaikka työsuhdeasunto, niin perisitkö puolisolta vuokraa että saa asua siinä kanssasi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi