Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen etevä kotikokki. Kysy minulta ruoanlaitosta

Vierailija
27.08.2015 |

Vastaan parhaani mukaan järkeviin, aiheeseen liittyviin kysymyksiin.

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin opetella ruskeakastikkeen teon.

Ei ole millään onnistunut.

Kuinka paljon voita/margariinia ja jauhoja tarvitaan, mikä on oikea suhde.

Voitko neuvoa helpon objeen ruskeakastikkeen tekoon, kiitos.

Vierailija
2/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä uppomunasta saa nätin näköisen? Pitääkö ne riekaleet leikellä pois jälkikäteen vai onko mulla väärä tekniikka kun laitan veteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko majoneesia vatkata liikaa? Jää varmaan velliksi jos vatkaa liian vähän ja/tai lorottaa liian nopeasti öljyä mutta voiko sitä myös vatkata liian kauan että menee taas velliksi?

Yhden(1!) kerran saanut käsin vatkatun majoneesin onnistumaan, muut jää velliksi. Ei ole onnistunut edes vellin uusintavatkaus lisäkeltuaisiin.

On olleet tarpeet huoneenlämmössä ja kaikki.

Vierailija
4/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:39"]

Miten ihmeessä uppomunasta saa nätin näköisen? Pitääkö ne riekaleet leikellä pois jälkikäteen vai onko mulla väärä tekniikka kun laitan veteen?

[/quote]Sinun pitää hankkiutua eroon siitä irtonaisesta osasta valkuaista. Valkuaisessahan on kaksi osaa: kiinteä, yhtenäinen osa ja irtonainen. Riko kananmuna varovasti siivilään ja heiluttele sitä kulhon yläpuolella, kunnes irtovalkuainen valuu pois. Sitten voit laskea kananmunan kuumaan veteen. Muutaman sekunnn kuluttua voit alkaa ohjailla munaa rei'itelyllä lusikalla niin, että se kiertyy itsensä ympärille.

Vanhoissa kananmunissa kiinteä osa valkuaisista on jo alkanut hajoilla. Niistä ei saa ehjiä uppomunia millään ilveellä.

Vierailija
5/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ruokia valmistat yleensä arkisin? Teetkö ruokia etukäteen esim. viikonloppuisin, suunnitteletko etukäteen viikon ruoat vai päätätkö kaupassa mitä ruokaa tehdään? 

Oletko käynyt jotain kursseja tai vastaavia? Miten kauan olet ollut kiinnostunut ruoanlaitosta?

Sori, että tuli näin paljon kysymyksiä. :)

Vierailija
6/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:31"]

[/quote]Itse olen tehnyt tämäntyyppistä kastiketta kahdella ruokalusikallisella voita, kolmella vehnäjauhoa. Heitä pannuun keskilämmölle ja sekoita, ettei jauho pääse palamaan. Jauho ja rasva muodostavat suuruksen. Kaada sitten joukkoon kolme desilitraa maitoa samalla koko ajan vispaten. Suurus saostaa kastikkeen. Ota pannu pois liedeltä ja mausta suolalla ja pippurilla.

Vierailija
7/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:40"]

Voiko majoneesia vatkata liikaa? Jää varmaan velliksi jos vatkaa liian vähän ja/tai lorottaa liian nopeasti öljyä mutta voiko sitä myös vatkata liian kauan että menee taas velliksi?

Yhden(1!) kerran saanut käsin vatkatun majoneesin onnistumaan, muut jää velliksi. Ei ole onnistunut edes vellin uusintavatkaus lisäkeltuaisiin.

On olleet tarpeet huoneenlämmössä ja kaikki.

[/quote]Ehdottomasti helpoin tapa tehdä majoneesia on sauvasekoittimella. Tuosta voi katsoa malliksi videon: http://www.seriouseats.com/2011/10/the-food-lab-homemade-mayo-in-2-minutes-or-le.html

Vierailija
8/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten saa tehtyä maitopohjaisen puuron niin, ettei se pala pohjaan? Tai yleensäkin maitoruuan.

Vierailija
9/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teet imelletyn perunalaatikon? Entä porkkanalaatikko?

t. Joulu jo mielessä

Vierailija
10/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:49"]

Millaisia ruokia valmistat yleensä arkisin? Teetkö ruokia etukäteen esim. viikonloppuisin, suunnitteletko etukäteen viikon ruoat vai päätätkö kaupassa mitä ruokaa tehdään? 

Oletko käynyt jotain kursseja tai vastaavia? Miten kauan olet ollut kiinnostunut ruoanlaitosta?

Sori, että tuli näin paljon kysymyksiä. :)

[/quote]Meillä suunnitellaan yleensä viikon tai ainakin parin päivän ruoat etukäteen ennen kaupassa käyntiä. Ruoat valitaan joko kiinnostavien reseptien listasta tai esimerkiksi keittokirjasta, jota olemme parhaillaan kokkaamassa läpi. Siitä inspiroidutaan, mikä on hyvää ja sesongissa. (Satokausikalenteri on oiva apu.) Viime viikolla listalla oli lohta ja leikkopapuja, rosepippurihärkää ja härkävoileipia.

Olen itseoppinut kotikokki. Internetin avulla on mahdollista opettaa itselleen melkein mitä tahansa, mutta erityisesti ruoanlaitosta löytyy paljon tietoa. Myös hyvät keittokirjat, jotka opettavat tekniikkaa, ovat hyödyllisiä. Olen ollut jollakin tasolla kiinnostunut ruoanlaitosta varmaan yläkouluikäisestä saakka, mutta taidot ovat kasvaneet hyppäyksittäin. Pari vuotta sitten en esimerkiksi olisi vielä uskonut leipovani omat leipäni, ja nyt ihmettelen, mikseivät kaikki tee niin.

Vierailija
11/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:55"]

Miten saa tehtyä maitopohjaisen puuron niin, ettei se pala pohjaan? Tai yleensäkin maitoruuan.

[/quote]Valitsen paksupohjaisen kattilan, säädän lämmön korkeintaan keskitehoille ja seison vieressä hämmentämässä. Näin menetellen en ole muistaakseni koskaan polttanut maitoa pohjaan, vaikka meillä käytetään teräskattiloita ja vähälaktoosista maitoa, joka on kai helpompaa palamaan. (Koputan puuta.)

Vierailija
12/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:55"]

Miten teet imelletyn perunalaatikon? Entä porkkanalaatikko?

[/quote]En tee. Aikuisena saa onneksi päättää, ettei tarvitse syödä jouluruokia. :)

Vierailija
13/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:50"]

[/quote]Itse olen tehnyt tämäntyyppistä kastiketta kahdella ruokalusikallisella voita, kolmella vehnäjauhoa. Heitä pannuun keskilämmölle ja sekoita, ettei jauho pääse palamaan. Jauho ja rasva muodostavat suuruksen. Kaada sitten joukkoon kolme desilitraa maitoa samalla koko ajan vispaten. Suurus saostaa kastikkeen. Ota pannu pois liedeltä ja mausta suolalla ja pippurilla.

[/quote]

Maitoa? Mä käytän vettä. Ja kastiketta saa keittää tovin, että jauhon maku poistuu. Itse keittelen valmista kastiketta vähintään 20 min.

Vierailija
14/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten valmistat kasslerin?

Vierailija
15/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödynnätkö kaloista perkeet ja lihoista luut?  Jos, niin miten?

Vierailija
16/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 09:50"]

[/quote]

Maitoa? Mä käytän vettä. Ja kastiketta saa keittää tovin, että jauhon maku poistuu. Itse keittelen valmista kastiketta vähintään 20 min.

[/quote]Se jauhon maku poistuu kyllä siinä pannulla paistaessa, kunhan ei hätäile. Kastikkeen koostumus on hyvä, kun se peittää lusikan pohjapuolen. Itse olen tottunut käyttämään maitoa jauholla ja rasvalla suurustetuissa kastikkeissa, koska äitini teki niin. Se maustettiin suolan ja pippurin lisäksi soijakastikkeella.

Vierailija
17/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:08"]

Miten valmistat kasslerin?

[/quote]Tekisin siitä nyhtöpossua. Pintamausteita, kolmen tunnin haudutus, liemet talteen, takaisin uuniin tumman sokerin ja chilin kanssa, tarjoilu liemellä jatketun BBQ-kastikkeen kanssa.

Vierailija
18/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:10"]

Hyödynnätkö kaloista perkeet ja lihoista luut?  Jos, niin miten?

[/quote]Olen joskus koonnut kananluita pakkaseen liemen keittämistä varten, mutta kahden ihmisen taloudessa niitä ei kerry tarpeeksi nopeasti. Kalat ostan valmiiksi käsiteltyinä.

Vierailija
19/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paistetaan kananmuna oikeaoppisesti?

Vierailija
20/74 |
27.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun loppuvuodesta saa hyvin edullisesti punajuurta ja lanttua, mitä niistä valmistat?  Laitatko myös pakkaseen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme