Mies tienaa 8500€ kuussa ja käteen ei jää mitään
Mieheni tienaa bruttona noin 8500€ ja mitään ei jää käteen.
1200€ autoetua. Veroja menee 43% + henkilösivukulut = 50%
käteen noin 3500€, mistä asuntolaina pois 2200€.
meillä 2 pientä lasta, loput elämiseen.
kuun lopussa ei oo mitään jäljellä.
Kommentit (151)
Keskiluokka köyhtyy Suomessa. Moni tuilla eläjä asuu jo paremmin kuin palkansaajana. Joillakin huonot tulot, mutta vanhemmat auttavat. Tilanteet on niin erilaisia. Käteenjäävä tulo ei kerro mitään. Euro on vaan liki sama kaikille eikä sekään vaan joillakin alueilla kalliimpaa asua. Turhaa keskustelua ja aiheuttaa vaan kateutta joissakin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 00:28"]Noin meilläkin oli Suomessa. Tosin mä olin töissä joten rahaa jäi tarpeeksi. Nyt asutaan USAssa, mies tienaa 20 000 kuussa ja käteen jää siitä 13000. [/quote] Kuulostaa unelmä elämältä
[/quote]
No köyhät on sulla unelmat jos niihin ei mitään muuta tarvita kuin rahaa käteen.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 00:28"]Noin meilläkin oli Suomessa. Tosin mä olin töissä joten rahaa jäi tarpeeksi. Nyt asutaan USAssa, mies tienaa 20 000 kuussa ja käteen jää siitä 13000. [/quote] Kuulostaa unelmä elämältä
[/quote]
Kyinka paljon terveydenhuolto/ vakuutus maksaa kuukaudessa? Kuinka paljon laittte lasten yliopistorahastoon? Entä oma eläkemaksu?
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:26"]
Vaikka se niin vaikealta tuntuu uskoa, niin suomessa isot palkkatulot eivät riitä kuin maksimissaan keskinkertaiseen toimeentuloon. Suomessa on sosialismilla opittu verottamaan kaikki ylimääräinen pois ja samalla rakennettu systeemi, jossa osa populasta dallailee mukana toisten rahoilla. Itselläni kans tulot 6000, josta 900 autoetua. Autoetu pakko ottaa, työnantaja ei suostu maksamaan km-korvauksia n 45000 km työajoista. Käteen jää 2680, josta asuntoon 1300. Neljän hengen perhe elää sitten tuolla 1380 jäljelle jäävällä osuudella, vaimo yrittäjä vasta perustamassaan yrityksessä ja tulot tällä hetkellä 0. Ei matkustella ulkomailla, ei käydä ravintoloissa, joten toimeen tullaan. Mutta jo polkupyörän osto pistää talouden sekaisin heti. Kaikki yhteiskunnan maksut menee myös kovimman mukaan, ollaan hyvätuloisia. Käskepä miehesi ajaa tutkaan pikkuisen rikesakkorajan yli, niin ette arvannutkaan kuinka paljon ylimääräistä yhteiskunta luulee teillä jäävän....
[/quote]
Autoetuun on mahdollista saada alennusta, jos pitää ajopäiväkirjaa. Mun mies joutui myös ottamaan työsuhdeauton, koska työajoja kertyi yli 50 000 vuodessa eikä työnantaja suostunut maksamaan km-korvauksia. Kun omat ajot on huomattavasti vähäisemmät kuin työajot, niin todistamalla tämän voi saada maksuun lievennystä. Kannattaa selvittää asiat! Onhan se nyt kohtuutonta, että työntekijä maksaa omasta pussistaan työajoihin liittyvät kulut. Toinen vaihtoehto on, että työnantaja hankkii auton, jolla ajetaan pelkästään työajot ja sulla on sitten oma auto.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 02:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 02:17"]
Vastine kirjoittajalle 19
Noin 8700 Eurolla kuukaudessa kuuluu Suomessa parhaiten tienaavan 1% joukkoon. Jos parhaiten tienaava ylin fraktiili on tyytyväinen ajaessaan vanhalla Skodalla ja syövänsä oikein ruokaa niin kyllä se alleviivaa systeemin mädänneisyyden.
[/quote]
No me oltiin lapsiperheenä ekat kymmenen vuotta ilman autoa, joten toi Skoda on meille jo plussaa. Nyt on sillä viis vuotta ajeltu tyytyväisinä. Mies on olllut paremmilla palkoilla vasta kolmisen vuotta. Sitä ennen oli Nokiassa hommissa kolme tonnia huonommalla palkalla, joten tämä väljempi elintaso on meille vielä melko uusi juttu.
Toi Skoda vaan oli esimerkkinä siitä, että kannattaa miettiä mihin ne rahat laittaa. Meillä ne on asunnossa. Miies kävelee tästä töihin 10 minuuttia, tyttö kouluun 15 minuuttia. Tämä tuntuu luksukselta, kun työ, koulu ja harrastukset on lähellä. Ja koska meillä on Skoda eikä Audi, niin on varaa myös matkustella. Siitä me tykätään ja aika paljon on reissattukin.
Ap:n perhe lyhentää asuntolainaa parilla tonnilla ja sehän on sitä omaisuuden kartuttamista. Jossain vaiheessa se talo on maksettu tai voi vaihtaa pienempään, kun lapset ovat aikuistuneet.
Se on totta, ettei tuollaisella 8500 euron palkalla mitään kovin hulppeaa elämää eletä. Mutta sellaista hyvää ja mukavaa kuitenkin. Jos rouva on saanut unelmansa talon, niin mitä muuta pitäisi vielä saada?
[/quote]
Miten noinkin hyvin tienaava mies viittii elättää jotain työtöntä siipeilijää? Meillä miehen tulot on 2,5 x paremmat kun mulla, mutta itsekin tienaan hyvin ja maksan todellakin oman osuuteni kaikesta.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:26"]Vaikka se niin vaikealta tuntuu uskoa, niin suomessa isot palkkatulot eivät riitä kuin maksimissaan keskinkertaiseen toimeentuloon. Suomessa on sosialismilla opittu verottamaan kaikki ylimääräinen pois ja samalla rakennettu systeemi, jossa osa populasta dallailee mukana toisten rahoilla.
Itselläni kans tulot 6000, josta 900 autoetua. Autoetu pakko ottaa, työnantaja ei suostu maksamaan km-korvauksia n 45000 km työajoista. Käteen jää 2680, josta asuntoon 1300. Neljän hengen perhe elää sitten tuolla 1380 jäljelle jäävällä osuudella, vaimo yrittäjä vasta perustamassaan yrityksessä ja tulot tällä hetkellä 0. Ei matkustella ulkomailla, ei käydä ravintoloissa, joten toimeen tullaan. Mutta jo polkupyörän osto pistää talouden sekaisin heti. Kaikki yhteiskunnan maksut menee myös kovimman mukaan, ollaan hyvätuloisia.
Käskepä miehesi ajaa tutkaan pikkuisen rikesakkorajan yli, niin ette arvannutkaan kuinka paljon ylimääräistä yhteiskunta luulee teillä jäävän....
[/quote]
Sulla taitaa olla kuitenkin aika hulppeat veronpalautukset. Tarkista veroprosenttisi.
Käsittämätön tämä ajatus, että jos kuuluu tulojen puolesta 1% parhaiten ansaitseviin, niin pitäisi silti asua ja elää kuin perusköyhä. Ettei edes parhaiten tienaavalla prosentilla olisi "oikeutta" esim. asua hienossa talossa ja ajaa hienolla autolla. Ei, vanhalla skodalla vaan pitäisi rutkuttaa ja muuttaa jonnekin lähiökolmioon. Jos mitään muuta kaipaa, niin jo ollaan pudottamassa kovaa ja korkealta!
Miksi ihmeessä kukaan enää jaksaisi pinnistellä ja yrittää ja kouluttautua ja tehdä töitä päästäkseen huipputuloille, jos se ei saa vaikuttaa yhtään elintasoon?! Kaikki vaan ajamaan samoilla paskoilla autoilla ja asumaan samoihin paskoihin lähiökerrostaloihin, enintään saat käydä kerran kuussa ravintolassa syömässä palkintona kaikesta vaivannäöstä. Loput verottajalle kiitos, että saadaan niille elämäntapalusmuille se sama skoda ja kämppä naapurista... Ihan vitun hienoa ja tällä motivaatiolla suomi nousee!
Tämäkin ketju kertoo jotain Suomalaisesta yhteiskunnasta ja siitä, kuinka jo 70 -luvulla alkaneella progandalla saadaan jotain aikaan. Niinkuin tässäkin on nähtävissä, Suomalaiset kilpailevat siitä kellä on kurjinta. Jos jollain ei ole ihan yhtä kurjaa, se on riistäjä ja pitäisi ehdottomasti saattaa yhtä kurjaan asemaan. Jos joku ihmettelee, miksi hän ei pitkän koulutuksen, ahkeran yrittämisen, pitkien työpäivien, tms jälkeenkään saa muuta kuin kovemman verotuksen kerättyä, niin kansa aivan suuttuu moisesta valituksesta. Meidät on opetettu rakastamaan veroja, vihaamaan varallisuutta. Suomalainen ei saa rikastua, paitsi lotolla tai urheilulla! Ugh.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:45"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:36"]
[/quote]
Kyinka paljon terveydenhuolto/ vakuutus maksaa kuukaudessa? Kuinka paljon laittte lasten yliopistorahastoon? Entä oma eläkemaksu?
[/quote]
Tosta käteenjäävästä summasta on jo vähennetty vakuutusmaksut. Ne menee suoraan palkasta. Omavastuu lääkärikäynnistä on 10 dollaria. Samoin lääkkeistä. Säästöön laitetaan 2000-4000 kuukaudessa. Miehen eläkemaksut on jo vähennetty käteenjäävästä summasta. Mun eläkesäästöt kuuluu tuohon säästöön menevään summaan. Täällä.on kallista asua. Vuokrat on helposti 3000-5000 dollaria kuussa. Me maksetaan 3500.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:57"]
Käsittämätön tämä ajatus, että jos kuuluu tulojen puolesta 1% parhaiten ansaitseviin, niin pitäisi silti asua ja elää kuin perusköyhä. Ettei edes parhaiten tienaavalla prosentilla olisi "oikeutta" esim. asua hienossa talossa ja ajaa hienolla autolla. Ei, vanhalla skodalla vaan pitäisi rutkuttaa ja muuttaa jonnekin lähiökolmioon. Jos mitään muuta kaipaa, niin jo ollaan pudottamassa kovaa ja korkealta!
Miksi ihmeessä kukaan enää jaksaisi pinnistellä ja yrittää ja kouluttautua ja tehdä töitä päästäkseen huipputuloille, jos se ei saa vaikuttaa yhtään elintasoon?! Kaikki vaan ajamaan samoilla paskoilla autoilla ja asumaan samoihin paskoihin lähiökerrostaloihin, enintään saat käydä kerran kuussa ravintolassa syömässä palkintona kaikesta vaivannäöstä. Loput verottajalle kiitos, että saadaan niille elämäntapalusmuille se sama skoda ja kämppä naapurista... Ihan vitun hienoa ja tällä motivaatiolla suomi nousee!
[/quote]
jos vain yksi tienaja on 3 elätettävää tai enemmän, niin ei silti kannat ottaa liki 600 000 asuntolainaa ja ajaa yli 55000 e työsuhdeautolla. Ei se yhden palkka kaikkeen riitä. Yksin eläen mies eläisi leveästi. Ehkä puolisonkin pitäisi tehdä jotain...
Älkää maksako asuntolainaa noin paljon. Sopikaa pankin kanssa että maksatte vaikka 1600€/kk.
Jäisi sitten 600€ lisää käteen.
Mulle jää vuokran ja laskujen jälkeen käteen noin 500e. Asun kahdelleen lapseni kanssa. Hyvin saadaan ruokaa, käydään noin joka toinen kk leffassa ja lapsella on kaikki tarvittavat. Silti laitain tuosta 500e satasen säästöön joka kuu ja tarkoitus ensi talvella matkustaa jonnekin lämpimään, kun säästössä olisi tarpeeksi. Meillä ei kyllä ole autoa enkä polta tupakkaa ja aika harvoin tulee viihteellä käytyä tai ostettua itselle vaatteita. Mutta, elämä on täynnä valintoja. Jotenkin naurettavalta tuntuu, että jollain on joku viisin kertainen summa käytettävänä ja silti tekee tiukkaa. Mutta, ehkä se menee niin, että pienet tulot pienet menot. Ja isot tulot, isot menot. Mene ja tiedä.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 01:00"]Mä uskon ton Ap:n kirjoittaman.
Mulla on nimittäin mies, joka tienaa n. 20.000 bruttona per kk (mies on yrittäjä, joten tulot per kk vaihtelee, mutta vuositulot bruttona n. 250.000), ja valittaa mulle koko ajan, kun "On rahat niin tiukilla että" ja "Ruokaakaan ei riitä rahaa, kun sä syöt niin karmeen paljon!".
Minä sitten kyselen, että mihin ihmeeseen se raha menee...
Mies maksaa asuntolainaa n. 1.000/kk ja elareita n. 600/kk. Muita täysin kiinteitä kuluja ei ole.
- ELI MIHIN NE RAHAT SIIS OIKEASTI MENEVÄT???
[/quote]
Hienoa, minä tienaan 2000€ nto/kk ja maksan asuntolainaa 800€/kk ja tuo on minimi mihin pankki suostuu, suhteessa nämä hyvä tuloiset ja leveästi elävät maksavat paljon vähemmän asuntolainaa.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 07:26"]Vaikka se niin vaikealta tuntuu uskoa, niin suomessa isot palkkatulot eivät riitä kuin maksimissaan keskinkertaiseen toimeentuloon. Suomessa on sosialismilla opittu verottamaan kaikki ylimääräinen pois ja samalla rakennettu systeemi, jossa osa populasta dallailee mukana toisten rahoilla.
Itselläni kans tulot 6000, josta 900 autoetua. Autoetu pakko ottaa, työnantaja ei suostu maksamaan km-korvauksia n 45000 km työajoista. Käteen jää 2680, josta asuntoon 1300. Neljän hengen perhe elää sitten tuolla 1380 jäljelle jäävällä osuudella, vaimo yrittäjä vasta perustamassaan yrityksessä ja tulot tällä hetkellä 0. Ei matkustella ulkomailla, ei käydä ravintoloissa, joten toimeen tullaan. Mutta jo polkupyörän osto pistää talouden sekaisin heti. Kaikki yhteiskunnan maksut menee myös kovimman mukaan, ollaan hyvätuloisia.
Käskepä miehesi ajaa tutkaan pikkuisen rikesakkorajan yli, niin ette arvannutkaan kuinka paljon ylimääräistä yhteiskunta luulee teillä jäävän....
[/quote]
Miksei vaadi firman autoa käyttöön?
Täyttää ajopäiväkirjaa ja auto kulut 0€/kk
Pieni tuloisena sain ylinopeus sakkoa melkein kk nettotulon verran, joten miksi hyvä tuloisen pitäisi selvitä vähemmällä?
Asuntolainan kuukausierää lähtisin neuvottelemaan pienemmäksi jos tilanne tuntuu liian tiukalta.
Miksi ökyauto? Munanjatkeko? Halvempaan työsuhdeautoon vaihtaminenkin on mahdollista.
Miksi pitää esittää?
Nämä valinnat on arvovalintoja ja jos miehelläsi on pieni pili hän ehkä tarvitsee superkalliin edustusauton.
Asuntonne on ehkä liian iso ja kallis tarpeisiinne. Hinta tietty riippuu missä asutte. Halvempiakin vaihtoehtoja olisi löytynyt eikös vain.
2200 asumisesta kuukaudessa on todella paljon, se on monen ihmisen bruttoansion verran.
Omat tuloni on 3200€ ja asumiseen menee siitä 800 € ja sekin tuntuu isolta.
Hassua miten porukka täällä on valmis muuttamaan pois suomesta, jotta voi elää pröystäilevämmin. Itse olen asunut kahdesti ulkomailla, ja todennut, että Suomi on maailman paras paikka elää. Ainut ongelma on nyt tämä sananvapauden väärinymmärtäminen, joka tulisi kitkeä, muutoin elän mielestäni parhaassa valtiossa, jossa hommat pelaa. lisäksi omat juuret ja koko elämän kestänyt verkosto olisi sääli hylätä. Arvostakaa ihmiset maatanne :)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 00:25"]
Mieheni tienaa bruttona noin 8500€ ja mitään ei jää käteen.
1200€ autoetua. Veroja menee 43% + henkilösivukulut = 50%
käteen noin 3500€, mistä asuntolaina pois 2200€.
meillä 2 pientä lasta, loput elämiseen.
kuun lopussa ei oo mitään jäljellä.
[/quote]
liian iso autoetu. pienemmälläkin pääsee kotiin + töihin.
liian iso asuntolaina. oliko pakko ottaa? ei varmaan tule MENOT yllätyksenä
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 08:36"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 00:28"]Noin meilläkin oli Suomessa. Tosin mä olin töissä joten rahaa jäi tarpeeksi. Nyt asutaan USAssa, mies tienaa 20 000 kuussa ja käteen jää siitä 13000.
[/quote]
Kuulostaa unelmä elämältä
[/quote]
Tuossahan puhuttiin vain rahasta. Etkö muuta tarvitse hyvään elämään?