Mies tienaa 8500€ kuussa ja käteen ei jää mitään
Mieheni tienaa bruttona noin 8500€ ja mitään ei jää käteen.
1200€ autoetua. Veroja menee 43% + henkilösivukulut = 50%
käteen noin 3500€, mistä asuntolaina pois 2200€.
meillä 2 pientä lasta, loput elämiseen.
kuun lopussa ei oo mitään jäljellä.
Kommentit (151)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:11"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 09:27"]
Väen väkisin yritetään pitää yllä kulissia varakkuudesta. Karsimalla turhia menoja tuosta jäisi ainakin kaks tonnia säästöön.
Selvästi yliastuttu suoritus, eikä ymmärrystä kaipaa.
[/quote]
Tuossa tuloluokassa ei pitäisi edes yrittää pitää kulissia varakkuudesta, kaikissa järkevän verotuksen maissa tuolla oltaisiin jo oikeasti varakkaita. Ja kyllä varakkuus pitäisi jossain näkyäkin, vitunko hyötyä siitä muuten on?
Sairas yhteiskunta tämä on. Naurettiin just kaverin kanssa, että mulla esimiestehtävissä 20 vuoden työuran jälkeen on just ja just varaa asua omakotitalossa, jonka rakentamiseen 50 -luvulla oli varaa viereisen tehtaan hanttimiehellä, tyhjätaskuna evakosta palanneella. Eli kyllä tämä verotus on tappanut toimeentulemisen kaikissa tuloryhmissä, mutta toisaalta sillä on turvattu kohtuullinen elämä niillekin, jotka ei viitsi edes yrittää itse toimeentuloaan ansaita.
[/quote]
Sama täällä. Vanhempani, kaksi duunaria, kasvattivat kaksi lasta ja kuusikymppisenä heillä oli omakotitalo, kesämökki Etelä-Suomessa, lomaosake Lapissa, ja sijoitusasunto. Viisikymppisenä minulla on pois maksetut opintolainat ja velkainen omakotitalo, jonka arvo laskee koko ajan.
He kehottivat ottamaan lainaa, koska "inflaatio sen syö". Eipä syö enää. Opiskelu ei kannata, koska siihen on otettava lainaa, se kestää kohtuuttoman kauan koska sisältövaatimukset ovat naurettavan laajat (ja kuitenkin työtehtävät opitaan vasta sitten töissä, koulutus on vain yleistietoa), ja sitten töitä ei saa, tai sen saa pienemmällä palkalla kuin duunari. Vanhempani saattoivat mennä töihin 18-vuotiaina ja edetä parempaan tulotasoon ilman mitään koulutusta. Nykyään maisterikaan ei riitä.
[/quote]
No, kuuskymppisenä perit tuon kaiken. Minusta tuntuu, että tuokin pieneltä osaltaan vaikeuttaa valtion kokonaistilannetta, että iso osa porukasta istuu isojen varallisuuksien päällä eikä raha ole kierrossa kohentamassa taloutta. Ja joo, itse kuulun samaan kastiin eli en ole köyhä ja kateellinen uikuttaja.
[/quote]
Et nyt ymmärtänyt pointtia. He aloittivat tyhjästä ja loivat työllään vaurautta. Minä aloitin tyhjästä ensin miinuksen kautta lievälle plussalle ja pysyn työlläni hengissä. Pointti oli että työ ei enää kannata.
Sinun pointti oli varmaan että vain periminen kannattaa, ja näinhän se onkin nykyään: vain perityllä varallisuudella voi vaurastua, ja se vain kasvattaa eriarvoisuutta. Omalla työllä ei enää menestytä, niin kuin se 50-luvun talonrakentaja. Eikä minun työllä luoda edes minun jälkeläisille enää vaurautta, niin että se sitten siitä perimisestäkin.
[/quote]
Jaa. Minä olen nelikymppisenä kerännyt tyhjästä aloittaen varallisuutta noin 150 000 euroa. Joku pitää sitä mitättömänä, joku ok:na. Olen kyllä elänyt tavoitteellisesti sen suhteen ikävuodet 20-35. Nyt voi jo relata.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:53"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:29"] [quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:25"] Mä en ymmärrä miten voi olla noin vaikea pärjätä sillä mitä on :D Meillä nettotulot 1700e\kk toisella, toinen opiskelija, jolla ei opintotukioikeutta eli 0e\kk. Tästä 1050 e lainaan, vastikkeisiin ja sähköön. Tuolla lopulla 650 saa hyvin ruuat, bensat yms menot kahdelle. Jos isompia hankintoja tulee, ulkona syömistä vähentömään.. Toisaalta jos ei ole yllätyksiä, tuosta jää 50-150euroa säästöön kuukausittain. Enkä edes koe että nuukailtaisiin. Syödään mitä halutaan (tehdään kyllä itse), käydään ulkona ja kulttuuritapahtumissa (kerran tai kaksi \kk), mutta ei ostella turhia jos ei oikeasti tarvita. Toisaalta en käy kampaajalla, eikä ole kuin yksi auto. Koiraan menee yllättävän paljon.. [/quote] Kysymys ei ole pärjäämisestä vaan vauraudesta. AP ihmetteli miksi heille ei jää käyttörahaa asumisen ja auton jälkeen vaikka miehen tulot ovat yli 8500 Euroa kuukaudessa. Yksinkertainen vastaus on että jokainen yhtälössä oleva tekijä nauttii Suomessa äärimmäistä verorasitusta: työtulo, autoilu ja asuminen. [/quote] Höpö höpö. Kysymys on huonosta elämänhallinasta yhdistettynä nousukasmaisen suuriin luuloihin siitä, mitä yhden ihmisen 8500 euron bruttopalkalla pitäisi saada. Käteen ei tosiaan jää mitään, jos kaiken pistää samantien menemään. Verotus toki on mitä on, mutta se ei tule kenellekään yllätyksenä. 4000 e nettotuloilla + yhteiskunnan maksamilla tulonsiirroilla pystyy kuitenkin elämään mukavampaa elämää, kuin valtaosa suomalaisista, joten jos se ei riitä niin kannattaa vähän tarkastella niitä omia valintoja. 1200e autoetu ja päälle 2000e asumiskulut kolmehenkiseltä perheeltä kertovat karua kieltään siitä, mikä tässä on se todellinen ongelma. [/quote] Kiinnostaa tuo autoetu että eikö se yleensä mene niin että autoetu lisätään tulojen päälle ja nostaa hieman veroprosenttia eikä niin että maksetaan esim. tuo ap.n 1200€ suoraan palkasta pois?
[/quote]
Jos verotettava tulo on 8500 euroa, on rahapalkka 7300 euroa, mistä vähennetään sitten tuon 8 500 euron mukaan lasketut verot ja sivukulut. Toinen vaihtoehto on se, että palkka on 8 500 euroa, mutta ennen kuin palkka maksetaan, siitä vähennetään käteen jäävästä palkasta 1 200 e.
Väen väkisin yritetään pitää yllä kulissia varakkuudesta. Karsimalla turhia menoja tuosta jäisi ainakin kaks tonnia säästöön.
[/quote]
Tuossa tuloluokassa ei pitäisi edes yrittää pitää kulissia varakkuudesta, kaikissa järkevän verotuksen maissa tuolla oltaisiin jo oikeasti varakkaita. Ja kyllä varakkuus pitäisi jossain näkyäkin, vitunko hyötyä siitä muuten on?
Sairas yhteiskunta tämä on. Naurettiin just kaverin kanssa, että mulla esimiestehtävissä 20 vuoden työuran jälkeen on just ja just varaa asua omakotitalossa, jonka rakentamiseen 50 -luvulla oli varaa viereisen tehtaan hanttimiehellä, tyhjätaskuna evakosta palanneella. Eli kyllä tämä verotus on tappanut toimeentulemisen kaikissa tuloryhmissä, mutta toisaalta sillä on turvattu kohtuullinen elämä niillekin, jotka ei viitsi edes yrittää itse toimeentuloaan ansaita.
[/quote]
Sama täällä. Vanhempani, kaksi duunaria, kasvattivat kaksi lasta ja kuusikymppisenä heillä oli omakotitalo, kesämökki Etelä-Suomessa, lomaosake Lapissa, ja sijoitusasunto. Viisikymppisenä minulla on pois maksetut opintolainat ja velkainen omakotitalo, jonka arvo laskee koko ajan.
He kehottivat ottamaan lainaa, koska "inflaatio sen syö". Eipä syö enää. Opiskelu ei kannata, koska siihen on otettava lainaa, se kestää kohtuuttoman kauan koska sisältövaatimukset ovat naurettavan laajat (ja kuitenkin työtehtävät opitaan vasta sitten töissä, koulutus on vain yleistietoa), ja sitten töitä ei saa, tai sen saa pienemmällä palkalla kuin duunari. Vanhempani saattoivat mennä töihin 18-vuotiaina ja edetä parempaan tulotasoon ilman mitään koulutusta. Nykyään maisterikaan ei riitä.
[/quote]
No, kuuskymppisenä perit tuon kaiken. Minusta tuntuu, että tuokin pieneltä osaltaan vaikeuttaa valtion kokonaistilannetta, että iso osa porukasta istuu isojen varallisuuksien päällä eikä raha ole kierrossa kohentamassa taloutta. Ja joo, itse kuulun samaan kastiin eli en ole köyhä ja kateellinen uikuttaja.
[/quote]
Et nyt ymmärtänyt pointtia. He aloittivat tyhjästä ja loivat työllään vaurautta. Minä aloitin tyhjästä ensin miinuksen kautta lievälle plussalle ja pysyn työlläni hengissä. Pointti oli että työ ei enää kannata.
Sinun pointti oli varmaan että vain periminen kannattaa, ja näinhän se onkin nykyään: vain perityllä varallisuudella voi vaurastua, ja se vain kasvattaa eriarvoisuutta. Omalla työllä ei enää menestytä, niin kuin se 50-luvun talonrakentaja. Eikä minun työllä luoda edes minun jälkeläisille enää vaurautta, niin että se sitten siitä perimisestäkin.
[/quote]
No mietipä, että tuo kaikki olisi käytetty elämiseen eikä sinne omistamiseen, olisi markkinoilla rahaa kiertämässä valtavat määrät enemmän -> työllisyyttä enemmän -> meidän ikäpolville ja tuleville enemmän, koska kasvusuhdanne. Toki sekin sössittäisiin nyt, koska globalisaatio ja rahat valuisivat Suomesta pois, joten hyvä, että on niitattuna seiniin ja maahan.
Se nyt vaan on niin, että jokainen sukupolvi elää eri aikakautta, eikä jatkuva jyrkkä kasvusuhdanne ole realistinen kuvitelma. Onko tässä maailmassa tapahtunut viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana yhtä suuria muutoksia kuin viime vuosisadalla? Ei ole, ja siksi olemme eri tilanteessa. Lisäksi he rakensivat hyvinvointivaltiota uskoen kasvun jatkuvan, mutta hädintuskin itse ehtivät nauttia sen eduista. Nyt systeemi imee liikaa ja se on paisunut liian suureksi.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 00:28"]
Noin meilläkin oli Suomessa. Tosin mä olin töissä joten rahaa jäi tarpeeksi. Nyt asutaan USAssa, mies tienaa 20 000 kuussa ja käteen jää siitä 13000.
[/quote]
Olispa mullakin tommonen ongelma, et palkasta jäis verojen jälkeen "vaan" 3500e... Ja niin idiootti en olisi, että mulla menisi yli puolet palkasta asumiseen. Vai kuinka nopeasti te maksatte (tai siis miehesi maksaa) taloa pois? Jos on viiden vuoden päästä maksettu, nii eihä toi ole mikään ongelma. Jos taas velkaa on seuraavat 20 vuotta, niin pankki on mokannut ja ylimitottanu teidän lainantarpeenne.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2015 klo 12:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No mietipä, että tuo kaikki olisi käytetty elämiseen eikä sinne omistamiseen, olisi markkinoilla rahaa kiertämässä valtavat määrät enemmän -> työllisyyttä enemmän -> meidän ikäpolville ja tuleville enemmän, koska kasvusuhdanne. Toki sekin sössittäisiin nyt, koska globalisaatio ja rahat valuisivat Suomesta pois, joten hyvä, että on niitattuna seiniin ja maahan.
Se nyt vaan on niin, että jokainen sukupolvi elää eri aikakautta, eikä jatkuva jyrkkä kasvusuhdanne ole realistinen kuvitelma. Onko tässä maailmassa tapahtunut viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana yhtä suuria muutoksia kuin viime vuosisadalla? Ei ole, ja siksi olemme eri tilanteessa. Lisäksi he rakensivat hyvinvointivaltiota uskoen kasvun jatkuvan, mutta hädintuskin itse ehtivät nauttia sen eduista. Nyt systeemi imee liikaa ja se on paisunut liian suureksi.
[/quote]
Jepjep... Ja ku perintövero iskee päälle, niin sitten saakin myydä maat ja mannut pois, että sen pystyy maksamaan :D Yksi sukupolvi sai lähes ilmaiseksi, seuraava kärsii tuplaten.
-ohis-
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 10:43"]Hassua miten porukka täällä on valmis muuttamaan pois suomesta, jotta voi elää pröystäilevämmin. Itse olen asunut kahdesti ulkomailla, ja todennut, että Suomi on maailman paras paikka elää. Ainut ongelma on nyt tämä sananvapauden väärinymmärtäminen, joka tulisi kitkeä, muutoin elän mielestäni parhaassa valtiossa, jossa hommat pelaa. lisäksi omat juuret ja koko elämän kestänyt verkosto olisi sääli hylätä. Arvostakaa ihmiset maatanne :)
[/quote]
Ei nämä pysty koska raha. Raha, raha, raha, muuta ei ole. Niin paitsi on yksi muu, se on minä. Raha ja minä, siinä on suomalaisen elämän tärkein sisältö.
rahat menee kiertoon rahoittamaan työttömien lasten täyspäivähoitoa. sitä varten suurituloisten kulutusta pitää rohkaista, eikä olla niin helvetin kateellinen. ei ne verovarat oikeasti kasva 2000/kk ansaitsevien toimesta.
Olen pahoillani mutta itse olette kollektiivisesti valinnut poliitikot jotka jakavat rahanne meille korvauksella eläville. Kiitos itseni puolesta. Minä ehdottaisin Suomesta poistumista maahan joka arvostaa työntekoa ja antaa tekijän pitää suurimman osan palkasta. USAssa teille jäisi käteen verojen jälkeen noin 75% palkasta. Sitten voisitte tulla takaisin Suomeen kun on rahaa jäänyt säästöön kunnolla, siis jos vielä Suomeen tekee mieli. Ex vaimo huijasi minut Suomeen ja nyt yritän keksiä keinoa jolla pääsen täältä pois.
Ymmärrän ap:n ongelman siinä mielessä, että työ ei todellakaan kannata. Olen ennenkin kertonut, että tuttavaperheeni elää tuilla leveämpää elämää kuin minä, ja kyllä se oikeasti harmittaa. Ehkä se on kateutta mutta ennen kaikkea tunnen kiukkua siitä, että myös minun verorahani menevät tuon lusmuilevan perheen elättämiseen ja että kun minä raadan töissä maksaakseni tunnollisena kansalaisena veroja, he viettävät onnellista laatuaikaa perheensä parissa vailla stressiä ja pelkoa työttömyydestä. Tottahan minäkin voisin heittäytyä saajapuolelle mutta kun ei vain omatunto suostu siihen. Olen kasvanut köyhässä yrittäjäperheessä eikä isä suostunut nostamaan edes työttömyyskorvauksia työttömyytensä aikana, kun oli niin täynnä ideologiaansa jokaisesta oman onnensa seppänä.
Jos oikeasti pyrkii saamaan työstään edes jonkinmoisen laadukkaan elintason - enkä nyt puhu kalleimmista asunnoista ja autoista vaan turvallisesta elinympäristöstä - niin ei siinä pysty rikastumaan eikä edes elämään huoletonta elämää. Kyllä minäkin olen töitä tehnyt 15-vuotiaasta alkaen, ja opinnotkin viivästyivät, kun samalla kävin koko ajan töissä. En ole päivääkään ollut työttömänä ja kaikenlaiset kakkatyöt ovat tulleet tutuiksi. En silti ole rikastunut vaan pelkästään velkaantunut. En ostanut loistolukaalia vaan halusin pois kaupungin vuokrataloista asuinympäristöön, jossa ei ole vaaraa huumeneuloista hiekkalaatikolla eikä poliisiautoja ilmesty pitkin yötä hakemaan naapureita talteen. Valitettavasti tuloillani ei ollut mahdollista hankkia sitä kaupungista vaan piti mennä palvelujen ulottumattomuuksiin, jotta sai sen kivan alueen talon. Tämä vaatii taas autoa ja autoilu on Suomessa kallista. Lisäksi talo on vanha, kun uuteen ei ole varaa, joten jokin remonttikohde odottaa koko ajan ja velka sen kuin vain kasvaa vaikka kuinka sitä lyhennän. Putkiremontti on seuraavana listalla, 15v autokin vaatii jo vaihtamista.
Olen opiskellut keskiluokkaisen ammatin, saan bruttopalkkaa hiukan päälle 3000 euroa, asun vanhassa talossa, syrjäseudulla ja ajan vanhalla autolla, matkustan ehkä kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa ja silloinkin halpamatkan, minulla on kaksi lasta ja yhtä keskituloinen mies kuin itsekin olen, enkä todellakaan saa kerättyä omaisuutta vaan koko ajan on otettava lisää lainaa remontteja varten. Omat vanhempani olivat minun ikääni mennessä saaneet jo maksettua kokonaan asuntovelkansa, minulla sitä on lähes yhtä paljon kuin 10 vuotta sitten (kaksi remonttilainaa otettu tässä välissä). Huvittavinta tässä on se, että olemme molemmat saaneet jo pieneet perinnöt ja nekin ovat uponneet lainanlyhennyksiin tuosta vaan.
Enkä kaipaa nyt neuvoja siitä miten voin tehdä käsitöitä ja myydä niitä kirpputorilla lisätuloja varten. Minulla on jo työ enkä halua sen lisäksi vielä köyhäilläkin. Tavoitteeni on ollut elää mukavaa keskiluokkaista elämää ilman rahahuolia ja se ei nykyisillä tuloillani onnistu.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:53"][quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 05:29"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2015 klo 04:25"]
Mä en ymmärrä miten voi olla noin vaikea pärjätä sillä mitä on :D Meillä nettotulot 1700e\kk toisella, toinen opiskelija, jolla ei opintotukioikeutta eli 0e\kk. Tästä 1050 e lainaan, vastikkeisiin ja sähköön. Tuolla lopulla 650 saa hyvin ruuat, bensat yms menot kahdelle. Jos isompia hankintoja tulee, ulkona syömistä vähentömään.. Toisaalta jos ei ole yllätyksiä, tuosta jää 50-150euroa säästöön kuukausittain. Enkä edes koe että nuukailtaisiin. Syödään mitä halutaan (tehdään kyllä itse), käydään ulkona ja kulttuuritapahtumissa (kerran tai kaksi \kk), mutta ei ostella turhia jos ei oikeasti tarvita. Toisaalta en käy kampaajalla, eikä ole kuin yksi auto. Koiraan menee yllättävän paljon..
[/quote]
Kysymys ei ole pärjäämisestä vaan vauraudesta. AP ihmetteli miksi heille ei jää käyttörahaa asumisen ja auton jälkeen vaikka miehen tulot ovat yli 8500 Euroa kuukaudessa. Yksinkertainen vastaus on että jokainen yhtälössä oleva tekijä nauttii Suomessa äärimmäistä verorasitusta: työtulo, autoilu ja asuminen.
[/quote]
Höpö höpö. Kysymys on huonosta elämänhallinasta yhdistettynä nousukasmaisen suuriin luuloihin siitä, mitä yhden ihmisen 8500 euron bruttopalkalla pitäisi saada. Käteen ei tosiaan jää mitään, jos kaiken pistää samantien menemään. Verotus toki on mitä on, mutta se ei tule kenellekään yllätyksenä. 4000 e nettotuloilla + yhteiskunnan maksamilla tulonsiirroilla pystyy kuitenkin elämään mukavampaa elämää, kuin valtaosa suomalaisista, joten jos se ei riitä niin kannattaa vähän tarkastella niitä omia valintoja.
1200e autoetu ja päälle 2000e asumiskulut kolmehenkiseltä perheeltä kertovat karua kieltään siitä, mikä tässä on se todellinen ongelma.
[/quote]
Kiinnostaa tuo autoetu että eikö se yleensä mene niin että autoetu lisätään tulojen päälle ja nostaa hieman veroprosenttia eikä niin että maksetaan esim. tuo ap.n 1200€ suoraan palkasta pois?